Reklama

Reklama

Strašidelný zámek

  • Německá říše Schloß Vogelöd (více)
Krimi / Drama / Mysteriózní
Německá říše, 1921, 82 min

Na zámku Vogeloed niekoľko aristokratov očakáva barónku Safferstätt (Olga Tschechowa). No najprv prichádza gróf Johann Oetsch (Lothar Mehnert). Všetci si myslia, že pred tromi rokmi zavraždil svojho brata, prvého manžela barónky Safferstättovej, preto je v spoločnosti nežiadúci. No Oetsch zostáva, tvrdí, že nie je vrahom a snaží sa nájsť skutočného vraha... (matriosa)

(více)

Recenze (11)

Martin741 

všechny recenze uživatele

Tak hlavne este roku 1921 to bolo strasidelne, ze jo ... s odstupom 96 rokov to uz nie je strasidelne. U mna Murnau je hlavne reziser peciek ako Upir Nosferatu 1922, Vychod Slunce 1927 a Chleb nas vezdejsi 1930. Ono ale z uhla pohladu roku 1921 to funguje stale, na starom zamku sa riesia vrazdy - to je hlavny point filmu. Hercov som nepoznal, ale hrali to dobre, kulisy na rok 1921 boli vyborne, tempo na urovni, u mna teda nuda nehrozila. 80 % a dalsi dovod napoozerat tvorbu rezisera Fredrich Wilhelm Murnau-a. ()

Oktavianus 

všechny recenze uživatele

Neskutečně pomalej rozjezd a předem jasně odhadnutelná pointa, to jsou dvě největší slabiny tohoto filmu. Murnau se zjevně teprve učil budovat napětí a získané zkušenosti zanedlouho promítl do svého majstrštyku o hraběti Orlokovi. Ale i zde se najdou pěkně silné a strašidelné scény (samozřejmě, ne strašidelné pro dnešního diváka, spíš působivé. Však si rozumíme). Celkově vůbec nejde o špatný film, představitel hraběte Oetsche si svou roli viditelně užívá, několikrát si můžeme vychutnat i na tu dobu neobvyklé filmařské postupy; veškerý lepší dojem ale ubíjí zbytečně dlouhé nedějové scény, kterých je, bohužel, víc než dost. ()

Reklama

Master19 

všechny recenze uživatele

Na němý film neuvěřitelně ukecaná záležitost. Je vidět, že Murnau předběhl dobu a snažil se využívat soudobé možnosti jak to šlo, takže jsou zde k vidění trikové záběry, model exteriéru a jako bonus dokonce flashbacky (!). Kriminálka samotná je z dnešního pohledu brak, režijně však zvládnutý bravurně. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Nie, tu nejde o horor. K zaradeniu do žánru nabáda anglický i český preklad názvu filmu. Propagandisticky i účelovo zvolený titul "Strašidelný zámok " má nabudiť divákov, lačných po strašidelných filmoch. Navyše, v spojení s menom režiséra, ktorý hádam najlepšie doposiaľ sfilmoval slávnu adaptáciu románu Brama Stokera Dracula pod názvom "Nosferatu symfónia hrôzy", sa dotvára falošná predstava akéhosi ďalšieho Murnauovho desu plného filmu. Tentoraz ale ide o adaptáciu jedného z diel dobovo veľmi populárneho žánru romanticko-záhadných príbehov s nedoriešenou temnou minulosťou, konkrétne o adaptáciu románu Rudolpha Stratza "Zámok Vogelöd" z roku 1921, teda roku zhodného s premiérou filmu. Zápletka, v podobe nedoriešeného úmrtia/vraždy so stále panujúcim, no nepotrestaným podozrením, je zaujímavá. Jej spracovanie nie je zlé, avšak trpí prílišnou ukecanosťou v podobe množstva vysvetľujúcich, či dej rozbiehajúcich medzititulkov. Tam, kde by mal prehovárať obraz, hovorí písané slovo. Množstvo zbytočných pohľadov na zámok, rozdelenie filmu na kapitoly podľa predlohy, či neveľmi funkčné použitie exteriérových záberov tiež prispelo k zníženému hodnoteniu. 65%. ()

Goldbeater 

všechny recenze uživatele

Český název Strašidelný zámek (potažmo i podobné zahraniční ekvivalenty) jsou zbytečně matoucí. Schloss Vogelöd rozhodně není horor z ranku Murnauova Nosferatu, nýbrž jde o poměrně tuctovou šestákovou detektivku, v níž ani nedojde k vraždě (respektive dojde, ale ještě před dějem filmu). Hororovou atmosféru může snad navodit jen jedna snová scéna, ale strašení rozhodně nečekejte. A napětí v tomto snímku také zrovna dvakrát nefunguje. F. W. Murnau v pozdějších letech natočil celou škálu mnohem zajímavějších děl, Schloss Vogelöd je bohužel z těch méně poutavých. [LFŠ 2018] ()

Galerie (9)

Zajímavosti (2)

  • Na Strašidelném zámku spolupracoval také scénograf Hermann Warm, který vytvořil dekorace i pro Kabinet doktora Caligariho (1920), ikonický snímek německého expresionismu, či Dreyerův mistrovský kus Utrpení Panny orleánské (1928). V tomto případě však zvolil zcela odlišný, velmi civilní, strohý styl interiérů, doplněný drobnými detaily. Warm je také autorem makety zámku Vogelöd, která se objevuje v úvodních záběrech. (Zdroj Letní filmová škola)
  • Film byl natočen ve velmi krátkém čase, konkrétně za pouhých 16 dní. (Zdroj Letní filmová škola)

Reklama

Reklama