Reklama

Reklama

Princ a tanečnice

  • Velká Británie The Prince and the Showgirl (více)
Komedie / Romantický
Velká Británie / USA, 1957, 115 min

Obsahy(1)

I pranepatrné události mohou mít dalekosáhlé důsledky - odehrají-li se v pravý čas a na pravém místě. V roce 1911 byla takovým jazýčkem na vahách evropské rovnováhy (alespoň podle tvůrců naší komedie) malá balkánská zemička jménem Carpathie, vlastnící, bůhví proč, čtvrtou nejlepší armádu v Evropě. Je nasnadě, že její odklon od jednoho bloku a příklon ke druhému by mohl křehkou evropskou rovnováhu pořádně ohrozit. Není tudíž divu, že návštěvě početné carpathské delegace, přijíždějící do Anglie na korunovaci krále Jiřího V., musí být věnována náležitá pozornost, a jejím členům musí být splněno každé přání ještě dříve, než je vysloví. A přeje-li si nejmocnější muž Carpathie, velkovévoda Karel (takto princ regent) strávit noc ve společnosti půvabné muzikálové tanečnice, není o čem přemýšlet. Má to ovšem drobný háček. Neboť tou vyhlídnutou tanečnicí je na britský vkus poněkud příliš svérázná Američanka, které se představa, že by měla posloužit k nezávaznému rozptýlení Jeho královské Jasnosti, vůbec nezamlouvá... Snímek, jehož předlohou se stala divadelní hra Terence Rattigana z roku 1953 The Sleeping Prince (česky pod názvem Jeho výsost subreta v roce 1991), svedl na plátno dvě výrazné herecké osobnosti své doby. Laurence Olivier, tehdy již svého druhu ikona britského divadla i filmu, hodlal "oživit" své herectví dotykem s mladou hvězdou, Marilyn Monroe, pro kterou byl Princ v jejích třiceti letech již pětadvacátým filmem, doufala prorazit v Evropě. Jejich osobní setkání nebylo ovšem nejšťastnější a vzájemná spolupráce byla poznamenána mnoha konflikty a nedorozuměními. Oliviera dokonce znechutila natolik, že se dalších téměř 13 let vyhýbal filmové režii. Nic z toho se však naštěstí nepřeneslo na filmové plátno. Vzniklo půvabné, nestárnoucí dílko, plné jemného humoru i ironie, jehož oba protagonisté tu dostali další příležitost prokázat celou šíři svého talentu. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (31)

Superpero 

všechny recenze uživatele

Ty jiskřivé, stírací dialogy mezi Marylin Monroe a Laurencem Olivierem byly dosti zábavné, stejně jako Olivierovo německé nadávání. Zbytek je až příliš naivní, aby se to dočkalo nějakého vyššího hodnocení. ()

Oskar 

všechny recenze uživatele

Sympatická, ale věru nenáročná konverzačka. Bylo zaděláno na víc. Nesouhlasím, že jde o nejlepší herecký výkon Marilyn Monroe, jak se někdy tvrdí. Nebo jinak - její nejlepší možná, ale dostatečný určitě ne. Zápletka o dívce, která se má stát jednorázovou večerní společnicí arogantního zazobance, jenže ne a ne včas odejít, představuje vděčnou dramatickou situaci, na níž se dá postavit i něco tak nádherného jako Pension pro svobodné pány. S jiným obsazením. Iva Janžurová v Pensionu zahrála Andělu jako dívku, která se nechce hned tak vrátit k životu pouliční holky, a tak předstírá opilost a svůj odchod podmiňuje dalšími a dalšími odměnami od Abrháma ve snaze z tak výhodné situace vytěžit maximum. Totéž nabízela i role tanečnice v tomto filmu, jenže Marilyn zjevně neměla dost důvtipu, aby to v ní objevila a zahrála. Nakonec se o toto vyznění stará sám Olivier. Vzdor své pověsti místy docela tlačí na pilu a dělá z velkovévody nesympatičtější individuum, než je nutné, aby to vyvážil. Ostatně - historky o tom, jak nedokázal přimět Marilyn říci jednu holou větu bez nápovědy za kamerou, jsou pověstné. Přesto všechno je to vcelku zábavný film. Pro ty vtipné dialogy, postavu velkovévodovy hluché tchyně a dokonce i pro český dabing - František Němec je mistrem tohoto žánru. 60% ()

EdaS 

všechny recenze uživatele

Příjemná, ale větší švih postrádající komedie s jako vždy půvabnou a přirozeně roztomilou Marilyn a poněkud přes míru přehrávajícím sirem Laurencem (jeho role chtěla trochu víc komediální lehkosti). Troufám si říct, že kdyby tenhle film dostal do spárů takový Billy Wilder, jednalo by se o klasiku žánru. Takhle lehounký nadprůměr. ()

StarsFan 

všechny recenze uživatele

Nejspíše na tom má silný podíl fakt, že jsem jako první viděla My Week With Marilyn a že jsem dodatečně pátrala po předloze tohoto filmu, ale The Prince and the Showgirl mě bavilo. Sledovat Laurence Oliviera hrajícího velkovévodu je jako sledovat Kennetha Branagha hrajícího Laurence Oliviera hrajícího velkovévodu! :-) ()

Le_Chuck 

všechny recenze uživatele

Nevtipná, stopážou prepálená šaráda na otrepané téma. Marilyn má krivky aj kukuč, ale hrať toho moc nemusela. Snobský Olivier detto. Ukecaná zívačka za 40% ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Filmy majú plniť sny. A mne sa jeden splnil - na jednej večer som sa stal súčasťou stredoeurópskej krajiny, zvanej Karpatia. Regent Karpatie bol síce despotický náfuka, no nevadí. Márnomyseľné ego Karpatského egészségedre dokázala však ukočírovať jedná naivná americká platinovo blonďatá herecká divadelná kráska. Nezanedbateľnú úploha však zohrala i vládcova nahluchlá, o 40 rokov staršia manželka, podozrievajúceho každého novo sa zjaviaceho človeka za anarchistu. Sen sa splnil, Karpatia sa kolektívne pobavila. Môžeme zhasnúť svetlá. A vydať sa napríklad na ohlásenú studenú večeru k panovníkovi, zahriať mu nožičky a ručičky. A za odmenu v náručí mocnárskeho zástupcu Božieho na Zemi dostať nejakú bezvýznamnú tretku, ako podpísanú fotografiu či ešte bezvýznamnejšie mašličkové fialové vyznamenanie. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

The Prince and the Showgirl patří mezi ty filmy z 50. let, které mají vysloveně zajímavé zákulisí. Samozřejmě pro širší veřejnost byl jeho kontext znovu objeven až u příležitosti premiéry filmu My Week with Marilyn, který je nostalgickým zpracováním jedné romance ze studií Pinewood. Ve skutečnosti šlo o zajímavé setkání nad hrou Terence Rattigana The Sleeping Prince: An Occasional Fairy Tale z roku 1953. Hra byla napsána u příležitosti korunovace Alžběty II., odehrává se v roce 1911 a vcelku roztomilým způsobem karikuje tehdejší politiku a zároveň je skvělým londýnským bedekrem. Samozřejmě tento aspekt lépe vyzní ve filmu, na divadle mají prim jistřivé dialogy. Marilyn Monroe koupila autorská práva pro svou nově vznikající produkci a požádala Laurence Oliviera, režiséra a představitele hlavní role z prvního nastudování, aby svou roli zopakoval a režíroval i film. Tuto skutečnost ve své době poněkud zastínilo senzační manželství Monroe a Arthura Millera a do dnešních dnů zůstalo mnoho klevet. Jaký je ale výsledný film ve skutečnosti? Jeden z nejméně typických filmů pozdní kariéry Monroe, téměř mechanické překlopení divadelní rutiny, které se snaží co nejvíce vytěžit s jejího kouzla, Olivierovi pověsti a Technicoloru. ()

viperblade 

všechny recenze uživatele

One-woman show božské Marilyn. Kdykoliv přišla na plátno, tak vše okolo ní jakoby vybledlo a do středu dění se dostala dokonalá Marilyn. A scény, ve kterých byla ona, byly zkrátka a dobře dokonalé. Škoda, že film jako takový, do dokonalosti má daleko. Teda, ne zas tak moc, ale… když si odmyslíte Marilyn, dostanete průměrně vtipnou komedii o jednom stárnoucím šlechtici. Film, který nemít ji, tak by upadl v zapomnění ještě dřív, než by se vůbec dotočil. Takže - za film 50 %, za Marilyn přidám pár bodíků navíc - 70 %. ()

Ony 

všechny recenze uživatele

Takové tisíckrát omleté vtípky, ale ne že by se jim člověk po tisící prvé nemohl zasmát. Příjemná komedie s velehvězdami v hlavních rolích umí potěšit. ()

Tsuki 

všechny recenze uživatele

První film, který jsem kdy viděla s Marilyn Monroe. A musím říct, že se moc ráda podívám i na její známější kousky, protože ta holka má v sobě zkrátka jiskru. Vždycky jsem její jméno brala spíš jako pojem, ale vidět ji ve filmu, člověk pochopí, proč byla tehdy tak populární a obsazovaná. Tenhle snímek má sice poměrně jednoduchý děj, ale zápletka je tak milá a roztomile humorná, že si mě to opravdu získalo. Přiznávám, že to však velkou měrou stojí na výkonech hlavních herců a jejich umění vést dialog. Plus na scénáři. ~(3,6)~ ()

classic 

všechny recenze uživatele

Keď som sa chystal na tento snímok s dvojicou hlavných protagonistov,tak som sa zamyslel,že sa spolu filmovo nehodia,škriepky,ktoré mali za kamerou sa našťastie nepreniesli pred kameru,kde sympatickí Marilyn a Laurence robia presne to,čo ich vystihuje,až potom bol Olivier unavený z hviezdy jej formátu,tak si dal s režírovaním dlhšiu pauzu... Marilyn pricestovala do britskej metropole,aby si obliekla bielu rovnošatu s výstrihom,talent na herectvo vôbec nie je zlý,snaží sa vzdorovať kolegovi Olivierovi,dve rozdielne povahy vedia ukočírovať comedy-drama na poli jednej budovy v dobrých konverzáciach,kde do deja zasahuje aj syn Carpatského princa-regenta,ktorý taktiež rieši otcovské nezrovnalosti. Žiadna iná herečka nerobí vo vnútri mňa,to čo Marilyn Monroe,zvláštny druh afrodiziaka a Sexappealu,vidieť ju je pre mňa zložité... Tanečnica Elsie v podaní Marilyn je sympatickým zjavením na poli filmu,ktorá prichádza na miesta,ktoré vôbec neočakáva,kde rada popíja vodku s regentom,alias maximálna britská hviezda Laurence Olivier,ktorý si zadal ťažkú domácu úlohu,t.j obsadiť Big Star,ale aj napriek zložitejším podmienkam počas nakrúcania vznikla sústredená kostýmová nezvyčajná drámička s prvkami komédie,kde to nevidieť by bola škoda,lebo ako som už spomínal:Olivier a Monroe sú protipóly,ktoré sa filmovo priťahujú,že povestná iskra je vidieť. ()

Skip 

všechny recenze uživatele

Je docela zvláštní vidět herce Olivierova formátu, do čeho se to pustil, nebo spíš s kým. Mohlo to být docela dobré, kdyby k sobě měl lepší partnerku. Natáčení s Marilyn prý nebylo zrovna jednoduché, tak se docela divím, že ji nevyrazil a nenašel si někoho jiného. ()

pankreminek 

všechny recenze uživatele

Marilyn Monroe + Laurence Olivier = lepší to ani bejt nemůže. Marilyn je tu tak krásná a roztomilá, až se mi z toho při každém sledování filmu točí hlava (a to prosim pěkně nepřehánim). Úžasně zahrané oběma. To co tady nasral pan Oskar je snužka krásně seskupených hoven, tak se nenechte odradit kvůli jednomu "odborníkovi" (pozor má fejsbůkovou stránku s názvem KLASICKÝ HOLLYWŮD), co si dokonce i někde dokázal přečíst, že s Marilyn byly během natáčení problémy. Že z toho pak pokaždé vyleze čistá filmová magie a že do ní od začátku rýpali a znemožňovali ji, ať už přišla na jakýkoliv plac, na to už pán asi sere. Krom toho nechápu, jak přišel na to, že tohle je považováno za její nejlepší herecký výkon, to se říká o Zastávce v Kansasu jen pro informaci, i když tenhle patří rozhodně k úplné komediální (a ne jen to) špici celé kinematografie. ()

pakobylka 

všechny recenze uživatele

Podobný příběh už byl zfilmovaný mnohokrát ... tudíž se může pochlubit dosti rozmanitou škálou úspěšnosti. Tentokrát stojí na půvabech božské Marilyn - a ani se tím netají. Ba co víc: Bezvýhradně na ni spoléhá, tudíž veškerou zodpovědnost hází nikoli za hlavu ... kamsi do prostoru, ale cíleně míří na JEJÍ blonďatou hlavinku. Co se mě týká, tenhle přístup mi až tak docela nesedí - krom toho i výsledek vyhlíží trochu lacině, tak nějak jako blýskavá pouťová cetka, která oslní jenom na první zběžný pohled ... na přímém poledním slunci - které zvýrazní nejen její přednosti, ale i nedostatky ... 2,5* ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Princ a tanečnice je roztomilou komedií, frivolně ironickým pobavením a hříčkou z míry anglického nadhledu. Laurence Olivier si probírá klišé a obrací je celé naruby, v zájmu úspěchu se nebojí sentimentu, naivity a erotické smyslnosti. Lehce snoubí britsky aristokratickou vznešenost s americky velmocenským sebevědomím, k tomu přikládá zvuky lásky a chtíče, vášeň, diplomatickou zdvořilost, politické kočkování a špetky Freuda. Sám Laurence Olivier ostatně měl osobní zkušenost s divadelní hrou Terence Rattigana, z filmu stvořil svěží zábavu britské noblesy. Hvězdou filmového víření je Elsie Marina (příjemná Marilyn Monroe), bezstarostně romantická americká tanečnice na britském zájezdním turné. Odzbrojující naivita je ale rafinovanější než se na první pohled jeví. Hlavní mužskou postavou filmu je Charles (skvělý Laurence Olivier), princ - regent Karpatie na státnické návštěvě u příležitosti velkolepé britské korunovace. Radosti života je nutné vtěsnat do okamžiků, avšak romantika požádá o vybranější způsoby. Významnou postavou je Northbrook (dobrý Richard Wattis), příkladně dokonalý britský diplomat, přidělený k osobní potřebě prince - regenta. Důležitou postavou je Nicolas (zajímavý Jeremy Spenser), nedospělý král Karpatie a Charlesův syn. Mládí se hlásí o své právo na životní prostor. Výraznější postavou je také královna - vdova (pozoruhodná Sybil Thorndike), bláznivá Nicolasova babička a Charlesova tchýně. Stáří si může dovolit vesele prostořekou rozvernost. Z dalších rolí: hlavní herečka muzikálového představení a dávná Charlesova známost Maisie Springfield (Jean Kent), opomenutá Charlesova náhražka z nouze Lady Sunningdale (Maxine Audley), Northbrookův vedoucí z ministerstva zahraničí (David Horne), živá Elsieina kamarádka Fanny (Daphne Anderson), hromobitím proháněný majordomus velvyslanectví (Paul Hardwick), či na housle hrající komorník (Andreas Malandrinos). Princ a tanečnice je zábavnou filmovou komedií. Má britskou uhlazenost, ironicky nabouraná klišé, neposedně energickou touhu a choreografický soulad. Příjemné to pobavení. ()

Werichowka 

všechny recenze uživatele

Blbá Marilyn, krásný Laurence, jednoduchý děj. Promiň Oli, jsi božský, ale když to posčítám a vykrátím, na víc jak na *** ten filmek nemá. A to je skóre tak vysoké beztak jen za tvou účast... ()

andrii 

všechny recenze uživatele

Páv a labuť. Sir L. a Lady M. Krok za krokem. Ke špičkám. Panenka - "mašlička," s psaníčkem. Do klopy župánku, pro letní noc, svatojánský sen v růžovém salónku. Po parketu pluje s elegancí lotosového květu. Perlí v zátylku, saténovém modýlku. V laskonkové toaletě, přirozeně, v urozeném protokolu aristokracie. ()

Reklama

Reklama