poster

Zdaleka

  • Venezuela

    Desde allá

  • Mexiko

    Desde allá

  • angličtina

    From Afar

  • Slovensko

    Zďaleka

Drama

Venezuela / Mexiko, 2015, 90 min

Komentáře uživatelů k filmu (20)

  • Matty
    ***

    Nekomunikativní vyprávění, omezující informace o ústředních postavách na to, co právě vidíme, nám moc odpovědí neposkytuje. Pochyby přetrvávají i po dějovém zvratu na konci filmu, který otázky ohledně motivací Armanda a Eldera nezodpovídá, pouze nastoluje další. Jakkoli přesvědčivé jsou herecké výkony obou představitelů, z jejichž reakcí si často musíme domýšlet, koho nebo co zrovna pozorují, nepomáhají ani pochopit jednání postav, ani zmírnit odtažitost celého filmu, na které se výrazně podílí nezaujatý pozorovací styl dlouhých statických záběrů. Je na nich poznat, jak moc si režisér a kameraman dávali záležet na kompozicích, určité vzdálenosti herců od objektivu nebo hloubce ostrosti. V záběrech s Elderem například vidíme více dění v pozadí, což odpovídá mladíkově výraznější interakci s vnějším světem. Armandova izolace od okolí je oproti tomu zesílena záběry, které jej z okolního prostoru vyčleňují. Zejména zásluhou jasného, důsledně dodržovaného autorského konceptu je Zdaleka pozoruhodnou studií dvou kontrastních charakterů. Výpověď o životě v současné Venezuele ale nenabízí. Podobný příběh by se mohl odehrát prakticky v libovolném městě. Také v zanedbatelném zohlednění vlivu místa a doby na chování hrdinů je Zdaleka k vlastní škodě až příliš důsledně minimalistickým filmem. 65%(16.11.2016)

  • Rimsy
    **

    Upřímně? Vyprázdněná hra na efekt, ze které i přes minimum plnovousů a matéčka čpí rádobyartové hipsterství na míle daleko. Hezké, leč banální myšlenky o lásce a přátelství jsou podané bez schopnosti přenést emoce. Spousta zbytečných a nikam neplynoucích záběrů zklame stejně jako nevysvětlené a dost nahodilé motivace. Kdo bude chtít hodně šťourat, určitě si smysluplná dílčí témata najde, ovšem jako celek velké zklamání.(11.10.2016)

  • Vitex
    **

    Nuda.(12.12.2016)

  • Disk
    *****

    Snímek o komplikovaném vztahu padesátníka a mladého kluka z caracaského předměstí. Nádherná kamera a přesné herecké výkony. O scénáři inspirovaném povídkou Guillerma Arriagy nemluvě. Režisér Loranzo Vigas tímto filmem sice celovečerně debutuje, ale debutantské neduhy nejsou naštěstí vůbec znát, naopak má divák pocit, že Zdaleka je snímkem zkušeného tvůrce. 9/10(12.10.2016)

  • sochoking
    ****

    Alfredo Castro je podľa mňa top herec divných rolí.(29.8.2016)

  • evulienka3
    ***

    Lorenzo Vigas Castes natáčal svoj film "s odstupom", aby v príbehu vyniklo to čo podľa neho vyniknúť malo, teda neverbálna komunikácia a atmosféra. Film sám o sebe nebol zlý a záver ma dokonca prekvapil. Nedokážem však definovať či príjemne, alebo nepríjemne. Jednoducho len prekvapil. Svojím spôsobom spracovania totiž u mňa patrí do kategórie tzv. pocitoviek, ktoré vás buď úplne pohltia, alebo sa nechytáte. Mne sa stalo to druhé. Dá sa povedať, že ma to zďaleka obišlo. Preto len za tri...60%.(6.6.2017)

  • poz3n
    *

    Já už jsem na podobný typ festivalových filmů úplně alergický. V tom, v čem někdo vidí promyšlené vyprávění a důmyslně úmyslné vypouštění informací, v tom vidím bohužel už jen pseudoartové pozérství, schovávající za zcela wtf motivaci postav a celé psychedelické dění, nějaký vyšší princip filmového umění. No way, tohle už nějak nedávám. 2/10(28.2.2017)

  • Baxt
    ***

    Pečlivě připravený festivalový šampion. Režisér je sice celovečerní debutant, scenáristou je ale na Oscara nominovaný dlouholetý spolupracovník Alejandra Gonzáleze Iñárrita, producentem je hvězda Edgar Ramírez a kameramanem Sergio Armstrong od Pabla Larraína. Tyto položky v závěrečných titulcích částečně zpravují o tom, proč Zdaleka v některých pasážích působí jako vysoustružený kalkul složený z nejúčinnějších prostředků alternativní queer kinematografie. Komplikace pro soužití ústředního nezvyklého páru tvoří známé faktory – zaprvé předsudky rodiny a společnosti, zadruhé neujasněná sexualita chlapce hledajícího sebe sama a zatřetí jeho přílišná horlivost, s jakou se svému staršímu chráněnci snaží zavděčit. Jenom díky poslednímu bodu snímek dospívá k poměrně nečekanému a emocionálně silnému konci.(13.10.2016)

  • kaylin
    ****

    Zajímavý snímek, který vnímám hlavně tak, že je možné se podívat na to, jak vypadá jiné prostředí a jak tam funguje zvláštní příběh o dvou mužích, kteří si k sobě nacházejí specifickou cestu. On je starší, druhý zase příliš mladý. Mají spolu intimní vztah, ale zároveň jsou každý jiný. Prostředí tomu velmi pomáhá.(13.12.2016)

  • easaque
    *

    1* k tomuto dílu musím být hodně kritický a vlastně nechápu jak mohlo něco takového dostat cenu na festivalu. Už samotná kamera je podivná a často se soustřeďuje na věci mimo obraz a divák si má nejspíš domýšlet. To bych ještě bral, ale příběh mi přijde už hodně ujetý a vůbec nechápu motivace v chování obou hlavních představitelů. Takže pokud si troufnete na tento film, tak se připravte na těžkou a drsnou atmosféru - pro středoevropana určitě, minimalistické artové provedení a buď vypnete mozek, nebo se Vám bude vybavovat jen samé PROČ..., na které mi nikdo nejspíš neodpoví. A buhví jestli by mu rozuměli samotní venezuelané ;-) [ PŘÍBĚH: 2 /// SMYSL: X /// ATMOSFÉRA: 2 /// TEMPO: 0 /// ORIGINALITA: 2 /// NÁLADA: 0 /// ART: 2 /// STYL: 1 /// CASTING: 1 (3*MAX) ](8.1.2018)

  • slunicko2
    ***

    Většina zobrazovaného děje dostala plný smysl až po závěrečné pointě. 1) 22letý Luis Silva (Élder) je pro mě hlavním tahákem. Jeho naturščické herectví s hranou, nicméně autenticky působící živelností působí velmi sexy. Silva mohl díky filmu opustit svou práci v supermarketu a získal job jako soukromý řidič. Dostal ubytování, stravování a 25 USD měsíčně. Sám žije bez otce jen s matkou ve velmi chudých poměrech. Studuje angličtinu a chce opustit Venezuelu a žít a pracovat ve Spojených státech (info z roku 2016)._____ 2) Spoiler. Další text prozrazuje pointu. Nečtěte, pokud jste film ještě neviděli! Otázkou je, zdali Armando vůbec je gay - nevypadá na to ani se tak nechová. Totéž platí o mladém Élderovi. Armando řeší svou samotu a odtažitost jednoduchým způsobem (i když mladá děvčata by snad mohla být snazší cestou) a Élder se prostě zamiluje v rámci svého sexuálního dospívání do člověka, který je na něho hodný (což nikdy předtím nepoznal) a chce mu udělat radost. Schopnost chovat se homosexuálně z člověka ještě homosexuála nedělá, jak znalí věci vědí. Ostatně sám jsem v životě opakovaně zažil, jak se "čistý" heterosexuál se ženou a dětmi najednou zamiloval do chlapa._____ 3) Spoiler. Armandova motivace je tedy nejasná. Můžeme přijmout nabízející se výklad, že jeho jednání je od začátku (nebo prostě delší dobu) účelové - prostě hledal někoho, kdo za něho vykoná pomstu. Manipulátor je dobrý a Élder je typická oběť takového zneužívání. Pak začne celý film dávat smysl, dosud nejasné nebo nedostatečně vysvětlené kroky se objasní a divák může odejít spokojen, že filmu porozuměl a zklamán z toho, jaká kurva se z Armanda nakonec vyloupla._____ 4) Spoiler. Ale film umožňuje i další výklady. Může jít o prostou shodu okolností a Armando se nakonec zalekl, když uviděl, s jakou neřízenou střelou má co do činění._____ Armando se taky mohl bát závaznosti a vážnosti takového vztahu. Élderova vášeň ho vyděsila a on se raději rozhodl, že se ho zbaví._____ Mladý si ho taky mohl vyzkoušet, jak se zachová, pomocí několika vystřelených nábojnic. Uznávám, že tato verze je už dost přitažená za vlasy a neodpovídá intelektuálním kapacitám Ěldera, ale vzít v potaz ji musím._____ Asi bych si dokázal vymyslet ještě několik dalších vysvětlení, jakže to vlastně všechno bylo. 5) Příběh je tedy v prvním plánu obtížně srozumitelný. Ovšem nelamme nad ním hůl. Ve druhém plánu je snímek jednoznačný a jasně čitelný. Film není ze života, je o životě. Je to hyperbola našich životních osudů, lásky, nenávisti a krutosti a toho všeho, co naše životy tvoří._____ 6) 12 000 bolívarů činilo v oficiálním kursu v roce 2015 asi 800 dolarů. V černém kursu to bylo podstatně méně._____ 7) Zajímavý koment: Unna.(24.2.2019)

  • Topco
    ****

    Sociálna queer záležitosť z južnej Ameriky na tému citovej prázdnosti a manipulácie. Úsporne vyrozprávaný debut, pri ktorom sa oplatí byť trpezlivý, aby ste si ho napokon v plnom rozsahu užili. Doznieva ešte dlho po videní...(12.9.2016)

  • EKLEKTIK
    ****

    "Nepřibližuj se!" Příběh vyprávěný takřka beze slov, za které však hovoří výrazy obličejů vypovídající o tom, že když někomu dáte peníze, pocit domova a koupíte auto, udělá pro vás doslova cokoliv.(11.10.2016)

  • angel74
    ****

    Velice dobré herecké výkony obou hlavnich představitelů a výborná kamera udržely mou pozornost po celou stopáž filmu. Nevím, zda to bylo nepříliš kvalitními titulky a jejich občasnou absencí, ale bylo dost obtížné orientovat se v jednání hlavních postav. Možná to také bylo trochu jinou mentalitou, kterou Venezuelané oproti nám Evropanům určitě mají. Námět týkající se vztahu staršího muže, který rozhodně netrpí finančním nedostatkem a mladíka, jež má hluboko do kapsy, mě však upoutal. Přikláním se tedy ke slabším čtyřem hvězdičkám.(5.3.2020)

  • Vesecký
    *

    Lhal bych, kdybych řekl, že vím, o čem to bylo. Starý buzerant si vodí do bytu chlapce a platí mu, aby se mohl při pohledu na něho ukojit. Chlapec nemá peníze a zoufale chce auto, jenže mu na něj peníze chybí. Přitom udělal své holce dítě, ale jemu to jaksi šuma fuk. Nakonec dojde k tomu, že starý zubní protetik vychová nového homosexuála, který mu na oplátku zavraždí otce - a najednou je konec filmu... Skutečně nevím, co tím chtěl autor povědět. Z tohoto latinskoamerického filmu jsem hodně zklamán.(8.8.2018)

  • dogma97
    *

    Samoúčelná málomluvnost, nefunkční dlouhé záběry, křečovitá tajemnost. Hlavně že to dělám jinak než ti, o jejichž filmy je zájem.(12.2.2019)

  • kolemjdouc
    *****

    nezvykle mnoho mlčení.Venezulané jsou asi chytřejší.Já bych potřebovala aby víc situací bylo okomenováno dialogy.Nebo to bylo překladem?Původně jsem ohodnotila ** ale dám pět, protože film má asi svoji hloubku ,má co říci ale já jsem to tam prostě neviděla.Jen zasmušilého starého muže a mladíka který byl vychován ulicí (angažován zřejmě neherec)....Tak abych nepoškodila,normálně se k tomu neuchyluji ale filmů z těchto zemí není mnoho a jsou asi těžko pochopitelné,je to jiná kultura.(16.4.2019)

  • blondboss
    **

    Veľmi chabý artový venezuelský pokus a zachytenie vzťahu dvoch rozdielnych mužov, pričom sa nemáte šancu dozvedieť, odkiaľ prišli, čo ich spája resp. nespája. Dočkáte sa len akýchsi dejových šmyčiek, ktoré samo o sebe vyznievajú prvoplánovo a bez nejakej dávky emócie. Ja osobne som sa nudil a to občas stavím aj na artový snímok. 40 %(25.3.2018)

  • zolo
    ***

    Pro západně orientovaného našince poněkud těžko pochopitelné chování hlavního představitele na koukatelnosti snímku neubírá, ba naopak nastoluje pro diváka kontroverzní otázky, na které si už ale musí odpovědět sám. Mě rušila spíše neobjasněnost některých vztahů, motivů a činů, což ale vnímám jako umělecký záměr. Čeho si ještě cením na filmech z obvykle exotických končin jako je tento, je živočišná syrovost, která je do určité míry vzrušující, a absence politické korektnosti, kterou tyto země -zatím - zasaženy nejsou.(3.7.2017)

  • Unna
    *****

    Od upoutávky člověk očekává určité věci a s tímto očekáváním usedá také do sálu, kde postupně zhasnou světla a na plátně se začne něco dít. Odjakživa se mi líbily filmy, které neměly konec typu: "Žili šťastně až do smrti...". Takhle to v životě nechodí.  Jak to chodí, jak obyčejně to chodí, jak jednoduše bez-akčně, nehrdinně, "životně" to chodí, to je právě ve filmu Zdaleka. Ze začátku vás trochu bolí hlava ze šíleného stylu kameramana, který ostří a nebo naopak zahaluje většinu záběru do rozmazaných tvarů, kdy si říkáte, jestli stále máte brýle na nose, nebo jste je nechali doma. Nakonec si ale zvyknete. Zvyknout se dá i na kameru, která po většinu času stojí na místě a nenásleduje postavy, jako by zatvrzele hodlala zůstat tak, jak ji tam nechali. Mnoho se proto odehrává někde jinde, mimo náš zrak a pouze ze zvuků můžeme odvozovat, co se vlastně děje. Ani postavy nám toho moc neřeknou.  Na konci, když zjistíte, že zíráte na titulky skoro s otevřenou pusou a ani v metru nechápete, jak jste se dostali v myšlenkách až tak DALEKO, na konci vám najednou dojde, že tenhle film má něco víc. Jako by měl něco skrytého v pozadí, co nevidíme. Zdaleka je střípkem života, který je poskládaný ze střípků promyšlených záběrů kamery, kontrastů zvuku ulice a ticha bytu, kontrastu světla a šera, stáří a mládí. To, jak zdaleka se vracel celý tichý sál, dokazuje, že za tím vším je něco víc. Je tam schovaný život ve své prostotě, kráse a surovosti.(13.10.2016)