poster

Zavraždění čínského bookmakera

  • anglický

    The Killing of a Chinese Bookie

Drama / Krimi

USA, 1976, 135 min (Director's cut: 109 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Jellini
    *****

    Co chybí u "gangsterek" od Scorseseho, Scotta (s výjimkou Konzultanta), Coppoly a dalších? Proč u těchto filmů jistá stylizace nebo typologie a psychologie postav, případně všudypřítomný sarkasmus zabraňují vystoupit na povrch tomu opravdu důležitému v ryzí podobě? A co je vlastně to opravdu důležité "ve světě gangsterů"? Ačkoliv si to ve své komplexnosti uvědomuji až nyní, tak tím, co o tomto světě skutečně nejvíce vypovídá, je jeho zoufalost. Zoufalost při rozhodování, zoufalost samotných činů, jejich řetězení, jejich následků atd. Zoufalost tváří v tvář životu, smrti, ale třeba i lásce. A právě Cassavetesovi se bez stylizace, sarkasmu a zbytečné psychologizace, a se zcela jednoduchou typologií podařilo tuto zoufalost vykreslit a - dalo by se říct - ozřejmit. Lze pak souhlasit s názorem, že nejlepší gangsterkou je právě Zabití čínského bookmakera. Nechci tím nijak snižovat význam Mafiánů, Kmotrů a dalších, ale filmy jako tento Cassavetesův, výše zmíněný Konzultant, nebo třeba Východní proud od Bartase mají něco navíc. Můžeme to nazvat třeba realitou, která se vás přímo dotýká, nebo obrazně tak, že se tu s postavama jdete i vychcat. :-)(14.6.2014)

  • Fanucci
    ****

    Když v jednom rozohovu s Michaelem Imperiolim padl dotaz "Jaký film považujete za nejlepší gangsterku všech dob?" Imperioli nedal očekávanou odpověď typu Goodfellas, Godfather, Casino, Mean Streets...ale uvedl právě film The Killing of a Chinese Bookie. A tak jsem byl na tento film velmi zvědav. A snímek rozhodně nezklamal. Jde o velmi specifický film s jedinečnou atmosférou, kterou dokonale vytváří strohé dialogy, kamera a absence jakéhokoliv soundtracku. Takový gangsterský "dogma" film:-) Gazzara má charisma a získá si vás. Jeho nezdolnost a neústupnost v boji proti osudu je v postavě skvěle zachycená...i když postava sama ví, že jde o boj s větrnými mlýny. Velmi dobrý film a pro mne obrovské překvapení. I když bych za nejlepší gangsterku všech dob uvedl Kmotra druhý díl:-)(11.9.2010)

  • StaryMech
    **

    Nehezká a nudná historka o majiteli striptýzového podniku, který se zapletl s gangstery. Prvotní dojem : Cassavetes vzal kostru černého žánru, ověsil ji scénami, které by většina producentů nechala vystříhat, přidal pár trýznivě amatérských kabaretních výstupů, rozbředlé mudrování nad životem a absurdní akční sekvenci a vše nasnímal svým polopodzemnickým způsobem ; v příběhu vystupuje hlavní hrdina, v podchlazeném podání Bena Gazzary takřka neprůhledný, několik zločinců bez padoušského švihu, několik působivých ženských těl a sázkař, který není sázkařem. Vůbec jsem nepochopil, že hlavní postava, s níž jsem se usilovně a marně snažil ztotožnit, se přes šarmantní slupku netěší sympatiím tvůrců : Gazzara prý špatně snášel, že se musí vciťovat do tohoto sebestředného pošetilce, neúnavně si hrajícího na něco lepšího, než čím opravdu je. Moje chyba - kdyby mi včas došlo, že režisér i tentokrát dbá víc o cupování hollywoodských polotovarů než o pohodlí diváka, asi bych si s filmem rozuměl lépe.(3.11.2014)

  • Dionysos
    *****

    Je zavádějící o filmu vůbec primárně uvažovat jako o gangsterce, jde hlavně - jak si mnozí již povšimli - o další z Cassavetesových studií zoufalství a prázdnoty života, jak je zachytil v Tvářích a Ženě pod vlivem (zoufalství středních tříd), Premiéře (zoufalství umělců) a nebo zde (zoufalství lidí zlopověstných). V detailní (nejen kamerové) analýze hlavního hrdiny tak sledujeme pomalý rozpad jeho sebejistoty pramenící z představy, že role, kterou hraje před ostatními i před sebou, mu přináší uspokojení; sledujeme tu nechutnou chvíli dostavující se těsně potom, co odhalíme naše vlastní carpe diem jako nucené, ale ne vynucené někým jiným, ale námi samými, a vrcholem trapnosti je, že ani poté se dosavadního života vzdát nechceme, ale jsme naopak pro jeho zachování ochotni klesnout ještě níže. (Abych zachránil svůj druhořadý strip club, zabiju neznámého člověka, abych se mohl topit ještě ve větších s*ačkách ve svém strip clubu.) Celé toto dilema je svým způsobem zhmotněno v oněch lechtivých show: Cosmo si potrpí na fakt, že je jejich autorem, vždy se je snaží udržet v chodu, snaží se pilovat jejich "kvalitu", a to i když se chystá zabít člověka (ve scéně hovoru z telefonní budky) - to vše proto, aby si plně nepřipustil to, co si už kdesi hluboko uvnitř připustil, aby se nemusel podívat sám sobě do tváře, protože tam nic vlastního není, je tam jen to, co v nás chtějí vidět ostatní, a naším jediným naplněním v životě může být to, že s tímto falešným obrazem nás samých splyneme. A proto ona show Pana Sofistication a spol. poběží dál a dál, i kdyby její trapnost a nucenost dosáhla samého dna, kterého však nikdy nedosáhne, protože ono dno budou sami neustále posunovat, dál a dál.(21.1.2015)

  • Anderton
    ****

    O čom film bude, sa dozvieme možno až po hodine filmu, ale to samozrejme vôbec nevadí, ústrená zápletka je skôr takou čerešničkou k obrazu zašmudlaných barov a podsvetia v americkom veľkomeste 70. rokov. Ben Gazzara je veľký sympaťák a my mu samozrejme držíme palce. Cassavetes nakrútil film so nie síce úplným minimom deja, ale sústredí sa predsa viac na vzťahy a gýčovú atmosféru predstavení a spotených dlhších vlasov gangstrov a dalo by sa na jeho majstrovské dielo pozerať kľudne aj o hodinu dlhšie. Spôsobom rozprávania teda akoby antiamerický film, ktorý ale pôsobí práve preto rýdzo americky.(15.6.2016)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace