• sportovec
    ****

    Ne příliš utěšená bilance polistopadové české kinematografie naštěstí disponuje i některými pozitivními vybočeními z této neradostné skutečnosti. Základní přednost filmu spočívá v jeho vnějškové bezvýraznosti a stereotypnosti věrně postihujících všední tvář normalizačního dne i žití. Samozřejmé vůbec není samo od sebe. Hodně pro ně znamená souhra hlavního páru Vetchý-Šafránková starší. Ale zcela nepochybně pro tento případ je neméně důležitý obsah Vieweghovy stejnojmenné knihy. Bez ohledu na to, která z interpretací je vlastně přesná, je jisté jedno: normalizace byla dobou nekončícího traumatu pro všechny. Ne svou perzekucí, ale svou šedou skutečností a následným omezováním svobody a jejích základních atributů. Svým "sametově nemravným" lámáním charakterů a páteře. Nikdo není vůči skutečné oportunitě absolutně nezlomný. A právě eroze mravnosti, tak často popisovaná v příbězích i vzpomínkách jejích protagonistů i dobrovolných zájemců, to kusejrování skutečnosti všedního dne, patří ík účinným bariérám nedodržujícím nic z řemeslnických konvencí rané normalizace. Naopak: Parazitní živoření vedlo tehdy a vede kdekoliv a kdykoliv jinde k osobnostnímu krnění. Varující limity normalizace však naše současnost namnoze ignoruje. Ke své nejvlastnější škodě.(20.10.2007)

  • Boss321
    ****

    Pravděpodobně nejlepší Viewegh, který se mi svými trapnými pokusy z poslední doby celkem zhnusil. Film stojí hlavně na hercích, kteří jsou od Ondřeje Vetchého a Libuši Šafránkovou počínaje, až po Vladimíra Javorského konče, skvělí. Hlavně Javorský se komunistickou na "bestii" přesně hodí. Nevím jestli to takhle nějak tenkrát opravdu bylo, to jsem nezažil, ale myslím, že daleko od pravdy není :).......(12.9.2007)

  • bouncer
    ***

    Knihu jsem četl (den před shlédnutím filmu) a nechci zde rozebírat Vieweghovy kvality apod. Přesto musím konstatovat, že za zdařilou adaptaci tento film nepovažuji. Hodně mi scházel Kvidův pohled na věc a některé dobré momenty z knihy. Zdálo se mi, že některé scény ve filmu bez znalosti knihy postrádají smysl...Nechtěl bych to ale zavést do debat - dalo by se to natočit lépe. Je to prostě dobrý, ale bohužel jen průměrný film, který reaguje na naší nedávnou historii s určitým nadhledem...(26.4.2004)

  • blackrain
    ****

    Nemám moc ráda romány pana Viewegha, píše je takovou zvláštní formou, která mi moc nesedí. Takže vždycky čekám, až je někdo zfilmuje. Příběh je o životě jedné obyčejné rodiny v "neobyčejné době". Ten Kvido byl maličko přemoudřelý. Ondřej Vetchý byl výborný. Nemusím film vidět každý den, ale jednou za čas se kouknu ráda.(18.5.2009)

  • MJMilan
    *****

    Základ jsou dva výborní herci, u hereček troufám si říct nejlepší česká, nepřekonatelná - Libuše Šafránková, u mužské části skvělý Ondřej Vetchý. Libuše tu vytvořila roli ironické maminky vyrůstajícího Kvida, který ač talent bude nejspíš utlumen komunistickým režimem. Zvraty, převraty jedněch osudů minulého století a především skvělá podívaná s krásnou ústřední písní od Ivana Hlase.(13.3.2011)

  • - Rozdíly oproti knižní předloze:
    * Ve filmu je opomenuta scéna, kdy Kvidův otec kupuje od Šperka psa, respektive přejmenuje fenku vlčáka z Tery na Něhu.
    * Je vynechána scéna, kdy se babička Líba stěhuje do Sázavy kvůli čistějšímu ovzduší, než je v Praze (kvůli potenciálnímu nádoru).
    * Je vynechána scéna, kdy umírá dědeček Jiří a babička Líba. (m0lL!sS)

  • - V jednom momente beží v televízii aj ďalší trezorový film Spalovač mrtvol (1968), konkrétne scéna, kde pán Kopfrkingl (Rudolf Hrušínský) velebí "pohřeb žehem“ so svojou rodinou a kocúrom. (Autogram)

  • - Jugoslávská delegace přijede do skláren na návštěvu ve voze Tatra 613-3. Vůz se však začal vyrábět v roce 1986, zatímco delegace na místo zavítá v 70. letech. (topesto)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace