Reklama

Reklama

Obsahy(1)

U starosty Bartoše se sejde třináct hostů. Přítomní jsou nešťastným počtem zneklidněni, a tak uvítají, když se objeví další host, navíc čtrnáctý také podle jména. Vše by bylo v pořádku, ale mladý Pavel Čtrnáctý se zahledí do starostovy dcery Emy a neodolá jejímu půvabu a políbí ji. Dívka se rázem stane předmětem klepů. Zvědavá paní Linhartová by si ráda celou záležitost objasnila a pozve k sobě společnost, se kterou chce všechno probrat. Náhodou je hostů opět třináct. Počet nakonec doplní nový knihovník Linhartových. K překvapení všech je to znovu Čtrnáctý. Téhož večera, poté co si prohlédl vzácné tisky, Pavel zmizí. Pod jménem Hubert Malina se stane vzápětí dokonalým komorníkem průmyslníka Berseckého. Když usvědčí Quida Alexyho, snoubence Berseckého dcery, z loupeže, podá Pavel vysvětlení i k ostatním událostem... (ČSFD)

(více)

Recenze (40)

Stegman 

všechny recenze uživatele

Nemám problém s "indoorovými komediemi" (© uživatel pOne :)). Problém ale mám s komediemi, které svůj zdroj komiky vyčerpají hned v úvodu filmu a kromě závěrečné pointy už nemají co nabídnout. Divák se tak musí po většinu snímku spokojit s lišáckým úsměvem hlavního hrdiny, který dává tušit, že "to hlavní" ještě přijde. To je podle mě ale zatraceně málo. I když hlavního hrdinu hraje Karel Höger. ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

V roce 1943 se Oldřich Nový neobjevil ani v jediném českém filmu, částečně také proto, že byl neustále sledován štvavým nacistickým tiskem. Proto se načas uchýlil do poklidného a přátelského prostředí hostivařských ateliérů, kde společně s Antonínem Zelenkou a kameramanem Ferdinandem Pečenkou natáčel detektivní komedii podle námětu někdejší star německého němého filmu Ossi Oswaldy (1897 - 1947). Roli, na kterou by si dříve brousil zuby on sám, svěřil bez zaváhání Karlu Högerovi. I když se to nezdá, ti dva měli leccos společného - brněnské začátky, ale i jemné gentlemanské vystupování a nepředstíranou úctu a galantnost k ženám. Přímo z konzervatoře si Nový do filmu vyžádal dvě mladé adeptky herectví, osmnáctiletou Dagmar Frýbortovou a devatenáctiletou Libuši Zemkovou, z plzeňského divadla k nim záhy přibyla ještě dvacetiletá Jiřina Petrovická. Film plný nových dívčích tváří a rafinovaných zápletek, během nichž se na scéně objevuje důmyslný zločin, neměl tedy čím zklamat. Oldřich Nový si v něm alespoň zazpíval legendární píseň o náměsíčníkovi, vtipný song o pošetilém přání jednoho blouznivce. ()

Reklama

PKD 

všechny recenze uživatele

Totální zhovadilost,která opět dokazuje,že každý se má držeti,svého kopyta! Scénář napsalo zřejmě 5leté dítě po lobotomii a jediný důvod,proč to sledovati jest Karel Hoger. Za něj je ta 1 * Jinak,děs,běs a hrůza. Celý film jsme se s rodinou smáli,ale ne proto,že to jest ozn. jako krimikomedie,jestli mi rozumíte. Krimi? Kde? Komedie? Ano,ve smyslu,ubohé trapnosti a směšnosti. Třeba to byl záměr,nevím. O hereckých výkonech (až na 3 vyjímky) se nedá naprosto hovořiti a celý ten nesmyslný a debilní děj o ničem,mi silně připomínal nějakou tu ´´úchvatnou´´ operetu. Dokoukal jsem to jen proto,abych si ověřil,že pointa tu opravdu žádná není. Tedy ve smyslu,taková která by stála vůbec za zmínku. A opět,zdejší hodnocení,ponechám raději bez komentáře. P.s.tohle jsou případy,kdy se opravdu a upřímně stydím za tehdější kinematografii,která byla u mě vždy! na mnohonásobně vyšší úrovni,než ta dnešní,ubohá a poloamatérská,která dokáže vyploditi jen kriminálky,totálně dementní tv nekonečné ságy a rádoby filmy o komunismu či fašizmu,které se stejně motají jen v bludném kruhu a vlastně již nemají co nového a podstatného sděliti,co by se nevědělo. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

I když se některé scény a detaily daly lépe vydojit (závěrečné odhalení, komorničení, odhalení zloděje), přece jen se stále pracuje s napětím, jak se věci ve skutečnosti mají, a více se přiklání k romantické než detektivní rovině tohoto odlehčeného snímku, jenž se bere s nadhledem. Režie Oldřicha Nového je lehká, netlačí na pilu, mnohé momenty připomenou pozdější Pytlákovu schovanku, kde se ona parodie povedla v sevřenějším útvaru. Zde je "jen" dobrá, ale veselý a lehkovážný mladý muž v podání Karla Högera a jeho protipartnerka v podání nedávno zesnulé Dagmar Frýbortové vše vyvažují. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Film v Nového režii Čtrnáctý u stolu je příjemně neokoukanou zábavou. Tato detektivní veselohra vytasí nejúčinnější zbraň společně se svou charismatickou hlavní postavou. Jeho noblesní šarm je podmaňující, pečlivě si hlídá sebemenší detail a do svých rolí vkládá obřadní vznešenost a zcela přirozeně vybudí náklonost, sympatii a strach z možného nabourání zatuchlých maloměšťáckých stojatých vod zavedeného života. Zápletka dokáže nadchnout hravostí se záměnou, nedorozuměním, fabulací i uhrančivou předurčeností. Hlavní postavou vzletné zábavy je Pavel Čtrnáctý alias Hubert Malina (vynikající Karel Höger), nadšený knihovník a dokonalý sluha ze staré školy. Svou otevřenou myslí, kavalírskou galantností a vrozená nestrojenost si na svou stranu naklání téměř každého kolem sebe. V hrátkách je vždy krok před ostatními, užívá se každou vteřinu a sladké ženské rty se rozplývají pod přívalem tajemného pokušení. Hlavní ženskou postavou je Ema Bartošová (zajímavá Dagmar Frýbortová), pečlivě hlídaná starostova dcera. Rozpolcenost mezi rozumem a citem ji dává jedinečné zážitkové dobrodružství. Výraznější mužskou postavou je velkoprůmyslník Karel Bersecký (velmi zajímavý Karel Dostal), ustaraný z vdavekchtivé dcery a uspokojovaný Malinou a jeho dokonale všestranným servisem. Dále stylově podlézavý nápadník Berseckého dcery a přelétavý hrabě Quido Alexy (skvělý Raoul Schránil), spokojený obyvatel zámečku a generální ředitel Rudolf Linhart (velmi zajímavý Zvonimir Rogoz) a Emin vychloubačný strýc Kilián Vaverka (velmi dobrý František Filipovský). Výraznější ženskou rolí je Berseckého manželka (příjemná Růžena Šlemrová) s poživačnou přirozeností, její elitářským původem rozmazlená dcera Lydie Bersecká (půvabná Libuše Zemková), rozverná Emina babička Hedvika (dobrá Ella Nollová) a Linhartova manželka a chtivá drbna Eli (velmi zajímavá Jarmila Švabíková). Z dalších rolí: společensky zostuzený velkostatkář a starosta malého města Jan Bartoš (příjemný Ludvík Veverka), jemu podobná manželka Julie (Helena Friedlová), Pavlův kumpán a předseda spolku detektivních spisovatelů dr.Viktorin (příjemný Vladimír Majer), Alexyho bezstarostná přítelkyně Bibi (Jiřina Petrovická), zamilovaný Berseckého tajemník Kamenec (příjemný Jiří Vondrovič), natěšená komorná u Berseckých Monika (zajímavá Anna Gabrielová), či snaživý soukromý detektiv (sympatický Antonín Kandert). Čtrnáctý u stolu chce především bavit. Nepatří k nejznámějším, ani k nejvýraznějším filmům československé kinematografie protektorátní doby, přesto svou lehkostí, rozverností a charismatem očaruje a zpříjemní den. Karel Höger je zde na vrcholu svých hereckých sil, co více si přát? ()

Galerie (3)

Zajímavosti (5)

  • Oldřich Nový zvažoval, že se ve filmu objeví, nicméně nakonec jej lze slyšet jeho zpěv v taneční kavárně. (sator)
  • Píseň, kterou pro film nazpíval Oldřich Nový, se jmenuje „Kdybych já byl náměsíčník“. (Gabretta)

Reklama

Reklama