poster

Diego Maradona

  • Velká Británie

    Diego Maradona

  • Velká Británie

    Maradona

    (pracovní název)
  • Slovensko

    Diego Maradona

  • Nový Zéland

    Diego Maradona

  • USA

    Diego Maradona

  • Austrálie

    Diego Maradona

Dokumentární / Sportovní

Velká Británie, 2019, 130 min

Režie:

Asif Kapadia

Hudba:

Antonio Pinto

Producenti:

James Gay-Rees

Střih:

Chris King
(další profese)

Komentáře uživatelů k filmu (46)

  • G3orgig
    ****

    Shodou náhod se jedná již o druhý snímek o Maradonovi, který jsem měl možnost ve Varech vidět. Prvním bylo povedené road movie Cesta za svatým Diegem. V zásadě nemám mnoho, co bych tomuto dokumentu vytknul. Zpracování bylo chytlavé jak pro mě, jako někoho, kdo je s jeho příběhem celkem detailně seznámen, tak pro laiky, kteří ani netušili o koho se jedná. Informace byly podávány vyváženě, takže byla zdůrazněna jak jeho fotbalová genialita, tak problémová osobnost a drogová závislost. Snad jen stopáž 130 minut byla poněkud přehnaná vzhledem k tomu, že byla prakticky úplně vynechána 90. léta, která také přinesla v Marodonově životě nejeden zajímavý skandál.(2.7.2019)

  • Matty
    ****

    Sennu Kapadia vystavěl na konfrontaci slavného závodníka s jeho nemesis, povahově protikladným Alainem Prostem. Také Maradona je filmem o střetu dvou osobností. Tentokrát ovšem dvou osobností jednoho člověka. Na dualitu, kterou si v sobě fotbalová legenda nesla, upozorňuje v jednom z mimoobrazových komentářů trenér Fernando Signorini. Vyzdvihuje nesoulad mezi stydlivým „mamánkem“ ze slumu (Diego), a monstrem zrozeným z touhy po úspěchu (Maradona). Maradona byl podle něj původně jen maskou, kterou si fotbalista nasazoval před novináři, jimiž pohrdal. Postupně, s přibývajícími skandály (drogová závislost, diskvalifikace, milostné aféry), ale maska a jeho skutečné já začaly splývat. Kapadia tuto interpretaci možná až příliš samozřejmě přijal. Díky uvedenému pojetí je ovšem více než dvouhodinový film spojený jedním ústředním motivem, které přispívá k jeho dynamice, když střídáním situací odhalujících různé vrstvy protagonistovy osobnosti vytváří tenzi mezi Diegem a Maradonou. ___ Kapadiovi se navíc stejně jako v případě Senny a Amy podařilo v životním osudu konkrétního člověka najít univerzální témata (zrada, odpuštění, vykoupení, hledání svého místa ve světě), se kterými se dokáže identifikovat i ten, kdo nikdy nehrál fotbal, nebral drogy a nekamarádil se s neapolskými mafiány. ___ Ocenil jsem taky, jak je Maradonův příběh vsazován do širšího sociopolitického či ekonomického kontextu doby. Fotbalové vítězství Argentiny nad Anglií je prezentováno jako pomsta za válku o Falklandy. Skrze Maradonovu závislost na kokainu film odhaluje, jak byla Neapol prorostlá zločineckými organizacemi, které s pomocí mediálně známých osobností ospravedlňovaly své aktivity. Velkou pozornost dokument přikládá otázce národní hrdosti spoluutvářené fotbalem a identifikací s určitým klubem. Když například Maradona nastoupil proti Itálii, snažil se svou „zradu“ hájit tím, že Neapol není Itálie, ale outsiderský stát ve státě, bojující o místo na výsluní (stejně jako se to podařilo jemu, chudému chlapci z okraje společnosti). Vycházel přitom z vědomí silné nevraživosti mezi italským severem a jihem. ___ Diego Maradona fascinuje zejména tím, do jak kompaktního, tematicky bohatého tvaru dokázal Kapadia se svými spolupracovníky i potřetí stovky a stovky hodin archivního materiálu poskládat. Ke spádu vyprávění významně přispívá i soundtrack Antonia Pinta, do něhož jsou nápaditě zakomponované zvuky pádů, výkřiků a kopů do míče. Také jeho zásluhou nabízí film nejen množství informací, ale zároveň bohatší zážitek než leckteré drama zkonstruované primárně za tím účelem, aby ve vás vyvolalo emoce. 75%(9.7.2019)

  • Insilvis
    **

    Fan servis + protigrogová politika + marketingová snaha oslovit nefotbalové diváky skrze dělání z komára velblouda + debilní soundtrack.(25.7.2019)

  • liborek_
    ****

    Z několika důvodů pozoruhodný film: 1. Kapadiovi se podařilo vytvořit vzrušující a napínavý dokument (!), který nabízí zážitek srovnatelný se sledováním hraného filmu, a to bez ohledu na to, zda holdujete fotbalu, či nikoli. (Ačkoli jsem např. věděl, jak dopadlo MS '90 v Itálii, v některých momentech jsem pod momentálním napětím opravdu znejistěl...) 2. Zajímavým způsobem rozvíjí úvahu Maradonova osobního trenéra Signoriniho o dualitě fotbalistovy osobnosti, což se odráží i v názvu filmu, který narozdíl od Kapadiových předchozích dokumentů Amy a Senna obsahuje jméno i příjmení. 3. Cíleným zaměřením na Maradonovo působení v Neapoli Kapadia hutně zprostředkovává atmosféru na Apeninském poloostrově v druhé polovině 80. let (s akcentem na třídní rozdělení, vnitropolitické pnutí, moc mafie apod.). 4. Tím, že prakticky celý dokument je sestaven z dobových (často unikátních) záběrů, vyjevuje se dnešnímu divákovi v maximální šíři technologický pokrok, který byl za těch cca 35 let učiněn. V době, která je do značné míry založená na vizualitě (youtube, instagram, HD, 4K apod.), musí být pro řadu mladších diváků dvouhodinové sledování nekvalitních VHS záběrů zajímavým zážitkem (nehledě na způsob zpravodajského zpracování profesionálních fotbalových zápasů v předinternetové době).___ Přes tyto nesporně pozoruhodné rysy film trpí i určitými (avšak z důvodu zvolené koncepce zřejmě nevyhnutelnými) problémy. Tím hlavním je asi útržkovitost a v mnoha ohledech povrchnost, která je dána závislostí na existenci příslušných (televizních nebo soukromých) záběrů. Kdo je byť jen trochu obeznámen s Maradonovým životem a kariérou, tak těžko najde v tomto dokumentu něco nového. Z vypravěčského hlediska je volba těžiště dokumentu o Maradonovi (Neapol) více než skvělá - střetává se zde sport, láska, mafie, zrada, nenávist, bohatství, chudoba, drogy, sex... Nicméně jsou tím dost upozaděny další dramatické stránky Maradonovy kariéry. Např. slavné diskuze o tvrdosti fotbalu vyvolané likvidačním Goikoetxeovým zákrokem na Maradonu v průběhu již rozhodnutého zápasu FC Barcelona - Atlético Bilbao v roce 1984 jsou zcela potlačeny a slavná brutální hromadná bitka přímo na hřišti po skončení finále Copa del rey mezi týmiž kluby (která byla vnímána jako odveta či pomsta za směšně nízký trest pro Goika) byla v úvodu dokumentu ukázána bez kontextu a bližšího vysvětlení (ačkoli dokonale symbolizovala onen přestup do "klidnější" Neapole). Podobně návrat do španělské a později argentinské ligy - a s tím související osobní Maradonův život - je zcela mimo zorné pole dokumentu (i když italské angažmá tvořilo pouhou 1/3 Maradonovy profesionální kariéry fotbalisty). Přesto film vyčnívá, a pokud zapomeneme na chvíli na konkrétní jméno, má v jistém ohledu Maradonův fascinující příběh svou nadčasovostí co říct i dnes (o roli celebrity v mediálním světě, o vlivu nabyté slávy na psychiku nezralého jedince, o vlivu masové zábavy na chování prekariátu apod.)(13.8.2019)

  • Ivoshek
    ****

    Hezky zpracovaný příběh, který stojí na dualitě osobnosti hlavního hrdiny. Na jedné straně jemný a introvertní Diego a na druhé jeho maska Maradonu, která stále více pohlcuje starého Diega. Kdo vyrůstal na fotbale přelomu 80. a 90. let, musí si tohle vychutnat. Vytknul bych snad jen stopáž... Ale celkově se mi to líbilo moc.(10.7.2019)

  • Anderton
    *****

    Tento dokument zostrihala do celku zrejme "božia" ruka.(13.8.2019)

  • Chrysopras
    *****

    Vynikající dokument. Pro fotbalové fanoušky skoro povinnost a i pro ostatní myslím velmi zajímavý počin :-). Kapadia evidentně umí. Vyzdvihnu třeba práci se zvukem - předpokládám, že je zesílen nebo jinak modulován oproti originálnímu snímání, ale je skvělý. Jak někdo trefně popisoval, je tam minimum mluvících hlav někde ve studiu, proto to má takovou sílu... Osoba DM jistě štěpí veřejnost velmi výrazně, ale než někdo vyřkne soud, měl by tohle vidět. Řekl bych, že takový tlak by ustála jen opravdu velmi silná osobnost ( kterou DM mimo hřiště není ). K disputaci o nej fotbalistovi historie bych podotkl, že těžko hodnotit individuální dovednosti v průběhu desetiletí, ale aby jeden fotbalista takhle vytáhl repre, a hlavně provinční klub - takto výrazně to myslím nikdo nedokázal... Mohl bych psát spoustu dalších vjemů a osobních prožitků, ale omezím se už jen na konstatování, že Kusturicův počin ve světle tohoto díla zbledl ještě mnohem víc. A jsem opravdu zvědav koho dalšího AK poctí svým umem!(3.8.2019)

  • kajas
    ***

    "Gooool! Diegoool!" Jméno Maradona znají i lidé, kteří sledování fotbalu zase tolik neholdují. Na to zřejmě vsadil režisér Kapadia, který se probral tisícovkami hodin Maradonova soukromého videoarchivu a sestavil z toho svým způsobem zajímavý, ale ničím nevyčnívající a trochu moc dlouhý dokument o vzestupu a pádu velké sportovní hvězdy.(23.6.2019)

  • Rohy212
    ****

    V jednu chvíli byl bohem, v druhé ho lidé nenáviděli víc než diktátory. Asif Kapadia zachycuje život Diega Maradony jako devastující pád kluka nadšeného pro fotbal, kterého pohltila sláva a role, kterou před světem sehrával. Tak intenzivní, že to semele i nepříznivce fotbalu.(19.6.2019)

  • Šimpy
    ****

    Film sestříhaný z dobových záběrů a ze soukromých archivů o jednom z největších fotbalistů světa...Diegovi Maranohovi, Matonohovi....no o někom takovým ;-). A zároveň film o tom, že lidi jsou lidi....závistivé, nepřejícné a zlé svině.(1.8.2019)

  • Pedross800
    *****

    Velký Diego Armando Maradona a jeho život to je sám o sobě nejlepší scénář jaký kdy mohl být napsán o věčném tématu o vzestupu a pádu. Takže tady fakt stačilo rejžovi jen ty archivní záběry správně sestříhat a nechat do nich promlouvat Diegovi nejbližší a i jeho samotného aby z toho vznikl skvělej dokument. Jak pro ty, kdo tuto dobu zažili a pro něž byl tenkrát fotbalovým bohem, tak i pro ty, kdo se třeba ani o fotbal nezajímaj a vemou to jen jako zajímavou sondu do jedné komplikované lidské duše.(2.8.2019)

  • ghatos
    ****

    Napolitani umyjte se! Neapol je žumpa a největší hanba Itálie! Malý snědý parchant ze slumu, co "trochu" podvádí. Spojení chudého italského města a Argentince bylo fatální pro všechny. Dokument se věnuje hlavně italské kapitole, což ovšem není úplně dobře, protože to nepodává ucelený obraz Maradony. Samozřejmě to má celkově vysoké kvality, ale trošku (nezasloužená) malá domů na konci pro Diega tam je. Těch průserů a nesmyslů se nadělal (nejen) na fotbale daleko více. 78% /Kino Světozor/.(20.7.2019)

  • angloumene
    ****

    Rozhodně nepatřím mezi fanoušky fotbalu a asi jediné, co jsem o Diegovy věděla, byla jeho Boží ruka a to že je... no že je to celkem idiot. Snímek se nijak nesnaží očistit Maradonovu špatnou reputaci. Naopak nic neskrývá a diváka seznamuje s jeho záletnictvím, zapřeným synem, drogovou závislostí a také nečestností. Na druhou stranu také nabízí příběh o zázračném chlapci ze slumu, kterého pohltil velký svět. Co si po zhlédnutí odnesete, to už záleží na každém divákovi. Ať už je závěrečné poselství jakékoliv, vše je předáno zábavnou, pro fotbalového ignoranta pochopitelnou a uvěřitelnou formou.(1.7.2019)

  • ClimbVibe
    *****

    Nejlepší dokument o slavné osobnosti, jaký jsem kdy viděl. Od začátku strhující, dramatické, emotivní. Výborná práce.(5.8.2019)

  • Yoda sama
    ****

    Schopnosť Kapadiu a tímu okolo neho vytvoriť z rozhovorov, prameňov a archívnych záberov tak živelné, nekompromisné a intenzívne dokumentárne filmy profilujúce jedinú výraznú osobnosť je natoľko obdivuhodná, že by mi ako divákovi nevadilo, keby venovali celú svoju kariéru len tomuto formátu. Futbal nesledujem, o Diegovi som vedel pramálo, no celé dve hodiny som sledoval jeho cestu s napätím takmer trilerového efektu, takže klobúk dolu.(13.8.2019)

  • waits
    ****

    Obecně mám dokumenty o osobnostech daleko raději než hrané filmy, pokud jsou zajímavě zpracované. A tenhle Kapadiův zajímavý rozhodně je. Maradonu jsem neměl už jakožto dávný dětský fanda mezi oblíbenci - čtvrtfinále s Anglií v 96 a jeho Božská ruka, jak trapné...Dokument, jak už to tak bývá, nabízí možnost nahlédnout na objekt zájmu filmařů trochu jinou optikou a trochu si názor poopravit. Režisér má co nabídnout hlavně díky unikátním záběrům z Maradonova soukromí, z nichž některé jsou emočně velmi vypjaté. Ale nejen ty – sledovat neuvěřitelně nadopovanou atmosféru na italských stadionech i mimo ně nebo pozorovat neutěšenou situaci tehdejší Neapole je pohledem na jiný svět než dnes, agresivnější, nepřátelský, vyhrocenější, ale i jaksi životnější a sebevědomější. Dnes se takové písničky, jaké si zpíval Maradona s týmem po vitězství v kabinách těžko zpívají. Kapadiův dokument mě s Maradonou smířil, člověk najednou tak nějak trochu chápe jeho temnější, nedospělou stránku, včetně lhaní a podvádění, jako u mnohých ho mlel neuvěřitelný psychický tlak, se kterým se pral, jak mohl.K dokumentu mám jen jednu připomínku - lehce bych zkrátil stopáž nebo bych ji ponechal,ale přidal něco z postfotbalového období (chování v Rusku, Mexicu, politická prohlášení na Kubě aj) Ale i tak: Pro fotbalové fandy povinnost, ostatní by se rozhodně nudit neměli.(30.7.2019)

  • HH
    ***

    Dobře udělaný dokument, který mi připomněl spoustu fotbalových akcí a dějů, o kterých jsem jako kluk četl ve Stadionu, Gólu apod. Možná to mohlo být o něco kratší...(29.7.2019)

  • Eluin
    *****

    Maradonu zná asi každý včetně lidí, kteří si o fotbalu myslí, že je to zábava pro omezené pitomce. Je to jednoduše fenomén, který překračuje hranice svého oboru. Režisér Asif Kapadia se jej rozhodl představit svým typickým způsobem, jako rozervaného muže, který má v sobě Jekylla a pana Hydea. Dost lidí má tak s Diegem Maradonou trochu problém, krom geniálního fotbalisty totiž měl v sobě i kus infantilního pitomce a zatímco tělo dovedl ve fotbalu takřka k dokonalosti, tak s hlavou to bylo o poznání horší. Inu, nebyl první ani poslední... Film je to podle mě hodně povedený, je za ním vidět mravenčí práce tvůrců, kdy museli procházet míle a míle filmových pásů (které dokážou přesvědčivě vtáhnout do osmdesátých let) a i když dokument samotný se zaměřuje jen na Maradonovo působení v Neapoli a na světové šampionáty v letech 1986 a 1990, tak vězte, že i tak je toho dost. Prakticky v žádném záběru nám Diego nesleze z očí, můžeme tak vidět slavného fotbalistů při jeho nejlepších akcích (druhý gól Anglii na MS86), kterak si hraje s dětmi, či kterak zmateně vychází z koupelny posilněn trochou koksu. Skrze Maradonu se ale můžeme také podívat na tehdejší Neapol prorostlou organizovaným zločinem, jehož špičkám se Maradona jakožto nejslavnější obyvatel města nemohl vyhnout. Kdo zná spisovatele Roberta Saviana a jeho knihu Gomora, tak asi ví o čem je řeč... Snímek Diego Maradona je také trochu nahlédnutím do mentality lidí v jižní části Itálie, kteří silně cítí opovržení, jež jim dává na odiv bohatý sever ("skvělé" jsou slogany, kterými hráče Neapole častovali fandové z Milána a Juventusu Turín - "umejte se", "ať vás umeje Vesuv svoji lávou", proti tomu je skandování na českých fotbalových stáncích "pražský kurvy x seno a vidle" slabý čajíček). Zároveň je to také místo, kde si náboženství podává ruku s fotbalem a vzájemně se tak propojuje do dost bizarních rovin (představa Maradony jako Ježíše na klíně Panny Marie). Z pohledu obyvatele české kotliny dost šílené. Každopádně se na to kouká dobře, jen nevím, jestli člověk ortodoxně fotbalem nepolíbený by si na snímku našel něco pro sebe. Minimálně v první polovině (kde hraje fotbal prim) by to asi měl dost těžké.(14.7.2019)

  • bobstock
    ****

    Unikátní dokument ve své podobě složen pouze z autentických záběrů snad nejdivočejšího života jednoho z nejlepších fotbalistů této planety. Na tohle nemá Messi, Ronaldo ani Ibra s Pelém dohromady. 85%(6.8.2019)

  • eromar
    *****

    90%(22.7.2019)

  • Majkak
    ****

    Solidně sestavený dokument, který plasticky přibližuje všechny peripetie Diegova fotbalového života, zvláště tedy jeho působení v Neapoli. Slušně vyvážený, solidní nestranný. Diego se užil obojího, byl vynášen do nebes a posílán do pekla. Přitom měl v sobě pořád kus kluka ze slumu, kterému svět přinesl vzestup a pád, lásku i nenávist, velebení i zatracení.(24.7.2019)

<< předchozí 1 2 3
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace