Reklama

Reklama

Prolomit ticho

(festivalový název)
  • Francie Talking About Trees (více)
Dokumentární
Francie / Súdán / Čad / Německo / Katar, 2019, 90 min

Obsahy(1)

V troskách bývalých kin objevují historii filmu na zaprášených kopiích celuloidových pásů, svépomocí opravují promítací prostory a ve snaze zachránit filmové dědictví se ocitají na černé listině nepřátel režimu. Čtyři hrdinové, bývalí filmoví režiséři a v současné době aktivní senioři, se rozhodli nejen rozšiřovat povědomí o dějinách súdánského filmu, ale také promítat nejnovější snímky světové kinematografie či svá vlastní zapomenutá díla, která byla režimem zakázána. „Sledovat filmy s přáteli je vždycky lepší než sedět sám doma.“ A jak to bývá, až když je něco zakázáno, tak si člověk teprve uvědomí, jak moc mu to chybí. (Jeden svět)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (1)

Dikaiarchos 

všechny recenze uživatele

Když jsem jen pár dní po projekci dokumentu Talking About Trees viděl dokument Pure Art , hned jsem si je v mysli propojil čarou, nad niž jsem napsal soukmenovské. Zatímco v Talking About Trees se čtveřice nedobrovolně vysloužilých súdánských režisérů v čele s Ibrahimem Shaddadem, nejvýraznějším z nich, snaží o vzkříšení jednoho z dávno zavřených kin a o renesanci zájmu o filmové umění, v Pure Art běloruský malíř Zahar Kudin vyráží do minských ulic, jež mu slouží coby ateliér pro tvorbu jeho rozměrných pláten. Ponechme stranou formální stránku obou dokumentů a skutečnost, že súdánští režiséři tvoří skupinu dávných přátel, zatímco Kudin byl třiatřicetiletý solitér (zemřel na sklonku roku 2019). Jejich souručenství se nedefinuje vnějškově, ale kdesi v neproniknutelných etážích jejich hlav, kde se atomy tvořivosti shlukují do molekul představ a buněk uměleckých vizí. Vzniklý organismus díla netouží než po vlastní manifestaci ve světě, po tom, aby byl viděn, resp. nazírán jinými lidskými myslemi. Antagonistická politická zvůle, ať už v Súdánu, Bělorusku nebo jinde, nikdy nedokáže beze zbytku zamezit, aby umělecké dílo vzniklo (leda fyzickou likvidací umělce), ale zamezit veřejné prezentaci díla je pro režim snadné. Naštěstí umělec je tvor vynalézavý, takže když Shaddad říká My jsme chytřejší, ale oni jsou silnější, možná tím myslí i: my jsme vynalézavější, nějakou skulinu objevíme. Škoda že tento druh vynalézavosti musí stále existovat a že je nutné právo na vznik a svobodnou prezentaci umění znovu a znovu vydobývat. ()

Galerie (9)

Reklama

Reklama