Reklama

Reklama

Andor

(seriál)
  • USA Andor
Trailer 3
USA, (2022–2024), 20 h 42 min (Minutáž: 38–57 min)

Tvůrci:

Tony Gilroy

Hrají:

Diego Luna, Genevieve O'Reilly, Stellan Skarsgård, Kyle Soller, Denise Gough, Adria Arjona, James McArdle, Rupert Vansittart, Joplin Sibtain (více)
(další profese)

VOD (1)

Série(2) / Epizody(24)

V nebezpečných časech se Cassian Andor vydává na cestu, která z něj udělá hrdinu Povstání. (Disney+)

Recenze uživatele filmfanouch k tomuto seriálu (14)

Andor (2022) 

1. série: Seriál Andor byl v době svého oznámení jednou velkou záhadou. Film Rogue One: Star Wars Story představil hned několik postav, málokdo by ovšem řekl, že by si vlastní seriál zasloužil právě Cassian Andor v podání Diega Luny. Postava, která předvedla, že si povstalci nebáli dvakrát ušpinit ruce, sama v sobě předvedla jistou formu konfliktu, ale i díky vývoji jeho osudu se zdálo, že byl příběh Andora rychle ukončen. Tvůrce seriálu Tony Gilroy se ovšem rozhodl celý seriál pojmout jako špionážní thriller a postava Cassiana Andora mu zřejmě přišla dostatečně nosná už v momentech, kdy Gilroy dopsal nové scény k Rogue One a následně se chopil i přetáček. Bylo velmi snadné očekávat krapet jiný Star Wars projekt, především i proto, že se sám Tony Gilroy nikdy netajil tím, že světu předaleké galaxie dvakrát nepropadl a nepředstavuje pro něj takovou modlu. Je přitom zajímavé, že právě takový člověk ve finále předvádí podívanou, která si skutečně jde svou cestou, zároveň je ovšem esenciální Star Wars podívanou. 12 epizod 1. série Andora je rozděleno do 3 oblouků po třech/poslední spíše po šesti epizodách, kdy se na režijní židli vystřídali Toby Haynes, Susanna White a Benjamin Carron. Andor poté po celou dobu nesází na přítomnost Jediů a Sithů, primárně se tu představuje doba útlaku. Povstání jako takové je ještě v plenkách, Impérium vládne železnou rukou a žádná naděje zřejmě neexistuje. 12 epizod poté dohromady vytváří jeden velký příběh, který sleduje hned několik postav, samotný Cassian Andor si ovšem prochází zajímavým vývojem, který ho formuje v Andora známého z Rogue One. Andor začíná jako osoba, kterou kupředu ženou především vlastní cíle, dvakrát mu nesejde na budoucnosti celé galaxie, jakmile ovšem dojde k závěru, z Andora se skutečně stává člověk, který si uvědomuje, že je nutné proti Impériu bojovat a že nejdůležitější ve finále není převaha vojenského arzenálu, ale síla jednotlivců, kteří dohromady tvoří silné beranidlo.  Andor zdánlivě skutečně nepřipomíná žádný projekt, který se ve světě vytvořeného Georgem Lucasem odehrává. Srovnávání s Blade Runnerem či 1984 George Orwella ve finále vůbec není od věci, celý seriál je ostatně protkán veskrze depresivní atmosférou, kdy dvakrát nesejde na tom, zda jsou lidé z nižších vrstev či jsou vážené osobnosti politického spektra, každý je v nějaké formě obětí útlaku Impéria. V Andorovi se v podstatě nerozbíhá zásadní konflikt, který rozhoduje o budoucnosti galaxie, je to především příběh jednotlivých postav, kdy se každá z nich nachází za doby vlády Impéria na jiné pozici a každý se pokouší přežít jiným způsobem.  Andor není tak divácky vděčný a i proto je ve finále obětí nižší sledovanosti na rozdíl od ostatních hraných Star Wars seriálů. Absentuji nejen konflikty uživatelů síly se světelnými meči, ale celkově se s akcí šetří. Tempo je budované pomalu a soustředěně, o to více ovšem funguje satisfakce ve vyhrocených okamžicích a především v momentech, kdy dojde na akci, která se skládá ze skvělé choreografie, přehledného audiovizuálního pojetí a především pocitu, že se i tady pracuje s realismem. Je to sice pořád svět předaleké galaxie, velmi ovšem pomáhá částečné zasazení do realismu. Poutavé samo o sobě vždy je, když fiktivní světy zvládají odrážet skutečný svět a to se Andorovi daří. Tony Gilroy tak nemusí být fanoušek Star Wars č. 1, je ovšem vidět, že minimálně porozuměl vizi George Lucase a zvládl Impérium představit v přesně tak obávané formě. Sám Lucas se ostatně u Impéria inspiroval diktátorskými režimy a přesně takovýto pocit Impérium zvládne vyvolat. Napětí funguje i ve scénách odehrávajících se v Senátu, kdy Genevieve O'Reilly zvládne jako Mon Mothma zazářit. Luthen Rael v podání Stellana Skarsgårda, kterého by šlo do jisté míry označit za Andorova mentora, je fantasticky vykreslenou postavou, kdy je díky Skarsgårdově podání stát na každém jeho dialogu. Každý díl Andora postupně ukazuje, že čím více Raela, tím lépe a i proto je snadné doufat, že 2. série dodá Raelovi co nejvíce možného prostoru. Andor navíc nepředstavuje jen oběti útlaku, ale také představuje zákulisí Impéria, kdy se prezentuje nějaká ta ideologie Impéria. Po Rogue One se dle očekávání opět prezentuje, že i bojovníci proti Impériu si někdy kvůli vyššímu dobru museli ušpinit ruce. Dochází ostatně k přítomnosti Foresta Whitakera, který má možnost zopakovat si roli Sawa Gerrery a ukazuje se, že jeho paranoia ještě bude překážkou do budoucna. Už v Rogue One ostatně zazní, že činy Gerrery Povstání udělali nemalou škodu a dá se očekávat, že i toto předvede seriál do budoucna. Andor tu navíc prakticky nesází na fan service (i když podnik Raela představí easter eggy nejen na minulost Star Wars), kdy naopak do hry vrací Andyho Serkise. Talentovaný herec, který je většinou nasáčkován do motion-capture obleku a představuje nerozpoznatelné postavy jako Glum z Pána prstenů či Ceasar z nové trilogie Planety opic, si již pár let nazpátek v nové trilogii Star Wars zahrál nejvyššího vůdce Snokea, nyní ovšem ve světě předaleké galaxie dostává druhou šanci. Jako Kino Loy se tu Andy Serkis výjimečně představuje v lidské podobě a opět dostává prostor předvést, že je nedoceněným hercem. Na postavě Kino Loye jde předvést, jak tento seriál umí pracovat s postavami, kdy je i díky zdánlivé tečce Loy jednou z nejtragičtějších postav celého seriálu. Loy začíná někdo, kdo usiluje o uznání Impéria, má v rámci vězňů poměrně vysoké postavení, ke svým spoluvězňům nemá příliš úctu, i u něj ovšem dochází k jisté formě prozření. Loy má jako postava v rámci tří epizod nějaký vývoj a hloubku a i proto zamrzí, že už se nejspíš jen tak neobjeví. Ale naděje vždy umírá poslední. V rámci 12 epizod dochází ke střetům ideologií, prezentování Impéria jako mocného zla, které prakticky nemá úctu k cizím kulturám, nebojí se ušpinit si ruce. Každý moment, kdy si někdo Impérium alespoň kousek namaže na chleba, vyvolává pocit satisfakce, stejně jako bravurní audiovizuál a každou epizodou i lepší a lepší soundtrack skladatele Nicholase Britella. Na rozdíl od Mandaloriana či Obi-Wana Kenobiho se navíc Andor natáčí na skutečných lokacích a rozdíl je v tom přeci jen poznat.  Po 12 epizodách je snadné vzpomenout si na několik skvělých monologů, Fiona Shaw v 12. epizodě svým proslovem v roli Maarvy Andor vyvolává husinu, kdy především stojí za zmínku, jak silně je ve finále prodáno pouto mezi Cassianem a jeho adoptivní matkou. I ona ve finále přispěje k tomu, aby Andor začínal utíkat před problémy a začal se formovat ve známého hrdinského povstalce z Rogue One. Na definitivní formaci ovšem nyní bude nutné čekat 2 roky do premiéry 2. série.  Andor je silný seriálový zážitek, kdy zamrzí pouze fakt, že je ve sledovanosti Andor spíše propadákem a jedinou optimistickou zprávou je, že už se 2. série začala natáčet a mělo by tak na ní dojít (pokud se Bob Iger nerozhodne u Disneyho zahrát si na David Zaslava a 2. sérii přeci jen nezruší těsně před jejím dokončením). Právě závěr 1. série ovšem ukazuje, že 2. série skýtá mnoho možností, kdy je snadné věřit tomu, že nastavená laťka nebude sražena dolů. A i když zamrzí, že se na premiéru 2. série bude muset čekat minimálně do roku 2024, je velmi pravděpodobné, že čekání bude stát za to.... () (méně) (více)

Season 1 (2022) (S01) 

Seriál Andor byl v době svého oznámení jednou velkou záhadou. Film Rogue One: Star Wars Story představil hned několik postav, málokdo by ovšem řekl, že by si vlastní seriál zasloužil právě Cassian Andor v podání Diega Luny. Postava, která předvedla, že si povstalci nebáli dvakrát ušpinit ruce, sama v sobě předvedla jistou formu konfliktu, ale i díky vývoji jeho osudu se zdálo, že byl příběh Andora rychle ukončen. Tvůrce seriálu Tony Gilroy se ovšem rozhodl celý seriál pojmout jako špionážní thriller a postava Cassiana Andora mu zřejmě přišla dostatečně nosná už v momentech, kdy Gilroy dopsal nové scény k Rogue One a následně se chopil i přetáček. Bylo velmi snadné očekávat krapet jiný Star Wars projekt, především i proto, že se sám Tony Gilroy nikdy netajil tím, že světu předaleké galaxie dvakrát nepropadl a nepředstavuje pro něj takovou modlu. Je přitom zajímavé, že právě takový člověk ve finále předvádí podívanou, která si skutečně jde svou cestou, zároveň je ovšem esenciální Star Wars podívanou. 12 epizod 1. série Andora je rozděleno do 3 oblouků po třech/poslední spíše po šesti epizodách, kdy se na režijní židli vystřídali Toby Haynes, Susanna White a Benjamin Carron. Andor poté po celou dobu nesází na přítomnost Jediů a Sithů, primárně se tu představuje doba útlaku. Povstání jako takové je ještě v plenkách, Impérium vládne železnou rukou a žádná naděje zřejmě neexistuje. 12 epizod poté dohromady vytváří jeden velký příběh, který sleduje hned několik postav, samotný Cassian Andor si ovšem prochází zajímavým vývojem, který ho formuje v Andora známého z Rogue One. Andor začíná jako osoba, kterou kupředu ženou především vlastní cíle, dvakrát mu nesejde na budoucnosti celé galaxie, jakmile ovšem dojde k závěru, z Andora se skutečně stává člověk, který si uvědomuje, že je nutné proti Impériu bojovat a že nejdůležitější ve finále není převaha vojenského arzenálu, ale síla jednotlivců, kteří dohromady tvoří silné beranidlo.  Andor zdánlivě skutečně nepřipomíná žádný projekt, který se ve světě vytvořeného Georgem Lucasem odehrává. Srovnávání s Blade Runnerem či 1984 George Orwella ve finále vůbec není od věci, celý seriál je ostatně protkán veskrze depresivní atmosférou, kdy dvakrát nesejde na tom, zda jsou lidé z nižších vrstev či jsou vážené osobnosti politického spektra, každý je v nějaké formě obětí útlaku Impéria. V Andorovi se v podstatě nerozbíhá zásadní konflikt, který rozhoduje o budoucnosti galaxie, je to především příběh jednotlivých postav, kdy se každá z nich nachází za doby vlády Impéria na jiné pozici a každý se pokouší přežít jiným způsobem.  Andor není tak divácky vděčný a i proto je ve finále obětí nižší sledovanosti na rozdíl od ostatních hraných Star Wars seriálů. Absentuji nejen konflikty uživatelů síly se světelnými meči, ale celkově se s akcí šetří. Tempo je budované pomalu a soustředěně, o to více ovšem funguje satisfakce ve vyhrocených okamžicích a především v momentech, kdy dojde na akci, která se skládá ze skvělé choreografie, přehledného audiovizuálního pojetí a především pocitu, že se i tady pracuje s realismem. Je to sice pořád svět předaleké galaxie, velmi ovšem pomáhá částečné zasazení do realismu. Poutavé samo o sobě vždy je, když fiktivní světy zvládají odrážet skutečný svět a to se Andorovi daří. Tony Gilroy tak nemusí být fanoušek Star Wars č. 1, je ovšem vidět, že minimálně porozuměl vizi George Lucase a zvládl Impérium představit v přesně tak obávané formě. Sám Lucas se ostatně u Impéria inspiroval diktátorskými režimy a přesně takovýto pocit Impérium zvládne vyvolat. Napětí funguje i ve scénách odehrávajících se v Senátu, kdy Genevieve O'Reilly zvládne jako Mon Mothma zazářit. Luthen Rael v podání Stellana Skarsgårda, kterého by šlo do jisté míry označit za Andorova mentora, je fantasticky vykreslenou postavou, kdy je díky Skarsgårdově podání stát na každém jeho dialogu. Každý díl Andora postupně ukazuje, že čím více Raela, tím lépe a i proto je snadné doufat, že 2. série dodá Raelovi co nejvíce možného prostoru. Andor navíc nepředstavuje jen oběti útlaku, ale také představuje zákulisí Impéria, kdy se prezentuje nějaká ta ideologie Impéria. Po Rogue One se dle očekávání opět prezentuje, že i bojovníci proti Impériu si někdy kvůli vyššímu dobru museli ušpinit ruce. Dochází ostatně k přítomnosti Foresta Whitakera, který má možnost zopakovat si roli Sawa Gerrery a ukazuje se, že jeho paranoia ještě bude překážkou do budoucna. Už v Rogue One ostatně zazní, že činy Gerrery Povstání udělali nemalou škodu a dá se očekávat, že i toto předvede seriál do budoucna. Andor tu navíc prakticky nesází na fan service (i když podnik Raela představí easter eggy nejen na minulost Star Wars), kdy naopak do hry vrací Andyho Serkise. Talentovaný herec, který je většinou nasáčkován do motion-capture obleku a představuje nerozpoznatelné postavy jako Glum z Pána prstenů či Ceasar z nové trilogie Planety opic, si již pár let nazpátek v nové trilogii Star Wars zahrál nejvyššího vůdce Snokea, nyní ovšem ve světě předaleké galaxie dostává druhou šanci. Jako Kino Loy se tu Andy Serkis výjimečně představuje v lidské podobě a opět dostává prostor předvést, že je nedoceněným hercem. Na postavě Kino Loye jde předvést, jak tento seriál umí pracovat s postavami, kdy je i díky zdánlivé tečce Loy jednou z nejtragičtějších postav celého seriálu. Loy začíná někdo, kdo usiluje o uznání Impéria, má v rámci vězňů poměrně vysoké postavení, ke svým spoluvězňům nemá příliš úctu, i u něj ovšem dochází k jisté formě prozření. Loy má jako postava v rámci tří epizod nějaký vývoj a hloubku a i proto zamrzí, že už se nejspíš jen tak neobjeví. Ale naděje vždy umírá poslední. V rámci 12 epizod dochází ke střetům ideologií, prezentování Impéria jako mocného zla, které prakticky nemá úctu k cizím kulturám, nebojí se ušpinit si ruce. Každý moment, kdy si někdo Impérium alespoň kousek namaže na chleba, vyvolává pocit satisfakce, stejně jako bravurní audiovizuál a každou epizodou i lepší a lepší soundtrack skladatele Nicholase Britella. Na rozdíl od Mandaloriana či Obi-Wana Kenobiho se navíc Andor natáčí na skutečných lokacích a rozdíl je v tom přeci jen poznat.  Po 12 epizodách je snadné vzpomenout si na několik skvělých monologů, Fiona Shaw v 12. epizodě svým proslovem v roli Maarvy Andor vyvolává husinu, kdy především stojí za zmínku, jak silně je ve finále prodáno pouto mezi Cassianem a jeho adoptivní matkou. I ona ve finále přispěje k tomu, aby Andor začínal utíkat před problémy a začal se formovat ve známého hrdinského povstalce z Rogue One. Na definitivní formaci ovšem nyní bude nutné čekat 2 roky do premiéry 2. série.  Andor je silný seriálový zážitek, kdy zamrzí pouze fakt, že je ve sledovanosti Andor spíše propadákem a jedinou optimistickou zprávou je, že už se 2. série začala natáčet a mělo by tak na ní dojít (pokud se Bob Iger nerozhodne u Disneyho zahrát si na David Zaslava a 2. sérii přeci jen nezruší těsně před jejím dokončením). Právě závěr 1. série ovšem ukazuje, že 2. série skýtá mnoho možností, kdy je snadné věřit tomu, že nastavená laťka nebude sražena dolů. A i když zamrzí, že se na premiéru 2. série bude muset čekat minimálně do roku 2024, je velmi pravděpodobné, že čekání bude stát za to.... () (méně) (více)

Kassa (2022) (S01E01) 

Přišel a zase odešel a nikdo se kvůli tomu nevěšel? Cassian Andor v podání Diega Luny byl jednom z těch postav, které představil snímek Rogue One: Star Wars Story a u které se zdálo, že jsou jeho osudy v předaleké galaxii zpečetěné a už jen tak ho neuvidíme. Jenomže svět je plný překvápek. Spoluautor scénáře Rogue One, který zároveň po Garethu Edwardsovi převzal vedení přetáček samotného filmu a sem tam někdy padnou i zvěsti o tom, že to byl sám Gilroy, který celý finální film zachránil. Sám Gilroy tak přišel s nápadem na seriál Andor, který by prozkoumal Andorovy počátky u povstání a byl byl pojat jako špionážní thriller. Už první zvěsti lákali na to, že tentokrát dorazí temnější a drsnější Star Wars. Dokážou první tři epizody seriálu tyto sliby naplnit? Andor se nemůže opřít o návrat tak populární postavy jako byli Boba Fett či Obi-Wan Kenobi ve svých vlastních seriálech, v něčem má ovšem Andor trumf. Na rozdíl od Mandaloriana či právě The Book of Boba Fett totiž Andor nebyl natáčen ve virtuálních studiích a byl natáčen na reálných lokacích. Hned na začátku je tedy uznat, že ze všech hraných Star Wars seriálu zatím Andor působí dojmem, že má ty nejlepší produkční hodnoty. A jde na to skutečně jinak. Nejen, že sází na svěží pohled na svět Star Wars a představuje tak trochu jiný pohled na předalekou galaxii, ale skutečně se svět Star Wars představuje v dospělejším a temnějším podání, které prakticky nesází na humor. První tři epizody mají stejného režijního dirigenta, konkrétně Tobyho Haynese (závěrečná epizoda 2. série Sherlocka), kdy první tři epizody jasně dohromady tvoří jeden celek celého seriálu (sám Gilroy prohlásil, že 12 epizod 1. série v podstatě vytvoří čtyři celovečerní filmy) a připravují půdu pro jeho zbytek. Už u prvních třech epizod je ovšem vidět neskutečně poctivá práce, kdy rázem dávají smysl řeči Tonyho Gilroye o tom, že kdyby se měl série dočkat původně plánovaných pět sérií (nakonec dojde pouze na dvě), jejich tvorba by dohromady zabrala 15 let. Vždy platí, že je síla v detailech a ty jsou tady neskutečně poctivé. Seriál snadno působí dojmem, že se někdo poučil ze známého Show, don't tell a není potřeba pronášet, že předaleká galaxie zrovna zažívá krušné časy, protože to je vidět ze samotného špinavějšího podání tohoto světa. Především ti, kteří od světa Star Wars chtějí něco svěžího, by Andora měli hýčkat. Příběh tentokrát nesleduje Jedie ani legendární bojovníky ve speciálním brnění, ale obyčejné lidi z davu, kteří musí bojovat proti útlaku. Příjemné je, že Andor ve svých prvních třech epizodách vlastně nikam nekvapí, dává si hezky na čas a přesto je v jednotlivostech fenomenální. Takhle audiovizuálně lákavé byli Star Wars naposledy v případě Posledního z Jediů, krom nádherného vizuálu a bravurní kamery je ovšem na Andorovi cítit skvělé vyprávění a vedení postav. Diego Luna byl postava, která v Rogue One předvedla, že si i povstalci občas museli ušpinit ruce a dá se očekávat, že právě Andor vyšlape cestičku k tomu, že si Andor bude muset uvědomit cenu vyššího dobra. Jeho postava se prozatím ve třech epizodách jen vykresluje, rázem ovšem dostává smysl, proč by právě tato postava měla dostat vlastní seriál a jak moc bylo samotné ohlášení seriálu pro mnohé otazníkem naprosto zbytečně. Naprosto fenomenální je ovšem Stellan Skarsgård v roli Luthena Raela, který nevyhnutelně směřuje k pozici Andorova mentora a krade si každý svůj moment pro sebe. Herecky použitelně poté rázem působí i Adria Arjona jako Bix Caleen, Kyle Soller se jako inspektor Seryl Karn prozatím jeví jako cílevědomý protivník s potenciálem a nový droid B2EMO je taky něco zcela nového. Minimálně v tom ohledu, že nejde o droida, který by byl primárně zdrojem humoru, ale jde o robota, na kterém se též depresivnější pojetí seriálu zhmotňuje.  Produkční hodnoty jsou na Andorovi rozhodně vidět, především potěší, že se po vzoru sequelové trilogie dbá i na používání praktických efektů i rekvizit, samotné vizuální efekty poté dle očekávání víceméně nemají chybu. Přestřelky mají tu správnou kinetiku a přitom jsou správně přehledné, radost je poté i sledovat i expozici postav, jejich charakterních rysů a náznaků motivací. Samotný Cassian Andor dostává nové vrstvy (flashbacky do jeho dětství prozatím mají vyloženě tragický nádech), zároveň se konečně setkává se svým potenciálem. A stává se hrdinou, se kterým chce divák strávit celý seriál. K tomu mu ostatně dopomáhá i soundtrack Nicholase Britella, který diváka chytne nejpozději během závěru druhé epizody. S akcí se přitom zatím rozhodně šetří a dá se tak nějak očekávat, že mnoha divákům toto při sledování Andora zlomí vaz. Jenomže ono přízemnější pojetí zůstává na Andorovi tak fascinující a jen dokazují, že bude krapet obtížné čekat každý týden na další epizody. Představil snad nějaký jiný hraný projekt ve světě Star Wars podnik se sexuálními společnicemi? Připomněl jaký jiný Star Wars projekt svým nádechem Blade Runnera? I přes skvělý audiovizuál a pojetí je prozatím samozřejmě po třech epizodách předčasné označit Andora za nejlepší hraný Star Wars seriál, minimálně k tomu má ovšem slušně nakročeno.   Pomalejší rozjezd, ale přesto fenomenální prakticky ve všech ohledech. Skutečně se tu přichází s temnějším světem Star Wars, kde se představuje hned několik postav s potenciálem (Fiona Shaw je jako Cassianova mateřská figura Maarva Andor neskutečně zajímavý charakter), nová stránka předaleké galaxie i samotný seriál, který si dle všeho dokáže svou existenci naprosto obhájit.... () (méně) (více)

Byl jsem to já (2022) (S01E02) 

Přišel a zase odešel a nikdo se kvůli tomu nevěšel? Cassian Andor v podání Diega Luny byl jednom z těch postav, které představil snímek Rogue One: Star Wars Story a u které se zdálo, že jsou jeho osudy v předaleké galaxii zpečetěné a už jen tak ho neuvidíme. Jenomže svět je plný překvápek. Spoluautor scénáře Rogue One, který zároveň po Garethu Edwardsovi převzal vedení přetáček samotného filmu a sem tam někdy padnou i zvěsti o tom, že to byl sám Gilroy, který celý finální film zachránil. Sám Gilroy tak přišel s nápadem na seriál Andor, který by prozkoumal Andorovy počátky u povstání a byl byl pojat jako špionážní thriller. Už první zvěsti lákali na to, že tentokrát dorazí temnější a drsnější Star Wars. Dokážou první tři epizody seriálu tyto sliby naplnit? Andor se nemůže opřít o návrat tak populární postavy jako byli Boba Fett či Obi-Wan Kenobi ve svých vlastních seriálech, v něčem má ovšem Andor trumf. Na rozdíl od Mandaloriana či právě The Book of Boba Fett totiž Andor nebyl natáčen ve virtuálních studiích a byl natáčen na reálných lokacích. Hned na začátku je tedy uznat, že ze všech hraných Star Wars seriálu zatím Andor působí dojmem, že má ty nejlepší produkční hodnoty. A jde na to skutečně jinak. Nejen, že sází na svěží pohled na svět Star Wars a představuje tak trochu jiný pohled na předalekou galaxii, ale skutečně se svět Star Wars představuje v dospělejším a temnějším podání, které prakticky nesází na humor. První tři epizody mají stejného režijního dirigenta, konkrétně Tobyho Haynese (závěrečná epizoda 2. série Sherlocka), kdy první tři epizody jasně dohromady tvoří jeden celek celého seriálu (sám Gilroy prohlásil, že 12 epizod 1. série v podstatě vytvoří čtyři celovečerní filmy) a připravují půdu pro jeho zbytek. Už u prvních třech epizod je ovšem vidět neskutečně poctivá práce, kdy rázem dávají smysl řeči Tonyho Gilroye o tom, že kdyby se měl série dočkat původně plánovaných pět sérií (nakonec dojde pouze na dvě), jejich tvorba by dohromady zabrala 15 let. Vždy platí, že je síla v detailech a ty jsou tady neskutečně poctivé. Seriál snadno působí dojmem, že se někdo poučil ze známého Show, don't tell a není potřeba pronášet, že předaleká galaxie zrovna zažívá krušné časy, protože to je vidět ze samotného špinavějšího podání tohoto světa. Především ti, kteří od světa Star Wars chtějí něco svěžího, by Andora měli hýčkat. Příběh tentokrát nesleduje Jedie ani legendární bojovníky ve speciálním brnění, ale obyčejné lidi z davu, kteří musí bojovat proti útlaku. Příjemné je, že Andor ve svých prvních třech epizodách vlastně nikam nekvapí, dává si hezky na čas a přesto je v jednotlivostech fenomenální. Takhle audiovizuálně lákavé byli Star Wars naposledy v případě Posledního z Jediů, krom nádherného vizuálu a bravurní kamery je ovšem na Andorovi cítit skvělé vyprávění a vedení postav. Diego Luna byl postava, která v Rogue One předvedla, že si i povstalci občas museli ušpinit ruce a dá se očekávat, že právě Andor vyšlape cestičku k tomu, že si Andor bude muset uvědomit cenu vyššího dobra. Jeho postava se prozatím ve třech epizodách jen vykresluje, rázem ovšem dostává smysl, proč by právě tato postava měla dostat vlastní seriál a jak moc bylo samotné ohlášení seriálu pro mnohé otazníkem naprosto zbytečně. Naprosto fenomenální je ovšem Stellan Skarsgård v roli Luthena Raela, který nevyhnutelně směřuje k pozici Andorova mentora a krade si každý svůj moment pro sebe. Herecky použitelně poté rázem působí i Adria Arjona jako Bix Caleen, Kyle Soller se jako inspektor Seryl Karn prozatím jeví jako cílevědomý protivník s potenciálem a nový droid B2EMO je taky něco zcela nového. Minimálně v tom ohledu, že nejde o droida, který by byl primárně zdrojem humoru, ale jde o robota, na kterém se též depresivnější pojetí seriálu zhmotňuje.  Produkční hodnoty jsou na Andorovi rozhodně vidět, především potěší, že se po vzoru sequelové trilogie dbá i na používání praktických efektů i rekvizit, samotné vizuální efekty poté dle očekávání víceméně nemají chybu. Přestřelky mají tu správnou kinetiku a přitom jsou správně přehledné, radost je poté i sledovat i expozici postav, jejich charakterních rysů a náznaků motivací. Samotný Cassian Andor dostává nové vrstvy (flashbacky do jeho dětství prozatím mají vyloženě tragický nádech), zároveň se konečně setkává se svým potenciálem. A stává se hrdinou, se kterým chce divák strávit celý seriál. K tomu mu ostatně dopomáhá i soundtrack Nicholase Britella, který diváka chytne nejpozději během závěru druhé epizody. S akcí se přitom zatím rozhodně šetří a dá se tak nějak očekávat, že mnoha divákům toto při sledování Andora zlomí vaz. Jenomže ono přízemnější pojetí zůstává na Andorovi tak fascinující a jen dokazují, že bude krapet obtížné čekat každý týden na další epizody. Představil snad nějaký jiný hraný projekt ve světě Star Wars podnik se sexuálními společnicemi? Připomněl jaký jiný Star Wars projekt svým nádechem Blade Runnera? I přes skvělý audiovizuál a pojetí je prozatím samozřejmě po třech epizodách předčasné označit Andora za nejlepší hraný Star Wars seriál, minimálně k tomu má ovšem slušně nakročeno.   Pomalejší rozjezd, ale přesto fenomenální prakticky ve všech ohledech. Skutečně se tu přichází s temnějším světem Star Wars, kde se představuje hned několik postav s potenciálem (Fiona Shaw je jako Cassianova mateřská figura Maarva Andor neskutečně zajímavý charakter), nová stránka předaleké galaxie i samotný seriál, který si dle všeho dokáže svou existenci naprosto obhájit.... () (méně) (více)

Zúčtování (2022) (S01E03) 

Přišel a zase odešel a nikdo se kvůli tomu nevěšel? Cassian Andor v podání Diega Luny byl jednom z těch postav, které představil snímek Rogue One: Star Wars Story a u které se zdálo, že jsou jeho osudy v předaleké galaxii zpečetěné a už jen tak ho neuvidíme. Jenomže svět je plný překvápek. Spoluautor scénáře Rogue One, který zároveň po Garethu Edwardsovi převzal vedení přetáček samotného filmu a sem tam někdy padnou i zvěsti o tom, že to byl sám Gilroy, který celý finální film zachránil. Sám Gilroy tak přišel s nápadem na seriál Andor, který by prozkoumal Andorovy počátky u povstání a byl byl pojat jako špionážní thriller. Už první zvěsti lákali na to, že tentokrát dorazí temnější a drsnější Star Wars. Dokážou první tři epizody seriálu tyto sliby naplnit? Andor se nemůže opřít o návrat tak populární postavy jako byli Boba Fett či Obi-Wan Kenobi ve svých vlastních seriálech, v něčem má ovšem Andor trumf. Na rozdíl od Mandaloriana či právě The Book of Boba Fett totiž Andor nebyl natáčen ve virtuálních studiích a byl natáčen na reálných lokacích. Hned na začátku je tedy uznat, že ze všech hraných Star Wars seriálu zatím Andor působí dojmem, že má ty nejlepší produkční hodnoty. A jde na to skutečně jinak. Nejen, že sází na svěží pohled na svět Star Wars a představuje tak trochu jiný pohled na předalekou galaxii, ale skutečně se svět Star Wars představuje v dospělejším a temnějším podání, které prakticky nesází na humor. První tři epizody mají stejného režijního dirigenta, konkrétně Tobyho Haynese (závěrečná epizoda 2. série Sherlocka), kdy první tři epizody jasně dohromady tvoří jeden celek celého seriálu (sám Gilroy prohlásil, že 12 epizod 1. série v podstatě vytvoří čtyři celovečerní filmy) a připravují půdu pro jeho zbytek. Už u prvních třech epizod je ovšem vidět neskutečně poctivá práce, kdy rázem dávají smysl řeči Tonyho Gilroye o tom, že kdyby se měl série dočkat původně plánovaných pět sérií (nakonec dojde pouze na dvě), jejich tvorba by dohromady zabrala 15 let. Vždy platí, že je síla v detailech a ty jsou tady neskutečně poctivé. Seriál snadno působí dojmem, že se někdo poučil ze známého Show, don't tell a není potřeba pronášet, že předaleká galaxie zrovna zažívá krušné časy, protože to je vidět ze samotného špinavějšího podání tohoto světa. Především ti, kteří od světa Star Wars chtějí něco svěžího, by Andora měli hýčkat. Příběh tentokrát nesleduje Jedie ani legendární bojovníky ve speciálním brnění, ale obyčejné lidi z davu, kteří musí bojovat proti útlaku. Příjemné je, že Andor ve svých prvních třech epizodách vlastně nikam nekvapí, dává si hezky na čas a přesto je v jednotlivostech fenomenální. Takhle audiovizuálně lákavé byli Star Wars naposledy v případě Posledního z Jediů, krom nádherného vizuálu a bravurní kamery je ovšem na Andorovi cítit skvělé vyprávění a vedení postav. Diego Luna byl postava, která v Rogue One předvedla, že si i povstalci občas museli ušpinit ruce a dá se očekávat, že právě Andor vyšlape cestičku k tomu, že si Andor bude muset uvědomit cenu vyššího dobra. Jeho postava se prozatím ve třech epizodách jen vykresluje, rázem ovšem dostává smysl, proč by právě tato postava měla dostat vlastní seriál a jak moc bylo samotné ohlášení seriálu pro mnohé otazníkem naprosto zbytečně. Naprosto fenomenální je ovšem Stellan Skarsgård v roli Luthena Raela, který nevyhnutelně směřuje k pozici Andorova mentora a krade si každý svůj moment pro sebe. Herecky použitelně poté rázem působí i Adria Arjona jako Bix Caleen, Kyle Soller se jako inspektor Seryl Karn prozatím jeví jako cílevědomý protivník s potenciálem a nový droid B2EMO je taky něco zcela nového. Minimálně v tom ohledu, že nejde o droida, který by byl primárně zdrojem humoru, ale jde o robota, na kterém se též depresivnější pojetí seriálu zhmotňuje.  Produkční hodnoty jsou na Andorovi rozhodně vidět, především potěší, že se po vzoru sequelové trilogie dbá i na používání praktických efektů i rekvizit, samotné vizuální efekty poté dle očekávání víceméně nemají chybu. Přestřelky mají tu správnou kinetiku a přitom jsou správně přehledné, radost je poté i sledovat i expozici postav, jejich charakterních rysů a náznaků motivací. Samotný Cassian Andor dostává nové vrstvy (flashbacky do jeho dětství prozatím mají vyloženě tragický nádech), zároveň se konečně setkává se svým potenciálem. A stává se hrdinou, se kterým chce divák strávit celý seriál. K tomu mu ostatně dopomáhá i soundtrack Nicholase Britella, který diváka chytne nejpozději během závěru druhé epizody. S akcí se přitom zatím rozhodně šetří a dá se tak nějak očekávat, že mnoha divákům toto při sledování Andora zlomí vaz. Jenomže ono přízemnější pojetí zůstává na Andorovi tak fascinující a jen dokazují, že bude krapet obtížné čekat každý týden na další epizody. Představil snad nějaký jiný hraný projekt ve světě Star Wars podnik se sexuálními společnicemi? Připomněl jaký jiný Star Wars projekt svým nádechem Blade Runnera? I přes skvělý audiovizuál a pojetí je prozatím samozřejmě po třech epizodách předčasné označit Andora za nejlepší hraný Star Wars seriál, minimálně k tomu má ovšem slušně nakročeno.   Pomalejší rozjezd, ale přesto fenomenální prakticky ve všech ohledech. Skutečně se tu přichází s temnějším světem Star Wars, kde se představuje hned několik postav s potenciálem (Fiona Shaw je jako Cassianova mateřská figura Maarva Andor neskutečně zajímavý charakter), nová stránka předaleké galaxie i samotný seriál, který si dle všeho dokáže svou existenci naprosto obhájit.... () (méně) (více)

Aldhani (2022) (S01E04) 

Tvůrce seriálu Andor Tony Gilroy sám prohlásil, že 12-dílná 1. série seriálu Andor dohromady utvoří zhruba čtyři tříhodinové filmy. 4. epizoda tak působí přesně jako první třetina třídílného příběhu, kdy všechny tři režíruje Susanna White (Kouzelná chůva a Velký třesk) a seriál se prozatím drží toho, co nastavil v prvních třech dílech. Prakticky nulová přítomnost humoru, pohled na temnější variantu světa Star Wars. A opět to skvěle funguje.   Andor se definitivně začíná stávat součástí něčeho většího, jeho zasvěcenec Luthen Rael v podání Stellana Skarsgårda se poté mezitím vydává na Coruscant. Coruscant se poprvé od Pomsty Sithů představuje v hrané podoby, kdy i tentokrát působí jako ta správná vesmírná metropole, i na něm se očividně podepsal zub imperiálních časů a absence větší naleštění. Luthen Rael si poté i nadále krade mnoho svých momentů pro sebe a je snadné stát na každém jeho dialogu, ve čtvrté epizodě se ovšem představuje jedna stará známá, která v tomto seriálu též sehraje významnou roli.   Genevieve O'Reilly se vrací jako Mon Mothma, kdy skrze ní bude možné nahlédnout pod politickou pokličku předaleké galaxie a právě nahlédnutí do politické situace pod imperiální nadvládou bude dalším zajímavým faktorem. I Mothma se zde představuje v tak trochu jiném světle. S Raelem mluví víceméně v šifrách, dvakrát nemůže věřit ani svému manželovi Perrinovi v podání Alastaira Mackenzieho a celkově to vypadá, že linka s Mon Mothmou bude ještě velmi zajímavá.   Inspektor Syril Karn v podání Kylea Sollera minule při snaze o dopadení Andora splakal nad výdělkem a následky jeho postavě dodají další zajímavé vrstvy, které snad ještě budou prozkoumané. Ve čtvrté epizodě je ovšem představena nová hrozba v podobě Imperiální sekce bezpečnosti. Na první pohled zaujme důstojník Partagaz v podání Antona Lessera (Qyburn ze Hry o trůny), především ovšem i dozorkyně Dedra Meero v podání Denise Gough. I skrze ní se na fungování Impéria nahlíží zcela novým způsobem, především se ovšem ukazuje, že pokud Syril Karn působil cílevědomě, Meero působí, že nastaví novou laťku.   Andorova linka se zatím buduje, výprava na planetu Aldhani ovšem ukazuje výhodu toho, že se tvůrci rozhodli seriál natáčet na skutečných lokacích. Planeta Aldhani působí nádherně a i když natáčení ve virtuálních studiích není tolik rozpoznatelné, reálné kráčení v reálných oblastech je jednoduše něco jiného. Před Andorem stojí ještě dlouhá cesta a cíl jeho mise se mu prozatím zdá jako jasná cesta na sebevražedný pult, o to zajímavější ovšem bude sledovat cestu, na jejímž konci se stane Cassian Andor tím Cassianem Andorem z Rogue One. Už tady je navíc naznačené, že se v zájmu vyššího dobra nebudou povstalci bát ušpinění svých rukou.... ()

Sekera zapomene (2022) (S01E05) 

12. epizod 1. série seriálu Andor v podstatě funguje na bázi čtyř trilogií, kdy každé tři epizody dohromady utváří jeden příběh. Epizoda 5 je tak druhým dílem trilogie režisérky Susanny White a tím pádem prostřední části, která by primárně měla fungovat jako napínavý prostředek, který výrazně naláká na poslední třetinu. A to se páté epizodě daří. Protivníkem povstalecké buňky tentokrát není jen Impérium, ale i nedůvěra mezi jednotlivými členy povstání, především vůči Cassianu Andorovi. Pátá epizoda tak do velké míry funguje jako paranoidní thriller, kde by si měl Andor hlídat i záda. Potěšující ovšem je fakt, že se prakticky nic na kvalitách seriálu nemění a jde pořád o výtečně napsanou a uchopenou látku, která sází na povedené herecké výkony, správně temnou atmosféru a nadále pocitem toho, že v Andorovi někdo se světem Star Wars skutečně pracuje svěže. Andorovy spolupracovníci na planetě Aldhani se prokreslují, nejvýraznější z nich je Karis Nemik v podání Alexe Lawthera. Cassian Andor má poté nadále daleko ke svému budoucímu já z Rogue One: Star Wars Story a sledovat ho v jiném období a s jinou personou je nadále osvěžující, kdy se ukazuje, že tento hrdina je skutečně dostatečně zajímavý, aby utáhl vlastní seriál. I když bedra nestojí jen na něm. Denise Gough je jako imperiální Dedra Meero nadále cílevědomá a chladně působící, Syril Karn v podání Kylea Sollera poté očividně před sebou má ještě zajímavou cestu. Nezajímavější to ovšem pořád zůstává u Mon Mothmy v podání Genevieve O'Reilly, kdy politický pohled na současnou situaci v předaleké galaxii nadále působí zajímavě. Důležitým faktorem nadále zůstává fakt, že postavy v Andorovi minimálně působí dojmem, že mají nějaký rozsah a prokreslenost. Akcí se tak sice nadále šetří, to ovšem automaticky není chyba. Právě díky skvělému scénáři, znamenitému uchopení, krásnému vizuálu, nádherné výpravě (rozdíl mezi studiem a realitou se prostě pozná snadno a příjemně) a prozatímnímu bravurnímu vytěžení potenciálu konceptu špionážního thrilleru ve světě Star Wars. Snad si tak výborně nastavenou kvalitu udrží nejen šestá epizoda, ale i druhá polovina 1. série.... ()

Oko (2022) (S01E06) 

12-dílná 1. série seriálu Andor je rozdělena do čtyř bloků o třech epizodách, které dohromady tvoří jeden větší příběh. Epizoda 6 je tak především vyvrcholení trilogie režisérky Susanny White a vyvrcholení je to skutečně fenomenální. Různí akcionáři sice mohli nad oznámením Andora kroutit hlavou a zoufat si proč se radši nejde cestou seriálu o Darthu Vaderovi, nastavený špionážní a temnější přístup je ovšem neskutečně vtahující a Andor minimálně prozatím nadále zůstává něčím, co je v rámci brandu Star Wars svěží.   Seriál, který vychází z filmu Rogue One: Star Wars Story zůstává věrný myšlence o tom, že souboj mezi Povstáním a Impériem nutně není černobílý a že si povstalci též často nebáli ušpinit ruce. Šestá epizoda je jedním důkazem za vše, kdy tu strana dobra předvádí něco, co by se od klasických hrdinů úplně čekat nedalo. Síla Andora nadále zůstává v tom, že i přes zdánlivě komornější a na širší svět Star Wars kdovíjak nezávazné události je zde jasně naznačeno, o co přesně se hraje a především se titulní hrdina Cassian Andor v podání Diega Luny rázem více a více vykresluje a potvrzuje, že si svůj seriál dokáže obhájit.   Scenárista Dan Gilroy (bratr showrunnera Tonyho Gilroye) nadále odvádí solidní práci, kdy Andor nadále působí jako neskutečně sofistikovaně napsaná podívaná, která skutečně představuje temnější svět Star Wars a ani s menší přítomností humoru se nastavená vážnost situace nezmírňuje. Konečně dochází na akci, ke které poslední dvě epizody směřovali a díky uchopení White je to celé správně napínavé a díky solidním hereckým výkonům je vše uvěřitelné. Atmosféře sám o sobě pomáhá soundtrack Nicholase Britella, který je prozatím každou epizodou lepší a lepší.   U Andora prozatím platí, že se sice s akci šetří, jakmile na ní ovšem dojde, jednoduše stojí za to. Při bravurní přestřelce funguje pocit toho, že by některé postavy mohli vydechnout naposledy, dojde přitom i k sekvencí v oblacích, kterou ovšem ovládá především nádherné vizuální zpracování, které dokazuje, že má Andor perfektní vizuál a sázka na skutečné prostředí je též nadále tím správným ovocem, které celému seriálu prospívá.   Šestá epizoda Andora je ten typ epizody, která diváka chytne od začátku do konce a následně v něm vyvolá plamen naděje, že si podobnou kvalitu udrží i zbytek seriálu. Sedmá a osmá epizoda přitom sice budou mít problém, že pouze vybudují schody k již třetímu velkému finále v rámci 9. epizody, i ta cesta k vyvrcholením jednotlivých segmentů ovšem funguje tak skvěle, že vlastně není důvod se prozatím obávat. Pokud někde soudruzi z Impéria neudělají chybu, dá se věřit, že i druhá polovina 1. série Andora bude stát za to.... ()

Demonstrace síly (2022) (S01E07) 

Sedmou epizodou seriálu Andor startuje třetí příběh v rámci 12-dílné 1. série startu se přitom chopil zkušený televizní režisér Benjamin Craton. Události nového příběhu přitom navazují na první tři epizody a následky, které činy Cassiana Andora napáchali na jeho domovské planetě Ferrix, samotného Andora musí nevyhnutelně krapet dohnat. A samotný seriál Andor si přitom drží neskutečně skvěle nastavenou laťku.   Další skvěle napsaná, zrežírovaná a zahraná epizoda, kdy se nadále ukazuje, že kdysi dávno ze vzdáleného pohledu naprosto zbytečný seriál nadále zvládá vrhat zcela nový pohled na předalekou galaxii. Dojem nadále předvádí Genevieve O'Reilly v roli Mon Mothmy, která nadále hraje velmi nebezpečnou hru, usiluje o změnu a přitom má morální zábrany. Jinak Andor nadále předvádí známou tézi o tom, že zlo tvoří další zlo a povstalci se tak i přes ctihodné myšlenky začínají krapet morálně kazit.   Samotný Cassian Andor v podání Diega Luny se nadále rozvíjí, tentokrát i skrze flashbacky do minulosti. Především se poté na vlastní tvář seznamuje s Dedrou Meero v podání Denise Gough, která potvrzuje, že jde o bravurně vykreslenou a cílevědomovou záporačku, která by ještě v následujících týdnech mohla předvést zajímavé věci. Samotný Luna má poté v této epizodě příležitost představit Cassiana v jiném a zuřivějším světle, které bylo naposledy předvedené v úvodu 1. série a začíná být jasnější, že v Androvi bublá hněv, který se ovšem většinu času nadále snaží neprojevovat.   Flashbacky navíc v případě této epizody mají smysl, protože přítomnost Andora zrcadlí jeho minulost a dává tak Andorovi větší motivaci bojovat za to správné. Především celá tato linka funguje i díky vynikající Fioně Shaw v roli Andorovy adoptivní matky Maarvy Andor. V sedmé epizodě fungují emoce na vysoké úrovni, podporuje to i čím dál tím výraznější soundtrack Nicholase Britella, který vlastně nejede v rámci světa předaleké galaxie na jistotu a sázku na to, že se vyloženě vydá směrem Johna Williamse, přesto tento soundtrack funguje náramně.     Fungují v tom jednotlivé dialogy, ponurá a špinavá atmosféra a i odkazy na předchozí tvorbu ze světa Star Wars nadále zvládají nepůsobit samoúčelně. Sedmá epizoda funguje jako již třetí vynikající start v rámci jedné a té samé série, i díky cliffhangeru je jasné, že v týdnech budoucích bude o co stát.... ()

Narkina (2022) (S01E08) 

Třetí příběh 1. série seriálu Andor načrtnutý v předchozí epizodě režisérem Benjaminem Caronem ve zbylých dvou epizodách dostal na starost Toby Haynes, který se již chopil režie prvních třech epizod. Dle očekávání dochází na navázání na cliffhanger z předchozí epizody, Andor ovšem nepřestává šokovat a opět servíruje něco, co v rámci známého světa Star Wars působí jako z jiné galaxie a nadále servíruje poměrně nepříjemnou podívanou, kde se Impérium nadále prezentuje jako nepříjemný tyran a vše je nadále poměrně pomalu budované. Pro spousty diváků půjde pořád o překážku a jeden z důvodů, proč se ve sledovanosti Andor nevyrovná jiným hraným Star Wars seriálům, mnohé ovšem tento fakt ponechá nadále nadšené.   Zasazení do vězení vyvolává po celou dobu mráz po zádech a především v momentech, kdy se ukazuje způsob toho, jak to vlastně ve věznici na Narkině 5 funguje. Nenávist proti Impériu v Cassianovi Andorovi i díky tomuto faktu snadněji bublá a bublá, Andor totiž poukazuje i na selhávání systému a zobrazuje též, že se někdo z bezvýchodné situace snaží vytěžit nějaký zisk i když je to vlastně do velké míry marná snaha.   Syril Karn v podání Kylea Sollera naštěstí dostává více prostoru a nadále se vykresluje jako zajímavější a zajímavější postava, Denise Gough poté v roli Dedry Meero působí, že si roli povýšené imperiální poručnice užívá. Mon Mothma v podání Genevieve O'Reilly poté mezitím nadále slouží k prezentaci toho, jak je nutné v těžkých časech hrát divadlo a každá chyba se počítá.   Narkina 5 dokazuje, že Andor nepotřebuje akci za akcí, protože strhující skutečně dokáže být i bez ní. A to skrze představení beznaděje a brutálnějšího útlaku. Už zde navíc dochází k dalším náznakům toho, že monstra plodí monstra. A minimálně skrze nástup jednoho starého známého nejspíš již brzy dojde na příklad v akci.... ()

Nikdo neposlouchá! (2022) (S01E09) 

Prozatím se žilo v domněnce, že 12 dílů 1. série Andor bude rozdělena do čtyř samostatných příběhů po třech epizodách, minimálně po 9. epizodě to ovšem vypadá, že se načrtnutý příběh v sedmé a osmé epizodě ještě nějakou dobu potáhne. Dost možná proto i dává smysl, že po sedmé epizodě vystřídal Benjamina Carona na pozici režiséra režisér první tří epizod Toby Haynes, který se chopí ještě následující epizody, než předá pochodeň zpět Caronovi. Příběh se tak opět vrací do přísně střežené věznice, kdy se pojetí nadále stává přízemnější nežli u ostatních Star Wars projektů a opět vládne nejen silný scénář, ale i silné herectví. Radost dělá především Andy Serkis. Představitel Snokea ze sedmé a osmé epizody zdánlivě dal právě po osmé epizodě světu Star Wars sbohem, už v minulé epizodě se ovšem představil jako nová lidská postava jménem Kino Loy. Serkis se tak výjimečně nepředstavuje v motion-capture a předvádí, že se nemusí spoléhat pouze na role typu Glum či Ceasar z nové trilogie Planety opic. Serkis je ve své nové Star Wars roli fantastický, samotný Kino Loy se poté díky deváté epizodě jeví jako mnohem komplexnější postava, kdy má sice jako vězeň Loy poměrně vysokou pozici, sám se ovšem nevědomky stává obětí manipulace a lží, kdy je zajímavé sledovat jeho konfrontace se samotným Cassianem, který se tak snadno Impérium obelhat nenechá. Moment, kdy se Cassian marně snaží vysvětlit princip a vyvolává to v něm amok, patří prozatím mezi ty nejsilnější v celém seriálu. Už samotný George Lucas se při tvoření Impéria inspiroval nacizmem a jejich praktikami, Impérium poté v Andorovi působí ještě zlejším dojmem, než kdykoliv předtím. Denise Gough se jako Dedra Meero prezentuje jako fantastický záporák, který zdánlivě nemá nakročeno k žádnému vykoupení či světlé straně síly a působí jako čiré zlo. Andor se i díky jejímu vyobrazení jeví jako mnohem komplexnější podívaná a i když sám tvůrce seriálu Tony Gilroy nikdy nebyl extra velký fanda Star Wars jako takových, právě on se konečně vydává nějakým neokoukaným směrem, který navíc skutečně stojí za to. Při sledování deváté epizody vlastně není těžké vzpomenout si na Motýlka či Velký útěk (i když k té dle všeho bude mít spíše 10. epizoda), kdy se s vězni zachází jako s levnou pracovní silou. Na Coruscantu mezitím probíhá další škatulata v senátu s Mon Mothmou v podání Genevieve O'Reilly, která má nadále smůlu v tom, že musí podávat herecký výkon a přitom pořád riskovat bezpečí své rodiny i sebe samé. V této epizodě se navíc v senátu pokusí projevit svůj názor, v převládající imperiální ideologii ovšem nemá šanci. Andor dle očekávání opět neuspokojí všechny, kteří čekají velkolepou akci za akcí, právě politická rovina je ovšem jedním z nejzajímavějších prvků celého seriálu a klidně by se ní dal vystavět celý jeden další seriál, který by byl ovšem nejspíš díky své přízemnosti v rámci sledování odsouzen k neúspěchu. V tomto seriálu je pořád prezentovaná snaha o snažení se udělat z předaleké galaxie lepší místo a to i přes fakt, že je nutné přinášet oběti. Toby Haynes zvládá uchopit každou jednotlivou linku a to i tu se Syrilem Karnem v podání Kylea Sollera, který se v jisté rovině jeví jako politováníhodná osoba. A své pochopitelně dělá i soundtrack Nicholase Brittela, který v nejsilnějších momentech ještě umocňuje už tak silné emoce. Andor nadále zůstává seriálem, kterému se u jednotlivých epizod nedá nadávat do fillerů a vyvolává nadšení na zbylé 3 epizody, především na tu navazující, která vzhledem k posledním minutám 9. epizody vyvolává vysoká očekávání.... () (méně) (více)

Teď jdem ven (2022) (S01E10) 

Toby Haynes na režijní židli v rámci seriálu Andor zakončuje svou vězeňskou trilogii, kdy dochází k očekávané snaze o útěk z vězení. A opět zde převážně září Andy Serkis jako Kino Loy. Serkis tak v rámci světa Star Wars dostal druhou šanci, kdy se tentokrát nemusí jako v případě Snokea schovávat za motion capture a zvládá předvést, že je Serkis nedoceněným hereckým matadorem, kdy je navíc vyvrcholení příběhu jeho postavy v této epizodě neskutečně kruté a jen se ukazuje, jak moc vyspělou a depresivní podívanou Andor je. Rázem dochází na více akce a i když je samotná akce kvalitní, síla tkví pořád především v působivých dialozích, především v monologu Stellana Skarsgårda v roli Luthena Raela. Diego Luna je tak v roli Cassiana Andora poměrně zajímavý a především jeho samotná postava se více proklesluje, samotný Andor má ovšem spíše smůlu v tom, že zatím si pro sebe světla reflektorů kradou postavy jako právě Loy či Rael. Vězně žene kupředu nenávist k Impériu a snaha nedodat krutému režimu přesně to po čem touží, v rámci Andora se nadále daří nepříjemně vykreslit žití v době Impéria. A to nejen v rámci momentů ve vězení, ale i skrze pokračování linky Mon Mothmy v podání Genevieve O'Reilly, kdy se opět jede na politickou notu a opět je vtahující sledovat činy postavy, která se hodlá proti standardům Impéria bouřit, nesmí to ovšem vykonávat až příliš okatě. Andor má pořád jasné příznaky špionážního thrilleru a nadále se nebojí ukázat fakt, že se aktuálně žije ve světě, kde je nutné vykonávat oběti pro vyšší dobro. Atmosféře pořád přispívá soundtrack Nicholase Britella a to především právě v lince při snaze o útěk z vězení. Jedná se o relativně malý prostor, přesto Haynes na režijní židli zvládne s malým kašpárkem sehrát velké divadlo a přitom neupozadit solidní vizuál. Je to pořád svět předaleké galaxie odehrávající se ve sci-fi kulisách, přesto je z Andora pořád cítit nádech realistické podívané, kdy vlastně naplno dává smysl, že showrunner Tony Gilroy neměl nikdy ke klasickým Star Wars dvakrát vřelý vztah. A přesto tímto seriálem dodává nutný svěží vítr. Kdyby byli Star Wars v alternativním vesmíru pod vlastnictvím Warner Bros., David Zaslav by nejspíš neodolal a díky příliš nízké sledovanosti by 2. sérii Andora díky ušetření nákladů narychlo zrušil. O Andora v rámci divacké sledovanosti prozatím moc zájem není a je to škoda. I když totiž nejde o prvoplánově vděčnou Star Wars podívanou, Andor minimálně představuje ten svěží vítr, po kterém jsou již delší dobu slyšet volání. Po 10. epizodách si seriál nadále drží skvěle nastavenou laťku a je velmi snadné věřit, že si tuto laťku dokáže udržet minimálně do finále 1. série.... ()

Dcera Ferrixu (2022) (S01E11) 

Cassian je opět na svobodě a po sedmé epizodě se k režii vrací Benjamin Caron. Hned na začátku 11. epizody se poté z jednoho droida vymáčne více emoci, nežli za celou dobu historie Star Wars. POV traumatizovaného droida, který je plný hněvu i smutku a aktuální rozpoložení B2EMO jen podtrhuje dosavadní depresivní atmosféru celého Andora. Síla opět tkví v silných dialozích a hereckých přednostech. Stellan Skarsgård jako Luthen Rael nadále exceluje a v této epizodě předvádí nejen schopnost prezentovat silné monology, ale též předvést své fyzické schopnosti v boji vůči Impériu. Prozatím dost možná nejlepší akční sekvence celého seriálu se sice velikostí nemůže rovnat těm největším vesmírným bitvám z celovečerních filmů, provedením, tempem a rytmem ovšem zvládne diváka solidně posadit na prdel. Samotného Cassiana Andora v této epizodě čeká zásadní moment v jeho životě, kdy se nejen zrcadlí závěr Rogue One: Star Wars Story, ale do velké míry dává finále 11. epizody závěru filmu, který Andora poprvé přestavil, nový rozměr. Diego Luna zde zvládne prodat Cassianovo rozpoložení jedním zničeným pohledem. I skrze cestu na svobodu se poté ukazuje další fungování světa, kterému vládne Impérium a zobrazuje se, že i když mezi někým vládne jistá rozepře, Impérium je nadále úhlavní nepřítel a i proto občas stojí za to hodit křivdy stranou za vyšší dobro.  Mon Mothma v podání Geneive O´Reilly stojí před zásadní překážkou, která může ohrožit její vlastní krev, více prostoru poté dostává opět Forest Whitaker jako Saw Gerrera. Pověstný extremista se opět projevuje jako horská hlava povstání proti Impériu, který se už zde projevuje jako napůl zlomený voják přelámaný válečnými konflikty. Dá se počítat s tím, že počínání Gerrery dostane větší prostor až ve 2. sérii a vyšlape další cestu k Rogue One, už zde ovšem Whitaker zvládne udělat další dojem navíc a opět na Rogue One vrhnout krapet jiný odstín. Andor přitom všem nadále zvládne fungovat jako špionážní thriller, kdy je jen otázkou pro příští týden, zda se vše zacyklí a nebo budou jisté záležitostí ponechané pro 2. sérii, která dorazí někdy v roce 2024. Andor se ovšem pořád nezvládne omrzet a to i díky dále výraznějšímu a výraznějšímu soundtracku Nicholase Britella, který si opatrně říká o to, aby nahradil Johna Williamse pro budoucí filmy ze světa Star Wars. I přes fakt, že paradoxně nemůže být Britellův soundtrack Williamsovým motivům vzdálenější.... ()

Ulice Rix (2022) (S01E12) 

Ve finále 1. série Andora navazuje režisér Benjamin Caron tam, kde minule skončil a servíruje stěžejní moment v životě titulního Cassiana Andora. Moment, který ho definitivně vysílá na cestu povstání a vyvolává neskutečná očekávání pro 2. sérii. Stěžejní je ovšem fakt, že je finále dechberoucí od začátku do konce a především servíruje nejen jeden z nesilnějších monologů v rámci celého světa Star Wars, ale jeden z nejsilnějších monologů za hodně dlouhou dobu.  Tvůrce seriálu Tony Gilroy možná nemá Star Wars jako takové v dvakrát velké lásce, právě jemu se ovšem skutečně povedlo přijít s něčím svěžím a relevantním. Impérium je opět ztělesněné jako vláda železné ruky, opět se tu pracuje s politickým nátlakem, v rámci finále 1. série ovšem funguje i cosi jako westernová atmosféra, která se definitivně rozestaví v momentě, kdy dojde k žažehnutí jiskry povstání. 12. epizoda do velké míry zrcadlí události 3. epizody, kdy se Cassian vrací do svého domova a sám se ho snaží spasit. Finále díky tomu zvládne fungovat i na bázi špionážního thrilleru, především tu ovšem dojde k doposud nejvelkolepější akci, která působí jako adekvátní náplast pro všechny, kteří se doposud krapet nemohli smířit s tím, že Andor akcí šetří.  Nadále platí, že má každý dialog váhu, herci září a celé to nadále zůstává na vysoké audiovizuální úrovni, kdy takový Nicholas Britell každým týdnem vyvolával pocit, že jeho soundtrack nemůže být lepší a přitom očividně pořád dokáže vysoce nastavenou laťku už prakticky nemožně zvyšovat. Když poté dojde na akci, ta je sice středobodem chaosu, přesto je bravurně přehledná. Síla Andora poté nadále tkví v tom, že se očividně zvládne inspirovat v lidské historii a připomene, jak se kdysi George Lucas u Impéria inspiroval Nacisty a zvládl tak svět předaleké galaxie do jisté míry polidštit. Andor ovšem v tomto ohledu zachází ještě o kus dál a srovnávání s takovým Blade Runnerem či tvorbou George Orwella skutečně dává smysl. Nejsympatičtější ovšem je to, jak samotné finále skvěle pracuje s hlavním hrdinou. Andor sám sebe nevnímá jako hrdinu, události seriálu odstartovalo jeho zbrklé chování a touha po nálezu své sestry, právě finále ovšem ukazuje, že člověk sám nerozhodne o tom, zda je hrdinou, jeho činy formují jeho osobnost. Na konci 1. série se tak Andor skutečně stává povstalcem, který se v 2. sérii ještě více vyvine ve známého Andora z Rogue One: Star Wars Story. Seriál ovšem dokáže navíc zajít tak daleko, že po-titulková scéna prakticky odhalí, že si Andor do jisté míry sám zpečetil svůj pozdější osud. I toto odhalení pochopitelně na události Rogue One vrhá zcelá jiný stín.... ()

Související novinky

Jak to vypadá s filmovým Star Trekem?

Jak to vypadá s filmovým Star Trekem?

12.01.2024

Je tomu už téměř osm let, co do kin dorazil zatím poslední filmový Star Trek s podtitulem Do neznáma. A zatímco o přímém pokračování série v hlavních rolích s Chrisem Pinem, Zacharym Quintem a Zoe… (více)

Odhalila desátá epizoda Star Wars svůj název?

Odhalila desátá epizoda Star Wars svůj název?

05.11.2023

V současné době hraje u studia Disney prim spíše seriálová odnož Star Wars. Poslední celovečerní film jsme v kinech viděli téměř před čtyřmi lety, od té doby jsme však dostali seriály Ahsoka, Andor,… (více)

Dočká se Ahsoka druhé řady?

Dočká se Ahsoka druhé řady?

05.10.2023

Aniž bychom se pouštěli do nějakých velkých spoilerů, po finále nového Star Wars seriálu Ahsoka už je jasné, že si showrunner Dave Filoni (Star Wars: Klonové války, Star Wars: Povstalci) nechal… (více)

Jak se Ahsoka vyhnula problémům s Volume?

Jak se Ahsoka vyhnula problémům s Volume?

27.08.2023

Jedním z důvodů, proč se vůbec povedl vznik seriálu Mandalorian, byl tehdejší technologický průlom zvaný StageCraft, jenž byl od té doby použit v řadě dalších filmových i seriálových produkcích. V… (více)

Reklama

Reklama