Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Mulder spojuje případ pohřešované holčičky s únosem své sestry. (Disney+)

Recenze (7)

Trevor 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Z domu v Sacramente zmizne dievčatko. Agent Mulder požiada Skinnera, aby ho priradil k týmu, ktorý prípad vyšetruje. Mulder je jediný, kto verí v nevinu rodičou napriek tomu, že všetko nasvedčuje tomu že list nájdený na mieste činu kutočne napísala mama obete. Muldera však upúta fráza na konci listu, ktorý sa už objvil v spisoch uloženýh v Aktoch X. ()

Reklama

Colonist 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Pozor spoilery! Dějová linie kolem Samanthy vstupuje do finále. A pro mě jde o velké zklamání. Takhle jsem si vyvrcholení jejího příběhu rozhodně nepředstavoval. Druhá část ještě v rámci možností ujde, ale "Sein und Zeit" opravdu nemám rád. Po posledním zhlédnutí jsem byl hodně otráven. Zvažoval jsem dokonce udělení dvou hvězdiček, ale to bych se v očích ostatních fanoušků seriálu definitivně zdiskreditoval. Navíc on to objektivně není špatný díl, má své kvality. Jenže z mého pohledu je to tak trochu dort pejska a kočičky. Zmizelé děti, předtuchy, posednutí duchem, "Zbloudilci", sebevražda Mulderovy matky, Samantha, Santa Claus a jeho vesnička, vraždící pedofil, vězenkyně... tvůrci splácali moc věcí dohromady. Samy o sobě (nebo v menších kombinacích) by mohly fungovat, ale takhle ne. Ten díl podle mě neví, čím chce být. Tedy on by rád byl mytologií, ale ve skutečnosti působí jako samostatně stojící epizoda. Podle mě nacpali Samanthu do příběhu, kde nemá absolutně co pohledávat. Být to samostatný příběh o zbloudilých duších, zmizelých dětech a tom pedofilovi, tak by to mohla být celkem solidní epizoda. Je to silné a smutné téma. Ale jakmile do toho začne vstupovat mytologie v podobě Samanthy a Mulderovy matky, celé se to postupně zhroutí jako domeček z karet. Já musím říct, že tady mi ta mytologická část vadí. Ty dvě příběhové roviny spolu nehrají dohromady. A v konečném součtu to pak není ani samostatný příběh, ani mytologie, jen podivný mišmaš. Já "Sein und Zeit" vnímám jako vatu. To podstatné přijde až v pokračování. Které de facto působí jako úplně jiný díl, ty dvě epizody nebudí dojem pevně svázaného celku. Takže než přijde to dobré, musím 45 minut přetrpět tuto divnou splácaninu, která nemá zásadní význam. Tak proč na to musím koukat? Proč neudělali o Samantě jednodíl, když "Sein und Zeit" o ní vlastně ani není? Bylo by to lepší než takovéto násilné natahování. Jediný význam této epizody spočívá v tom, že představuje koncept "Zbloudilců", kteří budou hrát důležitou roli v příštím dílu. Jinak je to zcela zbytečná část. Ovšem výhrady nemám pouze ke scénáři. Gillian Anderson je mi tu neskutečně protivná. Nevím, zda je to čistě její vina, nebo za to můžou pokyny režiséra, ale její herecký projev je tady úplně mimo. Vyšetřuje se zmizení malé holčičky, které může jít o život, a Scullyová se celou dobu tváří otráveně. Jako by ji celé vyšetřování obtěžovalo a nezajímalo! Hází tu ksichty, které jsou pochopitelné u případů, kdy musí poslouchat Mulderovy bláznivé teorie o příšerách, ne však v situaci s dítětem v ohrožení. Výkon Davida Duchovnyho, který by měl být těžištěm celé epizody, je velmi nevyrovnaný. V některých scénách naprosto exceluje a předvádí skvělé herectví, v jiných naopak jede na setrvačník a moc se nesnaží. Když na smrt matky reaguje otráveným výrazem, který mají hokejoví fanoušci po vypadnutí reprezentace z mistrovství světa, tak je něco špatně (má to pochopitelně hlubší důvody, které jsem zmiňoval v komentáři k 7x02). Dost mě zde irituje herečka v roli vězenkyně, její výkon mi přijde hrozný (za to ale asi nemůže, ta postava je holt tak mizerně napsaná). Hudbu Marka Snowa většinou vychvaluji, ovšem v tomto dílu ji nevnímám, je téměř neexistující. U této epizody zkrátka všechno jede na půl plynu, nikdo se moc nesnažil. Zmínit musím ještě jednu věc: ♫ Dun dun dun...Another one bites the dust! ♫ Systematická likvidace starých mytologických postav pokračuje. Černý Petr tentokrát připadl na Teenu Mulderovou. Pamatujete na časy, kdy měly smrti postav příběhové opodstatnění? Mulderova tátu musel Syndikát umlčet, Melissu Scullyovou si spletli s její sestrou, X byl popraven jako zrádce a Muž s pěstěnými nehty raději spáchal sebevraždu, než by se nechal zlikvidovat svými kolegy. Jo, tato doba je nadobro pryč. V 7. sérii Carter a spol. postavy zabíjejí prostě jen tak. Nikdo nesmí zbýt. Ono to tedy částečně dává smysl - vzhledem k zákulisnímu dění to nějakou dobu vypadalo, že sedmou řadou seriál skončí. Ale způsob, jakým ty postavy odcházejí ze scény, se mi prostě nelíbí. Je to uspěchané a laciné, nepromyšlené. Mulderova matka má najednou nevyléčitelnou nemoc a doženou ji výčitky svědomí kvůli zmizení Samanthy, což se rozhodne vyřešit sebevraždou. Epizoda naznačuje (není to řečeno napřímo), že o osudu Samanthy Teena věděla mnohem víc, než se celá ta léta zdálo. To smrdí pořádným retconem a protiřečí to předcházejícím událostem (třeba jejímu chování ve dvojdílu "Colony"/"End Game"). Ale v téhle fázi seriálu je mi to už tak nějak jedno, nemám sílu to řešit, chci tenhle díl akorát přežít. //// Abych to nějak shrnul: "Sein und Zeit" nemám rád, je to pro mě jen taková výplň, zbytečné zdržování před druhou částí. Vnímám to jako mrhání mým časem, které nikam nevede. Kdyby to byla samostatně stojící epizoda bez vazeb na mytologii a Samanthu, bylo by to lepší. Ten příběh má potenciál. Bohužel ho tím zabalením do mytologie totálně zazdili... P. S. Jak to mohlo "Santovi" tolik let procházet? To žádnému z vyšetřovatelů nebylo podezřelé, že všechny děti před zmizením navštívily stejnou vesničku? A nikdo si nevšiml, že se hned vedle ní nachází nejnápadnější plácek s dětskými hroby na světě? () (méně) (více)

Galerie (4)

Reklama

Reklama