• Flego
    ****

    V slovenskej produkcii vznikol 10-dielny dokument o histórii medzinárodného hudobného festivalu Zlatá lýra a na jeho základe sa českí dokumentaristi rozhodli, že pre českého diváka bude celý projekt nezaujímavý a brutálnym sposobom zostrihali skoro desaťhodinový materiál na necelé tri. Pre mňa v dnešnej dobe nepochopiteľné a zarážajúce... Toľko na úvod. Samotný zostrih je ako z rýchlika, snaží sa vydolovať z materiálu to najpodstatnejšie, aj tak sa mu to darí len polovičato. Tretí komentár.(1.10.2016)

  • Marze
    ****

    Poutavě zpracovaný dokument o této slavné písničkové soutěži a dalších festivalů. Ukázky písniček, historky pamětníků, pár encyklopedických historických faktů. Shlédl jsem na České televizi.(23.11.2020)

  • vasosak
    *****

    Super, to jsem rád, že jsem se o historii tohodle festivalu dozvěděl něco víc. Je to skvěle a pečlivě udělaný, jediný, co bych ještě uvítal je víc svědectví z druhé strany barikády. Takovej rozhovor s tím komunistou, co vypl v 89 Hoffmana, příp. s tím "nějakým Navrátilem", co brojil proti Semelkově vítězné písni, by byl totální bomba, ale chápu, že je to těžko proveditelný. To mi obecně chybí ve všech dokumentech mapujících období čs. komunismu - kdo jsou ti lidi (a nemám na mysli Husáka a Jakeše), kteří zajišťovali jeho běh, kteří aktivně šéfíkovali a sloužili režimu? Co dělají dnes a co si o tom všem zpětně myslí?(2.10.2016)

  • raduna01
    *****

    Tři naprosto úchvatné dokumenty. První díl začíná rokem 1966 kdy se konala první lýra a končí pražským jarem, druhý 1969 -78 je ve znamení Husákovy normalizace a cenzury a třetí díl začíná rokem 1980 a končí 1998 kdy se konal poslední ročník. Nejvíce se mi líbil ten třetí hvězdy jako Opus, Amanda Lear, Smokie a další. Byla radost opět slyšet Live Is Life ani jsem netušil, že tato skupina ještě vystupuje.(30.9.2016)

  • tahit
    *****

    Fakt, že Slovensko uspořádalo písňový festival Bratislavská lyra v tehdejších poměrech socialistické společnosti Československa, bylo něco, o čem se dá říci, že mělo slušnou úroveň. Nic podobného jsem na hudební scéně té doby neshledal, vyjma dvou beatových festivalů z let 1967 a 1968 pořádaných v pražské Lucerně, ale to bylo tak trochu o jiné muzice, (a také snad i festival Porta), Bratislavská lyra svou komplexností i přes určité omezení představovala přehlídku toho nejlepšího u nás. Včetně svobodné hudební tvorby (třeba Bratříčku, zavírej vrátka od Karla Kryla) zhruba do roku 1969. Vedle účasti našich předních zpěváků, rovněž potěšila řada zahraničních hvězdných interpretů první velikosti instrumentální Shadows s kytaristou Hank Marvin, The Beach Boys. Skvělá Julie Driscoll či úspěšný zpěvák Hugues Aufray, u nás třeba nazpíval jeho písně Waldemar Matuška. Sbohem, lásko, Santiano.(29.12.2020)

  • - "Mám rozprávkový dom", první vítězná skladba Bratislavské lýry v podání Karla Gotta, odstartovala v roce 1966 třicetiletou éru festivalu. (polson)