poster

Sledování

  • Velká Británie

    Following

  • Kanada

    Following

  • USA

    Following

Krimi / Mysteriózní / Thriller / Drama

Velká Británie, 1998, 69 min

Komentáře uživatelů k filmu (464)

  • Tosim
    ****

    Počáteční až sociální drama, prostřední problém zaběhnutých thrillerových kolejí, konečná slast protnuvších se point, rovin a překvapení. Žádný mistrovský kousek, ale pokud si přestavíme, že jde o debut - je to silné.(18.1.2010)

  • Matty
    ****

    Na černobílý 16mm film natočená pocta béčkovým filmům noir (vzpomněl jsem si zejména na Vrahův polibek a Zátah na Jižní ulici) obsahuje v zárodečné podobě většinu prvků, které si dnes s Nolanovou tvorbou spojujeme. Nechronologické vyprávění, které svou (zdánlivou) neuspořádaností, množstvím elips a postupem od následku k příčině připomíná neutříděné vzpomínky na nějakou událost (kdy také můžeme začít vyprávět od toho nejpodstatnějšího, nikoliv od začátku). Postmoderní nestabilita lidské identity. Možnost číst příběh jako variaci na evropské modernistické literární a filmové experimenty (např. Alain Robbe-Grillet), tedy coby vyprávění o procesu vyprávění (Cobb si na základě osobních předmětů domýšlí „backstory“ lidí, do jejichž bytů vniká, a drobnými zásahy do domácího pořádku vytváří podloží pro budoucí konflikt, stává se autorem zápletky). V podstatě takový no budget prototyp Počátku (rozpočet činil asi 3 tisíce liber) – psychologický heist movie, v němž je k úspěšně provedenému zločinu potřeba „nabourat“ se do podvědomí oběti, odhalit jeho skryté tužby. Po rozložení na jednotlivé části by zřejmě šlo o poměrně lehko srozumitelnou historku, ale vzhledem k tomu, že je prostříháváno mezi čtyřmi dějovými segmenty (plus zastřešující pátý s výslechem), z nichž každý se odehrál v jiném „časovém pásmu“, jde o poměrně náročný test pozornosti (dost pomáhá, že se vše sbíhá k jedné postavě, jejíž proměňující se vzhled napovídá, kde na časové ose se zrovna nacházíme), který si budete chtít nejspíš vyzkoušet víckrát… ani pak ale zřejmě neokážete s jistotou říct, co se doopravdy stalo (celý film je rámován retrospektivním vyprávěním muže, který nemá důvod říkat pravdu). 80% Zajímavé komentáře: ScarPoul, Madsbender(25.7.2017)

  • Isherwood
    *****

    Zpočátku to vypadá, že Nolan se vydá zkoumat hlubiny duše jednoho bídného voyeura. Po čase však obratně stočí děj do roviny temného thrilleru, kde si divák nemůže být jistý ani zaměřením postav, ne natož tak dalšími minutami. Umná práce se střihem (děj se odehrává ve třech časových rovinách) a režisérova práce precizního soustružníka, nakonec vydává dílo, nad nímž jenom uznale pokyvuju hlavou. A závěrečná pointa si může podat ruku se Singerovými Usual suspects, bez debat.(31.8.2008)

  • J*A*S*M
    ****

    Following, aneb Nolanův návod jak se dostat do průseru snadno a rychle.(5.7.2009)

  • Djkoma
    ****

    Nolan ve své prvotině předvedl vše, čím je dnes tak proslavený a uznávaný. Velmi kvalitní scénář, dobrý výběr herců a skvělá atmosféra. Přesto je Following filmem, který je velmi jednoduchý a přes závěrečné procitnutí snímkem bez velkých a nečekaných zvratů. To je vzhledem k tématu možná trochu škoda, ale je to vynahrazeno krátkou stopáží, která udrží jednoduchý film v pohybu bez výraznějších hluchých míst. Na první pokus je to také překvapivě vyzrálé a dobře natočené.(31.12.2008)

  • T2
    *****

    Rozpočet $6,000Tržby USA $48,482Tržby Celosvetovo $-║ Tak natočiť takýto debut, to je už fakt niečo, Christopher Nolan je absolútny majster v tom čo robí a už tu pri tejto jeho prvotine, dokazuje ako vie príbeh naplno ovládať, bez toho aby čo i len na moment stratil nad ným kontrólu a k tomu ho ešte ako je u neho známe dokáže prefíkano zamotávať ako je zvykom u jeho novších známejších počinoch. Miestamy mi dokonca spracovaným príbehu vyrážal dych, hlavne tým ako dokáže pracovať s postavami a ich charakterom. K tomu spraviť z jednoduchého námetu, príbehovú kompozíciu gradujúcu od začiatku po koniec sa len tak nevidí a hlavne keď dokáže každou scénkou naplno upútať pozornosť. Jeden z najlepších filmov čo som videl. /100%/(25.9.2008)

  • Renton
    ****

    Scénář: Christopher Nolan .. Bravurně napsané. No řekněte, koho z vás tohle nenapadlo? Sledovat lidi… Debut dnešního mistra oboru Christopher Nolan byl impozantní. Mozaika časově různě položených scén a jednoznačný tah na branku. Generálka na vysokorozpočtovou skládačku Memento. 85%.(16.11.2007)

  • Adrian
    ****

    Chytlave spojenie chytreho pribehu (hlavne jeho rozvrhnutia) s formalnou strankou (mne osobne silno korespondujuca s Aronofskeho "oficialnou" prvotinou Pi). K absolutnemu vrcholu mi troch vadi iba fakt, ze v sukolesi prisne logikou vystavaneho deja, je jeden z vychodzich bodov postaveny na nahode. I ked na druhej strane zvyraznuje faktor adaptabilnosti v nepredpokladanom vyvoji inak vopred detailne pripraveneho sachoveho planu... 90%(8.12.2007)

  • Radek99
    ****

    Fascinující (skoro)celovečerní debut Christophera Nolana, který dokazuje, že i v prostředí a s prostředky amatérského filmu se dá natočit funkční a homogenní naprosto plnohodnotný snímek, rozhoduje jen a jen talent a to ,,něco" od Boha... Nolan jako naprostý self-made-man hned ve svém prvním filmu vymyslel tak brilantní zápletku a transformoval ji do tak bezchybného scénáře (což později ještě mnohokráte zopakoval), že ta sama o sobě drží jako základní pilíř celou konstrukci filmu. Navíc nabízí hned několik možných interpretací - minimálně doslovnou a obraznou, tedy buď divák vnímá příběh skutečně tak, jak je mu předkládán, nebo může přijmout za své, že celý příběh (a existence některých postav) je jen fiktivní a vznikl v naračním světě hlavní postavy - vypravěče (stejně jako třeba ve Fincherově Klubu rváčů). Nolan navíc (v kontextu svého pozdějšího tvůrčího stylu tak typicky) experimentuje s formou, neboť už tady používá nelineární vyprávění, v němž divák tu samou postavu sleduje hned v několika fázích děje, což postupně odkrývá finesy stavby příběhu. Zajímavá je také zřejmá Nolanova intuice, která má až prognostický rozměr - na dveřích bytu hlavního hrdiny je nalepen znak Batmana, Christopher Nolan zřejmě od začátku podvědomě tušil, kam směřuje jeho umělecký vývoj...(20.8.2012)

  • DaViD´82
    *****

    Nízkorozpočtový Nolanův celovečerní debut, ve kterém použil styl vyprávění ne nepodobný tomu z Dokonalého triku. Na celém snímku jdou lehce vypozorovat témata a vyjadřovací prostředky, které v pozdějších dílech rozvede k naprosté dokonalosti. Following má hodně co nabídnout i ve chvíli, kdy již znáte pozdější slovutnější snímky tohoto režiséra. Perfektně zachycená atmosféra předměstí Londýna, slušní herci a především velmi vydařený a originální scénář. Za zmínku stojí rozhodně Jeremy Theobald, který se objevil již v Nolanově krátkometážním Doodlebugu. Je ohromná škoda, že krom těchto dvou věcí si nikde jinde nezahrál, jelikož hrát umí, charisma také má a jeho hlas je specifický jako málo jiných.(13.1.2007)

  • KarelR
    *****

    Ehm, nebijte mě, ale líbilo se mi to víc než Memento :)(25.8.2008)

  • Superpero
    ****

    Důkaz, že když máte talent a dobrej děj, tak může i hnusně černobílej nízkorozpočťák být dobrou podívanou.(26.8.2010)

  • Shadwell
    *****

    I was lookin' back to see if you were lookin' back at me to see me lookin' back at you. Stejně jako Aronofsky, jehož geniální Pi řadím výše (srovnání obou filmů je nasnadě), i Nolan začínal jako natěrač ve dvou odstínech - černobílý záznam mu notně zrní, ale zkorigovat ho netřeba… a bodejť by jo, takovej screenplay, co si Nolan napsal, se 95% noirům z let 30tých až 50tých směje svou chytrostí pod knírek. Je v tom vznešená krása, ušlechtilá tragika - naprostá a osamělá nezávislost. Akorát herec Jeremy Theobald má hrozný britský přízvuk, a ono je otázka, jestli to je to vůbec herec, protože Nolan film spíchnul přes víkendy za pouhých $6,000.(26.1.2008)

  • mandes

    rozpocet $6,000 trzby americke $48,482(8.11.2006)

  • Fr
    ***

    ,,ZAČALO TO SLEDOVÁNÍM“...... /// Parádní příklad, jak udělat z člověka čuráka (zvlášť, když jde svýmu štěstí naproti). Ale abych byl upřímnej, krom tý pointy…. celkem nuda. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Ujíždím na černobílejch filmech (jestli tím nemaskuješ, že nemáš barevnou bednu…). 2.) Strašně bych chtěl s někým vyjebat! 3.) Thx za titule ,,Elfkam111“ a ,,depressya“. /// PŘÍBĚH *** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ *(22.2.2013)

  • Subjektiv
    ****

    KOMENTÁŘ OBSAHUJE ZÁVAŽNÉ SPOILERY. Nabízejí se dva pohledy na Sledování. První je jednoznačný a doslovný. Bill se zaplete do dokonalé pavučiny Cobba. Takový pohled se mi ale pramálo líbí, vždyť by to znamenalo, že všichni jednají tak, jak Cobb očekává a to není dvakrát věrohodné. Druhý pohled je zajímavější, přikláním se k němu a dávám díky němu čtvrtou hvězdu. Cobb nikdy nebyl, je jen výplodem Billovy choré mysli. Pak je třeba ocenit napětí, chytré spletení scénáře tak, aby divák tápal až do konce či "vlezlou" "sledovací" kameru. Rozpoznat "předznamenání" Mementa, které již jen námět dovedlo k dokonalosti tím, že nekontinuitní řazení scén vysvětlilo specifickým zdravotním problémem hlavního hrdiny. Slabé ****.(24.5.2010)

  • Gimli
    *****

    Paráda! Ani bych neřekl, že je Sledování příprava na Memento. Memento prostě stálo víc peněz, tak líp vypadá. Už tady jsou patrné jasné Nolanovy trademarky. Pomalý, byť dynamický film, který se asi do půlky rozjíždí a pak několik fatálních zvratů a obratů. Zejména ten závěrečný je výtečný! A jelikož to aspoň na mě na začátku působilo po technické stránce strašně amatérsky, tak to celé navíc má obrovskou dávku autentičnosti. O to větší zážitek sledování Sledování skýtá!(11.1.2010)

  • Boss321
    ****

    Už ve svém prvním celovečerním filmu Chistopher Nolan dokázal, že je to nebývale talentovaný režisér. Scénář plný zvratů je napsán velmi chytře a po celých 70 minut nedá divákovi vydechnout. Hrátky s časem, které uplatňuje třeba v pozdějším Mementu jsou sestříhány skvěle. Jediné co mi chybělo je lepší hudební doprovod......(8.4.2008)

  • EdaS
    *****

    Pro Nolanovo pohrávání si se strukturou vyprávění mám zkrátka slabost. Following je film mazaný a atmosferický skoro stejně jako Memento. 90%(25.11.2007)

  • Kulmon
    ****

    Extra levný film natočený za 6000 dolarů. Nolan zde používá postup, který použil později i v Mementu, a kde jej vylepšil k dokonalosti. Tady měl dle mého názoru zůstat a vykašlat se na ty sračky o Batmanovi ;-) Miluju šokující pointy a tady je přesně taková. Respekt!(12.9.2010)

<< předchozí 1 2 3 4 7 13 18 24