Reklama

Reklama

Paměť – zrod Vetřelce

(festivalový název)
  • USA Memory: The Origins of Alien (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Vetřelec ve své době nabídl radikálně odlišný pohled na to, jak může dopadnout setkání s mimozemskou civilizací. Antiseptická prostředí naleštěných kosmických lodí vystřídala potemnělá zákoutí plná unikající páry, krve a slizu, utopické představy o inteligentních bytostech řeznická morálka korporátní budoucnosti. Scottova syntetická industriální gotika ale nevznikla jen tak z ničeho – inspirací bylo mnoho, od obrazů Hieronyma Bosche a Francise Bacona přes laboratorní výzkumy cizopasných organismů až po zapomenuté žánrové filmy z 50. a 60. let, jejichž ukázky uvidíte. Dokumentární esej představí i dosud nepublikované rodinné archivy scenáristy Dana O’Bannona a výtvarníka H. R. Gigera. (MFF Karlovy Vary)

(více)

Recenze (28)

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

Pasáže o natáčení té zásadní scény jsou zajímavé, odhalování různých inspiračních zdrojů také. Ale k některým těm mytologickým úvahám, kdy všechno může souviset se vším, to chce fakt hodně představivosti a fabulace. #KVIFF2019 ()

tron 

všechny recenze uživatele

Votrelec je jeden z mojich najobľúbenejších hororov a v prenesenom význame je ako živočíšny druh dokonca jedným z najdesivejších netvorov v dejinách kinematografie. Útočí na to atavistické, čo je v nás geneticky zakódované ešte z pradávnych dôb. Na to, čo sa dedí z generácie na generáciu. Okrem toho máme dočinenia s tvorom, ktorý sa pred ničím nezastaví. Nedá sa s ním vyjednávať. Ani sa len nesnaží porozumieť nám. Nemožno sa uňho spoliehať na morálku á la Predátor, kde aspoň deti, ženy a teoreticky neozbrojení muži (a samozrejme šteniatka) mali šancu na prežitie. Ani hnusák Chucky nezabíjal každého na počkanie. Ale u votrelca nič také! Takže keď vznikol tento dokument, pravdaže som ho MUSEL vidieť. Upozorňuje na to, čo sme beztak vedeli: že prvý diel bol zjav. V tých dobách, koncom 70. rokov, mal žáner sci-fi úplne inú podobu. Vôbec by som sa nečudoval, ak by niektorí ľudia vo vtedajšom vedení 20th Century Fox boli nervózni zo Scottovej vízie. Preč boli elegantné vesmírne lode, parádne kostýmy, zázračné teleporty a stroje času. Takisto nablýskané laserové zbrane a hovoriacich robotov by ste vo Votrelcovi hľadali márne (OK, je tu Matka, ale XYZ). Scott zobral normálnych robotníkov/kamionistov v realistických pracovných odevoch, niektoré zamazal od oleja a pokrčil, aby nepôsobili dokonalým dojmom. Posádku vesmírnej lode prinútil fajčiť, nadávať, byť na seba nevrlí, hnusní, nervózni, demotivovaní. A zbrane? Vo vesmírnej lodi sa predsa nemôže strieľať! A načo by ostatne kamionistom boli? Nech sú radi, že dokážu časom splašiť amatérsky senzor pohybu a trápny skoroplameňomet. Jediné, čo tu funguje na 100%, je paradoxne samodeštrukčný systém. Prísť s TAKÝMTO špinavým konceptom v ére, v ktorej kinám vládli Hviezdne vojny, Blízke stretnutie tretieho druhu, celovečerný Star Trek a, ehm, Žandár a mimozemšťania, nebolo odvážne. Bolo to šialené. Nepredstaviteľné. Samovražedné. Destabilizačné. Zariadenie v Nostrome buď nefungovalo, alebo fungovalo zle. Nebol čas ho oparovať, alebo neboli financie, alebo chuť zo strany zamestnancov, ktorí rezignovali (tak nejak na všetko). Gore bolo na svoju dobu (a najmä na americko-anglický film) skutočne brutálne. Rozbitá lebka, legendárny „pôrod“ alebo Dallas meniaci sa na vajce (len v režisérskom strihu, ale no a čo), to všetko sú okamihy, ktoré trvajú síce len pár sekúnd, ale ide sa počas nich na doraz a nemožno ich dostať z hlavy ani po desaťročiach. Vďaka tomuto dokumentu som si uvedomil, že mi nikdy nenapadlo vnímať Votrelca ako parafrázu na Lovecraftove V horách šialenstva. Pritom novelu od HPL notoricky poznám a Votrelca taktiež poznám sprava-zľava. Zarazí, že tu nevystupujú Sigourney Weaver a Ridley Scott. Nudilo ma počúvať o presahoch do Watergate, vojny vo Vietname, Josepha Conrada a egyptskej mytológie. Áno, Scott a Giger boli géniovia a je možné, že to do svojho filmu naozaj zakomponovali, pre mňa ale bol Votrelec vždy perfektný najmä naopak paradoxne práve vďaka tomu, že sa práveže na nič nehral a bol to „len“ čistý sci-fi horor bez metafor. Oveľa viac ma preto samozrejme bavilo počúvať historky z natáčania, samozrejme vrátane kultovej scény „pôrodu“, alebo nestáleho prízvukovania, aký je ten film sexuálny (rovno dve postavy sú tu orálne zneužité). () (méně) (více)

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Jakožto absolútny onanista nad Votrelcom a prakticky jediným monštrom, ktoré dokážem plnohodnotne rešpektovať, nemôžem hodnotiť inak, ako plnou palbou. To je tak krásny tvor, že by mi vôbec nevadilo, keby zožral takého “verbala”, alebo “ricci.sa”. ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Kdo nemá příliš rád Vetřelce, pak ho ani tento dokument příliš neosloví. Protože jde o jednu z mých srdcovek a H. R. Giger je jedním z mých nejoblíbenějších malířů, je jasné, že až tak moc nového jsem se nedozvěděl. To mi ale nevadilo a s chutí jsem se ponořil do filmu, který je stejně tajemný, jako samotný Vetřelec. Nevěděl jsem o comicsových příbězích, v nichž se najdou některé prvky s filmem spojené, naopak inspirační filmy znám všechny. Kdo se trochu více zajímá o přírodu, tak podobnost s parazitickými vosičkami mu nemohla uniknout. Snad jen bych poznamenal, že zde uváděná tajemná vosa je ve skutečnosti lumek velký, patřící ale shodně mezi blanokřídlé. Neviděl jsem, že by se zdejší tvůrci plácali po zádech, jak vše dobře udělali, viděl jsem nadšení, které z nich sálalo a muselo sálat i tehdy, jinak by film vypadal úplně jinak. Co je rozhodně neuvěřitelné, jak i nadále působí Vetřelec moderně. A samozřejmě kolik dalších filmů a spisovatelů inspiroval, o comicsech a PC hrách ani nemluvě. Pro mne by mohl být dokument ještě delší... ()

Shakers 

všechny recenze uživatele

Film Alien milujem už roky, videl som ho asi sto krát a niečo viem aj o tom ako sa tento film zrodil a natáčal. Tešil som sa, že tento nový dokument ponúkne niečo, čo ešte neviem a s časti aj ponúkol, akurát nie formou a ani obsahom, ktorá by ma úplná strhla. To ako sa Dan O'Bannon (scenárista) dostal nápadu natočiť Votrelca a ako spojil sily s druhým scenáristom (Ronald Shusett) a výtvarníkom (H.R.Giger) som vedel, takže táto časť, ktorá zabrala skoro polku minutáže ma úplne nestrhla, no rad som si to znova objasnil ako sa formoval tento kultový sci-fi horor. Druhá polka, kde sa prechádza k mytologickým úvahám mi prišla zdĺhavá, nudná a zbytočná, aj keď uznávam, že niečo na tom je, keďže sa neskôr v ďalších filmoch Ridley znova inšpiroval touto témou v ďalších filmoch (Prometheus, Alien:Covennat). No a záver, v ktorom sa rozoberá najlegendárnejšia scéna celej vesmírnej uslintanej série, ma bavila asi najviac. 70% - 3* ()

pornogrind 

všechny recenze uživatele

Neřekl bych, že jde vyloženě o povinnost ale milovníci Vetřelčí série by určitě měli zpozornět, protože tohle je určitě zajímavej počin kterej zrod tohoto kultovního filmu(série) i samotnýho monstra divákovi přiblíží. Každopádně po dokoukání tohoto dokumentu mám silný nutkání si tuhle sérii zopáknout. 4hvězdy. ()

Goldbeater 

všechny recenze uživatele

Dokument Paměť se zabývá zrodem Vetřelce ve dvou významech - nejprve zrod námětu, aneb jaká všechna díla a autoři měli vliv na to, aby byl ikonický Vetřelec takový, jak ho dnes všichni známe. Tato část je poměrně dost věnována scenáristovi Danu O'Bannonovi a jsem rád, že tento poměrně nedoceněný tvůrce má v dokumentu mnoho prostoru. Poté se pomyslná druhá část snímku zabývá zejména již doslovným zrodem vetřelce v jedné z nejnezapomenutelnějších scén světové kinematografie, kdy se nám dostane poměrně podrobného rozboru o tom, jak se natáčel tzv. „chestburster“. Ač jsem byl během sledování dokumentu párkrát mírně na rozpacích - přijde mi, že se režisér Philippe až moc upnul k mytologii o fúriích a věnuje jí až zbytečně moc času, a zejména hysterický výlev emocí Clarke Wolfe mi připadal hodně mimo - převládá jinak spokojenost z informacemi nabitého a solidně zpracovaného dokumentu, u nějž oceňuji i to, že se tvůrci nebáli i trochu obout do respektovaného Ridleyho Scotta, který v posledních letech novými vetřelčími prequely ukazuje, že asi zapomněl, co dělalo původního Vetřelce nezapomenutelnou perlou světového filmu. [KVIFF 2019] ()

poz3n 

všechny recenze uživatele

No nevím. Chvílemi jsem měl pocit, že nesleduji dokument, který by svými informacemi rozšiřoval pozadí vzniku legendárního filmu, ale že koukám na senzacechtivý a chvílemi téměř konspirační patvar, kde se každý předhání v co nejexpresivnějším podání historek a zážitků. Za mě tedy jako hodnotný dokument týkající se dějin kinematografie naprosto nedostačující, jako popkulturní televizní výplň dosti průměrné. Nechápu, proč to je na KVIFF. //KVIFF 2019// 4/10 ()

topi 

všechny recenze uživatele

Přínosný dokument pro fanoušky prvního Aliena a nejen pro ně. Také pro fanoušky obskurních sci-fi snímků padesátých až sedmdesátých let, kterými se scénárista a autor předlohy Dan O´Bannon nechal inspirovat, anebo pro fanoušky H.R.Gigera, jenž byl autorem vizáže Vetřelce, nebo kosmického plavidla a jeskynního komplexu na planetě, kde jsou vetřelčí vajíčka a kam posádka lodi Nostromo přistane, když zachytí neznámý signál. Těmto tvůrcům je věnována převážná část dokumentu a některé informace a kresby jsou fakt pecka! Horší je to už s "různými lidmi", kteří komentují jednotlivé scény a vymýšlí si svoje konspirační teorie, které jinak tento výborný dokument sráží na dno hloupých a nesmyslných výkladů (sraček, chcete-li). Zejména ta otřesná feministická hloupá kravská tupá a nesympatická dylina v modrých šatech, jejíž názor by se mohl nechat zarámovat a vyvěsit na zeď nejpitomějších blábolů, které vůbec kdy byly vyřčeny. Naštěstí vše zachraňuje poslední část, která se věnuje oné slavné scéně večeře a "narození" alienka a která obsahuje archivní záběry z natáčení a vcelku podrobný popis, jak scéna vznikala. Nebýt toho zbytečného a fraškovitého tlachání, byla by to kvalitní pocta nejlepšímu sci-fi hororu všech dob. Odpustím-li si to vymýšlení, tak hodnocení je téměř plnohodnotné. ()

kajas 

všechny recenze uživatele

Na předchozí film režiséra Philippa (rozebírající kultovní sprchovou scénu z "Psycha") jsem slyšela samou chválu, takže jsem se rozhodla vyzkoušet analogicky zpracovaného "Vetřelce". Jenže první polovina filmu byla plná cizích (alespoň pro mě) mluvících hlav vzpomínajících na osoby, které mi většinou také nic neříkaly. Část o fúriích mohla být určitě kratší. Tím jsem trochu otupěla, ale všechno vynahradila mnohem zajímavější druhá část filmu, která se skutečně zaměřila na genezi jedné z nejslavnějších scén sci-fi hororových snímků. Skalním fanouškům tak doporučuji, nám obyčejným divákům už méně. ()

Pitam 

všechny recenze uživatele

Dokument o Vetřelci bez Ripleyové? Proč a nač? :-) Ale vážně, první část dokumentu, věnovaná zrodu námětu a provázanosti jednotlivých tvůrců, byla docela zajímavá. Ale ta druhá, kde už to byla jen sebestředná a samochválou prýštící rekapitulace některých "klíčových" scén, mě vůbec nebavila. Hlavně tedy proto, že jsem neviděl vůbec nic nového, a také proto, že spousta věcí a údajných paralel byla podle mě doslova vycucaná z prstu až hodně hodně hodně ex-post. O nadčasovosti Aliena nikdo nikdy pochybovat nebude. Ani o tom, že byl film průkopnickým v mnoiha ohledech, včetně toho, že zřejmě jako první přivedl na filmové plátno tak silnou ženskou představitelku, a to v roli, kterou do té doby obsazovali výhradně muži. Ale myšlenky, jež vypouští z pusy jedna z komentujících (a zejména jakou formou je podává), z tohoto dokumentu činí chvílemi frašku. Škoda, myslel jsem si, že se dozvím něco nového. ()

PavelVanekArt 

všechny recenze uživatele

Taková škoda látky. Podání a informovanost je zajisté zajímavé, jen kdyby se půl filmu nehonilo jen na scéně s chestbursterem. Přál jsem si, ať to protáhne celým evolučním řetězcem. Očekával jsem teda první film. Dostal jsem půlku prvního filmu. Zbytečně moc velká omáčka na pozadí, ale pár informací to dá. Škoda, že to není průřez celou frančízou, i kdyby to mělo mít 4 hodiny. 3* a.k.a 55% ()

noriaki 

všechny recenze uživatele

O archeologii se říká, že když něco opravdu chcete vykopat, tak to taky vykopete, a nezáleží na tom, že jde nejspíš o něco úplně jiného. Analýza filmu je v principu to samé, jen interpretace je ještě volnější. K části věnované psychologickému a sociologickému (?!) rozboru Ridleyho klasiky bych tedy přistupoval se zdravou skepsí a lehkým úsměvem. Zato první polovina, v níž autoři představují zdroje z nichž scenárista a režisér čerpali inspiraci, nemá chybu. Většinu snímků jsem si okamžitě zařadil do svého téměř nekonečného seznamu filmů, které je nutné vidět. ()

stitch7 

všechny recenze uživatele

Hodina a půl hromadného (ne, kolektivního, abych použil jazyk filmu) plácání se po zádech (slušně řečeno). Zajímavostí obsahuje "dokument" zoufale málo, spíš se snaží, a to velmi hloupě, hledat ve Vetřelci věci, které v něm fakt nejsou. Absenci Sigourney Weaver beru jako velké mínus. ()

vyfuk 

všechny recenze uživatele

[KVIFF 2019] Takový dokument na pohodu. Nevím jestli šlo i o to, že jsem předtím byl na dvou filmech, kteří mne neoslovili skoro nebo vůbec a tak jsem byl za svět Vetřelce asi i rád. První díl je můj oblíbený, takže když dokument tedy se věnuje samotnému základu, je to radost. Sice se na začátku trochu divím jestli jde o dokument, ale jsem později ujištěn a spokojen. Ukáže se nám, co to v hlavě nosil O'Bannon, jak pomohl Giger a jak Scott to vše přivedl konečně do reality. Nějaké zákoutí z natáčení a podobně. K tomu všemu. Pak už jenom je trochu škoda, že nám nic neřekl samotný režisér a nebo hlavní představitelka. Ale to je fakt, který si uvědomíte až na konci, takže vám to vlastně vůbec nevadí. Pro fanoušky povinnost, pro normální kamarády snadno přehlídnutelná záležitost, která by byla ale škoda nevidět. ()

SpaceOdyseus 

všechny recenze uživatele

kviff54 Finally, some good fucking movie. Vetrelec je moje srdcovka, takze kazdy dokument, kazde making of zabery hltam s temer nekritickou vasni. Oproti treba Beast Within se Philippe venuje hlavne zrodu premisy a scenare u O'Bannona s tim, ze se dostane samozrejme i na Gigera a Scotta. Takze dostaneme zase trosicku jiny pohled na klasiku a ja tleskam. ()

bratr.Milan 

všechny recenze uživatele

Je to celé hlavně o scénáristovi Vetřelce Danovi OʼBannon a o celkovém vývoji vzniku filmu jeho filosofii a přesahu. Dal bych i vyšší hodnocení, pokud by v závěru netlačili celé dílo a jeho scénáristu až do mysticky mesiášských výšin. Ostatní tvůrci, kterým se film více věnuje, jsou výtvarník H. R. Giger a režisér Rydley Scott. Herce zde téměř vůbec neprobírají, jen charakteristiku některých postav. Se Sigourney Weaver zde není ani jeden rozhovor. Dopodrobna se rozebírá ikonická scéna zrození baby vetřelce a dělá se z ní nejdůležitější scéna filmové historie. Takový jsem alespoň měl pocit. Film stojí za zhlédnutí, pokud chcete hlouběji poznat myšlenkové a filozofické pozadí vzniku prvního Vetřelce. I když některé myšlenkové závěry tvůrců musíte brát s nadhledem. ()

agassi68 

všechny recenze uživatele

Niekedy toho filozofovania bolo príliš no prevážilo majstrovstvo Scotta, Gigera a O´Bannona. Skrátka kultový film a nekultový dokument o ňom.. ()

Reklama

Reklama