poster

Po zkoušce (TV film)

  • Švédsko

    Efter repetitionen

  • anglický

    After the Rehearsal

Drama

Švédsko, 1984, 70 min

Režie:

Ingmar Bergman

Scénář:

Ingmar Bergman

Kamera:

Sven Nykvist

Zvuk:

Bo Persson

Scénografie:

Anna Asp

Kostýmy:

Inger Pehrsson
(další profese)
  • Cimr
    ****

    ,,Nepřestává mě fascinovat, že lidé stavějí domy, abychom si v nich mohli hrát..." Pure Bergman. I na tohoto mistra filmového minimálu jsou tentokrát filmařské prostředky střídmé, a to je co říct. Muž, žena, jedna cimra a spousta trefných postřehů o divadle. Myslím, že jde o jeden z jeho snímků. co nikdy nezestárnou. Fascinace divadelní magií a věčně opilé ztroskotané herečky tu s námi budou vždy.(13.8.2018)

  • Sandiego
    ****

    Nádherné a přitom vůbec ne adorující vyznání herectví a divadlu, do kterého Bergman vkládá velkou část své osobnosti, promlouvá skrze všechny tři postavy a v každé z nich se objevuje spalující upřímnost, která především u Thulinové skutečně drtí. Jako třešnička na dortu pak přichází výborně gradovaný závěr "alternativní budoucnosti", skvělý a oživující nápad. Nakonec tedy další niterná režisérova terapie s typickými rekvizitami a slovy, která však je zároveň i hřejivou výpovědí, jež dává tušit i určité obecnější smíření Begmana se životem a údělem. Alespoň nějaká hodnota a útěcha pro ty, co zrovna nemají Bergmana jako osobnost v malíčku.(12.5.2010)

  • Jellini
    *****

    Po celou dobu sledování jsem si připadal jako náhodný a vlastně nechtěný a původně nezamýšlený divák. Jakoby Bergman točil "Po zkoušce" výhradně jen pro sebe. Aby si něco zjistil, něco ověřil, upřesnil svůj ambivalentní vztah k čemusi. Výsledkem je maximálně soustředěný "režijní výkon". Hned, jakmile film dostříhal a ozvučil, podíval se na hotový film a možná něco zjistil. Možná ne. A už se o něj nestaral. Celý film působí, jakoby se dostal k divákovi náhodou. Nic podobného jsem nikdy neviděl. ... Ve filmu není předem nic rozvrženo, film nesměruje k žádnému předem vytyčenému cíli, postavy jsou proměnlivé. K tomu sotva postřehnutelné přecházení do několika snových scén/záběrů. Divák v podstatě nemá šanci se nudit.(11.6.2011)

  • LeoH
    ****

    Hrozně příjemná miniatura, režisérské i lidské vyznání, jeden z těch Bergmanů, u kterých si říkáte (nebo aspoň já), jak se vlastně těch pár vcelku obyčejných slov a střízlivý děj-neděj může tak rychle dostat tak pod kůži a probouzet v člověku jeho vlastní vzpomínky, zasuté touhy a emoce, ale i chápavý smích nad sebou samým, a když ta hodina a kousek uběhne, dlouho doznívá potřeba žít... řekněme pomaleji a víc do hloubky. Tohle je pro mě opravdová magie.(7.2.2011)

  • mortak
    *****

    Z hlediska vědy jsou herci duševně nemocní lidé. Mají poruchu osobnosti, která se nazývá histriónská - nemají přístup k vlastnímu Já a místo toho mají v šatníku dle potřeby pověšené různé osobnosti pro každé počasí. Režisér je pak zvrácený terapeut, který místo léčby s nimi manipuluje tak, aby naplnili jeho koncepci divadelní hry. Herci mu oplácí stejnou měrou a pokouší se ho zmanipulovat ve svůj osobní prospěch. Nebezpečné jsou obzvlášť mladé herečky, které používají svůj jediný nástroj, své krásné tělo, jako sexualní vějičku, která je má dovést k vrcholnému úspěchu. Bergmanova analýza oboustranné manipulace v magických kulisách jeviště je opravdu vynikající.(27.3.2009)

  • - Film Po zkoušce byl v roce 1984 uveden mimo soutěž na MFF Cannes. Pořadatelé tak vyjádřili úctu k tvůrci, který sice jejich festival kdysi odmítal jako příliš komerční, ale jehož díla hned několikrát pomáhala umělecky profilovat hlavní soutěžní sekci. (Zdroj: Letní filmová škola)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace