poster

Zločin v dívčí škole

  • anglický

    Crime at the Girls School

    (neoficiální název)

Povídkový / Krimi / Komedie

Československo, 1965, 107 min

Předloha:

Josef Škvorecký (kniha)

Hrají:

Lubomír Lipský st., Petr Kostka, Jana Gýrová, Jan Faltýnek, Jan Přeučil, František Miška, Josef Beyvl, Karla Chadimová, Vilém Besser, Zdeněk Řehoř, Pavla Maršálková, Jiří Kodet, Vladimír Huber, Jiřina Štěpničková, Hana Horáčková, Oldřich Velen, Jaroslav Mařan, Libuše Pešková, Petr Prachtel, Jaroslav Svoboda, Norbert Chotaš, Milan Frkal, Jan Jílek, Josef Šulc, Naďa Urbánková, Míla Myslíková, Miloš Vavruška, Otto Šimánek, Jan Maška, Lubomír Bryg, Vítězslav Černý, Milena Zahrynowská, Dana Skálová, Marcela Baťková, Marta Beránková, Noemi Doležalová, Stanislava Martínková, Dana Reimová, Věra Vaštová, Yvonne Williamsová, Eva Svobodová, Otto Ohnesorg, Vladimír Navrátil, Helena Koudelková, Ladislav Rychman, Věra Křesadlová, Jitka Bendová, Zuzana Princová, Táňa Fischerová, Vlasta Kahovcová, Alexandra Tachezyová, Natálie Maslovová, Ferdinand Krůta, Luisa Kollingerová, Alois Vachek, Ladislav Smoček, Václav Wasserman, Jarmila Bechyňová, Vladimír Hrabánek, Eva Trejtnarová-Hudečková, Matěj Forman, Petr Forman, Květa Hanušová, Zuzana Řepová, Zuzana Opršalová, Miroslav Kühn, Milan Neděla, Jan Pohan
(další profese)
  • Adam Bernau
    ***

    Borůvka je v první povídce oslovován „soudruhu poručíku“, ve druhé „soudruhu komisaři“, v poslední už „pane komisaři“. Nějaká šifra? Nevím. Na to, že jde o prachobyčejné kriminálky a na to, že šerloka tu dělá Lipský, hezký film. V první povídce je sice vrah jasný už při prvním poručíkově rozhovoru s ním (té režisérské nezdrženlivosti!), ale o to vůbec nejde. Drama na skále bylo jako na skále, v dívčí škole to bylo jako v dívčí škole a v dámských sprchách... no tak do toho nikomu nic není. Ostatně teprve scéna šmírování sprchující se Chadimové definitivně odstranila moje pochybnosti o knedlíkovi Lipském jako nejvhodnějším por. Borůvkovi (té bezelstnosti!). Naopak zcela přebytečného Přeučila bych vyměnil a Řehoř jako vilný ředitel divadla, to snad ne. Kostka čím mladší, tím lepší, Chadimová báječná borůvkagirl. Fotografické postavy v jednom „záběru“ v popředí na skále rehabilitovány pozdějším Borůvkovým převlékáním u jedoucího auta – beru. Ale co ta dechovka při lezení na skálu bezprostředně po titulcích (při nichž zněla Liškova skvěle znepokojivá cosi-jako-hudba)? Co to „vtipné“ Borůvkovo šlapání si na jazyk? Kde je jeho smutek (viz název předlohy)? A hlavně: co ta poslední povídka? To bylo opravdu jako zlý sen. Jakoby Menzel nedokázal krotit chuť natočit něco „zajímavějšího“, čímž celou sérii zbořil. Jako samostatný film by praštěná parodie na viktoriánský internát exponující a současně kompromitující „démoničnost“ soudobých slečen mohla mít něco do sebe, ne tak v Borůvkovi. A když už jsem si v závěru myslel, že to je vlastně vhodné vyústění a konečně se dovídám o „Smutku poručíka Borůvky“ (nejen kvůli konečnému odhalení, ale i pro tu „romantičnost“ rádobypachatelek a nakonec vlastně i skutečných vrahů z prvních dvou povídek), Menzel to celé zazdil přiblblým finálním „hahahaha diváku“.(29.1.2012)

  • choze
    ***

    "PROČ SE NA TO PTÁTE?" - "ABYCH TO VĚDĚL." První povídka je perfektní půlhodinová komorní detektivka - v neokoukaném a dobře nasnímaném horském prostředí se za zvuků atmosférické znepokojivé hudby nastolí palčivá záhada, která je ve finále uspokojivě objasněna, a vylepšil by ji snad jen hollywoodštější konec, jaký měla v knižní podobě (pachatel spáchal sebevraždu skokem ze skály). Ve druhé a třetí povídce napětí postupně ustupuje humoru (v obou se objevuje prvek "šesti černých dívek" - v jednom případě tanečnic v šantánu, v druhém gangu nezbedných středoškolaček) a poslední povídka film vysloveně odlehčuje. Poručík Borůvka, detektiv řešící všechny tři případy a mezitím filozofující o detektivním žánru, je v podání Lubomíra Lipského neškodně až ňoumovitě vyhlížejícím, ovšem velmi schopným kriminalistou marpleovského/columbovského typu.(30.1.2014)

  • nascendi
    **

    Josef Škvorecký bol podľa mňa lepším znalcom detektívok, než ich autorom. Napriek tomu by si dobrý prepis jeho detektívok zaslúžil pozornosť. Ale tento nepodarok sa k dobrému prepisu ani nepribližuje. A nie je to iba tým, že Lubomír Lipský sa do úlohy detektíva nehodí asi tak, ako Bourvil v Osudovom kruhu.(26.2.2018)

  • Tosim
    *****

    KNIHA SMUTEK PORUČÍKA BORŮVKY, STRANA 240 - "Čekáte na někoho?" Poručík si přisedl. "Ne. Vlastně ano. Ale on už asi nepřijde." Zašilhala po hodinách na stěně. Poručík zesmutněl. "Ne, nepřijde." Tři povídky o tělnatém kriminalistovi, kterému zločiny vhání do tváře melancholii, natočili tři mladí, nadějní režiséři skvěle a kulaťoučký obličej Lubomíra Lipského splňuje vše, co se od něj očekává...(9.10.2002)

  • Šandík
    ***

    Samotné detektivky jsou výborně vymyšlené, ostatně to jsou takové malé pocty britské detektivkářské škole (Doyle, Christie, Chesterton atp). Inu, Škvorecký nejen uměl ale měl tenhle žánr navíc opravdu rád. Ani herecky to není špatné, ovšem Lubomír Lipský jako detektiv, to je omyl. Ne, že by byla přímo špatná taková ta "columbovská" neohrabanost, byť jako vyšetřovatel působí Lipský dosti nepřesvědčivě, nýbrž především proto, že je to jednoduše poměrně špatný herec. Hlavní roli v takovém filmu zkrátka a jednoduše neutáhne. První povídka s názvem "Smrt na jehle" režírovaná Ivo Novákem (též autor scénáře) je téměř bezchybná. Kdyby byl celý film natočen takhle, bylo by to za čtyři hvězdičky naprosto jednoznačně. Ani druhá povídka Ladislava Rychmana (opět i scénář) s názvem "Jak se koupe žena" není vůbec špatná. Režie je přesvědčivá, děj slušně vystavěný, herecké výkony bez větších lapsů. Co "Zločin v dívčí škole" opravdu sráží na kolena, je vedle Lipského a taky nemastných neslaných předělů mezi jednotlivými povídkami, povídka třetí, režírovaná Jiřím Menzelem (opět i autor scénáře). Její podivnost a vypjatou, jakoby divadelní stylizovanost samozřejmě vysvětluje to, že (jak se v závěru dovíme) nešlo o reálný případ ale pouze o Borůvkův sen, i tak ovšem stále platí, že je to jednoduše naprosté vykročení mimo rámec ostatních dvou případů a divák jí bude nutně překvapen a pravděpodobně i pobouřen. Přitom kdyby byl ve stejném duchu natočený celý film, asi by nebyl špatný, ale ve spojení se dvěma víceméně reálně působícími, střízlivě točenými detektivními případy jde vážně o omyl, který naprosto nefunguje... Celkový dojem: 65%(21.1.2015)

  • - Film se natáčel v Prachovských skalách a v Praze. (rafix)

  • - Lubomír Lipský byl obsazen na výslovné přání autora předlohy Josefa Škvoreckého. (gjjm)

  • - Filmováno také na Hrubé Skále. [Zdroj: Filmovamista.cz] (M.B)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace