poster

Tempest, The

Drama

Velká Británie, 1979, 95 min

Režie:

Derek Jarman

Scénář:

Derek Jarman, William Shakespeare (divadelní hra)

Hudba:

Brian Hodgson

Střih:

Lesley Walker
(další profese)
  • bogu
    *

    Punk a póza, fetiš a make-up. Shakespearova Bouře posloužila Jarmanovi jako záminka pro filmový výlet do jeho vlastních módních a sexuálních fantazií a soudě podle množství úprav a škrtů v textu předlohy se mu Shakespearova romance neustále pletla do cesty. Nabízí se srovnání s Prosperovými knihami, Greenawayovou adaptací téže hry, pro kterou je Bouře také jen něco jako odrazový můstek, podklad, ke kterému se ale režisér nechtěl tak úplně připoutat. Jenže zatímco Greenawayův film budí dojem důmyslné umělecké koláže, v níž Shakespearova hra je jen jedním z mnoha komponentů komplikované výtvarné struktury, Jarmanův film je prázdná, zmatená a monotónní přehlídka lehce surreálných punkových výjevů, kterým má Shakespearova autorita dodat hloubku a váhu. Shakespeare, situovaný v jakémsi limbu, v inertních temných prostorech Prosperova tichého domu, se ovšem Jarmanovi rozpadá pod rukama, herci vypadají, jako by prodělali emoční anestézii, která je připravila o přirozené intonace a výrazy a nechala místo jen pro křečovité nebo hysterické pózy, a nebyl by to Jarman, kdyby ve filmu nebyla při každé příležitosti akcentovaná jeho poněkud otravná queer agenda (Ferdinand bloumá nahý sem a tam, Stephano a Trinculo vystupují jako drag duo, plavčíci tančí, diva zpívá...). Ohlasy na jeho Bouři občas v duchu liberální kritiky připouštějí, že adaptace je to sice nekonvenční, ale že každému, co jeho jest; inu, na to je snadná odpověd: to, že neexistuje nic jako “správná” interpretace Shakespeara, neznamená, že nemůže být nic takového jako špatná interpretace. Špatná interpretace drtí text hry jako balvan režisérovy vize, která se v textu nemá o co opřít – a to je v kostce přesně to, co se děje v tomhle filmu. Pro srovnání stojí zato vzpomenout si na Luhrmannovu excentrickou, téměř videoklipovou adaptaci Romea a Julie, kde obdobně provokativní stylizace funguje skvěle právě proto, že svým způsobem nenuceně vyrůstá ze samotné předlohy. Nedokázal-li se Jarman ani pro jednou oprostit od své potřeby řešit (či spíše glosovat) témata LGBT komunity, mohl si aspoň vybrat vhodnější shakespearovský kus (Twelfth Night, As You Like It, Troilus and Cressida, Coriolanus,...). Bod dávám jednak za dva zásahy do černého v obsazení (Jack Birkett alias the Incredible Orlando jako démonický, vyšinutý Caliban, Karl Johnson jako zestárlý, cynický Ariel, byť ani jeden nepředvedl kdovíjak senzační výkon), jednak za zvláštní genius loci Prosperova domu, který mi často evokoval atmosféru Švankmajerových krátkých filmů. Citlivost ke skrytému životu určitého místa (starého, na první pohled prázdného místa...) je charakteristická pro Švankmajerovy hororové etudy a právě ty se mi nečekaně začaly v mysli prolínat s jinak velmi mdlým, případně velmi afektovaným zpracováním Shakespearovy romance. // LEPŠÍ VERZE: V Prosperových knihách hraje Greenaway velmi podobnou hru, ovšem mnohem sofistikovaněji; Julie Taymor nedávno představila o poznání přístupnější a konvenčnější adaptaci Bouře s Helen Mirren v genderově přehodnocené roli Prospery, a i když se nejedná o takový kus jako byl o deset let dříve její Titus, pořád ještě je to mnohem lepší varianta.(8.9.2012)

  • xxmartinxx
    ***

    Mnohem hezčí a méně punkové, než jsem čekal, ale to není plus ani mínus. Od obojího vlastně ve filmu dost chybí - není moc příjemné pustit si poprvé film slavného režiséra s pověstí velkého umělce a rebela a zjistit, že je prostě ok.(15.10.2017)

  • Lhurgoyf
    odpad!

    Psychologická dráma zadaptovaná a sfilmovaná podľa Shakesperovej divadelnej hry. Hutné veršované fliozofické myšlienky sa kĺbia s dejovým minimalizmom a psychedelickou výtvarnou kamerou zrelou na výplach mozgu. Veľmi ťažký film - nevydržal som do konca.(5.12.2004)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace