poster

F. L. Věk (TV seriál)

Drama / Historický

Československo, 1970 - 1971, 11 h 35 min (Minutáž: 13 x 53 min)

Předloha:

Alois Jirásek (kniha)

Scénář:

Otto Zelenka

Hudba:

Jiří Srnka

Hrají:

Radoslav Brzobohatý, Jan Pivec, Antonie Hegerlíková, Jaroslav Marvan, Václav Voska, Eva Vosková, Jiřina Štěpničková, Dana Medřická, Jana Brejchová, Gabriela Vránová, Jiřina Bohdalová, Martin Růžek, Karel Höger, Zdeněk Řehoř, Eduard Cupák, Josef Kemr, Květa Fialová, Jiří Sovák, Vlastimil Brodský, Pavel Landovský, Jiří Adamíra, Vladimír Menšík, Ota Sklenčka, Bedřich Prokoš, Josef Hlinomaz, Roman Skamene, Soběslav Sejk, Josef Beyvl, Petr Haničinec, Stella Zázvorková, Vladimír Krška, Bohuš Záhorský, Ilja Prachař, Vítězslav Vejražka, Vladimír Hlavatý, Josef Somr, Otakar Brousek st., Miloš Nedbal, Nina Popelíková, Vladimír Ráž, Jaroslav Moučka, Jan Skopeček, Jiří Vala, Jaroslava Pokorná, Jaroslav Satoranský, František Kovářík, Štěpán Bulejko, Jiří Zahajský, František Hanus, Pavla Maršálková, Alena Kreuzmannová, Jan Libíček, Mirko Musil, Gustav Nezval, Antonín Sedlák, Jindřich Hrdý, Otto Zelenka, Zdeněk Hodr, František Holar, Ludmila Roubíková, Josef Haukvic st., Václav Švec, Jiří Valenta, Karel Netolický, Pavel Kolínský, Jiří Pleskot, Jaroslav Maršálek, Josef Burda, Jan Bajer, Otto Šimánek, Karel Hábl, Viktor Preiss, Jaroslav Cmíral, Ladislav Trojan, Karel Vavřík, Magda Maděrová, Jiří Kodet, Aleš Morávek, Karel Meister ml., Otto Kinský, Hana Houbová, Jarmila Beránková, Vít Pešina, Ilona Jirotková, Otto Lackovič, Hynek Němec, Karel Pavlík, Ferdinand Krůta, Josef Koza, Pavel Spálený, Jiřina Bílá, Lena Birková, František Vicena, Bohuslav Kupšovský, Jaroslav Raušer, Jindřich Narenta, Jaroslav Čejka, Miloslav Šindler, Eduard Haken, Karel Berman, Jaroslav Horáček, Ivo Žídek, Dalibor Jedlička, Marta Boháčová, Eva Zikmundová, Jadwiga Wysoczanská, Pavel Ždichynec, Vlastimil Harapes, Bohumil Reisner, Michaela Vítková, Marie Fischerová-Wolffová, Milena Kleinerová, Zdeněk Kryzánek, Vladimír Šmeral, Emil Rohan, Radovan Lukavský, Jan Tříska, Svatopluk Skládal, Vladimír Hrabánek, Ota Motyčka, Bohumil Švarc st., Antonín Jedlička, Ivo Niederle, Jiří Blažek, Jan Bösser, Jaromír Hanzlík (vyp.), Karel Meister st., Alena Vránová

Střih:

Karel Kohout

Scénografie:

Jan Zázvorka

Kostýmy:

Ludmila Novotná
(další profese)
  • Marthos
    *****

    Neumřela česká řeč, jen spí. Postihnout význam a nadčasovou hodnotu Jiráskovy pětidílné národoobrozenecké epopeje by znamenalo zamyslet se nad zlomovými okamžiky naší dějinné historie, která se v pravidelných časových periodách ocitala v útlaku svých tradic a práv. Rozvržení natáčecího plánu v době posrpnové sovětské invaze se pochopitelně nemohlo minout účinkem; tento rozhodný a zcela otevřený manifest národního sebevědomí a svobody pak jakoby završoval předcházející léta těžce překonávaného mlčení a marného odporu (čtyřistaleté područí v habsburské monarchii je nahrazeno totalitárním systémem dvacátého století). Životní příběh dobrušského buditele, tohoto bytostného venkovana, tu ovšem neslouží pouze jako sjednocující pásmo rozsáhlého příběhu; vlastní prostor tu nacházejí reliéfní motivy jako zánik benediktinského řádu, počátky divadelní kultury, Mozartův pobyt v Praze nebo vlastně nepřetržité seznamování s nejvýznamnějšími osobnostmi tehdejšího veřejného života. Věk se zpočátku pražskému uměleckému a vědeckému prostředí okouzleně obdivuje, ale zčásti se k němu staví také kriticky a později, v rozhodných okamžicích, dává přednost životu na venkově před obtížnou a v podstatě riskantní existencí ve městě (mementem budiž trudný osud Václava Tháma). Prachem zavátý Jiráskův text, degradovaný na standardní výhrůžku školních škamen, se díky scénáristovi Otto Zelenkovi a režiséru Františku Filipovi proměnil v ryze aktuální téma o pokořeném národu, oděného do kostýmů konce osmnáctého a počátku devatenáctého století. Všeobecná glorifikace jednotlivých hereckých jmen je nošením dříví do lesa; neoddiskutovatelné špičkové výkony celého zástupu nejvýraznějších zástupců divadelní i filmové Thálie jsou právem označovány za legendární, ať už je to Pivec, Marvan, Höger, Nedbal, Růžek, Voska, Lukavský a Medřická, tak i Brzobohatý, Brejchová, Vránová, Bohdalová, Cupák nebo Tříska. Díky v případě VĚKA náleží nejen jeho duchovnímu otci a televizním tvůrcům, ale tak trochu paradoxně i komunistickým cenzorům, kteří se jeho urychleným uvržením do trezoru sami označili za spoluviníky tragédií našich národních dějin. To, oč před více než sto lety usiloval Alois Jirásek zůstalo a zůstává neměnné a budoucím generacím se tím de facto odkazuje jedno z nejdůležitějších poselství: nepolevující boj za vlastní identitu. I proto lze televizního VĚKA nazvat seriálem, který přišel ve správnou chvíli.(26.9.2010)

  • majky19
    ****

    Moc hezká výpravná sága v režii skvělého režiséra Františka Filipa z období národního obrození, v letech 1769-1816 okolo osobností Šebastiána Hvěvkovského, Václava Matěje Krameria, Václava Tháma, Václava Klimenta Klicpery ad. V seriálu se představuje plejáda předních českých herců napříč všemi generacemi. Režisér Filip vskutku významným způsobem obohatil československou kinematografii. Kéž by i současná režisérská generace byla schopna něco takového natočit.(25.7.2018)

  • sportovec
    *****

    Dnes čtenářsky mrtvým autorem strašívali dříve neposlušné studenty. Neprávem; Alois Jirásek ve svých vrcholných spisovatelských výkonech, podložených vlastním odborným vzděláním, dosahuje úrovní minimálně středoevropských. Osvědčený tým tehdejší Československé televize k tomuto základu přidal vlastní tvůrčí přínos, odrážející radostné pohnutí a po 21. srpnu 1968 naopak zklamání a bolest z událostí Pražského jara. Poslední díl tohoto na dobu svého vzniku velkého projektu je vědomě komponován jako přímý nesouhlas s korupcí i kolaborantstvím husákovské a bilakovské prosovětské kolaborace a zrady. Úsvit prvních počátků znovuobrozeného národa je cenný svým pohledem na ty, kteří sice velké myšlenky a všelidské ideály nevytvářejí a ani vytvářet nechtějí, bez nichž však, bez jejich vůle, pochopení, zanícení, étosu nikdy nemohou vstoupit do společenské reality. Malá pozitivní práce! Pojem tolikrát políčkovaný, a přece nenahraditelný! S úctou se znamená a vše to na vědomost dávat ráčí vždy Váš spěšnoved Sýkora(24.8.2007)

  • cheyene
    *****

    "Ještě nikdy se mi nezdála Praha tak krásná jako dnes." F. L. Věk je vynikající seriál natočený na základě známé Jiráskovy knihy, objevuje se v něm celá plejáda českých hereckých hvězd a díky černobílé kameře, jejím záběrům, nádherné hudbě (překrásná úvodní znělka, českobratrská píseň z Kancionálu sestaveného Janem Amosem Komenským, Modlitba za pokoru – Soudce všeho světa, Bože), jazyku a excelujícím hercům, se vytváří jedinečná atmosféra, která působivě a uvěřitelně vykresluje atmosféru tehdejší doby a to v mnoha ohledech - světové dějiny, domácí dějiny, politika, obrozenecká činnost, reformy, jezuité, atd. František se v Praze setkává s řadou známých osobností národních dějin a je jimi ovlivněn na celý život. Vidíme tu jeho dětství, dospívání, studentský život, lásky i zklamání, vlasteneckou činnost či úmrtí v rodině a okolí. Myslím, že každý, kdo v sobě má ještě zbytky nějakého národního cítění, tak musí při sledování tohoto seriálu mít nejednou silné vlastenecké pocity, protože při pohledu na to, jak byla celá řada tehdejších osobností zapálená do obrody našeho národa, kolik vytrpěli a obětovali pro krásu našeho jazyka a jeho postavení, stejně jako uznání práv naší země, chce se každému pravému Čechovi plakat nad tím, kam jsme to dnes dopracovali (ale nejen my). F. L. Věk je unikátní počin s nezapomenutelným Radoslavem Brzobohatým, Jaroslavem Marvanem, Radovanem Lukavským a dalšími.(16.3.2015)

  • Sarkastic
    ****

    „Šest zlatek osmdesát…podívejte se na to, necháme to za sedm, hahá…za těch 20 mi ale dej bílý nitě.“ Kvalitní historický seriál s detailním líčením tehdejší doby (společenských změn), národních nálad a silným důrazem na vlastenectví a nadšení pro češtinu. Když už jsem nakousl jazykovou stránku (a naši květnatou mateřštinu), ocenil bych v některých případech titulky pro německy/latinsky mluvené pasáže (třeba z takové divadelní hry jsem takřka nic neměl), ale to zas vynahrazuje třeba takové nenásilné přecházení mezi roky a plynulé uvádění diváků do konkrétních let/událostí. Technická a vizuální stránka je na úrovni, obzvláště diváka zaujmou kostýmy a hodně výrazná hudba. Samotnou kapitolou jsou postavy a herecké výkony jejich představitelů. Málokterý herec ve své roli zklame, spíš naopak, krom titulního Radoslava Brzobohatého mě nejvíc potěšili/pobavili ve svých úlohách Radovan Lukavský (divadelník) Dana Medřická (dohazovačka), Bohuš Záhorský (konkrétně čtoucí dopis umírajícímu faráři), Jiří Sovák (vynálezce), Josef Somr (kvůli hlášce: „Zas mi dnes nebude chutnat!“), Vladimír Menšík (vychcánek) a Miloš Nedbal (milovník hudby). Za slabší by se dali považovat pouze dětští představitelé F. L. Věka + trend obsazování starších herců do rolí výrazně mladších jedinců (kvůli kvalitě však nutný). A občas by seriál potřeboval v některých pasážích prostříhat (ukázka z opery, průvod, bál atd.), jinak velká spokojenost a solidní 4* navrch. „Ale…co si slibuješ jako vzdělaný člověk od české řeči? Nebo chceš-li od českého divadla, od české poezie?“ – „Že se jednou pozvedne na úroveň, na evropské nivó.“ – „Jednou? A kdy? Nikdy. Nikdy, Františku. Vždycky bude jenom stopu čenichat jako lovecký pes, ale nikdy nemůže být vepředu. Nikdy.“(7.9.2014)

  • - Natáčení poznamenala smrt Jaroslava Vojty. Roli starého Žalmana tak nakonec hrál Zdeněk Kryzánek. (jenik71)

  • - Na záběrech katedrály sv. Víta je zcela jasně vidět věž nad křížením lodí. Ta ale byla přistavěna až v 19. století. (Hermi14)

  • - Točilo se mj. i na zámku v Opočně, v Dobrušce, kde se filmovalo v kostele svatého Ducha a v Praze, převážně na Malé Straně a Hradčanech. Dále se natáčelo v Novém městě nad Metují, Opočně, Machově, na hradě Valdek a vesnici Machov, která se nachází poblíž Hronova. (hippyman)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace