• Master19
    ***

    Vzniknout tak o deset let dříve, měl by tento film potenciál stát se kultovním. Nicméně výběr herců není úplně šťastný, Ladislav Frej není zrovna miláčkem národa, stejně tak Táňa Fischerová nebo Jan Schmid. Taky postavy nejsou tak prozaické jako třeba ve "Vesničko má, středisková". Je to syrové, absurdní a kraluje Petr Čepek v unikátní roli předsedy národního výboru. Některé pasáže se ovšem dokáží hluboko vrýt do paměti: Hlavou zeď neprorazíš, je betonová!(16.11.2017)

  • WANDRWALL
    **

    Zvláštní priority mají hrdinové tohoto filmu. Vznikl těsně před změnou režimu, a mě nejvíc zaujala krize umělce-skladatele, který neví jak dál, když není hrán, a tak se jede rozptýlit na rodný venkov, kde si žije po svém jeho bratr a umělec se pokouší pochopit jak to vlastně žije a čím. Vedle dramatické krize skladatele je to příběh o tom co dělat, když mají lidi peníze, kam je vrážet a jak shánět stavební materiál.(24.12.2011)

  • Schlierkamp
    ***

    Československé drama pojednávající o tvůrčí krizi a celkové životní nespokojenosti skladatele vážné hudby Josefa Chvály. Autora majestátních hudebních opusů, o něž však v současné době už není zájem, zahrál svým intelektuálně-zádumčivým způsobem L. Frej, jenž se rozhodne odjet na venkov do obce Dubí za svými příbuznými nabrat sil po zklamání a uklidnit svou rozbouřenou mysl. Zde nalézá svého otce J. Pleskota, dominantního bratra, podnikavého starostu obce, jako vždy nespoutaně divokého P. Čepka a majetek schraňující sestru Z. Hadrbolcovou s jejich rodinami, avšak po zjištění místních poměrů a potyčce s bratrem (jenž je mnohem méně statný, avšak diametrálně temperamentnější) klid nenalézá. Naopak, nechtíc se definitivně odcizit od rodiny je nucen ustoupit a ponížit se. Snímek je zaměřen dosti ekologicky a varuje před neuváženou megalomanskou výstavbou demolující přírodu. V rolích Josefových přátel, či spíše známých z uměleckých kruhů se představili typicky výstřední L. Suchařípa, totálně nevychovaný a nechutný J. Schmid, poťouchlý křivák M. Pavlata a sexuálně nevybitý podivín J. Štědroň. Skladatelovu partnerku ztvárnila nevýrazná T. Fischerová. Soudím, že se zřejmě nejedná o nejlepší dílo skvělého režiséra A. Máši, spíše bych ho označil za jeden z nejlepších výkonů L. Freje, avšak o zklamání dle mého pohledu nemůže být vůbec řeč. Byť některé scény či postavy jsou lehce nedomyšlené, Mášovi snímky se mi líbí a jedná se opět o neprávem zapomenuté zajímavé dílo vzniklé v době politických změn a jako mnoho jiných filmů z této doby by si zasloužilo více pozornosti.(28.8.2015)

  • Radek99
    ***

    Do kůlničky napršelo. A obávám se, že to se stalo i režiséru Mášovi, a to nejen tím, že se krátce po dokončení filmu změnil režim, byla zrušena cenzura a najednou se ve filmu mohlo říkat a ukazovat cokoliv, což on ve svém konceptu vzniknuvším ještě před listopadem 1989 použít rozhodně nemohl...(5.3.2014)

  • Sarkastic
    ***

    Není to úplně drama, spíš tragikomedie, nebo alespoň já jsem zde našel několik vtipných momentů (úmyslných), přestože některé z nich vyzněly hodně hořce. Hlavní hrdina se nehodí do své doby, žije a snaží se uživit klasickou hudbou, na kterou není nikdo zvědavý ve městě a už vůbec ne na venkově, má kolem sebe partu hyen, které ho jen vysávají a hází mu klacky pod nohy, k tomu přítelkyni, která ho pořádně nepodporuje a věrnost jí moc neříká, doma zase povedenou rodinku, která ničí jeho hezké vzpomínky a zároveň ideály. Jistě, mnoho věcí je zde přehnaných, někdy až zbytečně, ale hlavní poselství docela funguje i v dnešní době. A co je pro mě osobně u tohoto filmu pozitivní, je závěr, který neskončí tak úplně, jak by divák možná očekával, a tím snímek zůstane věrný své myšlence, tudíž celkově hodnotím lepším průměrem. „Akce je dobrovolná, ale každý si svůj kádrový posudek píše sám.“(15.12.2012)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace