poster

Tabu

  • USA

    Tabu: A Story of the South Seas

  • USA

    Tabu

  • Slovensko

    Tabu

    (festivalový název)
  • Velká Británie

    Tabu: A Story of the South Seas

Drama / Romantický / Dobrodružný

USA, 1931, 84 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • zette
    ****

    Tak to je hodne zajimava sonda do zivota domorodcu na ostrove Bora-Bora. Film jsem vice vnimal jako dokumentarni a lyricky, na rozdil od jinych filmu tohoto nemeckeho rezisera. A slyset Smetanovu Vltavu, kdesi v Tichomori, to jsem taky necekal:-). Urcite se nejedna o nejlepsi film Murnaua, je vsak velice originalni.(3.1.2012)

  • Anderton
    ****

    Už samotná príprava scenára musela byť pre tvorcov zábava. Obhliadka terénu, spoznávanie zvykov domorodcov Tichého oceána. Natáčanie v nádherných exotických lokalitách muselo byť balzamom na dušu. Murnau ale po prvej zhruba polhodine, ktorá nás oboznamuje s tradíciami domorodcov a pôsobí tak dokumentárnym dojmom, prechádza plynule do melodrámy, ktorá sa vystupňuje až na jeden z najkrajších a zároveň najsmutnejších príbehov lásky v dejinách kinematografie. Pokiaľ ste už od neho niečo videli, neprekvapia vás medzititulky vo forme listov, respektíve ich absencia, šikovne nahradená podávaním informácií prostredníctvom čitateľa a pisateľa. Jedinou vecou, ktorá ma trochu mrzí je fakt, že film nemohol byť natočený farebne, poprípade nebol dodatočne kolorovaný. Pri spoznávaní rannej histórie kinematografie narazí človek na diela, pri ktorých mu prídu na rozum slávne filmy, ktoré z ich prvkov vychádzajú. V tomto prípade napríklad Čeluste alebo Bounty.(16.2.2013)

  • dwi
    *****

    Tvůrčí genialita F. W. Murnaua by se dala hledat v každém jeho díle a ani toto není výjimkou. Při natáčení spolupracoval s dokumentaristou Robertem Flahertym, jenž plánoval dokončit třetí část maorské trilogie. Neshody, které při pojetí ztvárnění mezi nimi vznikly, vyústily ve vzájemný rozchod a film dokončil Murnau sám (Flaherty mu nakonec přiřknul jeho autorství). Jeho premiéry se ovšem nedožil, neboť jeho život si vyžádala tragická autonehoda. Oproti svým „temnějším“ filmům vytvořil jednoduchý milostný příběh o lásce, který graduje v řadě scénách (např. útěk před žralokem), včetně té závěrečné. Dívka Reri je zasvěcená bohům (tedy prohlášena za „tabu“) a s pomocí svého přítele Matahiho se snaží vymanit z rukou osudu. Opět tedy stojí v protikladu čistá naivní láska kontra zkostnatělé místní tradice. Natáčení probíhalo s místními obyvateli na ostrovech Bora Bora a Takapota. Murnau se plně oddává kouzlu exotických exteriérů a v průběhu děje můžeme cítit onu jemnou lyričnost. Tu ještě podtrhuje hudba, která obratně mísí klasické nástroje s tamějšími (při jejím poslouchání si všimněte úryvků z Vltavy B. Smetany). Nuž, nezbývá než litovat, že režisérův život skončil tak náhle a nečekaně.(27.10.2003)

  • Webb
    ***

    Dokumentární naturalismus od Friedricha W. Murnaua, jenž se zhudebnění snímku či newyorské premiéry bohužel nedožil, neboť zemřel při autonehodě. Romantický příběh, ve kterém se střetávají dvě odlišné kultury - hédonističtí ostrovani a moc civilizace. [6/10] (Murnau-Flaherty, Paramount) (Němý, čb. /// Produkce: Friedrich W. Murnau /// Scénář: Robert Flaherty, Friedrich W. Murnau /// Kamera: Floyd Crosby /// Nepůvodní hudba: Hugo Riesenfeld, W. Franke Harling, Milan Roder, F. Chopin, B, Smetana /// Oscar: Floyd Crosby (kamera)) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE](13.4.2010)

  • Kulmon
    ***

    Abych se přiznal, od Fridricha Murnau jsem viděl daleko lepší filmy. Tabu není špatným snímkem, ale dané téma se mu podle mého názoru nepodařilo více rozvinout, protože jistě skýtá mnohé zajímavé možnosti. Takto to spíše vypadá jen na dramaticky zpracovanou etnografickou sondu do života primitivních kmenů. Více tak potěší jen Smetanova Vltava a sem tam pěkné ňadro.(11.4.2008)

  • - Murnau při natáčení filmu zpočátku spolupracoval s dokumentaristou Robertem Flahertym, ten ale od projektu odstoupil. (raininface)

  • - V roce 1940 sestříhal Werner Buhre z nepoužitých záběrů krátký film Hunting in the South Seas. (Zdroj: Letní filmová škola)

  • - Po snímku Chléb náš vezdejší, který provázely vleklé spory s producentem Williamem Foxem, došla Murnauovi se studiem Fox trpělivost. Svou pozornost raději obrátil do Tichomoří, kde se postupně začala rodit myšlenka na nový film. Romantickou love story z Polynésie, v podstatě variaci na příběh Romea a Julie, chtěl Murnau natočit společně s proslulým dokumentaristou Robertem J. Flahertym, který měl s filmováním v této oblasti zkušenosti díky snímku Moana (1926). Pro tyto účely vznikla společnost Flaherty-Murnau Productions a oba autoři také přišli s první verzí scénáře nazvaného Turia a zamýšleného jako dokufikce strukturovaná do dvou kapitol. (Zdroj: Letní filmová škola)