• kagemush
    *****

    Od úvodního (perfektně odehraného) Olivierova monologu jsem si ten příběh užíval jako bych byl na divadle. To se mi u filmů opravdu často nestává. ...-Je zajímavé (a časté) jak tradice (i díky příspěvku jistého Thomase Moora) a jedna povedená divadelní hra vyrobí netvora z vysoce postaveného feudála,jehož pohnutky a činy nijak zvlášť nevybočovaly mimo rámec ,,běžných" počinů tehdejší doby. Samozřejmě že historii píšou vítězové (klišé!).(5.5.2010)

  • Tsuki
    ****

    Nebýt toho, že jsem neměla po ruce Shakespearovu hru samotnou a nutně jsem potřebovala znát příběh, nejspíš bych se na tenhle film nepodívala. I teď po zhlédnutí musím říct, že to bylo na můj vkus úmorně dlouhé. Na druhou stranu tam však velmi vyčníval samotný Laurence Olivier a jeho výkon v hlavní roli, což celý film neuvěřitelně pozvedávalo. Postava Richarda a její ztvárnění - to samo o sobě zasluhuje vyšší hodnocení. Věděla jsem, že Richard je jedna ze Shakespearových ryze záporných postav, ale Olivierovi se charakter té postavy podařil dotáhnout tak vysoko, že skutečně působil naprosto nenáviděníhodně a uvěřitelně zároveň. Zkrátka dokonale bezpáteřný a vypočítavý hajzl lačnící po moci. Ostatní ve filmu téměř nestojí za řeč. ~(3,8)~(10.2.2017)

  • bogu
    ***

    Jediný důvod, proč nejdu s hodnocením ještě níž je Olivier-herec, jehož Richard je vskutku neodolatelný. Olivier si tuhle roli ohromně užívá, jeho herectví často hraničí až s viktoriánským melodramatem, a jako Richard dokonale ovládá každou scénu, do které vstoupí (což je dobře, protože nikdo jiný tu na to nemá, dokonce ani Ralph Richardson v roli Buckinghama). Jeho výrazný, bezmála byronovský profil a sladkým rozkladem nasáklý přízvuk, stejně deformovaný jako Richardova figura, se skutečně snadno vryje do paměti. Richard III není ovšem jenom hra o jednom groteskním renesančním Jokerovi, Richard III je pořádně temný politický thriller o vzestupu zcela amorálního maniaka k absolutní moci, který provází tolik intrik a brutality, až to hraničí s absurdní komedií. Bohužel, tady není po nějakém temném thrilleru ani stopa. Papundeklové kulisy by snad až tolik nevadily, ale tolik veselých barviček jsem viděl pohromadě naposledy asi v cirkuse. Všechno je až neuvěřitelně čisté, prostorné a dobře osvětlené, Richard, ani nikdo z jeho kolegů konspirátorů tu nemá nejmenší potřebu tlumit hlas, nedejbože šeptat, každé slovo je krásně zřetelné a srozumitelné. Tahle adaptace má, vzato kolem a kolem, blíž k pohádce, než k hororu. Další velkou výtku mám ke krácení textu: je sice pravda, že Richard III, podobně jako Hamlet, se prakticky nedá hrát nezkrácený, ale Olivier svými škrty naprosto zdecimoval prakticky celé ženské osazenstvo téhle tragedie. Královna Elizabeth, která vzdoruje Richardovi jak jen může a i když nakonec přežije, přijde v průběhu hry téměř o všechno, je prvotřídní dramatická figura s obrovským potenciálem – tady ovšem zcela zatačená do pozadí; Vévodkyně z Yorku, Richardova matka, má ve hře také co říct – v Olivierově filmu si jí ale bez lupy nejspíš nevšimnete; stínová ministryně spravedlnosti Margaret, pravděpodobně ještě démoničtější postava než Richard, jejíž kletby jsou jednoduše k nezaplacení, je pro jistotu vynechaná úplně. Snad jedině Olivierova Lady Anne má určitý prostor k seberealizaci, ale o ten se zase musí prát s tajemnou, němou Jane Shore, postavou, která se ve hře neobjeví ani jednou, ale kterou sem scénář kdovíproč procpal. Inu, můžu být vlastně Olivierovi vděčný: až díky němu jsem si totiž uvědomil jak ohromně silné ženské postavy se v téhle hře sešly a o kolik zajímavější jsou tu ve srovnání s muži – to, že z nich Olivier udělal stejně nevýrazné a nedovtipné oběti Richardových intrik jako všechny ostatní mi tuhle skutečnost totiž přímo vmetlo do tváře. A pokud jde o ty ostatní – nejenom, že mezi nimi lze jen obtížně rozlišovat, on to byl nejspíš Olivierův záměr. Z posledního dechu ještě vychrlím své výhrady k závěru: oranžová pláň u Madridu není zrovna přesvědčivá jako Bosworthské pole, Richardova noční můra je opravdu hodně slabá a Richmond je k neuvěření směšný panák. Přese všechny mé stížnosti ale uznávám, že Richard III stojí a padá na dobrém Richardovi, protože tahle hra je prostě jeho one-man show, a Olivier mi jednoho skutečně dobrého dal. Jaká škoda, že všechno ostatní je tak odfláknuté. // LEPŠÍ VERZE: Richard Loncraine přesadil děj do alternativní historie 30. let 20. století a obsadil Iana McKellena do role fašizujícího Richarda – výsledkem je vynikající, šťavnatá adaptace se spoustou skvělých herců; výtečný je i Al Pacinův polo-dokument Looking for Richard.(8.8.2009)

  • Nos
    ****

    Monumentální zpracování slavného dramatu Shakespeara v podání charizmatického a úchvatného Laurence Oliviera. Richardovi vojenské dovednosti pomáhají staršímu bratrovi Eduardovi v cestě na anglický trůn. Ovšem zášť a žárlivost způsobí, že se o anglický trůn začne ucházet sám. Naplánuje si krvavou, dlouhou , ale pečlivě promyšlenou cestu podvodů, manipulací a vražd, které ho postupně dovádějí k vytouženému cíli. Jeho intriky brzy přinášejí problémy nejen jemu samotnému, ale i celé Anglii. Něco mezi čtyřmi a pěti hvězdami.(21.3.2008)

  • nascendi
    ***

    Uvedomujem si, že pri sledovaní tohto filmu vidím rýdzu klasiku, ako v predlohe, tak aj v jej ponímaní režisérom a stvárnení hercom. Mám k nej niekoľko výhrad a chvíľami som uvažoval aj o tom, či to nie je na tri hviezdičky. Nakoniec však zvíťazil obdiv k neskutočnému výkonu Laurenca Oliviera, ktorý hral, ako keby sa pre túto úlohu narodil a popri jeho výkone mi nedostatky pripadali malicherné a nedôležité. Ale o deň neskôr som sa k trom hviezdičkám predsa len vrátil, aj keď s nimi zostávam dosť osamotený.(23.6.2010)

  • - Skutečný Richard III. zemřel ve 32 letech, zatímco Laurenci Olivierovi bylo během natáčení filmu 47 let. Král Edward IV. zemřel ve 40 letech, ale byl ztvárněn Cedricem Hardwickem, kterému bylo během natáčení 61 let. (Stanislaus)

  • - Snímek byl nominovaný na Oscara za Nejlepšího herce v hlavní roli (Laurence Olivier) za rok 1957. Dále vyhrál tři ceny BAFTA za rok 1956 - Nejlepší britský herec (Laurence Olivier), Nejlepší britský film a Nejlepší film z jakéhokoli zdroje. Z udělování Zlatých glóbů za rok 1957 si film odnesl jednu cenu za Nejlepší cizí anglicky-mluvený film. (Stanislaus)