Reklama

Reklama

The Twilight Zone

(seriál)
  • USA Twilight Zone
Mysteriózní / Sci-Fi / Horor / Thriller / Fantasy / Drama
USA, (1959–1964), 74 h 32 min (Minutáž: 25–52 min)

Tvůrci:

Rod Serling

Režie:

John Brahm, Douglas Heyes, Buzz Kulik, Lamont Johnson, Richard L. Bare (více)

Předloha:

Lucille Fletcher (rozhlasová hra), Richard Matheson (povídka) (více)

Hrají:

Rod Serling (vypravěč), Robert McCord, Jay Overholts, James Turley, Vaughn Taylor, David Armstrong, Jack Klugman, Burgess Meredith, John Anderson (více)
(další profese)

Série(5) / Epizody(156)

Obsahy(1)

Zóna soumraku je místo, které existuje v každém okamžiku, prostoru nebo mysli, ale vždy, když to nejméně očekáváte. Když se ocitnete v této oblasti neomezených možností, buďte opatrní, co říkáte nebo děláte. Správná rozhodnutí vám mohou pomoci najít cestu zpět, někdy s větším štěstím a bohatstvím. Špatná rozhodnutí často vedou k šílenství a smrti nebo věčnosti uvězněné v této dimenzi. Obyčejní lidé se ocitají v mimořádně ohromujících situacích, které se každý snaží pozoruhodným způsobem vyřešit. (Shr1nK)

(více)

Recenze (29)

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Rod "můžete mi říkat podvyživený Hitchcock" Sterling jako tvůrce a průvodce zónou soumraku. Klasika a předobraz (nejen) povídkových (nejen) seriálů pohrávajících si (nejen) s „okrajovými“ žánry horroru, sci-fi apod. Ne, že by tu podobné snahy nebyly i před tím (v TV i rozhlase, viz Hitchcock či Welles), ale nikdy s těmito žánry jako stěžejními a ostatně nikdy ani takto kvalitně, s tolika známými spisovateli a v takovém měřítku. Díky rokům vzniku se v tématech hodně pracuje se strachem z atomové krize, „mccarthismem“, objevováním vesmíru, paranoiou studené války apod. Od druhé sezóny si tvůrci dovolují na svou dobu odvážné trikové kousky, ale přesto to většinou stojí hlavně na nápadech, ději a pointách. Samozřejmě, že vzhledem k povídkovému pojetí to díl od dílu kvalitativně výrazně osciluje, ale celkově jde o klasiku nad klasiky, jejíž nejlepší epizody zůstávají dodnes mnohdy nepřekonány. (1x01) Where is Everybody? 3/5 Když celá povídka (jinak výtečná) stojí na jednom herci, tak proč obsadit ochotníka místo herce? (1x02) One for the Angels 4/5 Obchodník, který by i Horstu Fuchsovi prodal sadu nožů WS International versus byrokratismem svázaný sympaťák Smrťák. (1x03) Mr. Denton on Doomsday 3/5 Osudový western s ostudným ožralou a s osudovou přestřelkou. (1x04) The Sixteen Millimeter Shrine 4/5 Sunset Blvd. ve zkratce. (1x05) Walking Distance 2/5 Sentimentálně vlezlé cestování časem s ponaučením o těch pravých hodnotách. (1x06) Escape Clause 4/5 Hypochondrický Faust, pupkatý ďábel a skvělé řešení co s nesmrtelností, škoda jen zbytečného epilogu. (1x07) The Lonely 2/5 Samota je sice hrozná věc, ale nudit kvůli tomu diváka netřeba. (1x08) Time Enough at Last 5/5 Televizní definice ironie. Náruživý čtenář těžký úděl má. Tolik knih a tak málo času. (1x09) Perchance to Dream 5/5 Psycho-horror, u kterého mi nikdo nevymluví, že stál (nejen) u zrodu Nočních můr z Elm Street. Akorát je mnohem lepší a po celou stopáž v realitě pevně ukotvený. Což ho dělá ještě mrazivějším a tím pádem i působivějším. (1x10) Judgment Night 3/5 Ponorkové deja vu. (1x11) And When the Sky Was Opened 4/5 Gagarin nebyl první člověk ve vesmíru, to jen na ty první není vzpomínáno. (1x13) The Four of Us Are Dying 3/5 Mrhání dobrým námětem, škoda. (1x14) Third from the Sun 4/5 Výtečná znepokojivá atmosféra blížícího se konce na jedné straně a očividná pointa na té druhé. (1x15) I Shot an Arrow into the Air 4/5 Utahaný průběh o nepovedeném prvním letu do vesmíru s posádkou, ale kvůli finále se vyplatí vydržet. Ostatně tohle finále si Sterling nápadně podobně zopakuje i o pár let později při psaní scénáře k jednomu z nejslavnějších sci-fi filmů všech dob. (1x16) The Hitch-Hiker 5/5 Psycho terror, lekačky a geniálně obsazený ošuntělý stopař. Původní rozhlasovou hru bych si někdy rád poslechl. PS: Tak jsem ji slyšel v podání Orsona Wellese a rovněž sakramentsky dobré. (1x17) The Fever 3/5 V zásadě výborné, ale látka je to na mnohem kratší stopáž. "Fráááánklin, Frááánklin!" (1x18) The Last Flight 4/5 Dobře vymyšlené, málokdy se k cestování časem přistupuje takto důsledně "co se stalo, stalo se a stalo se tak vždy, jinak by se nestalo, co se stalo". (1x20) Elegy 4/5 Nápad za všechny prachy, škoda že zůstalo jen u něj. (1x21) Mirror Image 4/5 Sama sebou². Mít to jiný závěr, kupříkladu že to celé bylo varování, aby do busu nenasedala a tím se vyhnula smrtelné nehodě, tak by to bylo perfektní, protože ten použitý konec vyznívá dost do ztracena. (1x22) The Monsters Are Due on Maple Street 4/5 Z toho měl být rozsahem minimálně dvojnásobný díl s psychologickou drobnokresbou. Takhle je ta psychologie davu příliš skoková, což ubírá na působivosti. Potěší ovšem odkaz na Loterii Shirley Jacksonové. (1x23) A World of Difference 4/5 Cut! And now something completely different... (1x27) The Big Tall Wish 4/5 Vyplněné dětské sportovní přání jakožto nejhorší noční můra sázkových kanceláří. Naštěstí sázkařská lobby rychle zasáhla a tak je konec boxera za výkonnostním zenitem, který ve svém životě schytal až příliš ran, sympaticky reálný. Navíc odvážná a společensky záslužná epizoda, protože výhradně černošské obsazení hlavních rolí (navíc tu běloch masíruje černocha) bylo v roce 1960 v televizi zcela nevídané. (1x29) Nightmare as a Child 3/5 Přemoudřelá princeznička, ze které by Freud měl velikou radost. Znalý divák již ovšem tolik nadšení neprojeví. (1x30) A Stop at Willoughby 5/5 Push-push-push... Nádherně melancholicky posmutnělá epizoda o vystresovaném muži, který se narodil do špatného století a nezvládá tempo doby. Taková k lepšímu (výrazně lepšímu!) přepracovaná epizoda Walking Distance. (1x31) The Chaser 5/5 Půvabná variace na "pozor co si přejete, může se vám to vyplnit". A kdo by byl řekl, že ďábel je tak sympatický cynik a knihomol? (1x34) The After Hours 4/5 Marsha? Marsha? MARSHA! Vynikající znepokojivá atmosféra obchodního domu po zavíračce, která je ovšem zcela zruinovaná debilní pointou. (1x36) A World of His Own 5/5 Nic pro feministky. Ovšem pro ty kteří mají smysl pro humor je to jako dělané a navíc jde o půvabný důkaz, že k dobré zábavě stačí velmi málo. Konkrétně Mathesonova předloha, jedna pracovna s jedním krbem a třemi herci se dvěma obálkami a jedním Serlingem navrch. (2x05) The Howling Man 4/5 Gandalf Bílý jako představený prapodivného kláštera s jedním (ne)vinným vězněm zákonům navzdory. Ta atmosféra! Ty úhly kamery! A ach ten hloupý, hloupý konec... (2x06) Eye of the Beholder 4/5 Status legendy je tomu spíše na obtíž. Výtečné to nesporně je (především pak vizuálně); jen ne tak výtečné jak se tvrdí. (2x11) The Night of the Meek 4/5 Ožrala, toho času obchoďákový Santa na káry, který se dostane ke skutečnému Santově vaku na dárky. Tak dobré, že bych se vůbec nedivil, kdyby to byla v mnoha rodinách pravidelně na Vánoce pouštěná klasika. (2x15) The Invaders 5/5 Prostá selka žijící na samotě versus titěrné hračky z vesmíru. A ne, nehraje se na uvolněnou notu. Ba naopak jde o epizodu s neskutečně vypjatou atmosférou teroru ve zdánlivém bezpečí vlastního domu. (2x19) Mr. Dingle, the Strong 2/5 Nechtěně vtipné v momentech, kdy to vtipné vůbec být nemá a naopak trapně nevtipné v těch, kdy to vtipné být má. A těch je většina. (2x22) Long Distance Call 3/5 Americkému Tomáši Holému volá skrze dětský telefon mrtvá babička a chce ho mít u sebe. A nebo taky ne... Vynikající námět na horror, ale ve výsledku je to spíše jímavá limonáda.(2x25) The Silence 4/5 Mluviti stříbro, mlčeti zlato aneb Big Brother 1961. (2x27) The Mind and the Matter 3/5 Také vždy po ránu pohrdáte všemi těmi tlačícími se davy? Máte lidí a jejich chování plné zuby? Tak toto bude vaše oblíbená epizoda a ještě dojdete bohulibého ponaučení, že samota není to samé co osamělost. (2x28) Will the Real Martian Please Stand Up? 4/5 A já bláhový žil v domnění, že z Venuše jsou ženy. (2x29) The Obsolete Man 5/5 - I’m a human being! - You’re a librarian, Mr. Wordsworth. Státní monstr proces v orwellovské dystopické společnosti s „přežitým“ knihovníkem. Z procesu by McCarthymu i Trudákovi srdéčka (měli-li nějaká) samou radostí zaplesala; z této epizody zase srdéčko plesalo mně. (3x01) Two 2/5 Nemluvné post-apo o nezajímavé dvojici s uchem Bronsonem. (3x05) A Game of Pool 4/5 Kulečníková hra (jako) o život s duchem nejlepšího hráče všech dob. (3x10) The Midnight Sun 5/5 Sugestivně spalující atmosféra blížícího se zániku Země z pohledu "zpocené holky od vedle". Škoda zbytečně se o pointu snažícího závěru; z této epizody spolehlivě vyschne v hrdle i tak. (3x11) Still Valley 3/5 Občansko-válečná Šípková Růženka. (3x14) Five Characters in Search of an Exit 5/5 V Pixaru to musí milovat; a to nejen kvůli geniálnímu šášulovi Murraye Mathesona. (3x21) Kick The Can 2/5 Na papíře kondenzovaná nostalgie, ve ztvárnění však lacině kýčovité melodrama na první signální. (3x24) To Serve Man 5/5 Mírumilovní mimozemšťané a jejich výpomoc nepoučitelnému lidstvu. Tak dobré, že to nadchne i navzdory očividné pointě. (3x28) The Little People 2/5 Nápad zlý není, ale provedení ano. O pekelném nevýkonu Joea Marosse, který posouvá přehrávání do zatím neviděných sfér, raději ani nemluvě. (3x31) The Trade-Ins 4/5 Vzhledem k současnému důchodovému věku až mrazivě aktuální epizoda o šanci na pokračování života v mladých tělech. Jen si vybrat ten správný model. A mít na něj; to tedy především. (4x02) The Thirty-Fathom Grave 4/5 - Knock! Knock! - Who's there? - World War II American Submarine from the past, yo! (4x06) Death Ship 4/5 Matheson to dobře vymyslel i napsal, ale obsazení mu to kazí. Z toho tria umí hrát jen jeden. Druhý během vypjatých scén vypadá jako když se pitvoří Andy Serkis a třetí má nehybné mimické svaly, což se snaží vynahradit mácháním rukou. Škoda, protože tohle mělo potenciál na jednu z nejlepších epizod. (4x16) On Thursday We Leave for Home 4/5 Studie muže, který si na nehostinné planetě trýzněné spalujícím žárem dvou nikdy nezapadajících sluncí vypěstoval díky své třicetileté absolutní moci nad slepě poslouchajícími ovečkami fanatický božský komplex. (5x03) Nightmare at 20,000 Feet 5/5 Kdopak by se mončičáka na křídle za bouře bál? (5x06) Living Doll 5/5 My Name is Talky Tina and I am going to kill you. Kojak versus znepokojivá mluvící panenka jakožto temné alter ego adoptované dcerky. Příkladně gradované. (5x07) The Old Man in the Cave 3/5 Post-apo s Coburnem, které vám školometsky o hlavu omlátí své sdělení. Pořádně, opakovaně. A kdybyste ho náhodou nepochopili, tak znovu a znovu. (5x17) Number 12 Looks Just Like You 4/5 Variace na "Eye of the Beholder" v opačném hávu. Paradoxně aktuálnější než v době vzniku; s tím zasazením do roku 2000 to celkem i trefili. Škoda pouze mužského (ne)herce a obsazení osmnáctileté třicetiletou. (5x15) The Long Morrow 4/5 Čtyřicet let samoty ve vesmíru na zbytečné misi bez významu. Nádherně posmutnělý závěr. (5x22) An Occurrence at Owl Creek Bridge 4/5 Nejfilmovější epizoda a oscarový materiál; doslova. Na televizní projekt divné, že? Není to totiž původně natáčené pro Twilight Zone, ale jde o samostatnou francouzskou krátkometrážní adaptaci Bierceovy povídky zakoupenou Sterlingem v Cannes právě pro pátou sérii. Dotočeny k němu byly pouze uvozující proslovy. Každopádně dobrá žánrová povídka z dob Občanské války, která do série padne jako ulitá, ne že ne. A navíc ta lahůdková práce s filmovým časem. (5x23) Queen of the Nile 4/5 V době IMDb to působí jako ještě větší "pohádka" než tenkrát. Každopádně ovšem zdařilá variace na Čachtickou paní. (5x28) Caesar and Me 3/5 Kdo je loutka a kdo loutkář? () (méně) (více)

kiddo 

všechny recenze uživatele

V některých případech zastaralé a obehrané už v době vzniku a ve své tendenci udílet moralistická kázání otravně pompézní, což by snad tolik nevadilo, kdyby ty udílené morální lekce nebyly po uplynulých desetiletích tak nějak dědoučkovsky samozřejmé a ve své překonané progresivnosti nesnesitelně samolibé. Nutno sledovat zhruba stejně naléhavě jako číst manifesty o zlu nevolnictví. Jako fajn, pokud se člověk chce chlubit, že to viděl, ale ta opravdu podnětná povídková tvorba se dneska odehrává jaxi někde jinde, žáno. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Twilight Zone nejsou jen černé historky, je to něco jako americká verze Erbenovy Kytice. Lidé jsou opakovaně nepřiměřeně trestáni za zprotivení proti osudu, za aroganci, snahu získat něco víc, odmítnout určený směr. Místo série křesťanských hodnot tu dominuje víra v americký sen a sebedefinici ve jménu jeho naplnění. Přitom ale ne ve smyslu aktivní propagandy těchto hodnot, Serling byl naopak vnímaný jako progreaivní tvůrce a opak konzervativce. Jde spíš o vžitou víru v pracovitost a přiměřenou odměnu, kterou si možná při psaní scénáře ani neuvědomoval. Nakonec, při méně politickém čtení, jde většinu zápletek vnímat jednoduše jako vrozený strach z nekontrolovaného individualuzmu - ne ve smyslu "individualizmus je zlý", ale "nebezpečný a nejistý", což je nakonec vnitřní strach mnoha lidí - možná tím spíš těch, kteří v individualizmus věří. V nějaké z epizod Twilight Zone se hrdinové dočkají trestu za přílišnou aktivitu i pasivitu, zvědavost i apatii, hlasitost i tichost, introverzi i extroverzi - prakticky za vše, čímž může být člověk definován, se v Twilight Zone dočká trestu, což by mohlo být vnímáno jako vrcholně cynické, ale právě proto volím ono připodobnění k Erbenovi, který nakonec taky končí u toho, že je člověk potrestaný prakticky za vše, čím nějak nabývá na jedinečnosti. Je taky vtipné, kolik historek je založeno na pointě, jak špatně se člověk má, když se mu splní všechna přání - v jedné je to doslova peklo, čili opak trestu je ještě větší trest. Rozhoduju se pak nečíst to jako pamflet vybízející k tomu "nečinit volby" ani potřít kritiku reálného kapitalismu (několik kusých epizod, především A Stop at Willoughby, nabízí možná nevědomky dokonce tvrdou kritiku kapitalismu), ale naopak sebereflektivní pochopení, že jakákoliv volba má své následky a měli bychom se naučit s tím počítat a přijmout to. Škoda, že se to vše manifestuje pořád v rámci amerického nukleárního systému, určitou bariéru Serling nedokázal překročit a jeho bajky vždy zůstávají uvnitř, neumí se na věc podívat opravdu zvenčí a neumí nabídnout pohled na svět, který přesahuje mantru USA. Samozřejmě je při podobných čteních taky třeba brát v potaz, že jde o víc než půlstoletí starý seriál - jsme dnes celkem jinde. Jako určitá časová kapsle je to ale fascinující. Některé epizody jsou samozřejmě trochu naivní, jiné absurdní, ale některé si v sobě zároveň zachovávají kus univerzálního tápání. Je to nepochybně fenomén a jeden z nejvlivnějších televizních produktů - určitě stojí za pozornost. Žádná další z podobných antalogií, co znám, od Věřte nevěřte po Black Mirror, každopádně nedokázala zdaleka totéž. ()

Mr.Apache 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

[Pokud se nechcete unavovat čtením tohoto komentáře, přečtěte si raději ten od uživatele Corpsegrinder. Nic výstižnějšího tu zatím nikdo jiný nenapsal.] ///// Máte rádi povídkové seriály jako Black Mirror, Příběhy ze záhrobí, Krajní meze, Věřte nevěřte nebo Divadlo Raye Bradburyho? Tak právě tohle je ten úplně první a zřejmě nejkultovnější seriál tohoto typu, jenž všechny výše zmíněné inspiroval. Před ním tu byl ještě Alfred Hitchcock uvádí, ale ten se zaměřoval hlavně na thriller a detektivku. Nadpřirozena v něm bylo pomálu a sci-fi úplně absentovalo. Proto musel přijít Rod Serling, válečný hrdina, který se rozhodl bojovat dál. A to v televizi. Podařilo se mu tam prosadit do té doby nemyslitelné: Seriál, zaměřený na dospělé publikum, kde bude hrát prim science fiction, horror a mysteriózno. A tak v roce 1959 vznikl vůbec první, čistě fantastický seriál pro dospělé v historii televize. Scénáře psal zpočátku výhradně Rod Serling, ale brzy mu bylo jasné, že sám to neutáhne. Proto přibral do party mladé nadějné spisovatele fantastiky z okruhu Raye Bradburyho - Richarda Mathesona, Charlese Beaumonta a George Claytona Johnsona (abych jmenoval alespoň tři nejdůležitější). Projekt byl od začátku vnímán jako velmi riskantní. Jen málokdo věřil, že sofistikovaný fantastický seriál, do něhož tvůrci od začátku vkládali různé závažné myšlenky, může zaujmout širší obecenstvo. Jenže... ono to fungovalo. Diváci (The) TWILIGHT ZONE milovali. A kritici jakbysmet. Seriál získával jednu význačnou cenu za druhou a pojem "zóna soumraku" záhy zlidověl. Zbytek je historie.  - - -  Rod Serling, jakožto vypravěč, producent, hlavní scénárista a tvůrce TZ, má na kontě autorství zhruba 75% všech příběhů. Mnohé z nich dokážou omráčit překvapivou pointou, fascinovat skvostným dějem nebo potěšit esteticky vybroušenou vizuální stránkou. V těch nejlepších dílech si pak všechny tyto klady obvykle podávají ruce navzájem.  - - -  Na druhou stranu, každá řada má na skladě epizody, které za vidění určitě nestojí. A občas se jich za sebou sejde hned několik. Takže pokud uděláte tu chybu, že se rozhodnete TZ sledovat poctivě díl za dílem, je docela možné, že seriál vzdáte ještě před koncem první řady. Ta má 36 epizod. Spousta z nich je vynikajících, ale najde se tu i nemálo takových, jejichž kvalita je... řekněme to diplomaticky, značně diskutabilní. A to se v dalších řadách nezmění. Plně to však vyvažuje fakt, že mnohé z těch skutečně dobrých dílů jsou kvalitativně někde na hranici geniality. Ano, i z dnešního pohledu. Nic lepšího než tyto epizody už totiž v rámci televizní tvorby nikdy nevzniklo.  - - -  Jednou z mála slabin seriálu je jeho čtvrtá řada. Tvůrci v ní byli totiž nuceni zdvojnásobit délku epizod z obvyklé půlhodiny na hodinu, což nebyl zrovna nejšťastnější tah. Příběhy ztratily drajv a děj se rozředil. I ty nejlepší nápady, které by při tradiční délce zazářily, pohřbilo natahování. Pátá série se naštěstí vrací k tradičnímu formátu. Ke konci je však už znát určitá vyčerpanost tvůrců i jejich nápadů. Přesto TWILIGHT ZONE zůstává jako celek fenomenálním dílem, které svými nejlepšími momenty dokáže spolehlivě sejmout moderního diváka i šedesát let po svém vzniku.   - - -  ÚPLNĚ NEJLEPŠÍ EPIZODY (chronologicky): The Hitch-Hiker (S01E16), A Stop at Willoughby (S01E30), Eye of the Beholder (S02E06), Nick of Time (S02E07), The Silence (S02E25), The Obsolete Man (S02E29), Five Characters in Search of an Exit (S03E14) a Kick the Can (S03E21)  - - -  NUTNO TAKÉ VIDĚT: The Lonely (S01E07), Time Enough at Last (S01E08), What You Need (S01E12), Third from the Sun (S01E14), Elegy (S01E20), Mirror Image (S01E21), The Monsters Are Due on Maple Street (S01E22), A World of Difference (S01E23), The After Hours (S01E34), Twenty Two (S02E17), A Hundred Yards Over the Rim (S02E23), Shadow Play (S02E26), Will the Real Martian Please Stand Up? (S02E28), The Passersby (S03E04), It's a Good Life (S03E08), The Midnight Sun (S03E10), To Serve Man (S03E24), Valley of the Shadow (S04E03), He's Alive (S04E04), Miniature (S04E08), A Kind of a Stopwatch (S05E04), Living Doll (S05E06), The Old Man in the Cave (S05E07), Number 12 Looks Just Like You (S05E17), Stopover in a Quiet Town (S05E30) - - - NĚKOLIK PROSLULÝCH HLÁŠEK NAKONEC: "My name is Talky Tina and I'm going to kill you."  +++  "That's not fair!"  +++  "Push, push, push, Williams."  +++  "Room for one more, honey."  +++  "You think about that now."  +++  "Where is everybody?"  +++  "It's a cookbook!!" () (méně) (více)

Faustka 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Úspěšný a kvalitně natočený mystery seriál s hlubokým ponorem do jiných světů, který je i pro dnešní diváky velkou výzvou a zárukou nevšedních zážitků. A právě černobílá klasika tomu dodává ten pravý punc tajemna. Příběhy jsou nápadité a rozuzlení překvapivá. "To nejlepší bývá oku skryto. Je na každém jak dobře se dívá." ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Po šesti zhlédnutých epizodách tohoto byť televizního, filmově velmi kvalitního a působivého seriálu (některé epizody jsou vizuálně skvostné) lze konstatovat násl. (řazeno od nejbanálnějšího k nejdůležitějšímu): 1) Zdá se, že jestli vám vstupy vypravěče (jímž není nikdo menší než autor Serling) budou (stejně jako původně reklamnní předěly v půlce každé epizody) vadit, rušit vás a jeho řeči vám oslabovat a rozmělňovat filmovou "řeč" epizody (jako mně), nebo je naopak budete kvitovat, těšit se na ně a vnímat je jako prvek, který prožitek epizody podstatně posiluje (jako tvůrce titulků Mr.Apache), záleží na tom, jaká máte obecná divácká očekávání a zda jste žánrově poučeným fanouškem (jako Mr.Apache), nebo jen náhodným mimožánrovým divákem (jako já). Avšak i já musím uznat, že v některých epizodách oceníme vypravěčův vstup alespoň zpětně, kdy nám po jejím skončení teprve dojde, co vlastně naznačoval. A třeba ve Where is everybody je vypravěčský úvod velmi obecný, krátký a patřičný. 2) V pointě poloviny epizod (tj. tří ze šesti) je velmi silně obsažena americká vlastenecká ideologie (budoucí lety na měsíc hrdinných budoucích kosmonautů, prostý heroismus prvních kolonistů západních teritorií, "neamerický" totalitní stát), přičemž příslušné téma není v pointě jen nějak "implicite přítomno", nýbrž je velmi výslovně a s patřičnou uvědomělostí explikováno. 3) Nejenže takové pointy, ačkoli jsou vždy kvalitativně nižší než celý zbytek epizody, její celkové vyznění nenarušují, jsouce od zbytku více méně volně oddělitelny, nýbrž i v epizodách, jejichž pointy jsou těchto věcí prosty, tvoří pointy jakousi přidanou hodnotu, nový rozměr či zcela určitý a dosud netušený náhled na to, co se v příběho vlastně dělo, nicméně vyprávění samotné je zcela plnohodnotné i bez pointy, která mívá funkci výkladu předložené záhady (obě stránky - vyprávění na jedné, pointa na druhé straně, velmi silně např. v epizodě Stopař). 4) Důvodem, proč se epizody bez pointy vlastně obejdou, je pozoruhodný fakt, že ačkoli jsou předkládány coby polohorrorové záhady, obvykle ukazují nějakou konkrétní základní psychickou potřebu, resp. její deprivaci, případně vpád něčeho zcela určitého, nějakou tu základní potřebu narušujícího; přičemž nejde o psychologii, nýbrž začasté o předvedení některé ze základních existenciálních daností lidského pobytu. Jak tyto danosti, resp. potřeby, tak i je narušující prvky, jsou divákovi předloženy (resp. postavy jsou do patřičných situací vrženy) náhle, bazálně, vše je v nejlepším slova smyslu "primitivní", k čemuž přistupuje silná řeč estetického filmového obrazu a umně budovaného napětí, což ve výsledku vede k tomu, že divák prožívá uvědomění si příslušné danosti a její deprivace, filmová řeč otevírá jeho nitro pro jejich spontání rozjímání právě jako bazálních daností, jejichž spolehlivost je jen zdánlivě samozřejmá. Bez velkých keců asi tak: Je to vždycky nějaký člověk (případně víc lidí) s určitým fatálním problémem - lze to vnímat mysteriózně, psychologicky i existenciálně. To je myslím společné všem epizodám a skvělá je právě ta rozmanitost - co díl, to nějaké bazální "primitvní" téma.Vše řečené je přítomno už v úvodní epizodě Where is everybody, která tak předznamenává charakter a kvalitu seiálu, jenž otevírá. Čtyři hvězdy nebo pět, jiné hodnocení je nemožné. () (méně) (více)

Omnibus 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

"Nadčasovost s invencí, na pláži si staví hrad, strýček Rod jim pomáhá. Z čeho staví? Z žuly snad? Moře času tuhle stavbu omývá... a omývá.... U všech ďasů, je to možné? Zrnko krásy nesmývá!" Faraoni, rozvalující se na trůnu, si nechali stavět pyramidy. Rod Serling, skromně sedící na režisérské sesli, vlastníma rukama vybudoval jinou nadčasovou stavbu, sahající daleko výš než Cheopsova či Tutanchámonova hrobka. Serlingovo dílo dosahuje výš, než jakýkoli jiný lidský výtvor, až k samotným hranicím vesmíru, kde se nachází ukrytá, z vláken tajemného šerosvitu lidských myslí utkaná pavučina Temné zóny. Snoval ji vizionář, kterého podezřívám, že je scenáristická reinkarnace věštce Nostradama, a že s technickými detaily ohledně budoucnosti mu radil, přes rameno mu nahlížející, duch Leonarda da Vinciho. Je to tajuplné, leckdy i mrazivé, s překvapivými, často údernými pointami a hlavně je to neskutečně nadčasové. Proč? Protože hluboce lidské. // Dva roky jsem planě sliboval kolegovi Mr.Apache, že se do Zóny konečně vydám a jeho slova, že odtamtud už není návratu, jsem jako nějaké vytrvale bzučící komáry plašil máváním rukou. Měl pravdu, pacholek. Seriál starší než já a přesto jako nový, i v tomto miléniu stále aktuální. Po prvním neklidném uvíznutí mé duše v soumračné prázdnotě Zóny už nebylo návratu. Apačovi děkuju a mistrovi tam nahoru posílám pohlednici s pozdravem. Adresa: Rod Serling, Imagine street 1963, Peaceful Valley, TZ. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

(59/156) Nadčasová... magická... fascinující... plná temna, fantazie, osudovosti, někdy i poezie... nesoucí diváka na vlnách pohltivé atmosféry krátkých příběhů do jiných dimenzí existence lidského bytí a tohoto světa... dávající televizi, stejně jako hororovému a mysterióznímu žánru zcela nový rozměr... s celou studnicí jedinečných, malých velkých filmových zážitků pro diváky a rovněž studnicí velkých podnětů k inspiracím pro celé generace budoucích tvůrců. Taková je ZÓNA. *** Nikdy bych nevěřil, že se s takovým nadšením zadívám do amerického seriálu, vlastně se mi téměř příčí použít ono dnes tolik oblíbené a všude sprofanované slovo seriál, pod nímž si obvykle představím v první řadě stupidní telenovely, trapné sitcomy a nekonečné pohádky pro dospělé z produkce současných komerčních stanic. Takže napíšu, že jsem se postupně zadíval do této neobyčejné sbírky filmových žánrových povídek z přelomu 50./ 60. let, doprovázené pokaždé pěkně napsaným komentářem průvodcem a hlavním tvůrcem Zóny Rodem Serlingem, a jsem nadmíru spokojen. Také překvapen, jakými nadčasovými scenáristickými i filmařskými nápady oplývali američtí televizní tvůrci v dobách drobných černobílých přijímačů. Úroveň těchto krátkých filmů dosahuje nejednou stupeň obrovské tvůrčí geniality, a byť se v tak rozsáhlé sbírce najdou samozřejmě kousky pro mě osobně jednou lepší a jindy zas trochu slabší, ty geniální a nezapomenutelné u mě rozhodují o výjimečnosti celku, který si jiné hodnocení, než plný počet dle mého názoru nezaslouží. *** Osobní TOP 10 epizod (řazeno chronologicky): And When the Sky Was Opened (S01E11), Elegy (S01E20), A Stop at Willoughby (S01E30), A Hundred Yards Over the Rim (S02E23), The Obsolete Man (S02E29), It's a Good Life (S03E08), The Midnight Sun (S03E10), Five Characters in Search of an Exit (S03E14), Valley of the Shadow (S04E03), An Occurrence at Owl Creek Bridge (S05E22) ()

eraserhead666 

všechny recenze uživatele

Viděl jsem náhodný výběr ze všech pěti sérií (ze čtvrté hodinové tedy jen jeden) a i když by průměr hodnocení jednotlivých dílů do plného nešel, obecně jsem ze seriálu, jeho záběru a atmosféry dost nadšený. Miluju černobílý formát a hodně se mi líbilo uchopení celého projektu, včetně vstupování jeho tvůrce do příběhů. Zamýšlený mix sci-fi, horroru, fantasy a mrazivého podivna se prostě povedl. A jako příjemný bonus několik známých herců v hodně mladém provedení. ()

PanCitron 

všechny recenze uživatele

Nepřekonatelná Serlingova povídková série, jejíž stopy lze ještě teď hledat u nejednoho současného tvůrce. Samozřejmě, čas veskrze vyselektoval to nejikoničtější, ale i tak lze v celém běhu najít plno neméně působivých dílů. Nebyly to úplně všechny, ale to už se při takovém formátu spíš očekává. Rozhodně se však stále jedná o televizní pořad nejvyšší jakosti. oblíbené díly: 1x08 - Time Enough at Last, 1x16 - The Hitch-Hiker, 1x25 - People Are Alike All Over, 2x05 - The Howling Man, 2x06 - The Eye of the Beholder, 2x29 - The Obsolete Man, 3x24 - To Serve Man, 3x26 - Little Girl Lost, 3x28 - The Little People, 4x11 - The Parallel, 5x03 - Nightmare at 20,000 Feet, 5x15 - The Long Morrow, 5x17 - Number Twelve Looks Just Like You. ()

fcreading 

všechny recenze uživatele

Musím súhlasiť s biercem epizoda Eye of the Beholder je geniálna a masky na tú dobu boli celkom vydarené a tá zaujímava scéna na konci je skvelá a keby som mal takú možnosť pozrieť všetky časti bol by som velmi rád 90 percent za túto časť. ()

Sidonka 

všechny recenze uživatele

Musím opakovat názory některých uživatelů, protože jsou pro toto dílo opravdu zásadní a dost podstatné. Z tohoto 60 let "starého" TV skvostu se dodnes čerpají nápady pro různá díla a The Twilight Zone je dosud přiznaným či nepřiznaným vzorem pro mnoho filmových tvůrců. Černobílý kultovní seriál má i slabší epizody, ale jak už tu též někdo řekl, ty kvalitní silně zastíní ty méně povedené. Neznám tak přesně dějiny kinematografie a nevím, jaké epizody byly skutečně inovativní či zda se některé nápady již někde dříve neobjevily v jiném filmu. Jako celek je to ovšem nevšední přehlídka různých nápadů a žánrů, viz výše uvedené sci-fi, drama, horor, psychologický thriller, mysteriózní či fantasy. Příběhy jsou vyšperkované vymazlenými zvraty, často dobrými pointami a nějakým tím morálním či jiným poselstvím, nad kterým můžeme dumat a příběh svébytně chápat, domýšlet si ho, spekulovat o něm či se jen nechat unášet viděným. Zóna soumraku je zvláštní svět, do něhož postava vstupuje ať chce nebo nechce a my jako diváci jsme též jeho malou součástí. Do oblíbených děl si seriál dávám kvůli těm povedenějším příhodám, které jsou vážně inovativní a ve své vynalézavosti nepřekonatelné. Mohou vznikat remaky, předělávky, vylepšeniny, ale zásadní originál, který všechny další pokusy rozjel, zůstane jen jeden. Dávám si seriál do oblíbených kolem jeho narozenin, blíží se den jeho šedesátin :) a já mu přeji, aby žil ještě hodně, hodně dlouho, aby na něho diváci nezapomněli, odpustili mu případný zub času, který má navíc své kouzlo a aby se stal v kinematografii nesmrtelným. Sláva Serlingovi, který má vytvoření seriálu na svědomí! :) ()

ibeh 

všechny recenze uživatele

Viděla jsem doporučených 45 dílů. Musím říci, že jsou to opravdu retro bonbonky, a nedivím se, že se tento seriál stal inspirací pro mnoho dalších tvůrců scifi a fantazy žánru aj. Velká fantazie, originalita, tajemno, často skvělé herecké výkony. Poklona panu Serlingovi a ostatním tvůrcům. Na tehdejší dobu opravdu unikát. Vytvořila jsem svou pětkovou jedenáctku, kterou mám hozenou do mého deníčku. Osobně se mi nejvíce líbily díly, které obsahovaly hodně tajemna, scifi, kritiku lidstva a nebo i špetku humoru :) Tímto moc děkuji Mr. Apachovi a dalším spřízněným duším, kteří mi seriál doporučili. Bylo to pro mne příjemné osvěžení v této celkem otravné době. K některým dílům se budu určitě ráda vracet. ()

Unnamed 

všechny recenze uživatele

“There is a fifth dimension beyond that which is known to man. It is a dimension as vast as space and as timeless as infinity. It is the middle ground between light and shadow, between science and superstition, and it lies between the pit of man's fears and the summit of his knowledge. This is the dimension of imagination. It is an area which we call the Twilight Zone.” Moje pouť skrze The Twilight Zone sice teprve začíná, ale již teď vím, že ji s největší pravděpodobností zhlédnu celou - ta atmosféra je jednoduše úžasná. Nehledě na mé hodnocení, každý díl má něco do sebe, záleží ale na tom, jak moc se mi zdá originální, ne tolik předvídatelný, s dobrou pointou a také dobře zahraný v jednom. Komentáře k jednotlivým dílům mohou být dost neříkající, ale je to spíš pro mou orientaci v dílech bez toho, aniž bych prozrazoval moc z příběhu a závěrečné pointy. Zcela průměrné díly uvádět nebudu, výjimkou budou díly, na kterých se mi alespoň některý z prvků líbil a myslím si, že stojí za zmínku. (1x01) Where is Everybody? 3* - Moc se mi líbila atmosféra opuštěného města, i pointa stála za to, jen ten herecký výkon a přehnané reakce to poněkud srážely. (1x02) One for the Angels 4* - Smrťák byl velmi sympatickou postavou, svou racionalitou a klidem mě naprosto dostal. Příběh pro mě hrál druhotnou roli, ale i tak byl dost povedený. (1x03)Mr. Denton on Doomsday 3* - Tento díl mě jako celek dvakrát nenadchnul, ale scéna s pitím zázračného nápoje a následný záběr na výrazy obou střelců stojí za to. (1x04) Sixteen Millimeter Shrine 3* - Z tohoto dílu jsem měl nejspíš nejvíce rozporuplné dojmy - když se nad ním člověk zamyslel, bylo to zajímavé, ale při sledování naopak dosti o ničem. (1x05) Walking Distance 2* - Jeden z nejslabších dílů a myslím, že si ani nezaslouží prostor, aby o něm bylo cokoliv napsáno. Shrnout jej jedním slovem: iritující. (1x06) Escape Clause 3* - Při úvodním představení seriálu od Roda Serlinga zněl díl o mnohem lépe než jaký nakonec byl (a možná právě velká očekávání u mě díl pohřbila). Pointa tam sice nějaká byla, ale příběh byl značně přehnaný. (1x07) Lonely 3* - Opět velmi zajímavý nápad poprvé představen v úvodu Roda Serlinga. V době, kdy se díl chýlil ke konci, jsem čekal silný závěr typu "já tady zůstanu", ten bohužel nepřišel a ten skutečný byl naopak hodně nepředstavitelný z emočního hlediska ("Co už, stalo se, tak teda jedu s vámi.") (1x08) Time Enought at Last 4* - Závěrečná scéna (It's not fair!) byla jedna z nejsilnějších a celou dobu jsem si říkal, že to odněkud znám... to Futurama si vzala tento díl na paškál. (1x09) Perchance to Dream 5* - Absolutní vítěz soutěže o nejlepší díl. Napínavý, znepokojivý, dokonalý! (1x10) Judgement Night 3* - Atmosféricky velmi povedené - loď v mlze a tajemná osobnost cestujícího - jen ta pointa mě lehce zklamala. (1x11) And When the Sky Was Opened 5* - Další z velmi povedených dílů se zápletkou par excellence! (1x12) What You Need 4* - Atmosféra strachu a předzvěst smrti. (1x13) The Four of Us are Dying 3* - Jak uvedl DaViD´82 - nápad dobrý, ale značně nevyužit. (1x14) Third from the Sun 4* - Všudypřítomné napětí a strach z odhalení. To vše zakončené skvělou a překvapující pointou. (1x15) I Shot an Arrow into the Air 3* - Myšlenka zajímavá, ale bylo to vše hodně předvídatelné a konec k tomu dost špatně zahraný. (1x16) The Hitch-Hiker 4* - Hutná atmosféra, znepokojivý stopař a vyšinutá řidička. (1x17) The Fever 4*- Aneb závislost na automatech vyhnaná do extrému. (1x18) The Last Flight 4* - Příjemné zacestování si časem. (1x22) Monsters Are Due on Maple Street 4* - Lidé jsou svými největšími nepřáteli. Delší stopáž by psychologické stránce dílu velmi prospěla. (1x23) A World of Difference 4* - Co by se stalo, kdyby život, který žijete ve skutečnosti neexistoval? (1x25) People are Alike All Over 4* - Cesta do vesmíru, strach z neznámého a kritický pohled na lidskou rasu. (1x28) A Nice Place to Visit 4* - Jak to vypadá, když člověk dostane vše, co na světě chce. (1x30) A Stop at Willoughby 4* - Herecký výkon hlavního hrdiny mě potěšil, a i když byl děj takový nijaký, pointa vystřelila díl o jeden stupínek výše. (1x33) Mr. Bevis 3* - Tento díl se mi těžko hodnotí. Příběh nic moc, ale hlavní myšlenka (nezaprodat za úspěch to jací jsme) se mě hluboce dotýkala. Subjektivně by to bylo na čtyři hvězdičky, ale kvality potřebné pro jejich získání to jednoduše nemá. (1x34) The After Hours 3* - Atmosféra byla dobrá a být v hrdinčině kůži, asi bych zešílel. Pointa však byla celkem jasná a také slabá. (1x35) The Mighty Casey 3* - Průměrný příběh s dobrým hereckým výkonem Jacka Wardena. (1x36) A World of His Own 4* - Nápad zajímavý a konec s Rodem Serlingem také pobavil - dle mého šlo o dobré zakončení první série. (2x02) The Man in the Bottle 4* - Copak si jen přát? (2x05) The Howling Man 4* - Super atmosféra kláštera plného šílených lidí. (2x06) Eye of the Beholder 4* - Pointa byla dobrá, ale to nejlepší na díle bylo to znepokojení způsobené zafáčovanou hlavou... tak strašně moc jsem se NEtěšil na sundávání obvazů! (2x07) Nick of Time 5* - Jednoduše fantastický díl! Pověrčivost zobrazená v celé své kráse. (2x10) Most Unusual Camera 2* - Neuvěřitelně, ale neuvěřitelně iritující díl. Hloupý scénář, hloupé dialogy a otřesné přehrávání. (2x11) The Night of the Meek 4* - Milý díl o Vánocích. (2x15) The Invaders 2* - Gratuluji tvůrcům.Takové díly jsou důvodem, proč mám chuť vyhodit monitor z okna... One (wo)man show plná grimas, sténání, hlubokého dýchaní a jiných pazvuků. Děj by se dal shrnout jako: stará čarodějnice s těžkou mentální retardací nahání zvláštní myši v domě. Tento díl mě asi bude ještě nějakou dobu provázet v nočních můrách. () (méně) (více)

bierce 

všechny recenze uživatele

Twilight Zone...Tenhle název mě fascinuje už od dětských let, když jsem se poprvé dočetl v Encyklopedii fantastického filmu o existenci tohodle seriálu. Během let jsem pak shlédl 4-povídkový film od Spielberga & Co., dvoupovídkový film z roku '94, jednu povídku ze seriálu z osmdesátejch let, která mě od týhle verze nadobro odradila a nakonec několik epizod z nejnovějšího seriálu, který sice nebyly tak špatný, ale zase nic extra. Prostě žádnej z těhle pokusů mě nepřesvědčil o vyjímečnosti fenoménu Twilight Zone...až do dneška. Dnes jsem shlédl svoji první epizodu z originálního seriálu, která mi udělala chutě na celou sérii. Jde o šestou epizodu čtvrté série a jmenuje se Death Ship. Premiéra tohodle dílu proběhla 7. února 1963, o scénář se postaral osvědčený Richard Matheson, jemuž za námět posloužila jeho vlastní povídka. Příběh pojednává o trojici astronautů, kteří přistanou na neznámé planetě miliony světelných let od Země a naleznou zde trosky lodi, jež vypadá na vlas stejně jako ta jejich. Když se dostanou do vnitřku lodi, ke svému úděsu zde naleznou svá vlastní mrtvá těla...Dál už nic říkat nebudu, abych nikoho nepřipravil o pointu, která už dnes bohužel moc originální není, ale v roce '63 to musela být bomba! Atmosféra nejistoty, strachu ze smrti je vystižena dokonale, stejně jako výprava a kostýmy, které jsou sice poplatné době vzniku, nicméně stále jsou úžasné. Pro mě je to jasných *****!!! ************************************************************************* A Piano in the House, dvaadvacátá epizoda třetí série. Tenhle díl mě nenadchl tolik jako Death Ship, nicméně stále je to nadprůměr. Pojednává o uměleckém kritikovi, který se chystá své mladší manželce koupit dárek k dvacátýmsedmým narozeninám. V jednom starožitnictví narazí na staré samohrající piáno. Piáno má ovšem jednu zajímavou vlastnost, a to že kdo se ocitne v jeho blízkosti když právě hraje, projevuje nahlas své skryté tužby a názory. Kritik této schopnosti využije na manželčině narozeninové párty, ale nakonec se tato podlost obrací proti němu....************************************************************* Pomalu začínám cítit jistou závislost na Twilight Zone...Další epizoda The Howling Man si odbyla premiéru v roce 1960 jako 5. část druhé série. Vysílený muž, podle svých slov cestovatel, se s posledním vypětím sil dostane do jakéhosi hradu a žádá jídlo a nocleh. Hrad je obýván podivnými mnichy, kteří zjevně udržují nějaké tajemství. Tento dojem posiluje neustálé, jakoby vlčí vytí, ozývající se z hlubin hradu. Muž je zprvu odmítnut, ale poté co omdlí vysílením před očima hlavního bratra, je ubytován v prázdné komnatě. Po probuzení přichází na kloub strašnému tajemství, kterému zpočátku odmítá uvěřit.....Tato epizoda mi svou atmosférou trochu připoměla některé Hammer filmy. Škoda, že se prostřední část trochu vleče, samotný závěr je pak docela působivý.*********************************************************** Už je to tady.. Je to fakt vážný, nedokážu usnout bez toho abych ten den neviděl aspoň jednu epizodu. Ta dnešní se jmenuje Eye of the Beholder. Šestá epizoda, druhá série. Tenhle díl je prostě geniální! Janet Tiler se narodila extrémně ošklivá, aspoň to o sobě tvrdí. Nevidíme jí totiž do obličeje, protože téměř až do konce má celou hlavu obmotanou obvazy. Ale radši už nebudu nic říkat, abych případného diváka nepřipravil o ten úžasnej twist na konci. Mimochodem tahle epizoda dokáže navodit spoustu zajímavejch a závažnejch myšlenek. Zatím nejlepší díl. Doporučuju. “Beauty is in the eye of the beholder...a lesson to be learned in the Twilight Zone” () (méně) (více)

adamulefa 

všechny recenze uživatele

You unlock this door with the key of imagination. Beyond it is another dimension: a dimension of sound, a dimension of sight, a dimension of mind. You're moving into a land of both shadow and substance, of things and ideas. You've just crossed over into... the Twilight Zone ! ()

Související novinky

Huliči, DiCaprio a Nottingham

Huliči, DiCaprio a Nottingham

29.07.2008

V dnešní vydatnější novinkové náloži potřetí zahulíme a uvidíme, co připravuje Leonardo DiCaprio a jak to vlastně vypadá se Scottovým Nottinghamem. Jednička stála 9 milionů a vydělala 23, dvojka si… (více)

Reklama

Reklama