Reklama

Reklama

VOD (1)

Agenti objeví dvanáctiletého jasnovidce, jehož život může být v ohrožení. (Disney+)

Recenze (7)

Trevor 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Počas šachového duelu medzi ruským veľmajstrom a nadaným americkým dieťaťom (skúste uhádnuť, kto vyhrá, kedže seriál je americký ) je atentátnikom zastrelený ruský šachista. Agent Mulder ako súčasť vyšetrovacieho tímu spolu s bývalou priateľkou zití, že pravou obeťou mal byť chlapec, ktorého šachový talent nespočíva v nadaní ale schopnosti čítať myšlienky. Agent Mulder dáva do stávky o vyriešenie tohto prípadu do najcennejšie - samotné Akty X. ()

Colonist 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Pozor spoilery! Tohle je opravdu konec. Konec 5. série, konec zlatého období Akt X, konec natáčení v Kanadě, konec režiséra R. W. Goodwina v seriálu, konec přípravy k prvnímu filmu. Já k tomuto dílu chovám odjakživa smíšené pocity. Některé jeho aspekty naprosto zbožňuji, jiné mě k smrti vytáčejí. Začněme nejprve tím pozitivním. Úvodní teaser je super (mimochodem jde o hezké rozloučení s vancouverskými fanoušky, kteří byli do té arény pozváni jako komparz). V kombinaci s režií, kamerou a hudbou má úvodní sekvence napínavou atmosféru. Záběr na nástěnku v kanceláři Akt X s novinovými výstřižky o minulých případech naladí diváka na nostalgickou nótu (tento díl přeci jen znamená závěr jedné éry seriálu). Podobně jako u předcházejícího mytologického dvoudílu mě i zde baví ten vyostřující se konflikt mezi Mulderem a agentem Spenderem. Všechny scény s Mužem s cigaretou a členy Syndikátu jsou jako tradičně výborné. Konec dílu je i po opakovaných zhlédnutích silný a smutný. Tím ovšem výčet kladů končí. Teď přijde to špatné. A že se tu několik špatných věcí opravdu najde - ostatně jen málo mytologických epizod z prvních pěti sérií ode mě dostalo nižší hodnocení než 5 hvězd. V mých očích kvalitu tohoto dílu snižují některé postavy a scénář. V případě postav jde konkrétně o Gibsona Praise a Dianu Fowleyovou. Přechytralého chlapečka Gibsona jsem nikdy nemusel, byť se jedná o důležitou mytologickou postavu (jeho význam se ale podle mě dost přeceňuje). Pro mě je Gibson jedním ze symbolů toho horšího období Akt X (minimálně toho mytologického), proto ho nemám rád. Ale zlatý Gibson proti Dianě. Ta je pro mě jednou z nejhorších postav seriálu. Omlouvám se Mimi Rogers, vím, že to v dané době byla do jisté míry respektovaná herečka, ale mně je extrémně nesympatická. Nesympatická herečka hrající nesympatickou postavu, to je spojení z pekla. Diana je z hlediska mytologie vlastně zbytečná a její funkci mohla s drobnými úpravami plnit kterákoliv jiná stávající postava (tato slova platí pro celé její působení v seriálu). Reputaci jí rozhodně nespraví ani to, že byla primárně vytvořena jako sok v "lásce" Muldera a Scullyové. Nejsem shipper, ale už jen z toho ryze telenoveláckého aspektu mi to vadí. Akta X nepotřebují žádný milostný trojúhelník (který vlastně ani trojúhelníkem není). A to ani nemluvím o tom, že situace kolem Muldera, Scullyové a Diany v tomto dílu nápadně připomínají "Fire" z 1. série (i tam se objevila nesympatická Mulderova bývalka a Scullyová bezdůvodně žárlila). Takže jen blbá recyklace. Ale i ty hrozné postavy bych nakonec přežil, kdyby mě děj epizody položil do kolen. To tady ovšem nehrozí. Naopak, řada věcí se scenáristům nepovedla. Je tu poměrně velké množství nelogičností nebo situací, které jsou "pro diváka" (na efekt), ale v rámci toho seriálového fikčního světa vůbec nedávají smysl. Jsem možná trochu hnidopich, avšak některé věci prostě Carterovi a spol. nemohu odpustit. Uvedu pár příkladů: 1) "Útok" na Kuřákovu chloupku je přesně jednou z těch věcí "pro diváka". Divák dostane krátkou, akčněji pojatou sekvenci. Z hlediska příběhu však nedává žádný smysl. Krycek přichází po dobrém, Syndikát chce Kuřáka zpátky, tak proč tahle operace jak z bondovky? 2) S tímto souvisí další věc - Kuřák se vrací do Syndikátu (aby mohl být v této pozici ve filmu, který měl nedlouho do premiéry). Ale proč ho chce Syndikát zpátky? Aby unesl Gibsona z ochranné vazby FBI.... jako to je hodně laciný důvod. To nedokázali tvůrci přijít s něčím lepším? Postřelit Fowleyovou a sebrat kluka z motelu by zvládl i Krycek. Nebo cvičená opice. 3) Nad tímhle mi vždycky zůstával rozum stát. Syndikát si najal ostřelovače, aby zabil Gibsona. To se nepovedlo. Tak povolají Kuřáka. A ten se ptá, co je jeho úkolem: "Mám mu vystřelit mozek?" Muž s pěstěnými nehty je touto poznámkou znechucen a členové Syndikátu takové řešení nechtějí. ALE VŽDYŤ PŘESNĚ TO BY SE STALO, KDYBY PŮVODNÍ STŘELEC NESELHAL! KLUK BYL MĚL MOZEK NA KAŠI! TO BYL ZÁMĚR SYNDIKÁTU! Tak co to je zase za plán???? Kluka jsme napoprvé nezabili, OK, tak ho teda uneseme a budeme zkoumat (jak vyjde najevo v 6x01). ALE KDYŽ MÁ CENU ŽIVÝ, TAK PROČ HO DO PSÍCH KULÍ CHTĚLI NEJPRVE ZABÍT???? 4) Proč vyšetřuje FBI ve Washingtonu střelbu v Kanadě? Ano, spáchal ji americký občan a jde o diplomatický incident, ale proč to neřeší Kanaďani? Odpovím si sám - protože to tak chce scénář, jinak by divák neměl díl. 5) Důvody ke zrušení Akt X mi tady přijdou celkem malicherné. Jo, Mulder udělal botu a byl unesen malý kluk (což je citlivé), ale v čem se to tak zásadně liší od předcházejících neúspěchů? Téměř všechny mytologické případy končily otevřeně (nevyřešeně) a došlo při nich k řadě ztrát (zmizení nebo úmrtí zúčastněných osob a podobně). Nemluvě o porušování regulí FBI či zákonů (s těmi si při svém honu za pravdou Mulder vytírá zadek skoro v každé mytologii). Tak v čem je to teď jiné? Já tomuhle příběhu prostě nebaštím, že jsou sázky nějak extrémně vysoko. I když vezmu v potaz, že pro zrušení Akt X by byli konspirátoři rádi za jakoukoliv záminku, stejně to podle mě dost šustí papírem (Akta X musela být uzavřena, protože to vyžaduje děj filmu). A nikdy jsem tak úplně nepochopil, že to celé mělo být zas nějakou dopředu promyšlenou boudou (to jako Syndikát od začátku předpokládal, že Gibson uhne ostřelovači?). /// Ano, s některými scenáristickými rozhodnutími mám u této epizody prostě problém. Mytologie Akt X je slátanina, ale dosud to byla až na výjimky kvalitně napsaná slátanina. U tohoto dílu tomu tak není (a je smutné, že těch scenáristických hovadin bude v mytologii s dalšími sériemi jen přibývat). Ani s velkou porcí nadhledu nedokážu tyto kolosální blbosti přehlédnout. Proto "jen" za 4. "The End" není špatný díl, jak jsem napsal v úvodu tohoto dlouhého komentáře, některé věci jsou tu opravdu skvělé (ten slabší scénář zachraňují silné momenty a herecké výkony). Na 4 hvězdičkách koneckonců není nic špatného, to je pořád velmi hezké hodnocení. To dobré nakonec převáží to špatné. A tak se dá vlastně charakterizovat celá 5. série - ačkoliv má určité kvalitativní výkyvy, to povedené v konečném součtu přebije to zlé. P. S. Raději připomínám, že po tomto dílu nemůžete hned skočit do 6. série. Příští "epizodou" je totiž film :-). () (méně) (více)

Reklama

anicca 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Gibson Prayse a Diana Fowleyová na scéne, veľmi dôležité postavy. Agent Spender stále skvele hrá svoju rolu, stretávame sa aj s odpadlíkom Krycekom. Skutočne kvalitné pozeranie ako pre fanúšikov, tak aj pre náhodných divákov. Vládne konšpirácie poprepletané s tajomnom a v neposlednom rade Akty X smerujú tam, kam ich mocní chceli poslať od začiatku: k istému zániku. Tradičné heslo objavujúce sa na konci znelky je pozmenené na "The end" a áno, je to skutočne pravda...akty x budú zatvorené. ()

Galerie (8)

Reklama

Reklama