Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Anna Netrebko v titulní roli tragické opery o čtyřech dějstvích Giuseppa Verdiho na libreto A. Ghislanzoniho... Představení Verdiho Aidy ze salcburského Grosses Festspielhausu nás na scéně Christiana Schmidta zavádí do královského paláce egyptského faraóna v Memfisu. Egypťané vedou válku s Etiopany, kteří se zrovna chystají k útoku. Přichází velekněz Ramfis (Dmitry Belosselskiy) s mladým vojevůdcem Radamem (Francesco Meli), kterému naznačuje, že bohyně Isis už určila, kdo povede egyptská vojska do další bitvy. Radames si toužebně přeje, aby to byl on sám. Zbožňuje totiž etiopskou otrokyni Aidu (Anna Netrebko), která žije v zajetí na královském dvoře, a jako vítěz by se s ní mohl oženit. Radames ovšem netuší, že ho miluje také faraónova dcera princezna Amneris (Ekaterina Semenchuk). Ta má podezření, že Radamovo srdce patří Aidě, a v duchu zuří. Nemá však čas dál vyzvídat, protože přichází král (Roberto Tagliavini) s průvodem. Posel přináší zprávu, že nepřítel vtrhnul na egyptskou půdu, a že v jeho čele stojí král Amonasro (Luca Salsi). Nikdo netuší, že je to Aidin otec. Faraón skutečně jmenuje vojevůdcem Radama a po velkolepé davové scéně zůstává sama Aida ve své rozpolcenosti: toužebně si přeje vítězný návrat milovaného muže, ale současně si nedokáže představit porážku Etiopanů. V Amneridině budoáru se otrokyně snaží princeznu pobavit exotickými tanci. Amneris lstivě vyláká z Aidy přiznání, že Radama miluje. Zazní triumfální pochod, který provází Radama s vítěznou egyptskou armádu. Vracejí se z bitevní výpravy obtíženi válečnou kořistí. Přivádějí s sebou také etiopské zajatce, kteří mají být popraveni. Když se však Radames dozví, že jedním z nich je Aidin otec Amonasro, prosí faraóna o milost. Panovník vyhoví Radamově žádosti, avšak k Aidině hrůze nabízí vojevůdci též ruku své dcery Amneris. Za noci na březích Nilu čeká Aida na Radama. Amonasro přikazuje Aidě, že by pro záchranu své země ho měla přesvědčit, aby jí odhalil egyptské válečné plány, což se také před nechtěnými egyptskými svědky stane. Při pronásledování Aida a Amonasro uniknou, ale Radames je zadržen egyptskou stráží. Princezna Amneris se pokouší najít způsob, jak by Radama mohla zachránit, ale když si uvědomí, že miluje Aidu, rozhodne se, že raději uvidí milovaného muže mrtvého než v náruči své sokyně. Radames je odsouzen k smrti pohřbením zaživa. V hrobce se tajně ukryla Aida a připojuje se o své vůli k Radamovi. (Česká televize)

(více)

Recenze (5)

Rozjimatel 

všechny recenze uživatele

[4,5*]     Nádherná Verdiho opera s množstvom melodických árií, v úžasnom podaní famóznej Anny Netrebko (Aida) a skvelých Jekateriny Semenčuk (princezná Amneris), Francesca Meliho (Radames) a Lucu Salsiho (kráľ Amonasro). Scénické stvárnenie je síce dosť strohé, ale o to viac vyniknú jednotliví protagonisti v pôsobivých kostýmoch. Scéna je pekne nasvietená i nasnímaná a veľmi efektné sú tie obrazy premietané na veľkú stenu. Ako jediný nedostatok vnímam tie dva akoby betónové bloky, neustále prítomné na scéne (ako jej dva základné kamene), ktoré ma rušili až do tej miery, že strhávam pol hviezdičky z môjho hodnotenia. Neviem, čo tým tvorcovia zamýšľali, ale vyzerá to dosť neesteticky (pripomína mi to prepravný polystyrén pre nejaký veľký spotrebič). ()

bohemia_regent 

všechny recenze uživatele

V titulcích pořadu uvedeno: český i originální název Giuseppe Verdi: Aida. Opera In Four Acts, Libretto By Antonio Ghuslanzoni After A Scenario By Auguste Mariette; režie Michael Beyer; divadelní režie Shirin Neshat. ()

Amonasr 

všechny recenze uživatele

Nejen výjimečný hudební zážitek, ale kongeniálně podtržený také moderní, ovšem dokonale prokomponovanou scénou, včetně hry barev a světel i sugestivní videoprojekce. Taková souhra všech jevištních složek a celkový estetický dojem v souznění s nádhernou hudbou se jen tak nevidí. ()

ladanda 

všechny recenze uživatele

Kdyby se jednalo o koncertní provedení, dal bych 5*, ale toto scénické provedení mě velmi zklamalo. Triumf - vrcholné číslo tohoto díla připomínalo spíše prvomájovou tribunu na Letné s nezvyklým oživením - tancem sedmi (!) tanečníků v choreografii nejspíš nějakého předškoláka. A co se týče kostýmů, škoda mluvit. Bloňdaté paruky dámského sboru na mě působily velmi úsměvně. Ale na festivalech jde především o umělecké výkony. Takže za čtyři * Aida - Anna Netrebko; ... Radames - Francesco Meli; ... Amneris - Ekaterina Semenchuk; ... Dirigent - Riccardo Muti; ... Salzburg Festival 12.8.2017 ()

kroton 

všechny recenze uživatele

Přivítala jsem jednoduchou scénu i stylizované, jednoduché kostýmy, které v určitých okamžicích vytvářely nádhernou harmonii. Divák se může soustředit na hudbu a výkony umělců.  Nemusí přemýšlet, co vlastně chtěl tím či oním předmětem na scéně režisér vlastně říct. Tedy při pohledu na tanečníky s rohatými lebkami na hlavě jsem taky poněkud tápala. Dámy neměly blonďaté paruky, ale umně naaranžované pokrývky hlavy.  Výkony celého ansámblu byly ovšem skvělé, takže za mě plný počet bodů. ()

Reklama

Reklama