Reklama

Reklama

Sousto

(studentský film)
  • angličtina The Loaf of Bread
všechny plakáty
Krátkometrážní / Drama / Válečný
Československo, 1960, 12 min

Režie:

Jan Němec

Předloha:

Arnošt Lustig (povídka)

Scénář:

Jan Němec

Kamera:

Jiří Šámal
(další profese)

Obsahy(1)

Krátký snímek Studia FAMU a Jana Němce pod pedagogickým vedení Václava Wassermana, Václava Hanuše, Bohumila Šmídy a Josefa Dobřichovského. Na sklonku druhé světové války stojí na nádraží vlak s vězni z koncentračního tábora. Tři zbědovaní muž přemýšlejí, jak se dostat k nedaleko stojícím vagónům s chlebem. Potřebují se před plánovaným útěkem posílit... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (43)

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Na ploše necelých 10 minut rozehrává Jan Němec strhující momentku z války. Nevím jestli mě nějaký jiný krátkometrážní hraný film dokázal takovýmhle způsobem pohltit a napnout. Zatajený dech. Dokonalé. A to jde o školní FAMU film! ()

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Předloha: Arnošt Lustig (povídka Druhé kolo). Cena: Stříbrná růže - cena Holandské filmové federace (studentský filmový festival ,,Cinestudio" Amsterodam / Nizozemsko/) ()

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Maximalistický film, co se minimalismu týče. Deset minut, ve kterých sledujeme vězně z konzentračního tábora, kterak se pokouší sehnat bochník chleba. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Klobouk dolů, na to, že Němec tento film natočil jako svou studentskou práci, pak jde o skvělý kousek, který nemá žádnou protiváhu, pokud ho srovnám s projekty dnešních studentů filmových škol, které mám možnost vídat v Noci filmových nadějí. Brilatní minimalistická studie lidského strachu, touhy přežít, odvahy a sebeobětování. Deset minut nabitých takovými emocemi se hned tak nevidí. Černobílý obraz jen podtrhuje syrovost prostředí a depresivní atmosféru. Celkový dojem: 90 %. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Tak krátký a přitom tolik emočně silný film. Tísnivá a dusná atmosféra, opravdu velké NAPĚTÍ, počítání té nejvyšší důležitosti a možná trochu zbytečně useknutý konec. Silné 4*, škoda, že není snímek delší. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Je mi krajně proti srsti uvědomění si návaznosti generačního střídání takových jako Wassermana a Němce, přesto jako zárodek je to slušné. A z Lustiga je to vybráno chytře. Kdyby se Němec tomuto nebránil a nepřiklonil se k těm svým manýrám, byl byl z něj lepší člověk. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Ilustrácia životnej pravdy: "Na chleba sa ťažko robí." v desaťminútovke plnej napätia. Trojica muklov zo zberného tábora sa snaží získať pred plánovaným útekom peceň chleba. Riskujú život. Atmosféra i napätie: sto bodov. Zvláštne pôsobilo pár detailov: väzni sa presúvali popod koľaje ani čo by boli duchovia, ktorých si bdelé oči dozorcov a vojakov nevšímajú; trest strážcu vagóna za priblíženie sa väzňa k zdroju chleba bol nedbalý, streľba priamo v lágri sa nikoho z väzňov vôbec netýkala, nevšímali si ju. Drobnosti, ktoré sa možno dajú vyvrátiť. No "vďaka" nim len za 80%. ()

petaspur 

všechny recenze uživatele

Tři vězni se při zastávce vězeňského transportu potřebují najíst, aby získali dostatek sil k plánovanému útěku z koncentračního tábora. Chtějí využít toho, že o několik kolejí dál stojí vagón s chlebem střežený ozbrojenou německou hlídkou. Na získání bochníku chleba mají podle svých propočtů čas v délce 57 vteřin. Pro podvyživeného člověka, který nesmí být při běhu spatřen je to nadlidský výkon, ale možná také poslední šance na přežití. A tak se "šťasně" vylosovaný běžec staví do bloků, aby absolvoval svůj životní sprint. ()

hippyman 

všechny recenze uživatele

napětí a tlukot srdce od začátku do konce - není mnoho studentských filmů, které by se mohly takovou bilancí pochlubit... velmi působivé. 80% [Festival Nad Řekou, 2009] ()

Aky 

všechny recenze uživatele

Neznám Lustigovu předlohu, spíše se mi zdá, že se jedná jen o motiv vytržený z nějakého většího celku. I přitom, že jde o kratičkou věc v délce 11 minut, mám pocit, že je tam všeho málo. Napětí, děje, možností domýšlet si hlubší významy, nic moc pointa. Dietní. ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Někteří režiséři (zvláště pak ti z dálného západu) nejsou schopni atmosféru a důsledky nacistického programu vyvražďování podchytit ani ve dvou hodinovém celovečerním filmu. Janu Němcovi se to podařilo v 10.minutovém studentském. Až neuvěřitelně paradoxně to zní, a zároveň i hřeje u srdce každého diváka československé kinematografie. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Na rozdíl od Akyho se nedomnívám, že se jedná o dietní film, ba právě naopak, tenhle snímek má takovou výživovou hodnotu, že by nasytil armádu. ()

swamp 

všechny recenze uživatele

Přijde mi téměř neuvěřitelné v deseti minutách rozvyprávět příběh obsahující tak složité existencionální téma, absolutně pohltit diváka, rozložit ho..a následně snad ani nesložit. Janu Němcovi se to povedlo, a to se jedná "pouze" o kraťas z FAMU. ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Na ploše deseti minut dokázal Jan Němec vystavět opravdu velké, jasné a srozumitelné drama. Možná to v současnosti působí jako jakýsi prolog k jeho celovečernímu debutu Démanty noci, ale to je dáno hlavně náměty z děl Arnošta Lustiga. Velký talent o sobě dal vědět hned na škole! ()

triatlet 

všechny recenze uživatele

Detail podle Lustiga v Němcově podání je neskutečně autentický, téměř dokumentární. Několikeré odpočítávání cca do 56 navozuje napětí, naději, hrůzu... ()

giblma 

všechny recenze uživatele

Na pár minutách je nejen obrazově dokonale zachyceno napětí a strach. Taky jsem chtěla zmínit Lustigovu historku, ale bullshitski byl rychlejší. :) ()

Hwaelos 

všechny recenze uživatele

Vynikající prvotina Jana Němce. Režisér perfektně buduje napětí rytmizací zvukové stopy a zručně využívá subjektivního pohledu kamery. Nebojí se zastat při jednom pohledu třeba i půl minuty, což by v rukou amatéra mohlo způsobovat trapné rozpaky - obzvláště při dodržení jednoty času. Němcova režie je však suverénní už od dob jeho studia a snadno dokazuje, že se silným námětem a pevnou rukou není třeba komplikovaných scenaristických konstrukcí. Marno si povzdechnout, proč to, co se dnes točí jako absolventské snímky na uměleckých školách, nedosahuje zpravidla ani chlupatých lýtek Sousta. ()

Reklama

Reklama