poster

Henry: Portrét masového vraha

  • anglický

    Henry: Portrait of a Serial Killer

Drama / Thriller / Horor / Krimi / Životopisný

USA, 1986, 83 min

Režie:

John McNaughton

Producenti:

Steven A. Jones

Střih:

Elena Maganini

Kostýmy:

Patricia Hart
(další profese)

Komentáře uživatelů k filmu (180)

  • Dadel
    ****

    Opravdu působivý minimalistický zabijácký film. Henry, takový normální nesmělý zabiják, a jeho slizký kníratý komplic Otis dostanou jednoho dne návštěvu v podobě Otisovy naivní mladší sestry. Film vyniká hlavně (v rámci žánru) detailní psychologií všech tří postav, jejichž životy vybočí ze zaběhutých kolejí, neví si s tím rady a vzniká neustálé napětí hrozící výbuchem.(15.2.2006)

  • xxmartinxx
    ****

    Zajímavý film, který rozhodně nemá psychologickou hloubku, naopak vše sleduje s takovou povrchní samozřejmostí, až chvílemi mrazí.(28.2.2013)

  • choze
    ****

    Čekal jsem kdovíjaké psycho, ale John McNaughton vsadil na naprostou jednoduchost, civilnost a samozřejmost zla. Svoboda a bezstarostnost s jakou Henry zabíjí, je přímo omamná.(8.2.2010)

  • Tuxedo
    ***

    S větším rozpočtem, důkladností ve výrazových prostředcích a výraznějším rukopisem z toho mohl být kult zasloužený, takto jde jen o nadprůměrný thriller, jehož pravý krvavý potenciál (zajímající se o víc než jen o zabijákovu prázdnotu a koníček) tak skrze odpadkové pytle a prostorný kufr nikdy neprosákne (tzn. po pár dnech těch několik málo významných fragmentů mizí v zapomnění a víc než snaživý Michael Rooker v paměti neutkví).(27.7.2009)

  • Gilmour93
    ****

    „It´s always the same and it´s always different.“ McNaughtonův vražedný realismus ukazuje, že zabíjení je stejně snadné jako vzít si z ledničky plechovku piva. Čtyři natáčecí týdny, rozpočet lehce přes 100 tis. USD, živočišný výkon debutanta M.Rookera a brilantní realizace nápadu audiozáznamu mordu při pohledu na tělo oběti. Obyčejný a přitom velmi chytrý film, nechávající současné slashery na kusy rozřezané v zakrváceném kufru u cesty.(14.1.2010)

  • Kryšpín
    ****

    Tak Henry mě na konci docela dost překvapil, ale nebudu předbíhat. Vždycky mě děsili filmy, které jsou natáčeny amatérskou kamerou, protože v nich něco je viz. Záhada Blair witch. Tento film není natočen celý amatérskou kamerou, ale až si jí opatří a budou natáčet vše co se jim zlíbí. Neuvídí te, tak často ho zabíjet. Tím ale nechci říct, že jich tam není dost. Výborné je, že když je záběr na mrtvolu, slyšíme co se dělo, když ji zabíjel. Zajímavé jsou způsoby zabíjení, televize na hlavu, hřebenem apod.(20.3.2004)

  • Aluska88
    ***

    No, teda nic moc. Myslím, že Henry: Portrait of a Serial Killer není tak důkladně a kvalitně zpracovaným profilem jednoho z nejznámějších amerických sériových vrahů, jak zcela jistě mohl být. Postava Henryho není nijak extra zajímavá a je prezentována pouze jako "jakýsi" chlap, který si prostě jen tak vraždí, jak se mu zachce. Vlastně se o něm nic moc nedozvíme a vraždy, kterých se dopouští, nám v tomto filmu v podstatě nejsou vůbec ukázany, až na jednu. Vidíme pouze oběti, až po činu na nich spáchaném. To už mi zajímavější příšel vztah Ottise a jeho "sestry", která je ve skutečnosti neteří. Pokud Henryho i Ottisovo IQ dosahovalo nízkých hodnot, nelze se vlastně divit, že zde byli ztvárněni jako jednoduché postavy. Na rozdíl od manipulativních a vysoce inteligentních vrahů, jako třeba Ted Bundy, nebo Jeffrey Dahmer, kteří se zaměřovali výhradně na určitou skupinu svých obětí, se tak Henry a Ottis v tomto ohledu trochu vymykají "standardu" sériových vrahů. Prostě brali, co jim přišlo pod ruku. I když jejich příšerné rodinné zázemí zase naopak do tohoto formátu zapadá. Jejich činy nám jsou ukazovány jako zcela normální, běžná věc a ani oni sami se nad tím nijak nepozastavují. A o nějakých projevených emocích či svědomí při jejich páchání nemůže být ani řeč. Myslím, i tak, že se snímek mohl vydařit lépe. I charaktery ne zrovna chytrých chlapů, se dají nějakým způsobem zpracovat a dát jim nějakou tu hloubku. Když to srovnám třeba s Tedem Bundym, kterého výborně ztvárnil Michael Reilly Burke, Dahmerem, kde jsem prvně poznala Jeremyho Rennera, nebo i tím Edem Geinem, jehož si střihl Kane Hodder, tak Henry výrazně strádá jak ve zpracování příběhu, tak i postavách. A pod pojmem "kontroverzní", "šokující", nebo tvrzením "nejautentičtější portrét psychopata" si tedy představuju něco jiného.(10.4.2016)

  • TheRaven
    *****

    Žádné zbytečné okrasy a komornější atmosféra jsou právě jedněmi z těch prvků, které z filmu dělají opravdu brutální a syrovou podívanou. To, že se film řídil životem Henry Lee Lucase jen volně vůbec nevadí. Věřte, že oproti reálným postavám, které byly předlohou, tedy Henry Lee Lucasovi a Otisi Tooleovi, byl tohle jen opravdu nevinný špás (tedy pokud si fakt všechno nevymyslel).(28.8.2010)

  • Jeremy.jk
    **

    Bohužel.. Realistický look z počátku připomínal velice mrazivou, autentickou hrůzu, kterou vyvolávaly Poughkeepsie Tapes, avšak nakonec se Henry k oné atmosféře ani nepřiblížil. Michael Rooker určitě velmi solidní, ovšem ve výsledku to na mě prostě nefungovalo a nedostavil se strach, nýbrž nuda. Lehko předvídatelný závěr už jen dovršil mé zklamání - 40%.(29.8.2011)

  • Rogue
    *****

    Civilní kamera, civilní herci, jednoduchá hudba a především implicitní vraždy dělají tento film velice atmosferickou a speciální záležitostí. Film dokazuje, že hektolitry krve a brutální vraždy nejsou potřeba k tomu, aby vám bylo z špatně. Vyjímečně skutečný film inspirovaný jedním skutečným člověkem.(26.11.2005)

  • Radko
    ****

    Otis a Henry: prima parťáci(10.9.2009)

  • JAn
    *****

    Děsivě autentický pohled do duše sériového vraha. Minimalistická hudba, dlouhé záběry, deprimující prostředí, ani kouska lidskosti. Bude vám běhat mráz po zádech, a to pořádně. Hutná syrová atmosféra plná hnusu nepoleví ani na okamžik. Žaludek se vám sevře úzkostí. Ještě dlouho po skončení filmu bude mít před očima onu scénu, kdy Henry se svým partnerem masakrují nevinnou rodinu. Jednoznačně jeden z nejpůsobivějších filmů, co jsem viděl.(29.3.2006)

  • gogo76
    ****

    Jeden z najkontroverznejších filmov všetkých čias , hlása dvd obal a ja mu musím dať za pravdu. Tak detailný portrét vraha som ešte nevidel. Napriek krátkej stopáži dokázal režisér podať mrazivý pohľad do duše vymletého človeka. Nevie čítať, ale techniku zabíjania a zahladenia stôp pozn á dokonale. " Nikdy nezabíjaj rovnakým spôsobom ani rovnakou zbraňou, policajti budú zmätení..." V jeho prítomnosti si nemôžte byť ničím istý. počtom zabitých sa nepochváli, ale že ich bolo dosť dáva najavo v dialógu za kuchynským stolom, kde rozpráva, že svoju mamu ubil na smrť pálkou, no po niekoľkých vetách zmätene dodá, že ju zastrelil..." Ale veď si vravel, že si ju ubil pálkou?"...Aha, vlastne hej..." Scéna rezania hlavy vo vani je silná rovnako ako celá scéna "nakupovania televízora". Hudba v scénach prenasledovania svojich náhodne vybratých obetí je mrazivá a znapokojujúca. Uznávam, že na rok výroby ide naozaj o dosť depresívny, provokatívny a ojedinelým spôsobom urobený film. 80%.(18.8.2011)

  • Paldini
    ****

    K filmu nemám, co dodat, ostatní komentáře plně vystihují i mé pocity z téhle autentické záležitosti. Jen bych měl takovou zajímavost, týkající se hudby. Nevím nakolik to svědčí o kvalitě, ale ústřední melodii si vybral Mike Patton (ano, ten týpek z Faith No More) a předělal ji k obrazu svému do dosti drsňácké verze a vydal společně s jinými známými filmovými melodiemi (např. z The Godfather, Der Golem, The Omen) na desce Director´s Cut své formace Fantomas. Vřele doporučuji, pokud snesete dost tvrdou a zároveň dost alternativní muziku.(6.5.2006)

  • Nin
    ****

    Výborný. Líbí se mi, jak se tenhle film může hrdě zařadit mezi těch málo filmů, které jsou šokující, až "závadné", ale zároveň jsou to inteligentní, dobře natočené snímky, které ty své nehezké scény umí dobře prodat. (8/10)(18.4.2012)

  • Mi Nü-Chai

    White trash get down on your knees, time for cake and sodomy(27.6.2011)

  • *CARNIFEX*
    ***

    Príbeh o dvoch polointeligentoch, ktorí majú záľubu vo vraždení ľudí bez príčiny. Nato aby neboli "nikdy" dostihnutý, vymyslel ten skúsenejší, Henry, svoje vlastné postupy. Neustále meniť pôsobisko a čo je o dosť zvrátenejšie, spôsob vrážd. Henry "zaúča" svojho nového "učňa" Otisa. Pre každého z nich však vraždenie znamená niečo iné. Jeden vraždí pre zábavu, druhý pre skutočné potešenie. Otis je však okrem iného zvrhlíkom na pohľadanie, čo sa ani z ďaleka jeho "učiteľovi" nepozdáva. Aj vrah môže mať svoje zásady. V roku 86´ musel tento film skutočne pobúriť. Zábery na niektoré vraždy sú skutočne výborné. Ja som ho však vzhliadol v roku 2012 a pre mňa osobne to bol len film. Film, ktorý sa dal pozrieť. Film, ktorý ma bavil pozerať - raz. Pre mňa osobne sa o žiadny filmový výkvet o vykreslení mäsového vraha nekonal.(4.9.2012)

  • S.Quentin QUALE
    ***

    Přesně se shoduji s momentálním hodnocením 69%. Mě prostě tento portrét plně neuspokojil. A to jak ze stránky charakteru a pohnutek postav, tak po stránce výtvarné, ale uznávám, že Michael Rooker se opravdu snažil. Lepší trojka.(31.5.2014)

  • lamps
    ***

    V době premiéry bych ten film asi obdivoval a měl nutkání se k němu vracet, po více jak třiceti letech už mě do požadovaných diváckých závitů nezasáhl. Jeho odtažitost je samozřejmě nevyhnutelným výsledkem toho, že sledujeme zavržení hodnou lidskou kreaturu, s níž bychom jednu místnost asi nikdy sdílet nechtěli. Henry prostě živoří a ve volném čase nechodí do hospody, nýbrž na zabijačku. A přestože v neosobním přístupu a koncentrovaném násilí, které může kdykoli neočekávaně vybuchnout, se skrývá nepopiratelná působivost a filmařský záměr, snímek si mě držel od těla natolik, až mě opakovaně přestával zajímat. Možná to bylo tím, že avizované "hrůzostrašné" scény násilí mi z dnešní perspektivy nepřipadaly nijak extra kontroverzní, a při další projekci už nebudu jen čekat na něco, co by mělo obhájit kultovní status filmu, a vychutnám si celkový koncept. Zatím tak na 65%.(19.1.2020)

  • 2-Xtreme
    *****

    Nízkorozpočtový horor z 86-teho o sériovom vrahovi, ktorý stál len 111 tisíc dolárov? Môže to snáď byt pozerateľné? Ale áno. Film je priamočiary, jednoduchý a tak drsný.. Krásne surové násilie, žiadne zbytočné naťahovačky, len pekne dusná atmosféra. Proste dostanete to čo chcete. Síce som čakal trochu väčšiu brutalitu po tom čo som čítal, ale i tak je to super. Zaslúžených 100%(7.1.2008)