Reklama

Reklama

The Twilight Zone - Season 1 (1959) (série)


The Lonely (S01E07)

(epizoda)

Recenze (14)

Slasher 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Zatím asi nejsilnější díl první série - chlap uvězněný k samotě miliony mil od Země a jeho love story s robotkou Aliciou (velmi charismatická Jean Marsh). Pouštní krajina má moc do sebe a zrovna tady by určitě bodla dvakrát taková stopáž. Říkám jako člověk silně v nepřízni s Jonzeho HER. "Witness if you will, a dungeon, made out of mountains, salt flats, and sand that stretch to infinity..." ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Jednoduchý koncept, tentokrát žádná poučení, ale prostě demonstrace nějakého tragického principu. Za zajímavé bych považoval feministické čtení - hrdina tu je zamilován do robotky, která je naprogramovaná tak, že nemůže nemilovat zpět. Opět tuhle progresivnější vrstvu epizoda nijak neakcentuje - byť tenhle princip bude prozkoumán v jiné epizodě ještě téhle série. ()

Mr.Apache 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

V době prvního uvedení Twilight Zone platil Ray Bradbury za absolutního mistra science fiction. Něco jako Stephen King v horroru o nějakých třicet let později. Nebylo tedy divu, že se Serling pokoušel získat pro psaní scénářů ke svému seriálu i Velkého Raye. Ten však měl podmínku, že mu v nich nesmí být změněno ani slovo. Takže se nakonec moc nedohodli (přestože jejich vztahy zůstaly přátelské), a podle Bradburyho scénáře vznikl jeden jediný - poněkud slabší - díl. Serling však nelenil a sám napsal několik epizod, které byly tvorbou mistra inspirovány. The Lonely je rozhodně jedna z nich. Už v úplně prvním díle TZ (Where Is Everybody?) použil Serling některé obrazy z povídky "Mlčící města" (The Silent Towns), obsažené v legendární Marťanské kronice. K čemuž se ale ihned sám přiznal. Na Serlingovu obhajobu však nutno uvést, že tato inspirace je jen velmi lehká. Celý příběh, včetně jeho vyznění, je v podstatě úplně jiný, a kdyby se Rod sám nepráskl, nikdo (ani já) by mu to nejspíš neměl za zlé. V The Lonely se opět řeší téma osamění a Bradburyho styl, stejně jako jeho obvyklé propriety, na nás dýchají z každého kroku po tomhle rozpáleném pouštním asteroidu. Rozhodně tu ale nejde o žádný plagiát. Kdepak. Je to plnokrevná serlingovka v dobově bradburyovském duchu. Ovšem (!) s nečekaně brutálním, až cynickým závěrem, hodným pověsti Zóny soumraku. Navíc pojetí jedné z postav (pokud v tomto případě můžeme opravdu hovořit o postavě) zcela odpovídá vývoji, předpokladům a poznatkům z roku 2019. I to je jeden z důvodů trvalé atraktivity této kvalitní, posmutnělé, ovšem stále velmi silné sci-fi epizody. ()

Ainy 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Hodně brutální trest. Divím se, že se lidstvu v téhle sci-fi epizodě vyplatilo věznit zločince na asteroidech a ke každému z nich na jeho soukromou planetu jednou za čas se zásobami přilétat. Když už jsem u té brutálnosti, tak závěr byl teda pěkně hnusný! ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Vrcholně smutná pointa se k jinak optimistické Zóně soumraku snad ani nehodí, na druhou stranu však musím konstatovat, že je to jedno z nejlépe zpracovaných témat umělé inteligence. Tenhle díl by si zasloužil se stejně kvalitní atmosférou rozvinout do celovečerního filmu, snesl by to. ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Při expozici a ještě při zápletce, vlastně po celou první půlku, to vypadá na dost slabou epizou, jakkoli i tentokrát jde o eminentní (a jak se ukáže na konci, velmi dobře situačně zasazené) téma. Hypertrofují zde jisté slabiny vícera dílů, totiž promluvy postav sestávající z patetických deklamací relevantních myšlenek a naivně umělá nastrojenost situace (oproti situacím přirozeným jako např. ve Stopařovi, nebo primitivně bazálním, do nichž jsou postavy bez jakéhokoli kontextu prostě vrženy, jako v Kde jsou všichni nebo v Pěti postavách). Také atmosféra nepůsobí tak mocně jako jinde. Ale už zcela poslední moment před půlícím předělem, moment docela hrůzný (repetice "My name is Alcia...") je dost silný na to, aby v divákovi vzbudil živou reflexi a očekávání věcí příštích. Dalším silným momentem, opačného ovšem vyznění, jsou robotovy slzy. A pak samozřejmě moment finální (v kteréžto scéně představitel hlavní postavy krásně hraje fyzicky jazykem), moment ponechávající diváka s předestřeným dilematem brutálně otevřeným. Pro nás dnes o to silněji, že tato sci-fi epizoda "verneovsky" předpovídá problematiku, jejíž prehistorie je v naší době již započata a od jejíž aktuálnosti nás možná dělí pouhá desetiletí. Situace, do níž je zasazena, je dost přitažená za vlasy, nicméně je eminentně relevantní, jak vystihuje název The Lonely. Slasher tady píše, že "zrovna tady by určitě bodla dvakrát taková stopáž". Souhlasím. ()

Omnibus 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

"Samota bez konce... bohužel bez konce." Angel Ex Machina vs. finále nepochopitelně visící ve vzduchoprázdnu. Bohajeho, kam se poděla poslední stránka scénáře, to ji ztratili nebo zapomněli natočit?! Roky děsivé pouštní izolace, na pokraji šílenství. Země už je jen pouhý přelud a před ním 50letá věčnost. A Corry ani neví, jak (a zda) vůbec vydrží následující den! Spasila ho Alicia, krásná a étericky křehká Sirael. Svými slzami otevřela jeho srdce, vyplnila Corrymu vesmírnou prázdnotu a zachránila ho před zešílením ze strašlivé samoty. A on k ní přilnul a byla mu nebližší (prakticky i jedinou) bytostí v celém tom pustém, lhostejném vesmíru! A dál? Vytáhneme šňůru ze zásuvky a šlus? Na pohodu a ihned, jako když luskneš prsty a máme zde psychicky zcela zdravého a vyrovnaného mukla Corryho, těšícího se "domů", který kapitána za jeho trefu vděčně poplácává po zádech? To neberu. Lidi jsou křehké nádoby a jednají zkratovitě i při daleko menším emocionálním šoku, než byl tento. Corry a Alicia se spolu romanticky koukali na hvězdy, smáli se a hráli hry (možná i pod peřinou, však v návodu k použití stálo: "To all intent... this creation is a woman."), stala se "rozšířením jeho existence". Miloval ji, už nebyl osamělý. Byli spolu 11 dlouhých měsíců! Btw, např. ke vzniku Stockholmského syndromu vedlo pouhých 130 emočně vypjatých hodin. Přitom by prý, alespoň tak nám to předkládá epizoda The Lonely, stačilo těm uneseným rázně připomenout kdo je kdo, že policajti jsou ti hodní a únosci ti zlí (jako by to oběti celou tu dobu snad nevěděly, že, stejně jako Corry) a jako lusknutí prstem by bylo po syndromu. Jednoduché jako facka, resp. výstřel z pistole. A psychiatři nebudou mít co žrát... Takže Isaac Asimov, Ray Bradbury a Karel Čapek si jen zbytečně honili literární triko? Žádné problémy s humanoidními roboty lidské psychice nehrozí, Elon Musk s Optimusem a Tesla Bot dostali zelenou a robotka Sophia dokonce dostane občanství Saúdské Arábie? Aha, ta Sophia už ho dostala. Hm. Ale zpět k filmu. Znovu opakuji, lidi jsou křehké nádoby a jednají ZKRATOVITĚ i při daleko menším emocionálním šoku, než byl ten Corryho. Takže vyšumění příběhu do prázdna, řekl bych do citové nicoty, naprosto neberu a zdejších 86% imho nevypovídá o schopnosti pětkujících uživatelů nějaké té empatie, ale spíš o jejím nedostatku. Edit 2023: po druhém zhlédnutí zvedám na čtyři hvězdy, zejména po porovnání s podobným tématem ve filmu Maják (1972). ()

Anderton 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Chlapík v sebeobrane zabije a dostane za to trest 50 rokov väzenia...na ďalekom asteroide, v úplnej samote. Každé tri mesiace sem prichádza zásobovacia loď s posádkou a s odpoveďou na otázku, či náhodou nedošlo k udeleniu milosti. Jednému kozmonautovi príde odsúdenca ľúto a prinesie mu jeden zvláštny dar... na prvý pohľad spásu, lenže veci sa vyvinú trochu inak, osud je totiž nevyspytateľný. Doterajší vrchol série, v dokonalom "asimovskom" duchu... ()

PetrPan 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Sedmý díl a sedmá zhlédnutá epizoda a druhý kandidát na plné hodnocení.  První mimozemské sci-fi v rámci Zóny a po Where is Everybody? další velmi komorní příspěvek o osamění, při němž se  mi po odhalení nosného tématu ihned vybavil Isaac Asimov a jeho zákony robotiky. Inspirace soudobými autory sci-fi je tu pak víc než zjevná a co do atmosféry (natáčeno v Údolí smrti) pak dokonalé.  Pětihvězdičková vesmírná balada, kde mi  zazněl drobný disharmonický tón jen při prvním seznámení Corryho s robotickou dívkou. Ta dramatická nenávistná předehra mi přišla trochu zbytečná. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Odsouzenec v podání Jacka Wardena (Dvanáct rozhněvaných mužů) je uvězněn na samostatné planétce. Nekonečné odpykávání trestu mu změní jedna z pravidelných návštěv „dozorců“... Ve vybraných scénách mi tato povídka připomněla o pár let mladší Solaris, i zde má tragická romance v nadpozemských prostorách silně emotivní náboj. Souhlasím s často uváděným názorem, že by zpracování sneslo i delší stopáž, dopad na diváka v závěru mohl být ještě silnější, kdyby se onen neobyčejný vztah rozehrál hlouběji a zasluhoval by možná i více romantický hudební doprovod. Přesto dávám plný počet, neboť i tato epizoda mi v rámci svých omezených (časových) možností přinesla dokonalý malý-velký zážitek. ()

mm13 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

V tejto chvíli najvážnejší kandidát na plný počet hviezdičiek! Stále som toho videl málo, aby som v rámci série Twilight Zone dokázal triediť, ale emočný dopad tejto epizódy predčil všetky doteraz videné. Pre neštandardné vzťahovky mám skrátka slabosť, táto miniatúra toho v sebe naviac obsiahla ďaleko viac a položila celý rad otázok, s ktorými istý subžáner sci-fi pracuje intenzívne a v rôznych obmenách dones. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Zajímavé. Zatímco u Black Mirror byly jednotlivé epizody natahované na celou hodinu, ačkoli by námětem vystačily tak na poloviční stopáž (a to ještě maximálně), tak u Twilight Zone je to někdy naopak. Stejně tak tady - úžasná podmanivá atmosféra, zajímavý příběh a působivé lokace, ale vše se zde bere moc rychle, zasloužilo by si to delší zpracování a je to na tom dost znát. Nebo se aspoň mohl režisér pokusit narvat toho co nejvíc do těch 25 minut, protože takhle to podle mě nemá plně využitý potenciál. Je to hodně dobré - ale ne úplně malému zklamání se prostě nevyhnu. Slabé 4* ()

Reklama

Reklama