Reklama

Reklama

Obsahy(1)

U starosty Bartoše se sejde třináct hostů. Přítomní jsou nešťastným počtem zneklidněni, a tak uvítají, když se objeví další host, navíc čtrnáctý také podle jména. Vše by bylo v pořádku, ale mladý Pavel Čtrnáctý se zahledí do starostovy dcery Emy a neodolá jejímu půvabu a políbí ji. Dívka se rázem stane předmětem klepů. Zvědavá paní Linhartová by si ráda celou záležitost objasnila a pozve k sobě společnost, se kterou chce všechno probrat. Náhodou je hostů opět třináct. Počet nakonec doplní nový knihovník Linhartových. K překvapení všech je to znovu Čtrnáctý. Téhož večera, poté co si prohlédl vzácné tisky, Pavel zmizí. Pod jménem Hubert Malina se stane vzápětí dokonalým komorníkem průmyslníka Berseckého. Když usvědčí Quida Alexyho, snoubence Berseckého dcery, z loupeže, podá Pavel vysvětlení i k ostatním událostem... (ČSFD)

(více)

Recenze (39)

Tosim 

všechny recenze uživatele

Jako první a jediný režijní pokus Oldřicha Nového to IMHO dopadlo hodně zdařile a na detektivku je to hodně svižné a vtipné. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Filmová detektivka, kde herecky vyčnívá Karel Höger a jako zajímavost lze uvést režii Oldřicha Nového. Z dnešního pohledu nejde o nic výjimečného. Celkový dojem: 50 %. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Oldřich Nový byl bezpochyby lepší herec než režisér. Ty afektované dámy, které se v tomto filmu promenovaly před kamerou a zajíkavě se k tomu chichotaly, nedokázal zkrotit. Škoda. ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

V roce 1943 se Oldřich Nový neobjevil ani v jediném českém filmu, částečně také proto, že byl neustále sledován štvavým nacistickým tiskem. Proto se načas uchýlil do poklidného a přátelského prostředí hostivařských ateliérů, kde společně s Antonínem Zelenkou a kameramanem Ferdinandem Pečenkou natáčel detektivní komedii podle námětu někdejší star německého němého filmu Ossi Oswaldy (1897 - 1947). Roli, na kterou by si dříve brousil zuby on sám, svěřil bez zaváhání Karlu Högerovi. I když se to nezdá, ti dva měli leccos společného - brněnské začátky, ale i jemné gentlemanské vystupování a nepředstíranou úctu a galantnost k ženám. Přímo z konzervatoře si Nový do filmu vyžádal dvě mladé adeptky herectví, osmnáctiletou Dagmar Frýbortovou a devatenáctiletou Libuši Zemkovou, z plzeňského divadla k nim záhy přibyla ještě dvacetiletá Jiřina Petrovická. Film plný nových dívčích tváří a rafinovaných zápletek, během nichž se na scéně objevuje důmyslný zločin, neměl tedy čím zklamat. Oldřich Nový si v něm alespoň zazpíval legendární píseň o náměsíčníkovi, vtipný song o pošetilém přání jednoho blouznivce. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

I když se některé scény a detaily daly lépe vydojit (závěrečné odhalení, komorničení, odhalení zloděje), přece jen se stále pracuje s napětím, jak se věci ve skutečnosti mají, a více se přiklání k romantické než detektivní rovině tohoto odlehčeného snímku, jenž se bere s nadhledem. Režie Oldřicha Nového je lehká, netlačí na pilu, mnohé momenty připomenou pozdější Pytlákovu schovanku, kde se ona parodie povedla v sevřenějším útvaru. Zde je "jen" dobrá, ale veselý a lehkovážný mladý muž v podání Karla Högera a jeho protipartnerka v podání nedávno zesnulé Dagmar Frýbortové vše vyvažují. ()

Orlau32 

všechny recenze uživatele

Dávno, již dávno tomu, co jsem to viděla naposled. Maturitní šaty mi teta ušila podle Dagmar Frýbortové. Karel Höger byl už tehdy osobnost, ale s léty rostla jeho filmová popularita a čím starší, tím byl úžasnější. Ostatní herci hráli jako amatéři. ()

PKD 

všechny recenze uživatele

Totální zhovadilost,která opět dokazuje,že každý se má držeti,svého kopyta! Scénář napsalo zřejmě 5leté dítě po lobotomii a jediný důvod,proč to sledovati jest Karel Hoger. Za něj je ta 1 * Jinak,děs,běs a hrůza. Celý film jsme se s rodinou smáli,ale ne proto,že to jest ozn. jako krimikomedie,jestli mi rozumíte. Krimi? Kde? Komedie? Ano,ve smyslu,ubohé trapnosti a směšnosti. Třeba to byl záměr,nevím. O hereckých výkonech (až na 3 vyjímky) se nedá naprosto hovořiti a celý ten nesmyslný a debilní děj o ničem,mi silně připomínal nějakou tu ´´úchvatnou´´ operetu. Dokoukal jsem to jen proto,abych si ověřil,že pointa tu opravdu žádná není. Tedy ve smyslu,taková která by stála vůbec za zmínku. A opět,zdejší hodnocení,ponechám raději bez komentáře. P.s.tohle jsou případy,kdy se opravdu a upřímně stydím za tehdější kinematografii,která byla u mě vždy! na mnohonásobně vyšší úrovni,než ta dnešní,ubohá a poloamatérská,která dokáže vyploditi jen kriminálky,totálně dementní tv nekonečné ságy a rádoby filmy o komunismu či fašizmu,které se stejně motají jen v bludném kruhu a vlastně již nemají co nového a podstatného sděliti,co by se nevědělo. ()

zette 

všechny recenze uživatele

Nevim, jak by dopadlo me hodnoceni nebyt zde vynikajiciho Karla Hogera ( v roli sluhy nemel chybu ). Namet dobry, zpracovani je ale ponekud nudne. ()

dr.fish 

všechny recenze uživatele

Poměrně veselá taškařice s kriminální zápletkou. Začátek zastihuje Karla Hogera coby nestárnoucího seladóna, vnikajícího do domácností, balícího každou sukni. Zdá se, že to bude operetka, ale nakonec je z toho krimi. A konec je překvapením. 75% ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Film v Nového režii Čtrnáctý u stolu je příjemně neokoukanou zábavou. Tato detektivní veselohra vytasí nejúčinnější zbraň společně se svou charismatickou hlavní postavou. Jeho noblesní šarm je podmaňující, pečlivě si hlídá sebemenší detail a do svých rolí vkládá obřadní vznešenost a zcela přirozeně vybudí náklonost, sympatii a strach z možného nabourání zatuchlých maloměšťáckých stojatých vod zavedeného života. Zápletka dokáže nadchnout hravostí se záměnou, nedorozuměním, fabulací i uhrančivou předurčeností. Hlavní postavou vzletné zábavy je Pavel Čtrnáctý alias Hubert Malina (vynikající Karel Höger), nadšený knihovník a dokonalý sluha ze staré školy. Svou otevřenou myslí, kavalírskou galantností a vrozená nestrojenost si na svou stranu naklání téměř každého kolem sebe. V hrátkách je vždy krok před ostatními, užívá se každou vteřinu a sladké ženské rty se rozplývají pod přívalem tajemného pokušení. Hlavní ženskou postavou je Ema Bartošová (zajímavá Dagmar Frýbortová), pečlivě hlídaná starostova dcera. Rozpolcenost mezi rozumem a citem ji dává jedinečné zážitkové dobrodružství. Výraznější mužskou postavou je velkoprůmyslník Karel Bersecký (velmi zajímavý Karel Dostal), ustaraný z vdavekchtivé dcery a uspokojovaný Malinou a jeho dokonale všestranným servisem. Dále stylově podlézavý nápadník Berseckého dcery a přelétavý hrabě Quido Alexy (skvělý Raoul Schránil), spokojený obyvatel zámečku a generální ředitel Rudolf Linhart (velmi zajímavý Zvonimir Rogoz) a Emin vychloubačný strýc Kilián Vaverka (velmi dobrý František Filipovský). Výraznější ženskou rolí je Berseckého manželka (příjemná Růžena Šlemrová) s poživačnou přirozeností, její elitářským původem rozmazlená dcera Lydie Bersecká (půvabná Libuše Zemková), rozverná Emina babička Hedvika (dobrá Ella Nollová) a Linhartova manželka a chtivá drbna Eli (velmi zajímavá Jarmila Švabíková). Z dalších rolí: společensky zostuzený velkostatkář a starosta malého města Jan Bartoš (příjemný Ludvík Veverka), jemu podobná manželka Julie (Helena Friedlová), Pavlův kumpán a předseda spolku detektivních spisovatelů dr.Viktorin (příjemný Vladimír Majer), Alexyho bezstarostná přítelkyně Bibi (Jiřina Petrovická), zamilovaný Berseckého tajemník Kamenec (příjemný Jiří Vondrovič), natěšená komorná u Berseckých Monika (zajímavá Anna Gabrielová), či snaživý soukromý detektiv (sympatický Antonín Kandert). Čtrnáctý u stolu chce především bavit. Nepatří k nejznámějším, ani k nejvýraznějším filmům československé kinematografie protektorátní doby, přesto svou lehkostí, rozverností a charismatem očaruje a zpříjemní den. Karel Höger je zde na vrcholu svých hereckých sil, co více si přát? ()

otík 

všechny recenze uživatele

Poměrně hezký starý film těžící ze sympatického Högera a snahy o zajímavou detektivní zápletku, která se ke konci zvrhne spíše v komedii. Ale hezkou. Taková ta černobílá jednohubka pro deštivé odpoledne. ()

Stegman 

všechny recenze uživatele

Nemám problém s "indoorovými komediemi" (© uživatel pOne :)). Problém ale mám s komediemi, které svůj zdroj komiky vyčerpají hned v úvodu filmu a kromě závěrečné pointy už nemají co nabídnout. Divák se tak musí po většinu snímku spokojit s lišáckým úsměvem hlavního hrdiny, který dává tušit, že "to hlavní" ještě přijde. To je podle mě ale zatraceně málo. I když hlavního hrdinu hraje Karel Höger. ()

pytlik... 

všechny recenze uživatele

Poněkud slizký a nechutný Höger je naštěstí vyvažován mladou a pohlednou, byť trochu neobratně hrající Frýbortovou. Klobouk dolů před Schránilem, muselo to stát hodně úsilí a sebepřekonávání udělat ze sebe takové individuum! ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Rozhodně to není špatný film, to musím říct předem. Jenom totálně zabil svůj prvotní potenciál a to mu dost uškodilo. Celý film začne skvělou, až tajemnou scénou (kterou ale kazí přehrávání ze stran některých herců), kdy na jednu hostinu vejde tajemný Pavel Čtrnáctý a nikdo neví, kdo to vlastně je. Tajemný host se pak rozhodne zdržet ve městě, přičemž se sem tam stane nějaká vtipná situace. Rozjezd na slušnou krimikomedii byl fajn, bohužel se z toho pak stalo něco absolutně jiného - romantická komedie. A ta pak začala naprosto dominovat, tajemnost Čtrnáctého se naprosto upozadila a nějaké napětí po odhalení se úplně vypařilo. Zbyla z toho už jen romantická komedie, navíc ani ne moc vtipná, i když se našly světlé momenty. A i když posledních 15 minut už to zase bylo tím, co jsem od toho čekal, mé zklamání to moc nezměnilo. Sice to není špatné, něco mě pobavilo, ale bohužel se z toho stalo něco, co jsem zrovna nechtěl. Možná to docením někdy v budoucnu, až nebudu extrémně alergický na romantické komedie. Ale Höger tu byl skvělý, o tom žádná. 3* ()

Reklama

Reklama