Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Věra přijme nabídku kamaráda Kajetána, který jí zařídí místo v Dominikově továrně na loutky. Temperamentní dívka zaujme svého zaměstnavatele, Antonína Dominika, natolik, že se do ní zamiluje. Dominikova matka vypozoruje synův zájem o Věru a ihned ji propustí. Kajetán, který pracuje v ateliéru sochaře Výra, jenž se zabývá výrobou loutky mechanické, využitelné k reklamě zboží, požádá Věru o pomoc. Chce, aby se vydávala za loutku, neboť jeho výrobek byl těsně před uvedením poničen. Věra souhlasí a její herectví je tak přesvědčivé, že o robotku hned projeví zájem paní Dominiková a přiměje výrobce k propagačnímu turné po republice. Věra musí proto pokračovat ve své roli a během turné se dostane do mnoha svízelných situací. Kvůli nedorozumění jsou v Karlových Varech zatčeni Kajetán i nic netušící Dominik, zatímco Věře se podaří uprchnout. Ale nakonec se vše vysvětlí, vynález je hotový a snoubencům Věře a Dominikovi přeje mnoho štěstí robotka č. 2, tentokrát opravdová. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (16)

Marthos 

všechny recenze uživatele

Když na počátku roku 1938 začal v barrandovských ateliérech režisér Robert Land realizovat poněkud neobvyklý scénář o robotické dívce, netušil ještě, že téma bude v české kinematografii později znásilněno do podoby Rychmanova sci-fi »Babičky dobíjejte přesně!« Tady se naštěstí setkáváme s komediální hvězdou Věrou Ferbasovou, které tehdejší kritika neustále předhazovala její herecký projev, připomínající prý oživlou panenku. Kdoví, zda se jim přijetím této nabídky sama chtěla vysmát anebo to byl jen dobře promyšlený tah producenta Metropolitanfilmu, v každém ohledu je její výkon příjemný, živý a zcela určitě i fyzicky náročný (zkusil se někdo z vás celé dny pohybovat jako loutka?). Ze scénáristického hlediska je poměrně překvapující shledat Jiřího Dohnala v tzv. nepárové roli, neboť objektem touhy a veškerého zájmu je zde továrník Dominik v podání Josefa Grusse (komu bude patřit závěrečný polibek?). Efektního komického potenciálu pak dosahuje výborná dvojice Světly Svozilové a Stanislava Neumanna v rolích dvou šmejdilů, kteří touží odhalit pravdu a jsou odhodláni označit vynálezce a jeho přátele za podvodníky. Ovšem pointa je skryta v něčem docela jiném a celku vlastně dodává určitý šmrnc. A i když je Landův film spíše žánrovou kuriozitou než průlomovým dílem, rozhodně by neměl ležet zapomenutý v propadlišti dějin české kinematografie. ()

Lischai 

všechny recenze uživatele

Je možné se a tenhle film dívat jako na vůbec první české sci-fi. Panenka je zde střízlivě pojatý robot, který vypadá jako manekýnská panna, který má vzadu v těle díru plnou strojků. Pokud funguje, toporně zpívá a pohybuje se (žádný super-inteligentní robot á la Blasius). Je to tedy relativně věrohodný fantastický motiv. Ve filmu je několik vtipných gagů a chytlavých písniček. ()

Reklama

Karlos80 

všechny recenze uživatele

„Nezaměstnaná Věra se vydává za mechanickou reklamní loutku a odhalí podvody údajných amerických podnikatelů.“ V té době a ještě dlouho poté u nás zcela netradiční a ojedinělý námět (super), a ač moc nemusím Ferbasku (která tady v podstatě opět hrála sama sebe a jako panenka i skutečně vypadala!), tak ona tady byla 100% využita a měla hlavní slovo, kdy všichni ostatní ji tu v podstatě dělali jen křoví (nahrávali, přihrávali atd). Film má trochu překombinovaný děj, ale dostatek milých (Gruss vs Ferbasová) a velmi vtipných (vesměs všechny robotické výstupy, představování hladu a žízně, zpěv atd) scén, poněkud přihlouplé duo detektivů Neumann-Svozilová mě vůbec neoslovilo, jednak se podle mě k sobě moc nehodili a pak jejich působení zde, se mi zdálo poněkud zbytečné. Futurista zcela nevyužit, škoda. Panenku jsem vždy nesprávně přisuzoval režiséru Slavínskému - ani nevím proč, snad kvůli Věře. Režijně dobře a obratně odvedená práce. ()

Pacco 

všechny recenze uživatele

Ve filmu zazněl dobový šlágr Robot - samotnou píseň nazpívala Zdena Vincíková (ve filmu zpívá Ferbaska) - ♫"Model jsem panny, všech panen protyp. Ten kdo mě montoval, nenašel prototyp. V továrně chtěli přidat mi sexepíl, při montáži se jim však odlepil..."♫ Upřímně, výrobna na silikonové panny (které nejsou a nikdy nebyly panny) se třemi otvory by si měla vypůjčit píseň za reklamní znělku ... přec :" http://www.sexus.cz/clanek/1216-silikonova-panna-jako-ziva.html " No, nekupte ji. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Jeden z chybějících mezičlánků série filmů s oblíbeným párem Věry Ferbasové a Jiřího Dohnala realizoval kroměřížský böhmák Robert Land, který točil s bilingvními nebo brzy světovými herci už v Německu ve 20. letech (například s Oskarem Marionem nebo Marlene Dietrichovou). Do českého filmu ho v závěru kariéry zavedla (a po té zpět do jeho rodiště) nejprve nákladná produkce obou verzí Jany a po té němčící Sextánky. V Panence převzal po Vladimíru Slavínském pár snů Uličnice, který se s dalšími léty uplatnil ještě ve Vandiných trampotách a Dcerušce k pohledání. Panenka jest filmem velice zajímavým, dá se reálně označit za jediné české sci-fi 30. let. Nadto linie detektivní odkazuje k tomu nejlepšímu z Tommyho a Pentličky Agathy Christie. Objevila-li bych tento námět v Hollywoodu, myslela bych, že jde o přirozenou vědecko-fantastickou větev studia Universal. ()

Galerie (3)

Zajímavosti (1)

  • Filmovanie prebiehalo v Karlových Varoch a Prahe. (dyfur)

Reklama

Reklama