Reklama

Reklama

The Twilight Zone

(seriál)
  • USA Twilight Zone
Mysteriózní / Sci-Fi / Horor / Thriller / Fantasy / Drama
USA, (1959–1964), 74 h 32 min (Minutáž: 25–52 min)

Tvůrci:

Rod Serling

Režie:

John Brahm, Douglas Heyes, Buzz Kulik, Lamont Johnson, Richard L. Bare (více)

Předloha:

Lucille Fletcher (rozhlasová hra), Richard Matheson (povídka) (více)

Hrají:

Rod Serling (vypravěč), Robert McCord, Jay Overholts, James Turley, Vaughn Taylor, David Armstrong, Jack Klugman, Burgess Meredith, John Anderson (více)
(další profese)

Série(5) / Epizody(156)

Obsahy(1)

Zóna soumraku je místo, které existuje v každém okamžiku, prostoru nebo mysli, ale vždy, když to nejméně očekáváte. Když se ocitnete v této oblasti neomezených možností, buďte opatrní, co říkáte nebo děláte. Správná rozhodnutí vám mohou pomoci najít cestu zpět, někdy s větším štěstím a bohatstvím. Špatná rozhodnutí často vedou k šílenství a smrti nebo věčnosti uvězněné v této dimenzi. Obyčejní lidé se ocitají v mimořádně ohromujících situacích, které se každý snaží pozoruhodným způsobem vyřešit. (Shr1nK)

(více)

Recenze uživatele PetrPan k tomuto seriálu (67)

Season 1 (1959) (S01) 

První sezóna za mnou a dostal jsem přesně to, co jsem očekával. Různorodý a skvělý mysteriózní seriál a rozhodně hodlám v průzkumu pokračovat.  36 zhlédnutých epizod, rozdal jsem 13 pětihvězd, čtyři hvězdičky má ode mě 11 epizod,  průměrné tři pak příznačně 3 povídky, čtyřikrát jsem se lehce dvouhvězdičkově mračil, těsně nad propastí jsem se zastavil rovněž čtyřikrát a jen jednou jsem v Zóně skončil na dně propasti. Vybrat ty nejlepší není lehký úkol, ale za sebe bych volil takto: 1. And When the Sky Was Opened - děsivé sci-fi, které k vyvolání strachu nepotřebuje Vetřelce... 2. Execution - akční, cynické a béčkové překvapení z jiného času 3. Hitch-Hiker - nejlepší hororová epizoda celé sezóny 4. A Passage for Trumpet - srdcovka 5. Elegy - nejpreciznější sci-fi povídka s výbornou a nejednoznačnou pointou Z celku jsem nadšený, čili první návštěvě Zóny nelze jinak než za plný počet a už se těším na další průzkum. ()

Where is Everybody? (1959) (S01E01) 

První návštěva v dlouho odkládané Zóně soumraku a hned na první pokus můžu bez potíží prohlásit, že se těším na další putování.  Bez úvodu jsem byl vhozený do zpočátku zajímavého a postupně čím dál víc děsivějšího příběhu člověka, který se bez vzpomínek ocitá v liduprázdném městečku.  Ač urputně hledá vysvětlení, nachází jen další důkazy nedávné lidské přítomnosti, samotné lidi však nikoliv, a místo odpovědí se tak jen víc a víc propadá do beznaděje a zoufalství. Celou dobu jsem pak měl jistou představu o pointě a nakonec se mi dostalo zcela jiné a mnohem překvapivější. K celkově povedenému dojmu pak přispívá (a pátou hvězdu přihazuje) i dokonalé jednoduchá a nečekaná lekačka, kterouž by si měla spousta současných hororových tvůrců přehrávat stále dokola a učit se, učit se, učit se. ()

One for the Angels (1959) (S01E02) 

Druhý pohled na soumrak a opět neodcházím zklamaný a začínám chápat, že  pokud něco v The Twilight Zone rozhodně nenajdu, tak to bude jedno brdo.  Povídka, která by se dala charakterizovat velmi jednoduše jedním slovem, totiž ušlechtilost.  Pro staromilce pak osvěžující pohlazení v  podobě gentlemanské a jemným humorem pocukrované konverzace mezi Smrtí a jejím zákazníkem. Pointa se záměnou těchto rolí pak sice předpokládaná, ale být jiná, byl bych  zklamaný. Vezmu si čtyři špulky nití, jejichž vlákna pašují speciálně vycvičení ptáci ve svých volatech. ()

Mr. Denton on Doomsday (1959) (S01E03) 

Western je mým oblíbeným žánrem, ale tahle krátká moralizující povídka o druhé šanci v životě mě příliš nenadchla.  Na jedné straně vznesená otázka o vzepření se svému osudu a na straně druhé zásah "pohádkového džina" , který to za nás zařídí. Jako pohádka hezké, jako moralitka už nic moc.  Formálně ale vcelku povedené a  potěšil i Martin Landau jako zlý pistolník. Postačí jen dva osudové výstřely. ()

The Sixteen-Millimeter Shrine (1959) (S01E04) 

Povídka, která mě navnadila na dlouho odkládaný a zde v komentářích skloňovaný Sunset Boulevard. Ale možná díky svému nedokonalému filmovému vzdělání se mi tenhle příspěvek ze "zóny"  líbil víc než těm, kteří mohou s inspirujícím zdrojem srovnávat. Stárnoucí filmová star se není schopná vyrovnat s ubíhajícím časem a přes podporu nejlepšího přítele se stále víc propadá do vysněného světa dávno zašlé slávy. A nebo může být všechno jinak? Ano, a  je to právě ta mysteriozní (typicky soumračná?) odpověď, v několika momentech i parádně hororová (aneb jak k  hrůzyplnému působku stačí třeba i děsivý výkřik), která mě tu nadchla.  Na čtyři staré filmy v polici se práší... ()

Walking Distance (1959) (S01E05) 

Po Mr. Denton on Doomsday tu máme další nikoliv poučnou, ale poučující epizodu, tentokrát  vznešeně o smyslu života. Stresem zatížený obchodník prchá z velkoměsta a náhodou se ocitá v místech, kde vyrostl. Stižen nostalgickými vzpomínkami se zdrží, aby záhy odhalil překvapivou skutečnost.  O co tu kráčí mi bylo jasné víceméně hned, ale až rozhovor s otcem mi potvrdil můj předpoklad, že tu máme další poučující a v tomto případě i patetickou báchorku s jedním z největších klišé o smyslu našeho počínání, tzv. "otvírání dosud zavřených očí a odvaze něco změnit" a bla bla bla. Téma, které se ve filmu objevilo a ještě objeví mnohokrát  a které mne málokdy dokáže oslovit. Zatím největší průšvih v rámci průzkumu TZ,  jeden velký otřelý žvást, jedna hvězda. ()

Escape Clause (1959) (S01E06) 

Vlastně velmi zdařilá černá komedie, skvělý je distingovaný rozhovor s  ďáblem a překvapil i poťouchlý cynismus se smrtí manželky, ale ten rychlý (s)pád k samozřejmě jedinému možnému vyústění mi přišel až příliš přitažený za vlasy. Walter Bedeker byl sice sobec a hlupák, ale jeho znudění neuvěřitelným darem bych pochopil po mnoha a mnoha letech a vlastní pointa vtipná do prvního "ale". Tři. ()

The Lonely (1959) (S01E07) 

Sedmý díl a sedmá zhlédnutá epizoda a druhý kandidát na plné hodnocení.  První mimozemské sci-fi v rámci Zóny a po Where is Everybody? další velmi komorní příspěvek o osamění, při němž se  mi po odhalení nosného tématu ihned vybavil Isaac Asimov a jeho zákony robotiky. Inspirace soudobými autory sci-fi je tu pak víc než zjevná a co do atmosféry (natáčeno v Údolí smrti) pak dokonalé.  Pětihvězdičková vesmírná balada, kde mi  zazněl drobný disharmonický tón jen při prvním seznámení Corryho s robotickou dívkou. Ta dramatická nenávistná předehra mi přišla trochu zbytečná. ()

Time Enough at Last (1959) (S01E08) 

Po smutné baladě v sedmém díle se mi dostalo něčeho tak zcela odlišného, že  je třeba vzdát se při komentování Twilight Zone  konvencí, protože tohle byl prostě geniální poser, jaký se jen tak nevidí.  Souhlas s Willym Kufaltem, první čistě komediální epizoda, kde hořká pilulka na závěr spouští nechtěný smích, za nějž by se měl přece slušný člověk ve "slušné" společnosti stydět.  Smutný  a politováníhodný šašek dostává na frak, co mi to jen připomíná? Ale tak buřinku a knírek  hlavní hrdina neměl nebo ano?  Vysvětlivky na závěr: Poser - filmový termín charakterizující divákovo překvapení. Vznikl zkrácením známé věty : No, to mě poser. ()

Perchance to Dream (1959) (S01E09) 

S hororem do této chvíle Zóna jen lehce koketovala, devátá epizoda je ale první čistě hororovou povídkou a je nutno říct, že i velmi zdařilou.  O mnoho let později natočil Wes Craven svou slavnou Noční můru, povídka Perchance to Dream by klidně mohla být  jejím předobrazem.  A rozhýbala-li by se malba v kanceláři psychiatra, nikdo by mě už o opaku nepřesvědčil. Hrůzyplná atmosféra i díky démonické krásce Suzanne Lloyd si s milníky žánru opravdu nezadá. Velká spokojenost a s pětihvězdami  přestávám šetřit. ()

Judgment Night (1959) (S01E10) 

Po skvělém Time Enough at Last jsem se na druhou povídku Johna Brahma v  Zóně hodně těšil. Oba jeho příspěvky jsou pak jako voda a oheň.  Na jedné straně hořká apokalyptická tragikomedie. Na straně druhé  vážné a pochmurné (noir?) protiválečné poselství. Loď plující mlhavou temnotou a na ní muž, který neví jak se na ní ocitl.  Postupně odhalované tajemství v závěru třeskne děsivou scénou napadení lodi  a vyústí sice v očekávanou pointu, ale nijak zvlášť to na působnosti neubírá. Čtyři boží mlýny melou... ()

And When the Sky Was Opened (1959) (S01E11) 

"Něco tam někde udělalo chybu a my tu jsme, i když jsme tu být neměli" Spojení sci-fi a hororu, které po zhlédnutí zařazují ještě o malý stupínek výš než dosud z mého pohledu nejlepší první epizodu Where is Everybody? Na malém prostoru dokonale rozehraný part, kde prim hraje strach či spíš bezbřehá hrůza a k jejímu vyvolání není třeba žádný bubák, ale stačí říct "něco tam někde"...  Působivost znásobena i perfektním výkonem Roda Taylora, jemuž jsem jeho zoufalství skutečně věřil a první povídka, kde mi skutečně běhal mráz po zádech. Původně nás bylo pět... ()

What You Need (1959) (S01E12) 

Laskavá pohádka s nemilosrdným šlehnutím v závěru, které nám připomene, že pud sebezáchovy má vyvinutý i ten největší altruista. A to je dobře, ne každý je hoden záchrany. Vynikajicí Steve Cochran jako ten zlý, v jehož prázdných očích  by se ztratil celý svět a pořád by to nebylo dost a rovněž skvělý Ernest Truex, v jehož roli laskavého, ale nikoliv hloupého, dědečka jako bych viděl našeho Ladislava Peška. Vím, co potřebuje tahle epizoda, pět hvězd. ()

The Four of Us are Dying (1960) (S01E13) 

Třetí příspěvek Johna Brahma v Zóně a tentokrát se to příliš nepovedlo. Možná i díky zvláštní formě, kterou je příběh lidského chameleona zpracovaný. Všudypřítomná světla velkoměsta a neonové poutače měly být v intermezzech de facto malých samostatných mikropříběhů symbolem jisté pokleslosti světa, v němž se pohybuje náš antihrdina, ale mně celý ten obrázek neseděl. Nehledě na celou a tentokrát za vlasy velmi přitaženou skutečnost, kde si lze méně fatální minulost hlavní postavy před touto pro něj osudovou epizodou jen stěží představit. Snad poprvé se ale v Soumračné zóně v ústřední roli objevuje čistě záporná postava a být téma "měniče" lépe zpracováno mohlo jít o výjimečný příspěvek.  Nakonec zůstává jen jedna tvář... ()

Third From the Sun (1960) (S01E14) 

Po nepovedené třinácté epizodě přichází další a tentokrát vzhledem k hodnocení překvapivé zklamání. Strach z konce světa si představuju trochu jinak než partii bridže a sestavení chatrného plánu na únik. Jednání (fašistického) vedoucího pak zcela nedávalo smysl a závěrečná pointa mi tentokrát došla příliš brzy.  Technická navita mi nevadí, ale té lidské tu bylo příliš. Zbývají jen dvě možnosti, bohužel. ()

I Shot an Arrow into the Air (1960) (S01E15) 

Jako na houpačce, a to se mi na The Twilight Zone taky líbí. Po slabších epizodách přichází lepší nebo naprosto vynikající. Vyslovený hnůj jsem zatím v Zóně taky nekydal a v pořadí už patnáctá epizoda zase patří k tomu dobrému. Někdo by mohl namítnout, že "Šíp vystřelený do vzduchu" nenabízí nic než jen ztroskotanecké klišé s černobílými charaktery  a měl by částečně i pravdu. Na straně druhé je však nutno říct, že strach o holý život dokáže naši lidskost potlačit, ať se nám to líbí nebo ne.  Nebo ji naopak odhalí v její pravé podobě? Inu, to ať si každý přebere sám. Za mě se tahle další moralitka, tentokrát v báječném (dobově roztomile naivním) sci-fi rámci, s krutou pointou, povedla.  Čtyři doušky vody... ()

The Hitch-Hiker (1960) (S01E16) 

Na Stopaře jsem se po zhlédnutí  první čistě hororové epizody v rámci TZ, Perchance to Dream, a upozornění Willyho Kufalta hodně těšil a opět mě můj oblíbený žánr v Zóně nadchnul.  Teprve druhá ústřední hrdinka (první se objevila v The Sixteen-Millimeter Shrine) a je to i žena velmi přitažlivá, což pochopitelně mninimálně pro mužské publikum znamená body navíc. Hitch-Hikera ale pozvedá zejména vynikajicí atmosféra, ke které ji ale stačí pouze jeden zvláštní muž s pozvednutou rukou a později i dotazem, zda nejedete na Západ.  Ukázka toho, jak lze z minima prostředků dostat maximum a ještě jen během nějakých 20 minut. Pointu jsem pak vůbec neočekával a mrazivý závěr se "smířením" mi pak jen potvrzuje další pětihvězdičkový dojem. ()

The Fever (1960) (S01E17) 

....aneb  "Odříkaného chleba největší krajíc". Povedená historka, která si  bere na paškál závislosti, v tomto případě gamblerství. Byť se dá vyčítat jistá naivita zpracování (usmívající se a zjevující se "jednoruký bandita" příliš strachu nenahnal), tak Everett Sloane dodal až nepříjemně realistickou tvář člověka propadlého chorobnému hraní. Za mě jednoduchá a přímočará moralitka, kde potěšil i  reálně pragmatický přístup personálu kasina. -Už u toho sedí  5 hodin. -To je fajn ne?- Jo, jo. Čtyři dolary do kastlíku cinkají.. ()

The Last Flight (1960) (S01E18) 

Hrátky s časem v nějaké podobě jsou evidentně v Zóně oblíbeným tématem. Last Flight je pak naprosto geniální v malých detailech, v kterých se tato  časoprostorová kouzla dost často ztrácí. Osobní věci, které Němci obvykle vraceli, vrátit nemohli, protože... opravdu kouzelné. Vše do sebe zapadá, jako pověstná stará olověná prdel na hrnec.. Sestřeluji čtyři skopčáky... ()

The Purple Testament (1960) (S01E19) 

Přesně ten typ příběhu, kde si po skončení řeknete: A to je všechno? Vzpomenu-li si na první jasnovideckou povídku v rámci TZ What You Need, tak tohle není ani slabší odvar.  Fádní zpracování a přitom tak exotické prostředí, zatím nejnudnější povídka. ()

Související novinky

Huliči, DiCaprio a Nottingham

Huliči, DiCaprio a Nottingham

29.07.2008

V dnešní vydatnější novinkové náloži potřetí zahulíme a uvidíme, co připravuje Leonardo DiCaprio a jak to vlastně vypadá se Scottovým Nottinghamem. Jednička stála 9 milionů a vydělala 23, dvojka si… (více)

Reklama

Reklama