Reklama

Reklama

Noční hovory s matkou

Hraný film režiséra Jana Němce Noční hovory s matkou vstoupil do historie české kinematografie jako první tuzemský celovečerní snímek, který měl – ve své první verzi – premiéru na internetu, a to 30. listopadu 2000. Film, který byl vyroben pomocí digitální technologie, je unikátním autorským projektem Jana Němce, který napsal scénář, složil hudbu, vystupuje v něm, byl kameramanem i režisérem. Ve filmu ještě hrají Karel Roden a Zuzana Stivínová, v úryvcích paměti se objeví partnerky a přátelé – například Ester Krumbachová, Marta Kubišová a Václav Havel. Jde o částečně stylizovanou autorskou výpověď tvůrce, jenž v duchu rozmlouvá se svojí zemřelou maminkou v místech, kde prožil dětství a mládí, od Václavského náměstí směrem na Vinohrady, „od koně až ke krematoriu". V dialozích se zesnulou matkou se znovu odehrávají nejdůležitější momenty jeho života, jak osobní, tak i společenské – nálet na Vinohrady 1945, sovětská okupace v roce 1968, Němcův nucený odchod do emigrace, Praha po listopadu 1989. (Česká televize)

(více)

Recenze (14)

Lima 

všechny recenze uživatele

Nepatřím mezi velké fandy Jana Němce, ale tenhle snímek, natočený digitální kamerou, se mi dost líbil. Němec vytváří za pomocí jednoduché digitální techniky různé obrazové kompozice a do toho umně vkládá svůj životní příběh. Zajímavý experiment. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Použitie rybieho oka, vkladanie portrétu matky do záberov, chôdze ulicami, hry na klavír, pohľady na bývalé manželky, či večierky v emigrácii a nevypovedaný konflikt s Havlom + niekoľko cvaknutí fotoaparátom priamo do obrazu. To je zhruba podklad pre experimentálne štylizovaný (Roden + Stivínová) ale neidealizujúci posmrtný dialóg režiséra s matkou. Využitie možností digitálnej kamery a natočeného materiálu sa odrazilo v zaujímavo skomponovaných obrazoch. Hodinový film sa však miestami nevyhol istej artistnej nude, vyplynúcej z občasných pridlhých záberov a z prílišnej snahy "byť iný". (na prebujnelé ego režiséra, označením "egoistický parchant" upozornila v časti filmu: neúprosnej analytickej sonde jeho vnútra bývalá manželka Ester Krumbachová). ()

LaRhette 

všechny recenze uživatele

Film obsahuje hned několik scén, které člověku utkví v paměti. Jmenovitě - Ester Krumbachová a její teorie o alkoholismu, taneční scéna s lžičkou, Němec a jeho klávesy na střeše (a další drobné). Co tuto zdánlivě náhodou momentovost narušuje je forma. Rybí oko střídají statické černobílé a rádoby vzpomínkové záběry Rodena alá mladého Němce, jejichž odlišnost je pro mě neopodstatněná, tím pádem i vytrhující. Dalším výrazně vystupujícím prvkem je voiceover matky, namluvený tak mladým hlasem, že se imprese přirozeně staršího rodiče poněkud vytrácí. Koncept i jeho experimentálnost velmi oceňuji. Vyzněla by efektivněji, pokud by se zkrátil a pročistil výsledný film. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

V experimentálních filmech se nevyznám. Ze začátku to vypadalo na zajímavý experiment (rybí oko), který je doplňován různými zajímavými záběry a povídáním se zemřelou matkou. To se ale někde okolo dvacáté minuty zlomí a ubývá komentáře, zajímavých scén a vzniká tak dlouhá, téměř nekonečná nuda složená z hraní na klavíru, scén, které jsou buď prázdné nebo se mi jejich hloubku nepodařilo zachytit a to je zhruba vše. Naštěstí, ke konci se to pak zase maličko zlepší. Ještě to občas maličko pobaví (když tam třeba pobíhá u výstupu z metra a vyděsí tam nějakou babku). Ale jako celek nic moc, kdyby se tu experimentovalo zajímavě a nenudilo to, proč ne. To se ale bohužel nestalo. 2* ()

andriy 

všechny recenze uživatele

Kupodivu to nebylo spatne, necekal jsem, ze takto pojaty dokument muze byt zabavny, ale docela i je. Ale bonus na DVD (film jsem videl v USA, nevim, jak to bude v ceske verzi), ve kterem Nemec za zvuku silene hudby ukazuje nesmirne dlouho fotky ze sveho rodinneho alba, aby pak ve finale (zrejme ozraly) hral pet minut na klavir, kdy mu do toho nekdo soustavne sviti baterkou nebo co to je do ksichtu, mi prisel zbytecny a nudny. Stejne tak jeho predstaveni filmu, kdy lamanou anglictinou mluvi o tom, jak dokument tocil apod. ()

bohemia_regent 

všechny recenze uživatele

V titulcích filmu uvedeno: rok výroby 2001-2002; znamená to, že film těžko mohl být dokončen v roce 2001, tudíž správný rok výroby bude 2002. ()

Fifer 

všechny recenze uživatele

Němec je skutečně český Godard, otázkou je, zda je to lichotivé označení. Já se totiž přikláním k tomu, že jak Godard, tak Němec jsou připomínkou známého "světská sláva polní trává", jinými slovy v 60. letech ( Godard i v 70.tých, protože mohl tvořit) to byli průkopníci, géniové- jenomže každý talent se vyčerpá. Já mám raději, když režisér postupně klidní a přejimá postupy, proti nimž se kdysi bouřil. Krásný příklad je Trier, jehož poslední filmy jsou skoro pravým opakem manifestu Dogma. Dnes už z obou rebelů zůstala jen touha provokovat, bohužel ovšem za každou cenu . A tak mnohdy vznikají patvary, kterým sice nikdo nemůže upřít originalitu ( V žáru královské lásky, Jméno kódu Rubín u Godarda Pěstuj si pravačku), ale jsou to děsné sra.ky. Godardův film Bohužel pro mě prý není špatný, ale ten jsem neviděl. Noční hovory naštěstí spadají do kategorie snesitelného experimentu. Ale stejně, mám-li být upřímný nejzajímavější byly ty rozhovorové pasáže, např. Ester mluvící o alkoholismu- zkrátka vůbec by mi nevadilo, kdyby to byl obyčejnej dokument z Němcova nepochybně zajímavého života. Některé záběry byly moc hezké, ale kdyby jich bylo ve filmu o polovinu méně, vůbec nic by se nestalo. Jenomže to by se pan režisér necítil jako velký experimentátor a průkopník. Přiznám se, že mi ta Němcova snaha přijde dost křečovitá a myslím si, že někteří souputníci se s pádem režimu vyrovnali lépe (Jireš, Bočan, Vihanová ) ()

Jurkodak1 

všechny recenze uživatele

Mám opravdu rád životopisy a někdy, když mám náladu, tak mám rád i experimenty. Digitální formát moc rád nemám, ale zase musím uznat, že jsem amatérský filmař, natáčím stejně jako mistr Němec nízkorozpočtové filmy a na digital někdy natáčet musím (i když jsem si schválně našel brigádu, abych mohl natáčet na analog), ale nikdy se to i s poměrně novou kamerou nebude rovnat tomuto zázraku, který Němec natočit bez větší produkce, jde to hodně poznat, ale kvalitě to neubírá. Bravo! Němec je od doby, co jsem tohle viděl můj vzor. ()

Vladajsoucna 

všechny recenze uživatele

Český Godard na rozdíl od svých generačních souputníků nové vlny po překročení důchodového věku filmařsky nezestárl, ale naopak ještě omládl. Noční hovory jsou správně přebujele experimentální, osobní, vzrušivě temný i vtipný (monolog Krumbachové, režisérovy srandičky s pijánkem) snímek, který v současné hřebejkovské kinematografii nemá konkurenci. Vše, co chtěl režisér o sobě říci, řekl tímto filmem. Jeho další díla jako Toyen jsou už jen nastavovanou kaší. ()

Pitr_Pan 

všechny recenze uživatele

Nebývale silný impuls subjektivity, které se českému filmu žalostně nedostává. Matador Němec je pořád jedním z nejprogresivnějších českých filmařů, jenž nepodléhá dočasným trendům ani tlaku komerce. ()

Reklama

Reklama