Reklama

Reklama

The Twilight Zone

(seriál)
  • USA Twilight Zone
Mysteriózní / Sci-Fi / Horor / Thriller / Fantasy / Drama
USA, (1959–1964), 74 h 32 min (Minutáž: 25–52 min)

Tvůrci:

Rod Serling

Režie:

John Brahm, Douglas Heyes, Buzz Kulik, Lamont Johnson, Richard L. Bare (více)

Předloha:

Lucille Fletcher (rozhlasová hra), Richard Matheson (povídka) (více)

Hrají:

Rod Serling (vypravěč), Robert McCord, Jay Overholts, James Turley, Vaughn Taylor, David Armstrong, Jack Klugman, Burgess Meredith, John Anderson (více)
(další profese)

Série(5) / Epizody(156)

Obsahy(1)

Zóna soumraku je místo, které existuje v každém okamžiku, prostoru nebo mysli, ale vždy, když to nejméně očekáváte. Když se ocitnete v této oblasti neomezených možností, buďte opatrní, co říkáte nebo děláte. Správná rozhodnutí vám mohou pomoci najít cestu zpět, někdy s větším štěstím a bohatstvím. Špatná rozhodnutí často vedou k šílenství a smrti nebo věčnosti uvězněné v této dimenzi. Obyčejní lidé se ocitají v mimořádně ohromujících situacích, které se každý snaží pozoruhodným způsobem vyřešit. (Shr1nK)

(více)

Recenze (29)

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Twilight Zone nejsou jen černé historky, je to něco jako americká verze Erbenovy Kytice. Lidé jsou opakovaně nepřiměřeně trestáni za zprotivení proti osudu, za aroganci, snahu získat něco víc, odmítnout určený směr. Místo série křesťanských hodnot tu dominuje víra v americký sen a sebedefinici ve jménu jeho naplnění. Přitom ale ne ve smyslu aktivní propagandy těchto hodnot, Serling byl naopak vnímaný jako progreaivní tvůrce a opak konzervativce. Jde spíš o vžitou víru v pracovitost a přiměřenou odměnu, kterou si možná při psaní scénáře ani neuvědomoval. Nakonec, při méně politickém čtení, jde většinu zápletek vnímat jednoduše jako vrozený strach z nekontrolovaného individualuzmu - ne ve smyslu "individualizmus je zlý", ale "nebezpečný a nejistý", což je nakonec vnitřní strach mnoha lidí - možná tím spíš těch, kteří v individualizmus věří. V nějaké z epizod Twilight Zone se hrdinové dočkají trestu za přílišnou aktivitu i pasivitu, zvědavost i apatii, hlasitost i tichost, introverzi i extroverzi - prakticky za vše, čímž může být člověk definován, se v Twilight Zone dočká trestu, což by mohlo být vnímáno jako vrcholně cynické, ale právě proto volím ono připodobnění k Erbenovi, který nakonec taky končí u toho, že je člověk potrestaný prakticky za vše, čím nějak nabývá na jedinečnosti. Je taky vtipné, kolik historek je založeno na pointě, jak špatně se člověk má, když se mu splní všechna přání - v jedné je to doslova peklo, čili opak trestu je ještě větší trest. Rozhoduju se pak nečíst to jako pamflet vybízející k tomu "nečinit volby" ani potřít kritiku reálného kapitalismu (několik kusých epizod, především A Stop at Willoughby, nabízí možná nevědomky dokonce tvrdou kritiku kapitalismu), ale naopak sebereflektivní pochopení, že jakákoliv volba má své následky a měli bychom se naučit s tím počítat a přijmout to. Škoda, že se to vše manifestuje pořád v rámci amerického nukleárního systému, určitou bariéru Serling nedokázal překročit a jeho bajky vždy zůstávají uvnitř, neumí se na věc podívat opravdu zvenčí a neumí nabídnout pohled na svět, který přesahuje mantru USA. Samozřejmě je při podobných čteních taky třeba brát v potaz, že jde o víc než půlstoletí starý seriál - jsme dnes celkem jinde. Jako určitá časová kapsle je to ale fascinující. Některé epizody jsou samozřejmě trochu naivní, jiné absurdní, ale některé si v sobě zároveň zachovávají kus univerzálního tápání. Je to nepochybně fenomén a jeden z nejvlivnějších televizních produktů - určitě stojí za pozornost. Žádná další z podobných antalogií, co znám, od Věřte nevěřte po Black Mirror, každopádně nedokázala zdaleka totéž. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

(59/156) Nadčasová... magická... fascinující... plná temna, fantazie, osudovosti, někdy i poezie... nesoucí diváka na vlnách pohltivé atmosféry krátkých příběhů do jiných dimenzí existence lidského bytí a tohoto světa... dávající televizi, stejně jako hororovému a mysterióznímu žánru zcela nový rozměr... s celou studnicí jedinečných, malých velkých filmových zážitků pro diváky a rovněž studnicí velkých podnětů k inspiracím pro celé generace budoucích tvůrců. Taková je ZÓNA. *** Nikdy bych nevěřil, že se s takovým nadšením zadívám do amerického seriálu, vlastně se mi téměř příčí použít ono dnes tolik oblíbené a všude sprofanované slovo seriál, pod nímž si obvykle představím v první řadě stupidní telenovely, trapné sitcomy a nekonečné pohádky pro dospělé z produkce současných komerčních stanic. Takže napíšu, že jsem se postupně zadíval do této neobyčejné sbírky filmových žánrových povídek z přelomu 50./ 60. let, doprovázené pokaždé pěkně napsaným komentářem průvodcem a hlavním tvůrcem Zóny Rodem Serlingem, a jsem nadmíru spokojen. Také překvapen, jakými nadčasovými scenáristickými i filmařskými nápady oplývali američtí televizní tvůrci v dobách drobných černobílých přijímačů. Úroveň těchto krátkých filmů dosahuje nejednou stupeň obrovské tvůrčí geniality, a byť se v tak rozsáhlé sbírce najdou samozřejmě kousky pro mě osobně jednou lepší a jindy zas trochu slabší, ty geniální a nezapomenutelné u mě rozhodují o výjimečnosti celku, který si jiné hodnocení, než plný počet dle mého názoru nezaslouží. *** Osobní TOP 10 epizod (řazeno chronologicky): And When the Sky Was Opened (S01E11), Elegy (S01E20), A Stop at Willoughby (S01E30), A Hundred Yards Over the Rim (S02E23), The Obsolete Man (S02E29), It's a Good Life (S03E08), The Midnight Sun (S03E10), Five Characters in Search of an Exit (S03E14), Valley of the Shadow (S04E03), An Occurrence at Owl Creek Bridge (S05E22) ()

Reklama

Omnibus 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

"Nadčasovost s invencí, na pláži si staví hrad, strýček Rod jim pomáhá. Z čeho staví? Z žuly snad? Moře času tuhle stavbu omývá... a omývá.... U všech ďasů, je to možné? Zrnko krásy nesmývá!" Faraoni, rozvalující se na trůnu, si nechali stavět pyramidy. Rod Serling, skromně sedící na režisérské sesli, vlastníma rukama vybudoval jinou nadčasovou stavbu, sahající daleko výš než Cheopsova či Tutanchámonova hrobka. Serlingovo dílo dosahuje výš, než jakýkoli jiný lidský výtvor, až k samotným hranicím vesmíru, kde se nachází ukrytá, z vláken tajemného šerosvitu lidských myslí utkaná pavučina Temné zóny. Snoval ji vizionář, kterého podezřívám, že je scenáristická reinkarnace věštce Nostradama, a že s technickými detaily ohledně budoucnosti mu radil, přes rameno mu nahlížející, duch Leonarda da Vinciho. Je to tajuplné, leckdy i mrazivé, s překvapivými, často údernými pointami a hlavně je to neskutečně nadčasové. Proč? Protože hluboce lidské. // Dva roky jsem planě sliboval kolegovi Mr.Apache, že se do Zóny konečně vydám a jeho slova, že odtamtud už není návratu, jsem jako nějaké vytrvale bzučící komáry plašil máváním rukou. Měl pravdu, pacholek. Seriál starší než já a přesto jako nový, i v tomto miléniu stále aktuální. Po prvním neklidném uvíznutí mé duše v soumračné prázdnotě Zóny už nebylo návratu. Apačovi děkuju a mistrovi tam nahoru posílám pohlednici s pozdravem. Adresa: Rod Serling, Imagine street 1963, Peaceful Valley, TZ. ()

PanCitron 

všechny recenze uživatele

Nepřekonatelná Serlingova povídková série, jejíž stopy lze ještě teď hledat u nejednoho současného tvůrce. Samozřejmě, čas veskrze vyselektoval to nejikoničtější, ale i tak lze v celém běhu najít plno neméně působivých dílů. Nebyly to úplně všechny, ale to už se při takovém formátu spíš očekává. Rozhodně se však stále jedná o televizní pořad nejvyšší jakosti. oblíbené díly: 1x08 - Time Enough at Last, 1x16 - The Hitch-Hiker, 1x25 - People Are Alike All Over, 2x05 - The Howling Man, 2x06 - The Eye of the Beholder, 2x29 - The Obsolete Man, 3x24 - To Serve Man, 3x26 - Little Girl Lost, 3x28 - The Little People, 4x11 - The Parallel, 5x03 - Nightmare at 20,000 Feet, 5x15 - The Long Morrow, 5x17 - Number Twelve Looks Just Like You. ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Po šesti zhlédnutých epizodách tohoto byť televizního, filmově velmi kvalitního a působivého seriálu (některé epizody jsou vizuálně skvostné) lze konstatovat násl. (řazeno od nejbanálnějšího k nejdůležitějšímu): 1) Zdá se, že jestli vám vstupy vypravěče (jímž není nikdo menší než autor Serling) budou (stejně jako původně reklamnní předěly v půlce každé epizody) vadit, rušit vás a jeho řeči vám oslabovat a rozmělňovat filmovou "řeč" epizody (jako mně), nebo je naopak budete kvitovat, těšit se na ně a vnímat je jako prvek, který prožitek epizody podstatně posiluje (jako tvůrce titulků Mr.Apache), záleží na tom, jaká máte obecná divácká očekávání a zda jste žánrově poučeným fanouškem (jako Mr.Apache), nebo jen náhodným mimožánrovým divákem (jako já). Avšak i já musím uznat, že v některých epizodách oceníme vypravěčův vstup alespoň zpětně, kdy nám po jejím skončení teprve dojde, co vlastně naznačoval. A třeba ve Where is everybody je vypravěčský úvod velmi obecný, krátký a patřičný. 2) V pointě poloviny epizod (tj. tří ze šesti) je velmi silně obsažena americká vlastenecká ideologie (budoucí lety na měsíc hrdinných budoucích kosmonautů, prostý heroismus prvních kolonistů západních teritorií, "neamerický" totalitní stát), přičemž příslušné téma není v pointě jen nějak "implicite přítomno", nýbrž je velmi výslovně a s patřičnou uvědomělostí explikováno. 3) Nejenže takové pointy, ačkoli jsou vždy kvalitativně nižší než celý zbytek epizody, její celkové vyznění nenarušují, jsouce od zbytku více méně volně oddělitelny, nýbrž i v epizodách, jejichž pointy jsou těchto věcí prosty, tvoří pointy jakousi přidanou hodnotu, nový rozměr či zcela určitý a dosud netušený náhled na to, co se v příběho vlastně dělo, nicméně vyprávění samotné je zcela plnohodnotné i bez pointy, která mívá funkci výkladu předložené záhady (obě stránky - vyprávění na jedné, pointa na druhé straně, velmi silně např. v epizodě Stopař). 4) Důvodem, proč se epizody bez pointy vlastně obejdou, je pozoruhodný fakt, že ačkoli jsou předkládány coby polohorrorové záhady, obvykle ukazují nějakou konkrétní základní psychickou potřebu, resp. její deprivaci, případně vpád něčeho zcela určitého, nějakou tu základní potřebu narušujícího; přičemž nejde o psychologii, nýbrž začasté o předvedení některé ze základních existenciálních daností lidského pobytu. Jak tyto danosti, resp. potřeby, tak i je narušující prvky, jsou divákovi předloženy (resp. postavy jsou do patřičných situací vrženy) náhle, bazálně, vše je v nejlepším slova smyslu "primitivní", k čemuž přistupuje silná řeč estetického filmového obrazu a umně budovaného napětí, což ve výsledku vede k tomu, že divák prožívá uvědomění si příslušné danosti a její deprivace, filmová řeč otevírá jeho nitro pro jejich spontání rozjímání právě jako bazálních daností, jejichž spolehlivost je jen zdánlivě samozřejmá. Bez velkých keců asi tak: Je to vždycky nějaký člověk (případně víc lidí) s určitým fatálním problémem - lze to vnímat mysteriózně, psychologicky i existenciálně. To je myslím společné všem epizodám a skvělá je právě ta rozmanitost - co díl, to nějaké bazální "primitvní" téma.Vše řečené je přítomno už v úvodní epizodě Where is everybody, která tak předznamenává charakter a kvalitu seiálu, jenž otevírá. Čtyři hvězdy nebo pět, jiné hodnocení je nemožné. () (méně) (více)

Galerie (13)

Zajímavosti (32)

  • Ak nerátame tvorcu, hostiteľa a rozprávača Roda Serlinga, bol Robert McCord jediný herec, ktorý sa objavil vo všetkých piatich sezónach. Na druhom mieste sú Jack Klugman, John Anderson, Jon Lormer a Vaughn Taylor, z ktorých sa každý objavil v štyroch sezónach. Klugman a Taylor sa obaja objavili v prvej, tretej, štvrtej a piatej sezóne, Anderson sa objavil v prvej, druhej, štvrtej a piatej sezóne a Lormer sa objavil v prvých štyroch sériách. (shimik77)
  • Rod Serling vyzval divákov, aby mu poslali scenáre. Zaplavili ho 14,000 scenármi, z ktorých si prečítal len 500. Z nich boli dobré iba dva, ale tie nezodpovedali formátu relácie. (shimik77)

Související novinky

Huliči, DiCaprio a Nottingham

Huliči, DiCaprio a Nottingham

29.07.2008

V dnešní vydatnější novinkové náloži potřetí zahulíme a uvidíme, co připravuje Leonardo DiCaprio a jak to vlastně vypadá se Scottovým Nottinghamem. Jednička stála 9 milionů a vydělala 23, dvojka si… (více)

Reklama

Reklama