Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Kdysi tady všude byl jen temný les, dnes tu stojí panelákové sídliště. Právě tady je doma chlápek, kterému nikdo neřekne jinak než Vandam. Žije sám v bytě na okraji Prahy a každý den doma cvičí, aby byl v kondici. Večer, když sídlištěm bloudí divoká zvířata, chodí se svými kumpány na jedno. Vandam se snaží udělat dojem na Lucku, která v sídlištní hospodě točí pivo. Často a rád se porve. Je znalec dějin a válek. Má pocit, že svět míří k zániku, že se schyluje k velké bitvě. A tak cvičí, aby byl na tu poslední rozhodující bitvu nachystaný. A taky k tomu vychovává Psycha, mladého kluka, se kterým natírá střechy panelových domů. Kumpáni z hospody Vandamovi přezdívají „národní hrdina“. Prý dal tehdy v Listopadu na Národní třídě dějiny jednou ranou do pohybu. Film podle stejnojmenné knihy Jaroslava Rudiše v hlavní roli s Hynkem Čermákem kombinuje dramatický příběh s černým humorem. (Falcon)

(více)

Recenze (360)

Tosim 

všechny recenze uživatele

Nebudu tak přísný jako mnoho z mých spoluhodnotitelů. "Nelze člověka soudit podle toho, co je, ale jak se tím, co je, stal," řekl Karel May a mě se tento jeho citát líbí. Důležitá je motivace a kořeny přemýšlení u jakékoliv skupiny lidí a snaha tvůrců o toto zobrazení je v Národní třídě patrná. Teď jde o to, jak se jim to povedlo a podle mě tak napůl. Někdo jako je hlavní hrdina si nezaslouží ani adoraci, ani okamžité zatracení a to by měli zohlednit diváci i kritici. Kromě již uvedeného (Čermák, Cina, kamera, hudba) se mi líbil dějinný kontext současnosti se socialismem a pak Kateřina Janečková, která konečně dostala jinou roli, než je televizní blbina nebo čurda. Druhý film Štěpána Altrichtera je úplně jiný než Schmitke a popasoval se s ním se ctí. Dávám 70% hlavně za to, jak atmosféra snímku ke konci ostře houstne! ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Z kina jsem odcházel s rozporuplnými pocity. Jedna strana mince je skvělá kamera, solidní režie a perfektní herci. Druhá strana mince je ale scénář, který se o poločase zvrtne do strašného průseru. Vandam tady předvádí takové příběhové výkruty, že postrádají jakýkoliv rozum. První půle filmu a představení národních hrdinů v hospodě Severka bylo super. Série slušných hlášek nabíraly koncentraci a pak najednou bum a celé to začalo jít do háje. Nemůžu říct, že by se mi to nelíbilo. Opravdu to na mě působilo jako zkušená filmařina, jen jsem úplně nedával tu zkratkovitost Vandama. To celou tu jeho domělou inteligenci táhlo na dno. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Ohlasy seriálu Most! V přímém srovnání s Mostem je ale nejlépe vidět, jak Národní třídě dochází dech... Rudišův text jsem nečetl a po zhlédnutí jeho filmové adaptace jsem si jist, že bude o poznání lepší než tahle nepovedená sonda do života českých white trash...tohle se totiž panu Altrichterovi zrovna moc nepovedlo... Vypůjčím si srovnání s jiným seriálem skrze postavu ztvárněnou Hynkem Čermákem - sympaticky nekonvenční Rapl x nesympaticky nekonvenční Vandam. Tady selhal scénář a došlo k záměně žánrů - Národní třída měla být vážné sociální drama když už... Tohle opravdu není český Trainspotting a být white trash na Jižáku není sexy... ()

Fr 

všechny recenze uživatele

„DÍKY VANDAMOVI MÁME TUHLE ZKURVENOU SVOBODU...“ /// Jsou to čuráci… hovno, pičo… Vandam je trochu obskurní postavička města Pražskýho a exhibující Čermák si tohodle tvrďáka s dobrým srdcem patřičně vychutnává. Jinak je to celkem smutnej film o traumatu, neschopnosti citů a lásce k jedný hospodský a hospodě. Víc za těch 80 minut Vandam nepředvede. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Asi se uchlastám. Jako fotr. 2.) Nikdy (kurva NIKDY!) si nenechám srát na hlavu. Jsem prej zasranej národní hrdina. /// PŘÍBĚH *** HUMOR * AKCE ne NAPĚTÍ ne ()

movie 

všechny recenze uživatele

50% Líbil sem mi Altrichterův debut SCHMITKE, zejména pro svou psychedelickou zacyklenost a děj izolovaný na sudetském maloměstě. N.T. ake spíš působí potřebou vyhovět divácké zakázce po hrdinech z lidu, kteří pro facku, hospodské moudro a nějakého "čuráka" nejdou příliš daleko. Celé dílo sálá značnou neautentičností (ostatně ho napsal lev solónu Jaroslav Rudiš o jehož příslušnosti či zkušenosti s nižší třídou z jižáku lze minimálně pochybovačně debatovat) a hlavní postava Vandama (u níž lze alespoň částečně pochopit zdroj frustrace) je bohužel neskutečně jednorozměrná mudrlanstká krabice, ostatní postavy si vystačí s jednoslovnou charakterizací a totální prázdnotou. Paradoxně Vandam je asi jediným dobrým důvodem ke shlednutí filmu a musím alespoň trochu obdivovat Čermákovu jadrnou flow s jakou absolutně bezemotivně trousí procesí "čuráků" a "píč". Nicméně třeba jeho televizní postava Rapla mi příjde v nečem svojší a košatější. Altrichter se do budoucna bude doufám věnovat vlastní tvorbě. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Štěpán se potvrdil jako člověk, který umí skvěle točit. Práce s obrazem, zvukem, hudbou, to vše je skvělé. Stejně tak by mi nevadilo, že jeho filmový svět (stejně jako ve Schmitkem) okupují postavy na různé úrovni karikatury - to je podle mě adekvátní stylistická/vypravěčská volba. Ale přesto mám obrovský a nepřekonatelný problém. Hrdina je šarmantní neonácek a film ho v důsledku strašně romantizuje. Věřím tomu, že výsledným dojmem měla být minimálně ambivalence, ale když ten film začíná a končí jeho ublíženeckým monologem o tom, jak mu všichni ukřivdili, je přeplněný agresivními policajty a zlými developery, a Hynek Čermák jako jediný nikdy nepřestane být cool, tak se bojím, že většina diváků bude tou optikou příliš stržena. Stalo se to ostatně Klubu rváčů a podle všeho i Jokerovi - lidi mají tendenci chápat se cool znějících sloganů a vytrhávat je z kontextu díla, i když je ten kontext mnohem jasnější než zde. Měl jsem ten luxus se o tom se Štěpánem pobavit, takže vím, že to jeho záměr nebyl a že ten film romantizující vůči protagonistovi, jeho světu a jeho optice být nemá - ale to podle mě nakonec nebude moc platné. Když je potřeba, aby divákovi někdo řekl, jak to bylo míněno, protože film vysílá opačné signály, tak to je prostě problém. Fakt se bojím, že se tu omylem natočil film, který normalizuje něco, co by normalizováno být nemělo. A mrzí mě to tím víc, když jsou za tím očividně schopní lidi. ()

Djoker 

všechny recenze uživatele

Most má Luďana, Praha má Vandama. Buran z hlavního města však přišel na scénu až příliš brzy po fenomenálním odchodu celého osazenstva vyhlášené mostecké Severky a na hodnocení většiny z nás se to také projevuje. Národní třída má několik silných momentů a české nasranosti na všechno a všechny jde pěkně naproti. Jen všichni víme, že to o pár desítek kilometrů vedle umí lépe. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Nezvládnutá adaptace na nový společenský systém sebou přináší frustraci, sebelítost a vztek. Připadá mi, že pro spoustu lidí je to v dnešní době jediný hnací motor a to je špatně. Altrichterův „antipaušalizační“ počin předkládá zajímavou otázku. Může být člověk sympaťák a zároveň agresivní xenofobní debil? Ta nečernobílost spojená s pohledem na kořeny problémů je devízou, škoda jen, že nebyly ambice zajet do obou spekter hlouběji, aby se divákovi zamotala hlava ještě víc. Čermák jako srdce obalené asociální čuráčí tkání poměrně přesvědčivý.. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

„Mně nevaděj žádný lidi na světě…když nedělaj bordel. Ale když dělaj bordel, tak s tím jako prostě malej problém mám, no.“ Altrichterův Schmitke mě zaujal. Národní třída je ale dost jiná. Sice se soustředí opět na jedno specifické místo a jeho komunitu, sem tam se něco (hořce) komediálního též najde, ovšem jinak je film z jiného soudku. V Národní třídě vše stojí a padá s hlavním hrdinou. O tom, že role Čermákovi perfektně sedla, netřeba diskutovat. Ale sympatizování se samotnou postavou je problematické. Vandam je uvnitř své hlavy pořád ve válce, celkem jedno, zda zrovna trénuje boxování (pravda, láska), rozbíjí nosy vidlákům („Tak pozdravuj v Brně.“), provokuje policii či se třeba jen snaží zapůsobit na Lucku, u které by se rád „povozil na kolotoči“. Problém tkví v tom, že jde o burana a primitiva se zvykem řešit vše násilím, navíc má svou „pravdu“ (někdy skutečně, často se však velmi mýlí). To, jak mu věci prochází, zrovna uvěřitelně nepůsobí, úplný konec je pak zcela mimo, a zůstává po něm pachuť. Lepší 3*, od Schmitkeho krok zpátky. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Možná tak do divadla, nebo coby kniha (ostatně předlohou je Rudišův román Národní třída), ale jako celovečerní film mi to svou „horší“ uchopitelností zrovna nesedlo. Mezi alkoholními ztroskotanci tu ostatní převyšuje Vandam, legenda jednoho velkého panelákového sídliště, který má ostrý slovník, nemá problém rozdat nějakou tu ránu a poměrně neohrabaně se snaží dostat do kalhotek servírce z oblíbené knajpy. Uvnitř dokáže být i citlivý a je svým způsobem dobrák. Jen se zacyklil v určité době, v určitých názorech a neumí se hnout. A současná cesta společnosti jej znervózňuje. Ano, i my vyrostli na nějakých filmových hvězdách, ale kupříkladu belgickou legendu už asi nikdo z nás na stěně nemá (ač dřív měl). Křupan Vandam holt své myšlení měnit nechce a frustraci z nenaplněných ideálů řeší po svém. Takový smutný ztracenec v realitě, se svými každodenními rituály a neměnnými siláckými řečmi. Osobně si sociální komentář dokážu představit jinak a hlavně hlouběji, moc jsem se nezasmál a ona melancholie mě spíš otravovala. Jako jo, každý má nějaký ten šrám z minulosti, každý máme nějakého otce, ale Čermákův hrdina si za mnohé může primárně sám. Tempo má své chyby, pár scén je zbytečných, mnohé bych uchopil jinak, jiné nepřekvapí. Dvě až tři hvězdy! ()

Wacoslav1 

všechny recenze uživatele

Tak za mě tak nějak vesměs neutrální pocity. Pár dobrých hlášek tu padlo a film je do jisté míry určitým obrazem toho v jaké deziluzi se nachází ta dělnická pracující třída v naší zemi i když pan Babiš nám vytrvale tvrdí, že se zrovna teď máme tak jak se nám o tom nikdy ani nesnilo, ale nevím no... Moc to není nikde vidět. I když je zároveň pravda, že Vandam je tak trošku extrém a některý věci jsou tu kapku přehnaný, tak v určitých postojích nemám problém se s ním ztotožnit. Škoda toho dle mýho názoru už trošku přestřelenýho konce. Když to vezmu celkově, tak za mě tentokrát vesměs shoda se zdejším hodnocením.55% ()

Fiftis 

všechny recenze uživatele

Novodobý hrdina alebo len hrdina, ktorý sa snaží o vykúpenie. Veľmi podarené dielo. Cez všetky vulgarizmy a jednoduchý príbeh veľa vypovedá o našej dobe. Kto má peniaze, má moc a môže čokoľvek. Kto ich nemá a žije si svoj malý život, musí držať hubu a krok. Zásadným spôsobom sa na Národnej triede podpísal tiež soundtrack. Aj cover je podarený a vulgárny. Skvelo vyfarbený a pôsobí moderne. Pod tvrdým obalom a všetkými tými vulgarizmami a zadarmo rozdávanými päsťami je skrytý nádherný, ale smutný ľudský príbeh z pražského legendárneho sídliska, ktorý sa režisérovi opäť podarilo nádherne vyrozprávať a hlavne zakončiť nečakane silným záverom. Zdanlivo jednoznačný film, ktorý dokáže prekvapiť skvelými kontrastmi a skvelým hudobným sprievodom. Český snímok roka. ()

LiVentura 

všechny recenze uživatele

Moc dobře natočené a zahrané, ale také jsem nepochopil důvod vzniku.. Looser vyhrává nad všemi pomocí násilí? A získává si tak přízeň jediné ženy?? ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Tři a půl, s tím, že za vidění to bez debaty stojí. *** Hořko-ironicko-nostalgická redefinice národního hrdiny v reál-kritické sociální eseji z pražských sídlišť Jižního Města, jež se stalo předmětem zájmu developerů a jejich osvědčených nekalých praktik. Narušují svými bezohlednými plány zaběhané pořádky místních, už tak životem semletých obyvatel, z nichž někteří se křivdám mocnějších přizpůsobují unaveněji, navykleji, jdou jim z cesty rezignovaněji a ochotněji než jiní, aby pragmaticky umenšili škody, které je postihnou - ale najdou se i tací, kteří si prostě nemůžou pomoct a nechat to být. Což z nich ještě nedělá hrdiny, jsou prostě jen jinak poznamenaní a převálcovaní mizernou výchovou a nabídkami životních možností v mizerných podmínkách v mizerné společnosti. Na to, že základním pocitem při sledování snímku optikou humanistických ideálů, hodnot a idejí (optikou "pravdy a lásky", jak je vícekrát cynicky v hospodě připomenuta Mrazákem), je hořkost a bezvýchodnost, je sledování skoro až nepochopitelně, absurdně příjemné, což vnímám jako zvládnutý režijní záměr prozrazující jak ironický odstup, tak zainteresované pochopení. To je mi sympatické. *** Plnohodnotný příběh však zjednodušující konstrukt vyprávění nenabízí (já v tom - možná že mylně - vidím slabinu spolupráce s Rudišem), je to opravdu spíš esej než plnokrevný film, a po svérázném, odtažitém fenoménu Schmitke (https://www.csfd.cz/film/389075-schmitke/recenze/?comment=10059558) mi to připadá trochu škoda, ale do velké míry to vyvažují perfektní herecká převtělení a jako divácky vlídný snímek je to rozhodně vděčné a chytlavé, ač zároveň důsledně nepodbízivé. Už pro ten kvalitně namíchaný koktejl připomenutých jednoznačných nešvarů a paradoxů dnešní z mnoha příčin morálně rozložené společnosti a pro ten mix nejednoznačných pocitů, které to v člověku vyvolá a zanechá spolu s kolotočem stokrát omletých, ale neukončených úvah na téma, co se s tím dá dělat obecně a co s tím může dělat každý z nás, abychom mohli společně žít lépe než v takovém marasmu, všichni, bez ohledu na minulost národní i osobní, to za shlédnutí určitě stojí. *~ ()

Ampi 

všechny recenze uživatele

Hodně lidí trpí filmovou čechofobii nebo slovakofobii, hodně lidí trpí pragofobii (někdy vydávanou za boj proti pragocentrismu), hodně Pražanů trpí averzí vůči zbytku republiky (venkovu) Jižnímu Městu (k němuž mám citové pouto). Já netrpím ničím z toho. Pro mimopražské jsem Pražák a pro Pražany jsem buran z venkova a naplava. Hynek Čermák hraje excelentně drsného samorosta, což na platně kin a obrazovkách televizorů neukazuje poprvé. Pokud někdo cvičí, pracuje rukama a má zálibu ve vojenských dějinách, tak to neznamená, že je nacek. Svým způsobem bohužel či bohudík máme z Vandama mnozí, ať je to vulgarita, snaha o galantnost k ženám, solidárnost, agresivita, tendence k řešení problémů násilím, zásadovost či přímost jednaní. Možná ten konec mohl být o něco lépe zpracovaný. ()

KlárkaS 

všechny recenze uživatele

Vandam není cool, je to týpek, kterýho v hospodě fakt potkat nechcete, protože ať řeknete cokoliv, stejně vám tu hubu rozbije, určitě poslouchá Ortel a rozhodně si nezaslouží ani kapku naší sympatie. ()

playboxguest 

všechny recenze uživatele

Zdá se, že autor knihy si s režisérem tak oblíbil nejpopulárnější loňský český seriál, že se rozhodl si z něj pro filmovou adaptaci kdeco vypůjčit a okatě napodobovat, ale nechci křivdit, knihu jsem nečetla, jen mi přijde, že i Cína a Erika tu mají být vtipným mrknutím na diváka. Pokud to tak je, rozhodně platí, že když dva dělají skoro totéž, není to vůbec totéž a příště raději pojďmě vlastní cestou a kopírování řekněme Dost! Pokud to tak není a má jít opravdu o úplně původní dílo, které si nikde nic nebere, pak je to ještě víc k pláči, protože film je i tak zbytečně ztracenej čas pro diváka i všechny zúčastněné. ()

Nin 

všechny recenze uživatele

Hlavní hrdina je loser, co žije na okraji společnosti, i když by chtěl být hvězda. Pomalu se v něm kumuluje vztek, který musí nutně vyústit v surové násilí. Jo, Národní třída je takový Joker po česku. Četl jsem původní knížku a byla moc fajn, i když Rudiš napsal i větší pecky. Podobně to vidím i s tímhle filmem. Není to bomba, ale jako snímek to rozhodně obstojí. Není to nějaká hluboká společensko-kritická sonda, ale je to velice zábavné nahlédnutí do života určitého typu lidí. Má to styl a především skvělé herce. Hynek Čermák je skvělý, ale i všichni vedlejší herci odvádí dobrou práci. Film v ději pokračuje dál než kniha, pokud se nemýlím, a tam už se děj začíná trochu tříštit a hlavně jsem si nebyl jistý, jak to pro hlavního hrdinu skončí. Nějak nerealisticky filmově, nebo realisticky depresivně? Nakonec to dopadne tak nějak... nijak. Takže finále se mi nelíbilo, ale zbytek považuju za opravdu slušný český snímek, na který se vyplatí mrknout. (7/10) ()

niethustra 

všechny recenze uživatele

Upřímně doufám, že Altrichterovu slibnou filmařskou kariéru neutnou dětinské morální předsudky a krátkozrakost diváků. Vyčítat NT "zromantizování" hlavní postavy je docela mimo, když je to Vandam, kdo nám celý svůj příběh vypráví. Altrichter se jeho perspektivy drží a divákovi pod nos necpe jednoznačná vodítka, díky nimž by dokázal bezpečně odlišit správné chování od toho špatného. To by ostatně znamenalo, že Altrichter chce svého diváka vychovávat. NT asi nebude po chuti těm, kdo všechny tyhle Vandamy hážou do jednoho pytle, ať už je to pytel plný nácků, fašounů, xenofobů nebo rasistů, a kteří jim paradoxně v tomhle plošném nálepkování a instantních morálních odsudcích zdatně sekundují. A nebude ani pro ty, kdo na Vandama budou zírat jako na pravěkou, exotickou obludu, která do Prahy zabloudila odněkud z Horní Dolní v nejzapadlejším koutě severních Čech. Takže jen tak dál, pane Altrichter, točíte totiž filmy přímo pro mě. ()

Reklama

Reklama