poster

Městečko Twin Peaks (TV seriál)

  • USA

    Twin Peaks

  • Slovensko

    Mestečko Twin Peaks

Drama / Mysteriózní

USA, 1990–2017, 42 h 53 min (Minutáž: 46–94 min)

Hrají:

Kyle MacLachlan, Michael Horse, Mädchen Amick, Dana Ashbrook, Richard Beymer, Sherilyn Fenn, Harry Goaz, Michael Ontkean, Lara Flynn Boyle, Warren Frost, Peggy Lipton, James Marshall, Everett McGill, Jack Nance, Kimmy Robertson, Joan Chen, Piper Laurie, Miguel Ferrer, Ray Wise, David Lynch, Wendy Robie, Russ Tamblyn, Eric DaRe, Sheryl Lee, Grace Zabriskie, Don S. Davis, Catherine E. Coulson, Al Strobel, Gary Hershberger, Chris Mulkey, David Patrick Kelly, Ian Buchanan, Chrysta Bell, Mary Jo Deschanel, Robert Forster, Naomi Watts, Kenneth Welsh, Laura Dern, Pierce Gagnon, Charlotte Stewart, John Pirruccello, Don Murray, Victoria Catlin, Brent Briscoe, Heather Graham, Robyn Lively, Dan O'Herlihy, Tom Sizemore, Robert Knepper, Jim Belushi, Eamon Farren, Amy Shiels, Michael J. Anderson, Michael Parks, Billy Zane, Frances Bay, Brenda Strong, Matt Battaglia, Lenny von Dohlen, Troy Evans, Frank Silva, Claire Stansfield, Jack McGee, Royal Dano, Van Dyke Parks, Alicia Witt, Kathleen Wilhoite, Ian Abercrombie, Tony Burton, Clarence Williams III, Molly Shannon, David Warner, Ted Raimi, Jane Greer, Austin Jack Lynch, Willie Garson, Don Calfa, Dave Bean, James Craven, Charlie Spradling, Hank Worden, John Apicella, Walter Olkewicz, Tony Jay, Peter Michael Goetz, Gavan O'Herlihy, Ritch Brinkley, Eve Brent, Joshua Harris, Robert Bauer, Galyn Görg, Jonny Coyne, Shane Lynch, Brian T. Finney, Scott Coffey, Judith Drake, Trent Reznor, Zoe McLane, Sabrina S. Sutherland, Max Perlich, Laura Kenny, Hailey Gates, Eddie Vedder, Ronnie Gene Blevins, James Morrison, George Griffith, Jodi Thelen, Nae, Mark Lowenthal, Geraldine Keams, Charles Hoyes, Mary Stavin, Mark Frost, Jill Pierce, Julee Cruise, James Booth, Michael J. Anderson (a.z.), Nicholas Love, Jane Adams, Michael Bisping, Bailey Chase, Ashley Judd, Nicole LaLiberte, Matthew Lillard, Ben Rosenfield, Carel Struycken, Madeline Zima, Joe Adler, Gia Carides, Patrick Fischler, Balthazar Getty, Jennifer Jason Leigh, Frank Silva (a.z.), Jessica Szohr, Johnny Jewel, John Ennis, Meg Foster, Travis Hammer, Josh McDermitt, Linda Porter, Michael Cera, Richard Chamberlain, David Dastmalchian, David Duchovny, Brett Gelman, Karl Makinen, Sara Paxton, Ethan Suplee, Melissa Jo Bailey, James Giordano, Christopher Murray, Cornelia Guest, Ruth Radelet, Wes Brown, Juan Carlos Cantu, Candy Clark, Grace Victoria Cox, Josh Fadem, Hank Harris, Ernie Hudson, Elena Satine, Nafessa Williams, Amanda Seyfried, Caleb Landry Jones, Jane Levy, Jeremy Davies, Harry Dean Stanton, Sharon Van Etten, Christophe Zajac-Denek, Andrea Hays, Sarah Jean Long, Jeremy Lindholm, Hunter Sanchez, Lisa Coronado, James Grixoni, Stephanie Allynne, Hugh Dillon, Eric Edelstein, Rebecca Field, Ivy George, Jesse Johnson, David Koechner, Adele René, Larry Clarke, Atticus Ross, Tracy Phillips, Cullen Douglas, Robert Broski, Tikaeni Faircrest, Xolo Maridueña, Sky Ferreira, Tim Roth, Karolina Wydra, John Billingsley, Moby, Giselle DaMier, Linas Phillips, Lauren Tewes, Priya Niehaus, Andréa Leal, Ana de la Reguera, Bérénice Marlohe, Clark Middleton, Alon Aboutboul, Frank Collison, Virginia Kull, Derek Mears, John Savage, Grant Goodeve, Monica Bellucci, David Bowie (a.z.), Jay R. Ferguson, Rodney Rowland, Charlyne Yi, Miguel Ferrer (a.z.), Owain Rhys Davies, Bill Tangradi, Bellina Logan, Joan Chen (a.z.), Eric DaRe (a.z.), Don S. Davis (a.z.), Piper Laurie (a.z.), Jack Nance (a.z.), Walter Olkewicz (a.z.), Ray Wise (a.z.), Phoebe Augustine (herec, a.z.), Francesca Eastwood, Mary Reber, Jake Wardle, Royce D. Applegate, Jan D'Arcy, Bob Stephenson, David L. Lander, Gérald L'Ecuyer, Elizabeth Anweis, Joy Nash, Will Seltzer, Clive Rosengren, Sara Sohn, Lesli Linka Glatter, Chris Morrissey, Ron Taylor, Sheryl Lee (a.z.), Madeline Zima (a.z.), Ben Rosenfield (a.z.), Jose Rosete, Annie Hart, Ime Etuk, Smokey Miles, Robert Broski (a.z.), Mélita Toscan du Plantier, Grace Zabriskie (a.z.), Rodney Harvey, Jed Mills, Joe Knetter
(další profese)

Komentáře uživatele gudaulin k tomuto TV seriálu

  • Městečko Twin Peaks (TV seriál) (1990)
    *****

    Městečko Twin Peaks bylo pro mě svého času něco jako zjevením na poli seriálů, které úplně převracelo můj pohled na seriálovou tvorbu a díky kterému jsem objevil Davida Lynche jako špičkové eso mysteriózního žánru. I když od té doby uplynulo už více než 20 let, myslím, že tenhle kousek nebyl překonaný navzdory tomu, že seriálová tvorba ve Spojených státech momentálně zažívá obrovský boom a mysteriózní žánr je velmi oblíbený. Nejvíc fascinující je sledovat proměnu charakterů jednotlivých hrdinů a díky profesionalitě celého štábu se nechat unášet atmosférou tajemna a tušených hrozeb. Seriál ve své druhé polovině a zvlášť na samém závěru už směřoval do vyloženě halucinogenních poloh, které Lynch dovedl do neblahé dokonalosti ve svém mišmaši Inland Empire, takže osobně patřím k těm, kteří ocení spíš tu střízlivější první polovinu. Musím ještě zdůraznit atmosférickou hudbu, která dokonale evokovala snovou tajuplnou atmosféru nad městečkem. Celkový dojem: 95 %.(18.8.2011)

  • Série 1 (série) (1990)
    *****

    Na začátku 90. let představovalo Městečko Twin Peaks kulturní šok a bylo první vlaštovkou, která předznamenala nástup fenoménu dramat quality TV. Frosta a Lynche tehdy napadlo propojit masově využívaný formát soap opery s kriminálním dramatem, postavili na hlavu všechny dosavadní poučky seriálové praxe a dokázali, že televizní tvorba se dá dělat jinak - chytře a inovativně. Zápletka pro ně už nebyla podstatná, vražda studentky byla vějičkou na publikum, aby se nechalo zlákat do labyrintu podivně proměnlivých seriálových charakterů a bludiště vztahů obyvatel podivného maloměsta. Úspěch nestál na příběhu, ale na postavách, se kterými si autoři zábavně pohrávali. Seriál si postupně přisvojoval prvky sitcomu a oba žánry, ze kterých původně vzešel, začal ironicky shazovat. Lynch měl štěstí na spolupracovníky. Mysteriózně znějící soundtrack Angela Badalamentiho se stal obrovským hitem a symbolem seriálu. V Kylu MacLachlanovi získal sympatického talentovaného a tvárného herce, který neměl problém ztotožnit se s filozofií seriálu a procítěně pronášel proslulé poznámky své neviditelné sekretářce Dianě. Krásné záhadné ženy s nevypočitatelným chováním dodávaly Twin Peaks erotický rozměr. Seriálové charaktery stále překvapovaly. Navenek kladné postavy v sobě nesly zárodky zla, nečekaně ukazovaly svou odvrácenou tvář a fascinovaly svou zkažeností. Spletité vyprávění s mnoha slepými odbočkami, které se nezatěžovaly vysvětlováním a předkládáním informací na talíři, lákalo k televizoru i intelektuály, kteří dosud televizí pohrdali. Scénáristé si s diváky hráli, mystifikovali je, odváděli pozornost k detailům, které neměly praktický význam. Twin Peaks stál na počátku procesu, který v televizní produkci změnil pravidla hry a zavedl do ní filmovou estetiku. Jeho úspěch inspiroval spoustu jiných televizních projektů a stopy Twin Peaks dnes najdeme prakticky všude. První série mi sedla dokonale a právě ona vedla k tomu, že jsem objevil excentrického a ujetého Lynche. Celkový dojem: 95 %.(24.7.2017)

  • Série 2 (série) (1990)
    ****

    Druhá série Twin Peaks sice začala stejně dobře jako první, ale výsledné 4 hvězdičky jsou vlastně kompromisem - výsledkem procesu, kdy jsem se od počátečního nadšení začal od seriálu v jeho druhé polovině pomalu, ale jistě vzdalovat. Lynch nedokázal udržet na uzdě svou excentričnost a zálibu ve fantastičnu. Krok za krokem přibývalo surrealistických prvků a výletů do jiné dimenze. Narušila se citlivá rovnováha mezi prvky, které svět Twin Peaks držely pohromadě. Absurdní a zneklidňující to bylo od začátku - konec konců to byl vlastně důvod, proč jsem měl seriál tak rád. Jenže čeho je moc, toho je příliš, a poslední, dodatečně natočená a notně pošahaná epizoda přinesla poznání, že já jako divák a Lynch jako tvůrce směřujeme každý už někam jinam. Celkový dojem: 75 %.(29.8.2017)

  • The Return (série) (2017)
    **

    "Tohle není Dale Cooper, kterého jsem znala. Není to zubem času, tím, jak se změnil, nebo jak vypadá. Je to něco, co už tam určitě není," říká Diana svému někdejšímu nadřízenému alias režisérovi Davidu Lynchovi a dokonale tím vystihuje problém, který s třetí řadou věhlasného seriálu budou mít mnozí diváci. Když David na Twitteru napsal "Vaše oblíbená žvýkačka znovu přijde do módy," pošetile se mýlil. Nejen proto, že už dávno na žvýkačky nemá monopol a chuť jeho produktu někteří převzali a přidali další ingredience. První série se kdysi dokonale trefila do očekávání a vkusu vzdělanějšího mladšího publika, které už neoslovovaly staré přežité formáty zaměřené na masový vkus. Tím pádem mohla studia přijít s něčím odvážnějším. Lynch vyvolal revoluci tím, že řekl: "Vykašleme se na ústřední příběh, místo toho si budeme hrát s postavami a dílčími zápletkami, zaměříme se na zábavné hříčky a detaily." Fungovalo to. O 20 let později přišly nové technologie a s nimi i nové způsoby distribuce, a tak si Lynch řekl, že nastal čas pro novou revoluci. Kdybych byl jízlivý, napíšu, že třetí sérii Twin Peaks natočil proto, aby naštval a zdeptal seriálové diváky a zároveň aby otestoval věrnost svého fanklubu a sílu značky Twin Peaks. To druhé obstálo se ctí, bylo zajímavé sledovat, jak po prvním díle, kdy ještě vůbec nemohlo být zřejmé, co se z projektu vyklube, rychlým tempem přibývala pětihvězdičková hodnocení. Vrchol Lynchovy tvorby spatřuji ve třech titulech: první sérii Městečka Twin Peaks, Lost Highway a Mulholland Drive. Pochopitelně se lišily, ale jedno měly společné. Ať už pracovaly s tajemstvím jakkoliv, ať už se sebevíc vzpíraly jasnému výkladu svého světa, vždycky v nich režisér počítal s divákem. V případě Inland Empire jsem poprvé pocítil, že Lynchova manýra a sebestřednost potlačily to ostatní a Return se mi jeví jako pokračování v nastoupeném trendu. Lynch se v Twin Peaks jeví jako experimentátor, když v Return testuje samotné hranice seriálové tvorby. Vzdal se totiž dokonce i postav. Ty se objeví a na dlouhou dobu mizí a tvůrci nám neumožní vytvářet si k nim vztah. Běžný seriál si představte jako fotbalové hřiště, na kterém se potkávají postavy - hráči a dochází ke střetům, zkrátka se hraje. V Twin Peaks - The Return Lynch ono hřiště rozšířil na velikost krajského města. Postavy se v něm potkávají jen výjimečně, většinou jen bloudí krajinou a divák tápe, o co se tvůrce hry vlastně snaží. Děj se narozdíl od prvních dvou řad nesoustředí na zkoumání prostředí jednoho maloměsta, ale chaoticky skáče z centra New Yorku do Montany, odtud zase do Jižní Dakoty a pak pro změnu desítky minut bloudí prostorami jiné dimenze. Stejně tak se skáče i v čase a všechno nekonečně dlouho trvá. Největší prostor dostává dětinská figura bez vlastní vůle, proti které i pan Tau je příkladem hamletovsky rozervané komplikované postavy. Český génius Jára Cimrman hlásal, že i zkoušení zjevně slepých cestiček má svůj význam, nejsem si ale jistý, jestli nějaká statisticky významná skupina diváků bude chtít ten výzkum spolu s Lynchem celý podstoupit. Kouzlo původního Twin Peaks spočívalo v tom, že bylo originální a bavilo. Return už je pouze originální. Jistě, najdete tam spoustu atmosférických scén, které připomínají Lynchovy slavné časy. Jenže to jsou solitéry, které jen tak trčí v prostoru a nic na ně nenavazuje. Na druhou stranu, určitě není na škodu, že tohle dílko vzniklo. Je to takový samorost, že si své diváky už pro tu výstřednost najde. Ostatně pocit, že umíte ocenit něco, co je mase primitivních konzumentů nedostupné, je určitě slastný. Return bych mohl doporučit bytostným surrealistům a kovaným alternativcům. Běžný divák se mu nejspíš velkým obloukem vyhne. Celkový dojem: 40 %.(5.9.2017)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace