Režie:
Mike NicholsScénář:
Jules FeifferKamera:
Giuseppe RotunnoHrají:
Jack Nicholson, Ann-Margret, Art Garfunkel, Candice Bergen, Rita Moreno, Cynthia O'Neal, Carol KaneObsahy(1)
Sandy a Jonathan, dva přátelé, znající se už z dob studií na vysoké škole, procházejí nezávisle na sobě vleklou krizí. Každý jejich pokus o navázání smysluplného vztahu končí hořkým neúspěchem. Jack Nicholson a Art Garfunkel v hlavních úlohách tragikomického dramatu z dob, kdy Americe vládly květinové děti. (oficiální text distributora)
Videa (1)
Recenze (76)
Trefná, otvorená, priama a cynická vzťahová konverzačka. Tento štyridsať rokov starý film je dôkazom, že sa nemeníme my, ľudia, ale sa zmení prostredie v ktorom žijeme. Postavy tu rieša rovnaké problémy a s rovnakými výsledkami, ako riešime my dnes. Brilantne nadčasové. Nutno vidieť tiež o tridsať rokov mladšiu konverzačku Mika Nicholsa Closer, ktorá je akoby remakom tohto filmu, zasadeným do moderného, ešte cynickejšieho prostredia. ()
Narozdíl od umělého světa Shortbusu Tělesné vztahy pojednávají o sexualitě, která není odtržená od citových a společenských vazeb. Film vypráví o dvou kamarádech, kteří mají odlišný vztah k sexu a ženám. Jeden z nich touží po velké lásce a rodinném životě, ten druhý s přehledem zahraný Jackem Nicholsonem má k sexu a ženám ryze spotřebitelský vztah. I když mají rozdílné představy a touhy, oba vlastně svým způsobem po letech konstatují zklamání. Snímek je zasazený do prostředí úspěšné americké střední vrstvy a prostřednictvím svých hrdinů vypráví jednak o Americe 70. let, která prošla úspěšně sexuální revolucí, jednak ukazuje i vývoj obou hrdinů v období dospívání a krize středních let. Musím dodat, že pokud si člověk vybere za přítele muže, jako je právník Jacka Nicholsona, nepotřebuje už v životě žádné nepřátele... Celkový dojem: 80 %. Psychologické drama, jak má být. ()
No Nichols natocil spoustu lepsich filmu. Problem je, ze tohle je cely tak trochu o nicem, pribeh o dvouch kamaradech a jejich vztazich se zenskejma a jak se v prubehu zivota vyviji. Ze zacatku, kdyz jsou jeste spolu na koleji a oba si narazi stejnou holku, to pusobi trochu komedialne a zajimave, jenze postupne se z toho stane nic noveho neprinasejici drama, kde navic chybi nejakej poradnej konec a dialogy misty susti papirem. Nicmene potesil me Garfunkel, na to, ze neni herec, podava paradni prirozenej vykon, navic vypada jak svatousek, akorat misty mi prislo, jak kdyby behem dialogu koukal do scenare. No a Nicholson ma takovou svoji typickou roli, kdy Garfunkel je dobrak a Nicholson suknickar a samozrejme, jak jsem ostatne cekal, hraje nadprumerne, i kdyz ke svejm nejlepsim vykonum ma jeste daleko. ()
Konverzačné snahy o telesné vzťahy. POMO má pravdu, že podobné problémy sa riešia i dnes, 42 rokov od premiéry. Stále však ide o ten istý segment spoločnosti, čo ich rieši. Dobre situovaní príslušníci vyššej strednej triedy. Sústredení na tvary a dizajn. Tiel, nábytku, áut: módy . Túžia po stabilnom cieli a zároveň po bezbrehom hýrení. Viac než priebeh si vychutnávajú méty. V športe (čo som kedy a za aký čas zdolal), turistike (kde som bol, rarity, destinácie) i sexe (počet partneriek/stykov za noc/ raritné miesta). Realitní agenti, moderátorky, právnici, ítečkári, ekonómovia, veľkopodnikatelia. Od mladosti sústredení a pripravovaní na ťažké biznisy. V kariére viacmenej úspešní. Niektorí neskôr unikajú k alternatívnym formám života (farmy, dobrovoľná skromnosť, osvetovo-kultúrna činnosť), no vo vzťahoch často pokrivkávajú. Prílišné sústredenie na ideový či hmotný cieľ a nie na prežitie a užitie si konkrétneho vzťahu, bárs by trval len jeden deň im znemožňuje normálne prežívanie. A aby sme si my ostatní mysleli, že takto to má každý/každá nakrútia pre nás takéto osviežujúce dielka plné beznádeje o tom, že môžete sa životom prešukať, no aj tak skončíte u lacnej prostitútky alebo sa môžete upnúť na rodinný život, no ten Vás prestane baviť a rodinná idyla končí v rukách rozvodových právnikov. Potom sa možno kus pretrkáte a užijete vynechané hýrenie počas štúdií, aby ste v strednom veku skončili s nejakou alternatívnou pizdou v batikovo štrikovaných róbach a arafatke okolo krku, žijúcou z vesmírnych energií a kadejakých čakier makier. ()
Skvělý film s nepřehlédnutým Artem Gurfunklem v roli plachého Sandyho a smělého Jonathana (Jack Nichols). Jejich douhotrvajici rozhovory na téma sex a zkušenosti s ním neberou konce, a to sice ve svých dlouhých pasážích a kolikrát docela i vulgárních dialozích..Poté co se na plátně objeví mladá dívka Susan a kdy se do ní oba dva navzájem zamilují potom se mezi nimi rozpoutává hra žárlivosti a neopětovaných citů. Film sleduje jejich rozhovory a jednání jakoby po celé dvě desetiletí, tedy ve studentské době, v zaměstnání, v době sňatku (Sandy) i při častém střídání sex. partnerek, zejména Jonathan by mohl vyprávět. Oba dva mladí hrdinové však ve svém civilním životě úplně ztroskotávají. Film nám divákům zprostředkovává naprosto otevřený, zároveň i deprimující obraz citového světa jedné generace v tomto případě květinových dětí (mládeže). Ve své době a na takto otevřené téma bez jakýchkoliv větších tabu a ostychů musel film vyvolat a to především v americe velice bouřlivé diskuze. Uvést do distribuce takový to film, umocňoval teprve sexuálních liberalismus pozdních šedesátých a ranných sedmdesátých let. ()
Galerie (58)
Zajímavosti (5)
- Tělesné vztahy se promítaly v bezmála 5 000 kinech ve všech státech USA a navštívilo je téměř 20 milionů diváků. (Zetwenka)
- Když se Jack Nicholson připravil k natáčení lechtivých scén, upozornil všechny na place výkřikem "Here comes Big Steve!" (D3VIL)
- S filmem měla v březnu 1972 problém Albany v Georgii a rozhodla, že snímek je obscénní a odsoudila provozovatele kina Billiho Jenkinse za jeho distribuci k 12 měsícům a pokutě 750 amerických dolarů na základě přísnějšího tzv. Millerova standartu. Film byl zabaven. Proces se stále pro Jenkinse nevyvíjel dobře, u soudů byl opakovaně odsuzován, až poslední naději získal u Nejvyššího soudu pro USA v roce 1974, který zrušil verdikt odsouzení Nejvyššího soudu státu Georgie. (Zetwenka)
Reklama