Reklama

Reklama

Sedmilhářky

(seriál)
  • USA Big Little Lies (více)
Trailer 2
USA, (2017–2019), 11 h 48 min (Minutáž: 44–59 min)

Tvůrci:

David E. Kelley

Předloha:

Liane Moriarty (kniha)

Scénář:

David E. Kelley

Hudba:

Sam Williams

Hrají:

Reese Witherspoon, Nicole Kidman, Shailene Woodley, Alexander Skarsgård, Laura Dern, Adam Scott, Zoë Kravitz, Parker Croft, James Tupper, Sarah Baker (více)
(další profese)

Série(2) / Epizody(14)

Obsahy(1)

Minisérie Sedmilhářky je adaptací stejnojmenné knižní předlohy australské spisovatelky Liane Moriartyové, která obsadila první místo prestižního žebříčku bestsellerů New York Times. Temné komediální drama, v němž několik předních hollywoodských hvězd podává mimořádné herecké výkony, se odehrává v kalifornském městečku Monterey a začíná podezřelou vraždou na benefiční akci základní školy. Přestože totožnost oběti i pachatele zpočátku zůstává záhadou, vše nasvědčuje tomu, že v pozadí zločinu stála rivalita a tajemství obklopující trojici matek – Madeline (Reese Witherspoon), extrovertní a živelnou ženu v domácnosti, která v srdci chová zášť vůči exmanželově nové mladší ženě Bonnie (Zoe Kravitz), instruktorce jógy se zenovým přístupem k životu; dále Madelininu nejlepší kamarádku Celeste (Nicole Kidman), bývalou právničku žijící ve zdánlivě dokonalém manželství s mladším mužem (Alexander Skarsgård); a Jane (Shailene Woodley), svobodnou matku s temnou minulostí, kterou Madeline a Celeste vezmou pod svá ochranná křídla. Děj příběhu je prokládaný scénami z výslechové místnosti, v níž ostatní rodiče a školní zaměstnanci vypráví zákulisní drby o spojenectvích a rivalitách mezi místními obyvateli, především pak o Madeline a její úhlavní nepřítelkyni, vlivné a úspěšné pracující matce Renatě Kleinové (Laura Dern). V průběhu sedmi napínavých, černě humorných epizod vychází najevo, jaké tajemství každá z žen skrývá, a postupně se dostáváme až k oné osudné noci. (HBO Europe)

(více)

Recenze uživatele castor k tomuto seriálu (17)

Sedmilhářky (2017) 

Výtečná atmosféra, skvěle zvolená forma, herecké výkony na jedničku, promyšlený rytmus, přesný střih, fajn soundtrack, sarkasmus na každém kroku. Třeba letošní Mindhunter od Finchera byl rovněž po režijní stránce vypiplaný, jenže Big Little Lies nás naopak od něj emočně vyždímá až na dřeň. Cit pro peprné dialogy zkušeného scénáristického veterána Davida E. Kelleyho (Ally McBeal) byly od začátku velkým příslibem, že si udržíme standard po celou sérii. Neřízená střela Madeline (Reese Witherspoon), která strká nos, kam si zamane, šedá myška a depresemi sžíraná samoživitelka Jane (Shailene Woodley), která se do téhle vyšší třídy amerického maloměsta jaksi nehodí, pochybující i rozvážná Celeste (Nicole Kidman), která žije ve zvláštním manželství, úzkostlivá hysterka Renata (Laura Dern), jejíž dcerka se měla stát obětí násilí ve škole, a chápající Bonnie (Zoë Kravitz), která by rozhodně neměla dávat rady k loupání brambor. Pětice žen řeší své konflikty s muži, bývalými partnery, dětmi a především mezi sebou navzájem, protože všechny jsou individuality a nechtějí být vláčené životem. Generalizuje se, vynášejí se soudy ještě před tím, než se něco vůbec stane, a všem našim hrdinkám se jejich životy pomalu vymykají z rukou. Divák ví víc než postavy, přesto tvůrci umně tají trumfy, je tak zajímavé a vtipné sledovat, jak na různé momenty reagují lidé, kteří nebyli přímými svědky té či oné situace a jen se o ní doslechli. Kompaktní a satirický pohled na zazobané postavičky s kostlivci ve skříních. Herecké nominace na Zlaté glóby absolutně zasloužené. DRUHÁ SÉRIE bohužel značný sešup. ()

Série 1 (2017) (S01) 

Výtečná atmosféra, skvěle zvolená forma, herecké výkony na jedničku, promyšlený rytmus, přesný střih, fajn soundtrack, sarkasmus na každém kroku. Cit pro peprné dialogy zkušeného scénáristického veterána Davida E. Kelleyho (Ally McBeal) byly od začátku velkým příslibem, že si udržíme standard po celou sérii. Neřízená střela Madeline (Reese Witherspoon), která strká nos, kam si zamane, šedá myška a depresemi sžíraná samoživitelka Jane (Shailene Woodley), která se do téhle vyšší třídy amerického maloměsta jaksi nehodí, pochybující i rozvážná Celeste (Nicole Kidman), která žije ve zvláštním manželství, úzkostlivá hysterka Renata (Laura Dern), jejíž dcerka se měla stát obětí násilí ve škole, a chápající Bonnie (Zoë Kravitz), která by rozhodně neměla dávat rady k loupání brambor. Pětice žen řeší své konflikty s muži, bývalými partnery, dětmi a především mezi sebou navzájem, protože všechny jsou individuality a nechtějí být vláčené životem. Generalizuje se, vynášejí se soudy ještě před tím, než se něco vůbec stane, a všem našim hrdinkám se jejich životy pomalu vymykají z rukou. Divák ví víc než postavy, přesto tvůrci umně tají trumfy, je tak zajímavé a vtipné sledovat, jak na různé momenty reagují lidé, kteří nebyli přímými svědky té či oné situace a jen se o ní doslechli. Kompaktní a satirický pohled na zazobané postavičky s kostlivci ve skříních. Herecké nominace na Zlaté glóby absolutně zasloužené. ()

Někdo je mrtvý (2017) (S01E01) 

Výborný rozjezd. Užíval jsem si jednotlivé charaktery a snažil se neztratit v množství postav. Neztratil. Výtečná atmosféra, skvěle zvolená forma, herecké výkony na jedničku, promyšlený rytmus, přesný střih, fajn soundtrack, sarkasmus na každém kroku. Třeba letošní Mindhunter od Finchera byl rovněž po režijní stránce vypiplaný, jenže Big Little Lies nás naopak od něj emočně vyždímá až na dřeň. Zatím velmi kompaktní a působivé. Plné lidí s kvapnými soudy. ()

Odpovědné mateřství (2017) (S01E02) 

To, že je dění na plátně prokládané nějakým zásadním zločinem (vyšetřovaným policií), na jehož rozhřešení si, tipuju, budeme muset dlouho počkat, je další přidanou hodnotou téhle luxusní minisérie. Pevné vedení herců a promyšlené scény od režiséra Jean-Marca Valléeho (Divočina, Klub poslední naděje) a cit pro peprné dialogy zkušeného scénáristického veterána Davida E. Kelleyho (Ally McBeal) jsou velkým příslibem, že si udržíme standard po celou sérii. Neřízená střela Madeline (Reese Witherspoon), která strká nos, kam si zamane, šedá myška a depresemi sžíraná samoživitelka Jane (Shailene Woodley), která se do téhle vyšší třídy amerického maloměsta jaksi nehodí, pochybující i rozvážná Celeste (Nicole Kidman), která žije ve zvláštním manželství, úzkostlivá hysterka Renata (Laura Dern), jejíž dcerka se měla stát obětí násilí ve škole, a chápající Bonnie (Zoë Kravitz), která nechce nahrazovat matku manželovy dcery a rozhodně by neměla dávat rady k loupání brambor. Postavy, které si divák velmi rychle zapamatuje. Žabomyší válka odstartovala. ()

Žít si svůj sen (2017) (S01E03) 

Disney na ledě versus narozeninová party s kouzelníkem. A na válku je zaděláno. Pětice žen řeší své konflikty s muži, bývalými partnery, dětmi a především mezi sebou navzájem, protože všechny jsou individuality a nechtějí být vláčené životem. Od první epizody víme o avizované vraždě. Od první epizody víme, že děti v mnohém kopírují ten zmatený svět dospělých. Od první epizody víme, že stejnojmenná předloha Liane Moriarty je velmi trefná a že podle ní zkušený scénárista David E. Kelly napsal výborné dialogy. Od první epizody víme a oceňujeme, že hlavní postavy jsou velmi přesně prokreslené. A já pevně věřím, že mě to bude bavit i nadále. ()

Šťouchnutí a rány (2017) (S01E04) 

Odloučení s dcerou, blížící se seznamovací party, další trhliny v napjatě vášnivém manželství, trauma z minulosti. Jsme v polovině, objevují a prohlubují se odcizení, pochybnosti, nevraživost. A drobné lži a polopravdy, které můžou časem vyústit v obrovskou tragédii. Koho jsem ještě nepochválil, jsou dětští herci. Jejich casting je velmi přesný, což rozhodně nebývá samozřejmostí. U dospělých je to ještě lahůdkovější. Neřízená střela Madeline, šedá myška a depresemi stíhaná samoživitelka Jane a o manželství pochybující i rozvážná Celeste jedou směle dál. ()

Když už tě jednou kousne (2017) (S01E05) 

Vracíme se k tomu, co se v úvodní epizodě stalo první školní den. Od toho se odvíjí, že se Jane hodlá definitivně vyrovnat se svým nepříjemným zážitkem před sedmi lety. A pak nám manželství Celeste znovu v plné nahotě ukáže své vrcholy a pády. Dál zde máme kratičké úseky z výpovědí účastníků seznamovacího školního večírku, dělí se s námi o svůj názor na hlavní postavy příběhu a dokreslují typické maloměstské vlastnosti, kdy se událost z jedné strany maloměsta záhy a bez faktů probírá na té druhé. Drby se šíří, kostlivci vylézají. A v přepychových domech na březích oceánu se dějí velké věci. ()

Horoucí láska (2017) (S01E06) 

Dál dumáme nad tím, co se asi může stát, jak tvůrci tuhle minisérii završí. Zase se tady generalizuje, vynášejí se soudy ještě před tím, než se něco vůbec stane, a všem našim hrdinkám se jejich životy pomalu vymykají z rukou. Divák ví víc než postavy, přesto tvůrci umně tají trumfy, je tak zajímavé a vtipné sledovat, jak na různé momenty reagují lidé, kteří nebyli přímými svědky té či oné situace a jen se o ní doslechli. Jane se zřejmě smířila se svým údělem, Madeleine má výčitky svědomí a váhá, Celeste už nehodlá ustoupit ni o píď. Za zavřenými dveřmi se děje mnohé. ()

Dostaneš, co potřebuješ (2017) (S01E07) 

Reese Witherspoon, Nicole Kidman, Shailene Woodley, Alexander Skarsgård, Laura Dern. Ti všichni mají v kapse čerstvou nominaci na Zlatý glóbus. Oprávněně. Jsme ve finále. Po několik večerů jsme byli svědky střídání úhlu pohledu, dokonalého vykreslení charakterů jednotlivých postav, pevného režijního vedení i skvostných dialogů. Se samotným vyústěním jsem s lehkým přivřením očí spokojený, příjemně uzavřel tenhle satirický pohled na zazobané postavičky s kostlivci ve skříních. Péče o děti, posedlost dětmi. PS: Předání mobilního vzkazu od „milovaného“ manžela Celeste při přípravě na seznamovací večírek je náležitě mrazivé. ()

Série 2 (2019) (S02) 

Výtečná atmosféra, skvěle zvolená forma, herecké výkony na jedničku, promyšlený rytmus, přesný střih, fajn soundtrack, sarkasmus na každém kroku, cit pro peprné dialogy. To vše zdobilo první sérii. Druhou už jen něco. Bohužel. Jsme zpátky, připomínáme si detaily neuvěřitelně komplexní předchozí řady, doléhají na nás události z posledního dílu první série, což se dá chápat, ovšem onoho ohlížení zpět je až moc. Samozřejmě hlavní pozornost směřuje k posile Meryl Streep, coby časované bombě po mrtvém násilnickém synkovi. Chce odpovědi a pro naši pětici zasvěcených může být nebezpečnější než samotní vyšetřovatelé. Právě ona má plán, ostatní postavy ovšem tak nějak přešlapují na místě: Madeline chybovala a v nové partnerské rovnici si nevěří (kde jsou ty její jízlivé slovní přestřelky z první série?), Renata nechce nebýt bohatá (její hysterické výjevy jsou na oba palce nahoru), Jane se jen těžko otevírá nové známosti, Bonnie se s ohledem na události z první série psychicky hroutí a posedává u lůžka nemocné matky (ke které jsme si nevytvořili pražádný vztah) a Celeste (Nicole Kidman tradičně skvělá) bojuje o syny s tchýní. Režisérka Andrea Arnold (došla si už pro tři Ceny poroty na festivalu v Cannes) dokáže emoce vtlačit do uvěřitelných mezí, udrží v divákovi při každé příležitosti jemné napětí a potvrzuje, že patří k tomu nejzajímavějšímu, co mohou Britové z ženských autorek nabídnout. Tak jako Jean-Marc Vallée ve svém vyprávění nemoralizuje, jednání hrdinů nehodnotí a snaží se zůstat vcelku objektivní, neboť se snaží měřit oběma stranám stejně. Jenže.. Zůstaly skvělé herečky, které ovšem nemají moc co hrát. Na první sérii to dle mého vůbec nemá. ()

Co udělaly? (2019) (S02E01) 

„Je první den školy! Musíme si odznaky skvělých matek vysloužit nanovo. Ztloustla přes léto? Vypadá starší? Ty otázky padají a všechny nás zase posuzují,“ varuje neřízená střela Madeline se startem nového školního roku. Jsme zpátky, připomínáme si detaily neuvěřitelně komplexní předchozí řady, doléhají na nás události z posledního dílu první série, což se dá chápat, ovšem onoho ohlížení zpět je až moc. Samozřejmě hlavní pozornost směřuje k posile Meryl Streep, coby časované bombě po mrtvém násilnickém synkovi. Chce odpovědi a pro naši pětici zasvěcených může být nebezpečnější než samotní vyšetřovatelé. Štiplavá sonda do láskyplného objetí všehoschopných matek pokračuje. Snad bude minimálně stejně povedená jako minule. ()

Upovídaná srdce (2019) (S02E02) 

Každá z nich je úplně jiná, a přesto jsou velmi dobré kamarádky. Uzavřená a hloubavá Jane, zasněná a z uplynulých událostí deprimovaná Celeste, úzkostlivá hysterka Renata, kamkoliv nos strkající Madeline i většinou chápající, ale nyní hroutící se Bonnie. Furt jsem čekal, kdy to přijde. A ono úplně nepřišlo. Nicole Kidman zatím tahá za nejzajímavější provaz, své herecké kvality předvede i Laura Dern („Já nechci nebýt bohatá!“). Na scéně se po slídící Meryl Streep objevuje další z matek se svými radami, zatím ale nijak zajímavě neoťukáváme dobré mravy. Pořád je to pochopitelně nadprůměr, ale zatím ty rozhovory odposlouchané ze života úplně nefungují. ()

Konec světa (2019) (S02E03) 

Režisérka Andrea Arnold (došla si už pro tři Ceny poroty na festivalu v Cannes) dokáže emoce vtlačit do uvěřitelných mezí, udrží v divákovi při každé příležitosti jemné napětí a potvrzuje, že patří k tomu nejzajímavějšímu, co mohou Britové z ženských autorek nabídnout. Tak jako Jean-Marc Vallée ve svém vyprávění nemoralizuje, jednání hrdinů nehodnotí a snaží se zůstat vcelku objektivní, neboť se snaží měřit oběma stranám stejně. Psychoterapeutka pokládá nepříjemné otázky a zdá se, že Madeleine si v téhle partnerské rovnici úplně nevěří. Renatina dcera se bojí, že svět čeká zkáza, ale hlavně má zmatek v hlavě kvůli svým povedeným rodičům. Jane se otevírá nové známosti a Perryho matka dál slídí. Ale jinak nic extra dějového nebo zajímavého. Laura Dern palec nahoru. ()

Ona to ví (2019) (S02E04) 

Mary-Louise má plán, ošklivě se podívá na jednu z naší pětice a dostane facku, Celeste si zase zařádí, Jane se svěří se svými démony, Bonnie se dál lehce psychicky hroutí, Renata odevzdá snubní prsten a uspořádá velkolepou narozeninovou oslavu a Madeline stále není odpuštěno. Divák v první sérii věděl víc než postavy, přesto tvůrci umně tajili trumfy, tady dějově krapet přešlapujeme na místě. Kouzelně satirický pohled na zazobané postavičky a jejich kostlivci ve skříních je zatím ten tam. ()

Zabij mě (2019) (S02E05) 

To, co jsem napsal minule, můžu prakticky okopírovat a nahodit znovu. Bonnie se dál krapet hroutí, Madeline stále není odpuštěno, Renata bojuje s bankrotem a jedovatá Mary-Louise má plán, v jehož finále má dostat dvojčata do své péče. Už v první epizodě bylo patrné, že se nehodlá vzdát a v budoucnu může být pro pětici zasvěcených nebezpečnější než policie, nicméně po pěti dílech by mělo být svižnější tempo a zejména dějová atraktivnost samozřejmostí. Není. Už ani ten sarkasmus na každém kroku necítím, ostrých slovních výměn je také pomálu. Konec nicméně velmi zajímavý, tak uvidíme. ()

Špatná matka (2019) (S02E06) 

Režisérka Andrea Arnold (došla si už pro tři Ceny poroty na festivalu v Cannes) dokáže emoce vtlačit do uvěřitelných mezí, udrží v divákovi při každé příležitosti jemné napětí, jenže tady se ne a ne nastartovat. Nechci být zlý, ale napínavý děj nebo psychologickou hru si představuji jinak. Zůstaly skvělé herečky, které ovšem nemají moc co hrát. A jen bych se opakoval. Jedna má trable s finančními problémy svého manžela, druhá s nevěrou a ztrátou důvěry toho svého, další s vážně nemocnou matkou. Ano, soud má slušné grády, ale mnohé nezachrání. Na první sérii to zatím vůbec nemá. ()

Chci vědět (2019) (S02E07) 

Tak minule se nám Celeste (v tomto díle skvostná Nicole Kidman) u soudu plného solidních výměn názorů sesypala, tentokrát sama na sebe bere roli té, která bude směrem k Mary-Louise pokládat otázky. A coby právnička vystupuje naprosto suverénně. Zatímco naposledy se jí to krapet nedařilo. Zvláštní? A pomáhá si berličkami (video chlapců), které jsou mírně úsměvné. A resumé soudkyně, kterak nechce hochům nakládat další těžké chvíle? To přeci věděla od samého začátku. I samotná Meryl Streep se poslední díly omezuje na povzdychy a prázdné řeči o tom, že „stále jsme rodina”, a ač hraje skvěle, její postava se jen zoufale opakuje. Manželská krize u Madeline má nečekané rozuzlení (a docela hloupé), Jane, která na sebe nenechala sáhnout, je najednou ve spodním prádle, k matce Bonnie jsme si nemohli vybudovat pražádný vztah, takže její polehávání na nemocničním lůžku ve mně opravdu nic nevyvolává. Laura Dern opět palec nahoru. Celkové dojmy: hodně rozpačité. ()

Související novinky

Zemřel režisér Jean-Marc Vallée

Zemřel režisér Jean-Marc Vallée

27.12.2021

Velice nepříjemná zpráva nás zasáhla krátce před koncem roku – oceňovaný kanadský režisér Jean-Marc Vallée zemřel nečekaně v pouhých 58 letech. Filmař stojící za oscarovým Klubem poslední naděje,… (více)

Batman našel svoji Catwoman

Batman našel svoji Catwoman

15.10.2019

Můžete spustit fanfáry, Batman režiséra Matta Reevese totiž oficiálně obsadil Catwoman. Po mnoha spekulacích, kdy se o roli v Hollywoodu ucházela snad polovina atraktivních hereček pod třicet, totiž… (více)

Drama v pozadí úspěšných Sedmilhářek

Drama v pozadí úspěšných Sedmilhářek

13.07.2019

Kabelovka HBO našla v seriálové adaptaci Sedmilhářek od autorky Liane Moriarty nečekaný hit. A to až do takové míry, že po úspěchu na Emmy přemluvila spisovatelku, aby vymyslela pokračování. Hlavní… (více)

Reklama

Reklama