poster

Chalupáři (TV seriál)

Komedie

Československo, 1975, 8 h 38 min (Minutáž: 11x60 min)

Hudba:

Luboš Fišer

Hrají:

Jiří Sovák, Josef Kemr, Jana Hlaváčová, Josef Vinklář, Jiří Schmitzer, Jiřina Bohdalová, Ilja Prachař, Josef Větrovec, Božena Böhmová, Mahulena Bočanová, František Filipovský, Josef Hlinomaz, Nina Popelíková, Hana Maciuchová, Josef Beyvl, Stella Zázvorková, Václav Sloup, Jaroslav Moučka, Věra Tichánková, Vladimír Menšík, Gabriela Vránová, Otto Lackovič, Luba Skořepová, Boleslav Skalski, Růžena Lysenková, Josef Čáp, Pavel Spálený, Blanka Vikusová, Alena Kreuzmannová, Jaroslava Tvrzníková, Alena Vránová, Jiří Adamíra, Jarmila Beránková, Věra Koktová, Čestmír Řanda st., Josef Bek, Mirko Musil, Vlastimil Hašek, Zdeněk Braunschläger, Jan Pohan, Karel Urbánek, Petr Kostka, Carmen Mayerová, Vítězslav Černý, Robert Vrchota, Jiří Lír, Václav Lohniský, Darja Hajská, Josef Patočka, Jindřich Narenta, Otto Budín, Bohumil Šmída, Blažena Slavíčková, Josefa Pechlátová, Antonín Soukup, Karel Houska, Václav Kotva, Jiřina Bílá, Milica Kolofíková, Štěpán Bulejko, Ludmila Roubíková, Jan Teplý st., Ladislav Frej st., Věra Budilová, Václav Fišer, Vladimír Pospíšil, Ondřej Stýblo, Ivo Niederle, František Srb, Petra Kodýmová, Miriam Chytilová, Hana Malířová, Zdeněk Kutil, Jan Kotva, Zdeňka Černá, Jiří Fejfar, Jaroslava Čadková, Milan Mach, Karel Smrž, Jan Kuželka
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Marthos
    **

    Popularita Chalupářů u diváků i programových vedoucích je zarážející zejména proto, že těžko najdeme výstižnější symbol normalizačního bezčasí. Východisko seriálu, jehož poselství předává divákům v prvním díle postava esenbáka ("venku jsou od sebe sice lidi trochu dál, ale přesto k sobě mají nějak blíž"), je dobře známé asi každému, kdo se v posledních padesáti letech ocitl u televize. K rodině cynického taxikáře Aloise Krbce (Josef Vinklář) se stěhuje jeho neurotický tchán, bývalý revizor Evžen Huml (Jiří Sovák). Místo pokusu o společné soužití Krbec vychytralým trikem stěhuje Humla na venkov do vesničky Třešňová, kde nerudnému invalidnímu důchodci nezbude než sžít se s dobromyslným vrstevníkem Bohoušem Císařem (Josef Kemr). Postupem času se Huml seznamuje s bizarním koloritem života na vesnici, který spíš než Formanovo Hoří, má panenko připomíná kýčovitý papundekl Zdeňka Trošky, a spolu s diváky odhaluje velkou pravdu: že i když se v životě v socialismu někdy setkáváme se strastmi, lidé – od ochotně melouchařících zaměstnanců JZD po shovívavé funkcionáře komunistické strany – se vždy nakonec dohodnou a všechno dobře dopadne. Chalupáři jsou v tomhle ohledu mnohem zrádnější než otevřeně prostranické produkce Československé televize, jako byl třeba Okres na severu. Zatímco z příběhu moudrého a spravedlivého tajemníka okresního výboru KSČ Pláteníka čiší primitivní pokus o oslavu normalizační ideologie, Chalupáři zdánlivě pouze existují v jejím rámci. Při bližším pohledu je však jejich poslání zjevné. Přimět diváky, aby zapomněli na každodenní realitu, a za ochotné asistence populárních herců je uchlácholit iluzí pohodového socialistického života. Dobová témata – od pražské asanace a přidělování bytů přes hodnocení práce stranické organizace a anonymní udávání po vzpomínky na zakládání JZD – nenápadně prosakují každým dílem a ve vražedně pomalém tempu seriálu se proplétají s osudy kladných hrdinů. Vyznění Chalupářů trefně shrnuje bodrý předseda obecního výboru: "To se ví, sem tam se mezi náma najde potvora, ale paušálně jsme dobrý!" Chalupáři nejsou charakterističtí jen urputnou snahou komunistického režimu nabarvit narůžovo všudypřítomnou šeď, ale i vykreslením ženských postav, podobných jiným normalizačním televizním maminám, uklízečkám a švadlenám. Je tu žena taxikáře Krbce Jarča nebo objekt milostného zájmu širokého okolí, vesnická femme fatale Dáša Fuchsová (Jiřina Bohdalová), kterou seriál lakonicky popisuje „42 let, rozvedená, zachovalá“. Pozoruhodná je v dobovém přístupu k ženám především linie manželky místního autobusáka Tondy Čiháka (Vladimír Menšík). Čihák se svou ženu Aničku (Gabriela Vránová) okatě snaží podvést, když v autobusu cestou na vesnický výjezd do Prahy svádí před jejíma očima náhodnou cestující. Rozesmutnělá Čiháková se se svým trápením svěří Humlovi s Císařem – a ti s ní absolvují celodenní kolečko od kadeřnice k obchodům s oblečením, aby byla "krásná pro svýho Toníčka". Když se na konci dne shledává se svým manželem, začne ji okamžitě podezřívat, že má milence, a na Humlovy výtky, že on přece dělá to samé, opáčí, že "to je přece zákon přírody, že mužskej si namlouvá ženskou". Ideální produkt státní televize sedmdesátých let dával smysl v době Husákova režimu, jeho nadšené reprízování čtvrtstoletí po sametové revoluci je však jen obtížně pochopitelné. Chalupářům navíc léto co léto chybí jakékoliv zasazení do kontextu, o jaké se ČT pokusila naposledy při repríze 30 případů majora Zemana a které by mladou generaci – a koneckonců i starší, kteří u seriálu vzpomínají na radostné mládí – uvedlo do dobové reality. Vysílání seriálu by dnes šlo bez problémů doplnit o vylíčení všeobjímající náruče obecních výborů, vysvětlení role ženy v socialistické společnosti i popis proměny života na venkově pod diktátem plánovaného hospodářství. ČT však na podobné snahy rezignovala a bez sebemenšího pozastavení Chalupáře spolu s dalšími normalizačními hity jako Sanitka nebo Malý pitaval z velkého města pevně začlenila do svého reprízového programu. Lze z toho vyvodit jediné: česká letní pohoda v očích veřejnoprávní televize zjevně vypadá stejně dnes jako v roce 1975. Atmosféra socialistické prázdnoty může s klidem dopadat na nové a nové diváky – a ostatně proč ne? Jak lapidárně shrnuje jedna z chalupářských figurek: "Lepší je být naladěnej než zavřenej." (Michal Zlatkovský: Chalupáři – nejmilovanější symbol normalizace, který Česká televize uctívá dodnes)(10.7.2017)

  • Kimon
    *****

    Roztomilá, úsměvná a odlehčující sentimentální vzpomínka pro letní televizní obrazovku třeba někde večer na dovolené na chalupě u rybníka či lesa, ... když zrovna negrilujeme. Je prima se opět podívat na herecké umění Kemra, Sováka, Filipovského, Bohdalky, Vinkláře, Větrovce, Ilji Prachaře a mnoha dalších skvělých českých herců. Kdy jsou ty doby. Dívat se dnes na ty mladé, herecky naprosto nezkušené, zato hodně ambiciózní je utrpení.(26.6.2012)

  • ivishka
    *****

    Když máš v chalupě orchestrion....To je jedna z nejkrásnějších českých melodií,které znám.Býval to nejoblíbenější seriál mého dědy a mě nikdy nějákým způsobem nevadil.Zrovna nedávno jsem viděla díl jak Bohuš Císař do jezera vhodil na vlasci připevněném na klacek kapra,kterého si přinesl s sebou v kabeli a dělal ,že ho chytil a začal křičet PANE DOMÁCÍ,PANE DOMÁCÍ :-D.Nebo díl kde se Bohdalce oba pánové dvoří a pan Sovák přitom spadne do vody ve vaně,která byla pod oknem...Kam se na takovou klasu hrabe Helena a Ordinace apod...(3.7.2012)

  • ClintEastwood
    *****

    Co dodávat k tomuto skvostu české kinematografie? Paušálně netřeba dlouhých slov. Plejáda našich nejlepších herců, vtipné, kouzelně vypointované situace, příjemná hudba, nezapomenutelná znělka se zpěvem (původně a pak až po revoluci) pana Matušky a nádherné prostředí české vesničky. To vše dohromady dělá z Chalupářů mistrovské dílo. Seriál, z jehož každé scény sálá neuvěřitelná pohoda. P.S. Ve druhé epizodě s názvem Kapr, je jedna neskutečně poetická scéna. Je to ta, když si pan Sovák sedne k rybníku, rozbalí rybářský prut a zasněně se rozhlíží po okolí. Do toho zní až dojemná hudba, která má obrovskou sílu a aniž by při této sekvenci padlo jediné slovo, vše je vyřčeno. Kdo má srdce a cit pro přírodu či venkov - ten prožije to, co já. Děkuji tvůrcům za tento nádherný filmový okamžik.(19.2.2018)

  • Wheelcrusher
    *****

    Nejgeniálnější seriál, co u nás kdy vzniknul! Za tim si od puberty pevně STOJIM, přestože/právěže jsem pak poznal třeba už i ty nejgeniálnější americký seroše, se kterejma si chytrostí a zábavností "D Kottydžrs" fakt nezadaj;) Opravdu těžko si představit léto bez tohodle legendárního kultu! Osvědčená idea "Sovák na venkovskym odpočinku" zafungovala neomylně, kor když z něj udělali takovýho ukrutnýho rapla:) Horníčka nahradil neméně fenomenální Kemr a hlavně prostředí se přetransformovalo z jedný chalupy ve francouzskym zapadákově na českou, malebně-socialistickou vesnici s hvězdně obsazeným buranstvem. Všech jedenáct dílů plnejch naprosto vyrovnaný zábavy a scénáristický kvality... a těch hlášek, tomu se žádnej jinej náš televizní počin nikdy nedokázal a nedokáže zákonitě přiblížit, páč takový herci se už nerodí, natož tvůrci jsou dneska tak vyčpělí až HANBA!(12.6.2011)

  • - Natáčení dodnes připomínají informační tabule u památných seriálových míst. Vesnice tak vyšla vstříc turistům, kteří sem stále přijíždějí, aby viděli místa proslavená seriálem. (rakovnik)

  • - Jiřina Bohdalová alias Dáša Fuchsová si chtěla v 70. letech koupit chatu, ve které v seriálu bydlela. Majitelé, manželé z Prahy, ji ale neprodali. (IDžOR)

  • - Ide o najsledovanejší TV seriál v Československéj televízie v rokoch 1971 -1989 s percentualnou sledovanosťou 93%. (Raccoon.city)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace