Reklama

Reklama

Pásmo soumraku

(seriál)
  • Kanada The Twilight Zone
všechny plakáty
Sci-Fi / Fantasy / Mysteriózní / Thriller
Velká Británie / Kanada / USA, (1985–1989), 33 h 2 min (Minutáž: 22–45 min)

Režie:

Allan Kroeker, Bruce Malmuth, John D. Hancock, Peter Medak (více)

Předloha:

Arthur C. Clarke (povídka), Robert Silverberg (povídka) (více)

Scénář:

J. Michael Straczynski, George R.R. Martin, Tom J. Astle (více)

Hrají:

Charles Aidman, Eddie Albert, Stephen Geoffreys, Alan Blumenfeld, Michael Hogan, Danica McKellar, Vincent Ventresca, Kristoffer Tabori, William Atherton (více)
(další profese)

Série(3) / Epizody(65)

Obsahy(1)

Série samostatných příběhů sahajících od komických až po tragické, s často temným obsahem a nečekaným zvratem v závěru epizody.
Jedná se o první seriálový remake slavné série Pásmo soumraku (oficiální text distributora)

Recenze uživatele Mr.Apache k tomuto seriálu (17)

Pásmo soumraku (1985) 

Jednadvacet let po ukončení původního Serlingova mysteriózního seriálu (který se mezitím stal absolutním kultem) přišlo CBS s pokračovaním, které je dnes obvykle označováno jako "první revival Twilight Zone". Předcházel mu celovečerní povídkový film Twilight Zone Movie z roku 1983, jehož jednotlivé segmenty natočili komerčně nejúspěšnější režiséři fantastických filmů té doby: Steven Spielberg, John Landis, Joe Dante a George Miller. Rozboru filmu se budu věnovat na patřičném místě, nyní pojďme srovnat tento seriál s jeho předchůdcem. Hlavní rozdíly: 1. Není tu (tehdy už deset let mrtvý) Rod Serling. Mihne se vždy jen na okamžik v podobě jakéhosi rozmazaného hologramu v úvodním intru. Místo něj je zde podstatně nudnější vypravěč, jehož hlas k nám promlouvá v některých epizodách a (pozor) v jiných zase ne. Podle jakého klíče se tak děje, jsem zatím nerozluštil. Zatímco Serlingovy komentáře mnohokrát povýšily už tak kvalitní epizody ještě o nějaký ten level, tady jsou promluvy vypravěče tak zbytečné, že když se v některých epizodách neobjeví, ani si nevzpomenete, že by tam měly být. 2. Barva. V originále, jak asi víte, nebyla. Tady je vše vyvedeno většinou pěkně pestrobarevně, do osmdesátkova. A ten rozdíl je třeba na atmosféře opravdu znát. 3. Technika záznamu. Zatímco většina původního seriálu působí silně filmovým dojmem, tady je vše tak televizní, jak to jen jde. 4. Délka epizod. U Serlinga bylo jasno: Buďto mají díly (cca) 25 minut nebo jsou 2x delší a v tom případě je to čtvrtá série. U 80s TZ máme epizody třeba desetiminutové, pětadvacetiminutové, třicetiminutové, ale často klidně i osmiminutové. V první sérii jsou uváděny vždy po dvou nebo po třech jako součást každého 45 minut trvajícího dílu. Druhá řada pak obsahuje jeden až dva segmenty na jeden 25 minutový díl, zatímco ve třetí je každá epizoda samostatným příběhem. (Ano, je to celé poněkud složité.) Jednotlivé segmenty z prvních dvou sérií na csfd (a asi ani nikde jinde) samostatně hodnotit nelze. Maximálně můžete ohodnotit celý díl, jehož jsou součástí. 5. Působivost. Ty nejlepší epizody Serlingova originálu působí tak sugestivním dojmem, že u nich člověk občas zapomene, že to, co sleduje, je jen film. Tohle se vám u 80s revivalu stane asi jen výjimečně. Jestli vůbec někdy. 6. Nápady. Původní seriál je často veleben pro svou originalitu. Spousta nápadů, které se zde objevily poprvé (případně zde byly prvně zaznamenány širší veřejností) byla později využita v mnoha filmových nebo seriálových trhácích budoucnosti. Jako by Serling vybrakoval jakousi fantastickou pokladnici a na všechny jeho následovníky zbylo už jen paběrkování. Přesto se pár skvělých, svěže působících nápadů objeví i v osmdesátkové verzi. Málokdy však jde o původní scénáře. Většinou jsou to adaptace povídek známých autorů. V původní Zóně byla krom vynikajících a velmi dobrých epizod i spousta průměrných nebo vyloženě slabých dílů. V 80s revivalu je těch průměrných a slabých drtivá většina. Objevení opravdu dobré epizody je tu menším svátkem a ty vynikající jsou pak vyloženě raritním jevem. Alespoň takový je můj dojem po zhlédnutí kompletní první série. Ta má 24 dílů, tvořených nějakými 58 samostatnými povídkami. Nyní vyjmenuju ty, které určitě stojí za zhlédnutí. Rozdělím je do několika kategorií. První kategorie - Tutovky: Button, Button (fenomenální skvost podle povídky starého TZ pardála Richarda Mathesona), Examination Day (kratičká ukázka šokujících pravidel jedné dystopické společnosti) a Need to Know (opravdový klenot s Frances McDormand a pro mě jednoznačně nejlepší díl celé první řady). Druhá kategorie - Hodně dobré kousky: A Little Peace and Quiet (tak trochu variace na A Kind of a Stopwatch z původního seriálu, ovšem s neuvěřitelně působivým, velice mrazivým závěrem), A Matter of Minutes (kvalitka podle jedné mezi našimi scifisty asi poměrně známé povídky Theodore Sturgeona), Children's Zoo + I of Newton + Uncle Devil Show (všechno zábavné jednohubky v délce maximálně deseti minut). Třetí kategorie - Kvalitní kousky, kterým ale k dokonalosti něco málo schází: A Message from Charity (romanticky zabarvený příběh o telepatickém kontaktu napříč staletími) a Quarantine (hybernovaný muž - hraje ho Hershel z Walking Dead - se probouzí v daleké budoucnosti, v níž lidé odmítli používat stroje). Čtvrtá kategorie aneb "honorable mention": The Burning Man + The Elevator (dva mně zcela neznámé horrory Raye Bradburyho, přičemž u druhého z nich je mistr podepsán i pod scénářem), Take My Life... Please! (o originálním trestu pro neoriginálního komedianta) a One Life, Furnished in Early Poverty (variace na Serlingovo oblíbené téma útěku do minulosti). Kdyby první série sestávala pouze z výše jmenovaných kousků, bylo by to rozhodně na velmi silné čtyřhvězdí. A to přesto, že snad žádná z těch povídek nemůže konkurovat tomu nejlepšímu z původního seriálu. Jenže tu máme ještě nějaké tři desítky dalších segmentů, jejichž úroveň kolísá někde mezi jakž takž uspokojivými až po vyloženě špatné. A to ve druhé řadě celková kvalita ještě poklesne a jedinou epizodou, která tu opravdu stojí za zmínku, zůstává snad pouze nápaditá Shelter Skelter. Třetí série je pak co do zábavnosti úplné dno, nad nímž se udrží asi jen realistická vesmírná SF The Cold Equations. Twilight Zone vzor 1985 tak ve výsledku nepředstavuje žádný fenomén nebo dokonce převrat v televizní tvorbě jako jeho předchůdce. Je jen jednou z mnoha kvalitativně i obsahově splývajících sci-fi / fantasy seriálových antologií, jakých od té doby vznikly mraky. Díky svému původu si však určitou pozornost zaslouží. () (méně) (více)

Shatterday / A Little Peace and Quiet (1985) (S01E01) 

SHATTERDAY: Příběh ze světa epizody Mirror Image z původní Zóny. Doppelganger udělá během jednoho týdne z Bruce Willise trosku a postupně kompletně převezme jeho život. Plusy: Zábavné komolení názvů dnů v týdnu (Someday, Duesday, Woundsday, Freeday, Shatterday). Jde zřejmě o názvy z alternativního světa, odkud pochází Willisův doppelganger. Mínusy: Nemůžu se ubránit dojmu, že Bruce je tady troska hned na začátku a svou oběť hraje jako neschopného uplakánka tak iritujícím způsobem, že bylo utrpením ho po celou tu poněkud přepálenou stopáž sledovat. Na rozdíl od takové Very Miles, která je v Mirror Image naprosto okouzlující. Poznámka na okraj: Do světa doppelgangerů ze Zóny soumraku zabrousil později ve svém filmu Us i Jordan Peele, uvaděč posledního revivalu TZ. (2*) //// A LITTLE PEACE AND QUIET: Variace na další TZ klasiku, tentokrát na epizodu A Kind of a Stopwatch. Funkci stopek, schopných zastavit svět, zde převezme starožitný náhrdelník a pošuka McNultyho nahradila vytížená žena v domácnosti. Až do velkého finále průměrná taškařice, během níž nelze neobdivovat hrdinku, starající se o kupu uřvaných děcek a necitlivého manžela. Pak mrazivý závěr, který to celé v jediném okamžiku vystřelí mezi elitní epizody Zóny soumraku. Mínusy: Trochu nadměrná délka. Plusy: Mrazivě osudový poslední záběr. Poznámka na okraj: Vtipností se tenhle kousek originálu ani nepřiblíží, k jeho svižnosti má také daleko, ale konec má přece jen působivější. (4*) ()

Wordplay / Dreams for Sale / Chameleon (1985) (S01E02) 

Nejlepší ze tří segmentů je hned ten první, WORDPLAY, o chlápkovi, který jednoho dne zjistí, že (doslova) přestává rozumět světu (4*). DREAMS FOR SALE začíná zajímavě, ale vyklube se z toho laciná pitomost, které jsem neuvěřil ani nos mezi ušima (1*). Nejdelší kousek, scifárna CHAMELEON, má ambice, provedení je ale rozpačité, triky špatné, a to jediné, co mi z toho nějak více uvízlo v paměti, je jedna z prvních roliček horrorové veteránky Lin Shaye, která se rok předtím uvedla rolí učitelky v kultovní A Nightmare on Elm Street (2*). ()

Little Boy Lost / Wish Bank / Nightcrawlers (1985) (S01E04) 

LITTLE BOY LOST svým názvem naráží na jednu z klasik původní Zóny. Nejde však o remake, ale o nepříliš zajímavý, navíc poněkud kýčovitý kousek, který by zapadl i v takovém Věřte nevěřte (2*). WISH BANK je další z kratších vtipných segmentů osmdesátkové TZ, tentokrát na téma pohádka versus byrokracie. Fanouškům skupiny Devo zde určitě neunikne vtipný odkaz na jejich oblíbence (3*). //// Režisér Exorcisty, William Friedkin, se chopil zpracování tehdy ještě čerstvé, vysoce ceněné horrorové povídky Roberta McCammona, NIGHTCRAWLERS, o tajemném vietnamském veteránovi a zhmotnělých přízracích války. Za zmínku stojí mj. herecká účast punkové legendy Exene Cervenka (3*). ()

If She Dies / Ye Gods (1985) (S01E05) 

Podprůměrná epizoda se dvěma sotva průměrnými segmenty. První je poněkud přeslazená sentimentální báchorka, druhý je zoufale nevtipný pokus o humornou story s vpravdě nesnesitelným amorkem. Zvláště druhý příběh je více o divákově utrpení než o nějaké zábavě. ()

Examination Day / A Message from Charity (1985) (S01E06) 

Konečně díl, kterému lze udělit vysoké hodnocení i jako celku. EXAMINATION DAY je skvostně mrazivá miniatura podle povídky sci-fi klasika Henryho Slesara (v původní TZ od něj Rod Serling zpracoval námět pro skvělou epizodu The Old Man in the Cave). Bezesporu jeden z nejlepších segmentů osmdesátkové Zóny (5*). A MESSAGE FROM CHARITY je sympatická romance o telepatickém spojení napříč staletími. V tomto případě je škoda jen poněkud nevýrazného závěru (4*). ()

Teacher's Aide / Paladin of the Lost Hour (1985) (S01E07) 

Nesedl mi ani jeden z těchto dvou segmentů a to i přesto, že Paladin je některými ceněn docela vysoko. Pro mě zbytečná epizoda s několika málo dobrými momenty. ()

Act Break / The Burning Man / Dealer's Choice (1985) (S01E08) 

Za zhlédnutí stojí Bradburyho zneklidňující kousek THE BURNING MAN s obzvláště vyvedeným horrorovým závěrem (4*). DEALER'S CHOICE je pak příležitostí pro fanoušky Morgana Freemana, vidět svého oblíbence v mladším věku ještě jako nepříliš známého herce (3*). ()

Dead Woman's Shoes / Wong's Lost and Found Emporium (1985) (S01E09) 

Když pominu, že úvodní segment seriálu, Shatterday, se (pravděpodobně) odehrává ve světě epizody Mirror Image z klasické Zóny a hned ten druhý je parafrází na slavné Stopky ze stejného zdroje, pak je DEAD WOMAN'S SHOES prvním oficiálním remakem tohoto revivalu. Jen v původní verzi jde o muže, zde o ženu. Tou je Helen Mirren, kterou mám rád, ale tenhle příběh o botách zas tolik ne. Za zmínku stojí i účast Jeffreyho Tambora (zde nijak výrazného), který o pár let později podá spolu s Demi Moore skvělý výkon v klasické epizodě Dead Right z (vynikajícího) seriálu Tales from the Crypt. //// Druhý segment je na hony cítit politickou korektností, což je něco, co v Zóně soumraku dostane svůj obludný prostor o nějakých 35 let později v jejím třetím revivalu. ()

The Shadow Man / The Uncle Devil Show / Opening Day (1985) (S01E10) 

Danteho SHADOW MAN je fajn, ale jako by vypadl z nějakého horrorového seriálu pro teenagery než ze Zóny soumraku (3*). THE UNCLE DEVIL SHOW je nejkratší segment celého prvního revivalu Twilight Zone a zábava je to vskutku náramná (5*). Epizodě kazí vyšší hodnocení jen poslední (a nejdelší) segment OPENING DAY, ke kterému sice nemám nějaké větší výtky, jen po něm zůstává jakási pachuť průměrnosti, u níž by se nic nestalo, kdyby nevznikla (2*). Zajímavost: Desátá epizoda 80's TZ je prvním a posledním dílem tohoto revivalu, který se dá kompletně pokládat za čistě horrorový. ()

The Beacon / One Life, Furnished in Early Poverty (1985) (S01E11) 

THE BEACON má zajímavé herce (Charles Martin Smith z Neúplatných a veterán Martin Landau). Má také velice slibný horrorový začátek. Bohužel ve finále je to docela blbost... ONE LIFE, FURNISHED IN EARLY POVERTY je typická serlingovka o návratu do starých časů či do vlastní minulosti. Téhle osmdesátkové poctě objeviteli Zóny soumraku bych udělil slabší 4*. ()

Her Pilgrim Soul / I of Newton (1985) (S01E12) 

HER PILGRIM SOUL je docela zajímavý SF kousek v bradburyovském duchu, ale tuhle epizodu si pro sebe stejně uloupí vtipná miniatura I OF NEWTON o souboji ďábla s univerzitním profesorem. Poznámka: Sledujte ďáblovo tričko. ;-) ()

Night of the Meek / But Can She Type? / The Star (1985) (S01E13) 

Druhý remake tohoto revivalu, NIGHT OF THE MEEK, je tradičně slabší než jeho předloha, která přes určité kouzlo taky nepatří zrovna k The Best of Serlingovy Twilight Zone. BUT CAN SHE TYPE neurazí ani nenadchne (pokus o TZ pro ženy?) a THE STAR dle předlohy A.C. Clarka zaujme alespoň úćastí veterána Fritze Weavera z vynikajících epizod The Obsolete Man a Third from the Sun z původní Zóny. ()

Monsters! / A Small Talent for War / A Matter of Minutes (1986) (S01E15) 

MONSTERS! mají fajn atmosféru, Olivera Robinse z kultovního a tehdy jen pár let starého Poltergeista a k tomu kouzlo horrorových příběhů o chlapci, zjišťujícím, že v jeho sousedství žije tvor, jakého doposud znal jen ze svých oblíbených hrůzostrašných filmů. A Ralph Bellamy coby starý "upír" je také výborný. Přes všechny tyto klady a nemilosrdný závěr je však tento segment poněkud matoucí a těžko vysvětlitelný, což mu bohužel ve finále značně ubírá na působivosti. (3*) /// A SMALL TALENT FOR WAR do jisté míry parafrázuje jednu z největších SF klasik původní Zóny: To Serve Man. Její síly však přes krátkou stopáž nedosahuje. (3*) /// A MATTER OF MINUTES, natočený podle velmi originální sci-fi povídky Theodore Sturgeona, je ovšem jedním z nejlepších segmentů celého osmdesátkového TZ. Kousek, řadící se hned za největší Serlingovy klasiky, zvedá celkovou kvalitu této epizody až k nadprůměru. (5*) ()

Série 2 (1986) (S02) 

Pokud jsem po zhlédnutí první řady v hlavním komentáři k tomuto seriálu napsal, že "objevení opravdu dobré epizody je menším svátkem a ty vynikající jsou pak vyloženě raritním jevem", v druhé řadě jsem už na žádnou vynikající epizodu nenarazil. A ty, které se dají označit za dobré, by člověk spočítal na prstech jedné ruky. Už v první sérii bylo místy poněkud přeslazeno až trapno, ale občasné perly jako Button, Button nebo Need to Know zachraňovaly pověst Zóny svou nápaditostí a nesmlouvavou úderností. V druhé sérii už je toho cukru přespříliš a žádný Examination Day, který by to spasil, se tentokrát nekoná. Vrcholem tak zůstává epizoda Shelter Skelter, i dnes aktuální portrét muže, urputně se připravujícího na Apokalypsu. Epizoda The Junction by klidně mohla být kvalitnějším dílem "Věřte nevěřte" a Time and Teresa Golowitz zaujme už tím, že se přes námět, který k tomu svádí, netopí v sentimentální trapnosti mnoha jiných epizod. Elvisovský díl The Once and Future King by nebyl marný, kdyby se hlavní představitel Králi alespoň vzdáleně podobal. Co se týče zbytku, pár dobrých nápadů se tam sice najde, ale co nezabijou špatné herecké výkony a slabé zpracování, to dorazí nevýrazné konce nebo přílišná, takřka všudypřítomná přeslazenost. Máme tu 21 příběhů a za vyjmenování mi stály jen čtyři. Nebudu zas až tak přísný a neudělím původně zamýšlenou jednu hvězdičku (i když by se to při srovnání s první řadou slušelo). Přesto si myslím, že s odkazem Roda Serlinga se i ve druhé půli 80. let dalo pracovat poněkud lépe. Jak, to zcela jasně ukazují ty tři kurzivou vypsané díly z první řady. ()

Reklama

Reklama