poster

Diego Maradona

  • Velká Británie

    Diego Maradona

  • Velká Británie

    Maradona

    (pracovní název)
  • Slovensko

    Diego Maradona

  • Austrálie

    Diego Maradona

  • Nový Zéland

    Diego Maradona

  • USA

    Diego Maradona

Dokumentární / Sportovní

Velká Británie, 2019, 130 min

Režie:

Asif Kapadia

Hudba:

Antonio Pinto

Producenti:

James Gay-Rees

Střih:

Chris King
(další profese)

Komentáře uživatelů k filmu (59)

  • Ivoshek
    ****

    Hezky zpracovaný příběh, který stojí na dualitě osobnosti hlavního hrdiny. Na jedné straně jemný a introvertní Diego a na druhé jeho maska Maradonu, která stále více pohlcuje starého Diega. Kdo vyrůstal na fotbale přelomu 80. a 90. let, musí si tohle vychutnat. Vytknul bych snad jen stopáž... Ale celkově se mi to líbilo moc.(10.7.2019)

  • Matty
    ****

    Sennu Kapadia vystavěl na konfrontaci slavného závodníka s jeho nemesis, povahově protikladným Alainem Prostem. Také Maradona je filmem o střetu dvou osobností. Tentokrát ovšem dvou osobností jednoho člověka. Na dualitu, kterou si v sobě fotbalová legenda nesla, upozorňuje v jednom z mimoobrazových komentářů trenér Fernando Signorini. Vyzdvihuje nesoulad mezi stydlivým „mamánkem“ ze slumu (Diego), a monstrem zrozeným z touhy po úspěchu (Maradona). Maradona byl podle něj původně jen maskou, kterou si fotbalista nasazoval před novináři, jimiž pohrdal. Postupně, s přibývajícími skandály (drogová závislost, diskvalifikace, milostné aféry), ale maska a jeho skutečné já začaly splývat. Kapadia tuto interpretaci možná až příliš samozřejmě přijal. Díky uvedenému pojetí je ovšem více než dvouhodinový film spojený jedním ústředním motivem, které přispívá k jeho dynamice, když střídáním situací odhalujících různé vrstvy protagonistovy osobnosti vytváří tenzi mezi Diegem a Maradonou. ___ Kapadiovi se navíc stejně jako v případě Senny a Amy podařilo v životním osudu konkrétního člověka najít univerzální témata (zrada, odpuštění, vykoupení, hledání svého místa ve světě), se kterými se dokáže identifikovat i ten, kdo nikdy nehrál fotbal, nebral drogy a nekamarádil se s neapolskými mafiány. ___ Ocenil jsem taky, jak je Maradonův příběh vsazován do širšího sociopolitického či ekonomického kontextu doby. Fotbalové vítězství Argentiny nad Anglií je prezentováno jako pomsta za válku o Falklandy. Skrze Maradonovu závislost na kokainu film odhaluje, jak byla Neapol prorostlá zločineckými organizacemi, které s pomocí mediálně známých osobností ospravedlňovaly své aktivity. Velkou pozornost dokument přikládá otázce národní hrdosti spoluutvářené fotbalem a identifikací s určitým klubem. Když například Maradona nastoupil proti Itálii, snažil se svou „zradu“ hájit tím, že Neapol není Itálie, ale outsiderský stát ve státě, bojující o místo na výsluní (stejně jako se to podařilo jemu, chudému chlapci z okraje společnosti). Vycházel přitom z vědomí silné nevraživosti mezi italským severem a jihem. ___ Diego Maradona fascinuje zejména tím, do jak kompaktního, tematicky bohatého tvaru dokázal Kapadia se svými spolupracovníky i potřetí stovky a stovky hodin archivního materiálu poskládat. Ke spádu vyprávění významně přispívá i soundtrack Antonia Pinta, do něhož jsou nápaditě zakomponované zvuky pádů, výkřiků a kopů do míče. Také jeho zásluhou nabízí film nejen množství informací, ale zároveň bohatší zážitek než leckteré drama zkonstruované primárně za tím účelem, aby ve vás vyvolalo emoce. 75%(9.7.2019)

  • Kaka
    ****

    Kapadia má rád kontroverzní osobnosti. Vždy totiž vyprávěl o jednom/jedné z těch nejkontroverznějších v daném odvětví a zároveň o lidech, kolem kterých díky jejich tvorbě/úspěchu, ale třeba i předčasné smrti kolovaly různé fámy a mýty. A je jedno jestli to byl ve formuli Senna, v show byznysu Amy a nebo ve fotbale Diego. Všechno pojí určité charakteristiky jejich nátur a Kapadia si užívá každý záběr a detail tak, aby zprostředkoval velmi pečlivě a osobitě tak trochu objektivní a tak trochu jeho názor. Jsou to ve všech případech ve finále pozitivní filmy o mramorizaci legend(y), ale fakt je ten, že jsou to osobnosti, které definovali oblast ve které působili a to není málo.(17.10.2019)

  • Insilvis
    **

    Fan servis + protigrogová politika + marketingová snaha oslovit nefotbalové diváky skrze dělání z komára velblouda + debilní soundtrack.(25.7.2019)

  • liborek_
    ****

    Z několika důvodů pozoruhodný film: 1. Kapadiovi se podařilo vytvořit vzrušující a napínavý dokument (!), který nabízí zážitek srovnatelný se sledováním hraného filmu, a to bez ohledu na to, zda holdujete fotbalu, či nikoli. (Ačkoli jsem např. věděl, jak dopadlo MS '90 v Itálii, v některých momentech jsem pod momentálním napětím opravdu znejistěl...) 2. Zajímavým způsobem rozvíjí úvahu Maradonova osobního trenéra Signoriniho o dualitě fotbalistovy osobnosti, což se odráží i v názvu filmu, který narozdíl od Kapadiových předchozích dokumentů Amy a Senna obsahuje jméno i příjmení. 3. Cíleným zaměřením na Maradonovo působení v Neapoli Kapadia hutně zprostředkovává atmosféru na Apeninském poloostrově v druhé polovině 80. let (s akcentem na třídní rozdělení, vnitropolitické pnutí, moc mafie apod.). 4. Tím, že prakticky celý dokument je sestaven z dobových (často unikátních) záběrů, vyjevuje se dnešnímu divákovi v maximální šíři technologický pokrok, který byl za těch cca 35 let učiněn. V době, která je do značné míry založená na vizualitě (youtube, instagram, HD, 4K apod.), musí být pro řadu mladších diváků dvouhodinové sledování nekvalitních VHS záběrů zajímavým zážitkem (nehledě na způsob zpravodajského zpracování profesionálních fotbalových zápasů v předinternetové době).___ Přes tyto nesporně pozoruhodné rysy film trpí i určitými (avšak z důvodu zvolené koncepce zřejmě nevyhnutelnými) problémy. Tím hlavním je asi útržkovitost a v mnoha ohledech povrchnost, která je dána závislostí na existenci příslušných (televizních nebo soukromých) záběrů. Kdo je byť jen trochu obeznámen s Maradonovým životem a kariérou, tak těžko najde v tomto dokumentu něco nového. Z vypravěčského hlediska je volba těžiště dokumentu o Maradonovi (Neapol) více než skvělá - střetává se zde sport, láska, mafie, zrada, nenávist, bohatství, chudoba, drogy, sex... Nicméně jsou tím dost upozaděny další dramatické stránky Maradonovy kariéry. Např. slavné diskuze o tvrdosti fotbalu vyvolané likvidačním Goikoetxeovým zákrokem na Maradonu v průběhu již rozhodnutého zápasu FC Barcelona - Atlético Bilbao v roce 1984 jsou zcela potlačeny a slavná brutální hromadná bitka přímo na hřišti po skončení finále Copa del rey mezi týmiž kluby (která byla vnímána jako odveta či pomsta za směšně nízký trest pro Goika) byla v úvodu dokumentu ukázána bez kontextu a bližšího vysvětlení (ačkoli dokonale symbolizovala onen přestup do "klidnější" Neapole). Podobně návrat do španělské a později argentinské ligy - a s tím související osobní Maradonův život - je zcela mimo zorné pole dokumentu (i když italské angažmá tvořilo pouhou 1/3 Maradonovy profesionální kariéry fotbalisty). Přesto film vyčnívá, a pokud zapomeneme na chvíli na konkrétní jméno, má v jistém ohledu Maradonův fascinující příběh svou nadčasovostí co říct i dnes (o roli celebrity v mediálním světě, o vlivu nabyté slávy na psychiku nezralého jedince, o vlivu masové zábavy na chování prekariátu apod.)(13.8.2019)

  • lamps
    ****

    Vlastně dokonalá práce. Jedinou slabinou je příliš silné tlačení diváka do interpretace, že dobrý člověk Diego byl ve finále obětí po slávě lačnícího Maradony a chaotické neapolské společnosti. Ale jinak jde opět o příklad strhující dokumentární filmařiny pro divácké masy, která skrze ústřední motiv vnitřního souboje Maradonových osobností předkládá jednak věrohodný psychologický portrét slávou zmítaného muže, jednak kontroverzní příběh geniálního fotbalisty, jehož původ a postavení se až děsivě překrývaly s náturou nenáviděné, zločinem prolezlé Neapole (proto se také víceméně přeskakují předchozí angažmá a hráčský důchod. Fotbal je sice základním jádrem, ale Kapadia připodobňuje vývoj Maradonovy kariéry k různým osobním, politickým i společenským faktorům, tudíž vzniká hodnotný a v závěru také emocionální dokument především o Maradonovi - člověku, ovlivňovaném okolím a vlastní neústupnou povahou. Tak se sice obrázek kontroverzního bouřliváka trochu idealizuje, ale argumentační síla a formální kumšt zůstávají na vysoké úrovni. I divák fotbalem nedotčený by neměl mít sebemenší problém se do téhle životní pouti plně vcítit. 85%(26.9.2019)

  • mchnk
    ****

    Život jak stvořený pro film, nebo minimálně vynikajícím způsobem sestříhaný a odvyprávěný dokument o tom, že prachy a sláva vážně nejsou všechno, stejně jako fotbal se tato vysoká hra nedá hrát navěky a lidé jsou vážně divná stvoření, stačí jim málo, aby milovaly či nenáviděly. Souboj Diega s Maradonou určitě stojí za zhlédnutí i když třeba tu kopanou vůbec nemusíte. [Kino Citadela - Litvínov](21.8.2019)

  • Anderton
    *****

    Tento dokument zostrihala do celku zrejme "božia" ruka.(13.8.2019)

  • classic
    ****

    DIEGO MARADONA v športe (vo futbale) je niečo na spôsob božskej Marilyn Monroe v kinematografii, t.j. talent na trávniku, pred kamerou, ale v súkromí, v zákulisí to bolo plné drog a alkoholu... Akoby bol tento futbalový Boh rozdvojená osobnosť, čiže Diego, ako chudobný, skromný chlapec z lanúskeho (argentínskeho) slumu s darom (talentom) od Pána Boha, že sa stane najväčšou futbalovou osobnosťou (IKONOU) všetkých čias, až zatieni i takého legendárneho Brazílčana-Pelého, ale zase keď neskôr zaúraduje pravý, nefaľšovaný MARADONA (jeho horšie Ja), tak to už s NE/obyčajným Diegom nemá vôbec nič spoločné ! Charakterizoval by som ho takto: „Diego/Maradona” , a pritom je to jeden a ten istý človek ! _ Dokumentárny virtuóz-Asif Kapadia je špecialistom na tento čoraz viac vyhľádavaný (obľúbený) žáner, keď so strihačom Chrisom Kingom zostrihali obdivuhodnú koláž archívnych záberov (obraz býva miestami rozostretý, a to kvôli menej kvalitnému, kamerovému záznamu) s božským Diegom od začiatku až do konca. Nevyhýbajú sa ani šteklivým pikoškám, ktoré mu maximálne znepríjemnili vlastnú existenciu, keď ho už ani mafia nechránila. Áno, mal s ňou veľké styky, a preto bol tak spokojný, chránený. _ Pred Marekom Hamšíkom, ešte keď hviezdil v talianskom mančafte-SSC Neapol, tak tu v polovici 80. rokov prišiel (dorazil) práve Maradona po prestupe z Barcelony, keď sa MODRÁ DESIATKA stala synonymom monumentálnej popularity (slávy), ktorú neuniesol na svojich pleciach. Mexiko-1986 iba udrel klinček po hlavičke ! Po Taliansku-90 nastáva pád po predchádzajúcom vzostupe. _ Extra dobre som netušil, čo je vlastne Diego Maradona zač, teraz to už veľmi dobre viem, že môj obdiv k nemu, ako k športovcovi-neutícha, neprestáva, a i napriek tomu, ako búrlivo na druhej strane žil, až sa normálne čudujem, že si to dokázal všetko skonsolidovať... Majstrovský doc. , ktorý odporúčam nielen fanúšikom futbalu, pre mňa to bol nepredstaviteľný zážitok ! Priam, božské ! Pinto sa náramne blysol (vyznamenal).(26.8.2019)

  • Chrysopras
    *****

    Vynikající dokument. Pro fotbalové fanoušky skoro povinnost a i pro ostatní myslím velmi zajímavý počin :-). Kapadia evidentně umí. Vyzdvihnu třeba práci se zvukem - předpokládám, že je zesílen nebo jinak modulován oproti originálnímu snímání, ale je skvělý. Jak někdo trefně popisoval, je tam minimum mluvících hlav někde ve studiu, proto to má takovou sílu... Osoba DM jistě štěpí veřejnost velmi výrazně, ale než někdo vyřkne soud, měl by tohle vidět. Řekl bych, že takový tlak by ustála jen opravdu velmi silná osobnost ( kterou DM mimo hřiště není ). K disputaci o nej fotbalistovi historie bych podotkl, že těžko hodnotit individuální dovednosti v průběhu desetiletí, ale aby jeden fotbalista takhle vytáhl repre, a hlavně provinční klub - takto výrazně to myslím nikdo nedokázal... Mohl bych psát spoustu dalších vjemů a osobních prožitků, ale omezím se už jen na konstatování, že Kusturicův počin ve světle tohoto díla zbledl ještě mnohem víc. A jsem opravdu zvědav koho dalšího AK poctí svým umem!(3.8.2019)

  • kajas
    ***

    "Gooool! Diegoool!" Jméno Maradona znají i lidé, kteří sledování fotbalu zase tolik neholdují. Na to zřejmě vsadil režisér Kapadia, který se probral tisícovkami hodin Maradonova soukromého videoarchivu a sestavil z toho svým způsobem zajímavý, ale ničím nevyčnívající a trochu moc dlouhý dokument o vzestupu a pádu velké sportovní hvězdy.(23.6.2019)

  • Rohy212
    ****

    V jednu chvíli byl bohem, v druhé ho lidé nenáviděli víc než diktátory. Asif Kapadia zachycuje život Diega Maradony jako devastující pád kluka nadšeného pro fotbal, kterého pohltila sláva a role, kterou před světem sehrával. Tak intenzivní, že to semele i nepříznivce fotbalu.(19.6.2019)

  • Šimpy
    ****

    Film sestříhaný z dobových záběrů a ze soukromých archivů o jednom z největších fotbalistů světa...Diegovi Maranohovi, Matonohovi....no o někom takovým ;-). A zároveň film o tom, že lidi jsou lidi....závistivé, nepřejícné a zlé svině.(1.8.2019)

  • Pedross800
    *****

    Velký Diego Armando Maradona a jeho život to je sám o sobě nejlepší scénář jaký kdy mohl být napsán o věčném tématu o vzestupu a pádu. Takže tady fakt stačilo rejžovi jen ty archivní záběry správně sestříhat a nechat do nich promlouvat Diegovi nejbližší a i jeho samotného aby z toho vznikl skvělej dokument. Jak pro ty, kdo tuto dobu zažili a pro něž byl tenkrát fotbalovým bohem, tak i pro ty, kdo se třeba ani o fotbal nezajímaj a vemou to jen jako zajímavou sondu do jedné komplikované lidské duše.(2.8.2019)

  • ghatos
    ****

    Napolitani umyjte se! Neapol je žumpa a největší hanba Itálie! Malý snědý parchant ze slumu, co "trochu" podvádí. Spojení chudého italského města a Argentince bylo fatální pro všechny. Dokument se věnuje hlavně italské kapitole, což ovšem není úplně dobře, protože to nepodává ucelený obraz Maradony. Samozřejmě to má celkově vysoké kvality, ale trošku (nezasloužená) malá domů na konci pro Diega tam je. Těch průserů a nesmyslů se nadělal (nejen) na fotbale daleko více. 78% /Kino Světozor/.(20.7.2019)

  • angloumene
    ****

    Rozhodně nepatřím mezi fanoušky fotbalu a asi jediné, co jsem o Diegovy věděla, byla jeho Boží ruka a to že je... no že je to celkem idiot. Snímek se nijak nesnaží očistit Maradonovu špatnou reputaci. Naopak nic neskrývá a diváka seznamuje s jeho záletnictvím, zapřeným synem, drogovou závislostí a také nečestností. Na druhou stranu také nabízí příběh o zázračném chlapci ze slumu, kterého pohltil velký svět. Co si po zhlédnutí odnesete, to už záleží na každém divákovi. Ať už je závěrečné poselství jakékoliv, vše je předáno zábavnou, pro fotbalového ignoranta pochopitelnou a uvěřitelnou formou.(1.7.2019)

  • marhoul
    ****

    Asifovy dokumenty mám v oblibě, i tento pochválím. Fotbal jakožto takový doma odedávna hrdinsky ignorujeme, nagelované, pokérované, přeplacené, zadýchané princezničky, které se procházejí/válejí hodinu a půl po trávníku si od nás žádného uznaní nikdy neužily, protože kopaná je hra pro holky a když fotbal, tak jedině americký. A jasně, ten také nehrají žádní myslitelé, však aspoň je to hra chlapská, na kterou se dá dívat. No ale Maradona je natolik kontroverzní postava, kterou zná skutečně asi každý, že jsem na dokument vyrazila s chutí. A nelituji. Stále platí, že Kapadiho pojetí by se mělo vyučovat, přes dlouhou stopáž mě to zajímalo celé a ani mi nevadilo jemné stranění argentinskému klukovi, který se v životě jednak parádně prosadil, ale také ukázkově narazil.(18.8.2019)

  • ClimbVibe
    *****

    Nejlepší dokument o slavné osobnosti, jaký jsem kdy viděl. Od začátku strhující, dramatické, emotivní. Výborná práce.(5.8.2019)

  • Yoda sama
    ****

    Schopnosť Kapadiu a tímu okolo neho vytvoriť z rozhovorov, prameňov a archívnych záberov tak živelné, nekompromisné a intenzívne dokumentárne filmy profilujúce jedinú výraznú osobnosť je natoľko obdivuhodná, že by mi ako divákovi nevadilo, keby venovali celú svoju kariéru len tomuto formátu. Futbal nesledujem, o Diegovi som vedel pramálo, no celé dve hodiny som sledoval jeho cestu s napätím takmer trilerového efektu, takže klobúk dolu.(13.8.2019)

  • waits
    ****

    Obecně mám dokumenty o osobnostech daleko raději než hrané filmy, pokud jsou zajímavě zpracované. A tenhle Kapadiův zajímavý rozhodně je. Maradonu jsem neměl už jakožto dávný dětský fanda mezi oblíbenci - čtvrtfinále s Anglií v 96 a jeho Božská ruka, jak trapné...Dokument, jak už to tak bývá, nabízí možnost nahlédnout na objekt zájmu filmařů trochu jinou optikou a trochu si názor poopravit. Režisér má co nabídnout hlavně díky unikátním záběrům z Maradonova soukromí, z nichž některé jsou emočně velmi vypjaté. Ale nejen ty – sledovat neuvěřitelně nadopovanou atmosféru na italských stadionech i mimo ně nebo pozorovat neutěšenou situaci tehdejší Neapole je pohledem na jiný svět než dnes, agresivnější, nepřátelský, vyhrocenější, ale i jaksi životnější a sebevědomější. Dnes se takové písničky, jaké si zpíval Maradona s týmem po vitězství v kabinách těžko zpívají. Kapadiův dokument mě s Maradonou smířil, člověk najednou tak nějak trochu chápe jeho temnější, nedospělou stránku, včetně lhaní a podvádění, jako u mnohých ho mlel neuvěřitelný psychický tlak, se kterým se pral, jak mohl.K dokumentu mám jen jednu připomínku - lehce bych zkrátil stopáž nebo bych ji ponechal,ale přidal něco z postfotbalového období (chování v Rusku, Mexicu, politická prohlášení na Kubě aj) Ale i tak: Pro fotbalové fandy povinnost, ostatní by se rozhodně nudit neměli.(30.7.2019)

  • HH
    ***

    Dobře udělaný dokument, který mi připomněl spoustu fotbalových akcí a dějů, o kterých jsem jako kluk četl ve Stadionu, Gólu apod. Možná to mohlo být o něco kratší...(29.7.2019)

<< předchozí 1 2 3