Režie:
Mel GibsonScénář:
Mel GibsonKamera:
Caleb DeschanelHudba:
John DebneyHrají:
James Caviezel, Maia Morgenstern, Hristo Jivkov, Francesco De Vito, Monica Bellucci, Mattia Sbragia, Toni Bertorelli, Luca Lionello, Christo Šopov (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Film Mela Gibsona nás zavádí do Jeruzaléma v době před více než 2000 lety a nebývale působivou, místy až šokující formou popisuje posledních dvanáct hodin života Ježíše Nazaretského (James Caviezel) před jeho ukřižováním na hoře Golgota. (Magic Box)
Videa (1)
Recenze (911)
Tak tenhle film se mi válel doma hodně dlouho, vůbec se mi do něj nechtělo a potom jsem se nadechla a statečně (vážně nevím, proč mám pořád pocit, že bych mohla prošvihnout něco úžasného) zhlédla, i když mnohdy se značným přemáháním. Nejsem žádný náboženský blouznivec, bibli jsem sice přečetla (hlavně ze zvědavosti a tak nějak jsem si myslela, že to patří k všeobecnému vzdělání). Ale tenhle morbidní film v podstatě není ničím jiným než nekonečnou ukázkou sadistického mučení se všemi detaily. ()
Film s mimoriadne silným príbehom, ktorému na realistickosti výrazne dodáva samotná forma neštítiaca sa otvorene sledovať hľadáčikom kamery veľmi drsné výjavy. Výsledkom je dielo s neskutočne prierazným emociálnym nábojom, ktorý vás ako ťaživý kameň zarazí do sedadla. Film, na ktorý nikdy v živote nezabudnem pričom ho rozhodne už druhý krát vidieť nechcem. ()
UMUČENÍ KRISTA je bohužel další povrchní ilustrací (konce) života J.K. Ovšem s tím rozdílem, že to Mel Gibson hodně přehnal s červenou a z jinak inspirativní figury udělal rudého bubáka (který oproti očekáváním na kříži ani nezazpívá!). Zatímco televizně pietní adaptace látky si vystačily s doslovným přepisem textu, Gibson „vynalezl“ druhou vrstvu doslovnosti, doslovný popis umučení. Tím Gibson předvádí, že je konzistentní tvůrce, protože celý film působí jako natažený závěr STATEČNÉHO SRDCE. Uplatňuje akční, obrazově-zkratkovitou estetiku hollywoodských vyprávěnek na něco, co mělo být – ne doslova chápaným – podobenstvím, mýtem, a co především vůbec není vyprávěním. Gibsona totiž nezajímá příběh jako takový, ale jeho konec, katarze (a kratičkými flashbacky toho moc nedožene). Proto většina postav působí buď ploše (padouši) a nebo nijace (dobráci, vč. J.K.); fungují jenom postavy kompletní v rámci Gibsonova výseku (Pilát, plus ten chlápek, co pomohl s křížem). Zároveň nechápu, proč Gibson příběh, který má končit nadějí a smírem, na konci zatemňuje a naznačuje vendetu hříšníkům (havran, zemětřesení, rázné vykročení zmrtvýchvstalého J.K.). Čili jak by řekl Bůh, moje oblíbená fiktivní postava: Vůbec nic jsi, Mele, nepochopil, ale dívalo se na to pěkně. ()
Nenávistný film? To snad ne. I pojmem "kýč" se zakleje a zakalí mnohé, co mohlo být vynášeno do nebes. Ale pokud šlo Melovi o UMUČENÍ, myslím, že si nevedl špatně, i když se mi pozdávalo, že některé naturalistické pasáže byly krapínek přeháněny. O to víc jsem si užil vzkříšení, které bylo přesně podle mých představ. Mám za to, že není pochyb o tom, že už víme, že snímek je určen především lidem informovaným. Nebo alespoň základně vzdělaným. Anebo těm, který si přečetli nějaký ten letáček s informacemi k filmu :-) A ocenil jsem, že ďábel byl ztvárněn do podoby ženy. ()
Galerie (99)
Zajímavosti (58)
- Pedro Sarubbi, který hrál Barabáše, se pod dojmem své role stal věřícím křesťanem. (raininface)
- Kajúci lotor, ktorý zomiera na kríži s Ježišom (James Caviezel) a prosí o odpustenie, sa volá Dismas (Sergio Rubini) a je oslavovaný ako prvý svätý vôbec, lebo jeho svätosť vyhlásil samotný Ježiš na kríži. (ambrobene)
- Peggy Scott, divačka z americké Wichity, utrpěla při scéně ukřižování infarkt a na jeho následky později zemřela. (Reiniš)
Je to vlastně jen velká nuda, protože dvě hodiny krvácení jsou opravdu příliš. Navíc jakýho krvácení... Ani Blade by se nestyděl. Ovšem pokud bych chtěl vidět tolik krve, pustil bych si nějaký talošský horory z sedm- a osmdesátých let. Co se mi na filmu nelíbilo je ta pokryteckost. Jednak nám do očí tvrdí, jak to není realistický a skutečný a pravdivý, na druhé straně je tam ale tolik pitomostí a neraálností a blbin, že to není ani výpovědí o Kristově době natož o jeho skutečné smrti. Viz třeba samotné Kristovo mučení a ukřižování nebo vztah Římanů či židů ke křesťanům. Ve skutečnosti oběti na křížích umíraly až několik dní a Římani jim ještě před krucifixací pustili žilou, aby to protáhli na nejdelší možnou dobu. Navíc je mylný pomyšlení, že by Kristus byl při popravě tak důležitým a všemi nenáviděným objektem (nebo že vůbec existoval). Spíš ho prostě popravili jako všechny ostatní, aniž vůbec věděli, kdo nebo co je či za co ho popravují. Židé Krista za mesiáše nepovažovali (cristos je vlastně řecký překlad hebrejskýho mašijah, mesiáš, pomazaný) a proto by jim za nějaký intriky ani nestál. Intrikujeme totiž proti tomu, koho se bojíme a kdo nad námi má navrch. A také, Římani měli křesťanství neradi kvůli tomu, že křtěnci odmítali císaře za inkarnaci Boha a nechtěli vstupovat do armády a bojovat. Šlo tedy čistě o ekonomické a faktické důvody narušující chod říše a je tedy těžké pomyslet, že by Krista nenáviděli a týrali jen kvůli jeho postojům (i když by si to s některými věcmi jako nastavování druhých tváří i zasloužil). Místo toho radši nastavovali druhý tváře (až do křížovejch výprav), což je ve středověku ta největší hovadina, jakou kdo může vymyslet. Stejně jako všechny mnohobožství vyznávající národy byli i Římani vůči ostatním náboženstvím tolerantní a schopni je přijmout za své (viz íránský Mithra, egyptská Isis, fénická Persefona, etruské základy všeho římského, řecký Panteon atp), ale jejich odpor vůči židům a křesťanům pocházel i z toho, že tehdy tito byli považováni za anarchisty a teroristy, protože se Judea pořád bouřila a dělala všem problémy. Navíc Římani nebyli z tehdejšího pohledu žádní extra zhýralci nebo perverzouši (nesmíte však brát za normál sucharský židy). Uměli si užívat života a nikomu jinýmu v tom taky nebránili (samozřejmě mám na mysli plnoprávný občany Říma). A ve filmu je toho iracionálně-idiotského mnohem víc, ale nechce se mi to tu planě rozebírat moc dlouho. Jen ještě co se týká názvu, umučení je dobrej překlad, (mnohem lepší než skutečné významy slova passion: hněv, vztek, vášeň, chtíč, pašije). Protože nic jinýho tenhle film nepopisuje, dokonce ani Kristovu smrt nepopisuje, protože Kristus nebyl umučen, ale popraven (a to je sakra rozdíl). Další hlouposti považuju tělesné poškození - byl by celej oteklej, pro bolest by dávno nevěděl o světě a vykrvácel by dřív než bys řekl Pilát Pontský, ani krev z těla takhle z boku nikdy nestříká a jen opravdovej cvok by takhle po tom všem, pokud by přežil, mluvil. Ale neřekl jsem, že to není dobře natočený snímek, i když to nudí a nijak neoslovuje (kromě neobvyklýho pohledu na násilí vůči "synu Boha"), pořád je to ještě rozeznatelně profesionální film. Jen ještě taková osobní poznámka - neznamená sebeobětování náhodou totéž, co sebevražda? (pouze trošku s jinými okolnostmi, ale pořád totéž) A sebevrazi jdou přece přímou cestou do pekla, někde do sedmýho kruhu, takže Kristus podle mě není v nebi, ale v Pekle, což? () (méně) (více)