poster

Dekalog IV (E04) (epizoda)

  • Polsko

    Dekalog, cztery

Drama

Polsko, 1988

Komentáře uživatelů k epizodě (22)

  • Frajer42
    **

    Taková poloincestní záležitost, která je určitě zajímavým námětem k zamyšlení. Vztah otce, respektive otčíma a jeho dcerky, respektive nevlastní dcerky, který byl odpradávna něčím trošičku intenzivnějším a trošičku jinším, než by snad bylo bývalo přípustné v běžné rodině. Slečně se strašně fuj účesem si vysnila obsah dopisu od zesnulé matičky a provedla velice hanebný čin, kterým na plné čáře porušila 4. přikázání. Takhle tedy ctění matky své rozhodně nevypadá. Líbila se mi psychologie mezi hlavními hrdiny, ale přiznám se, že mě zpracovávané téma úplně neoslovilo.(4.6.2016)

  • Tosim
    ****

    Už bych si měl asi pomalu zvykat, že i u tak "jednoduchého přikázání" nikdo neodhadne, o čem bude díl, Kiéslowski vždycky uhnul někam, kam divák nečeká a zřejmě se u toho i dobře bavil.(2.1.2018)

  • Faye
    ****

    Velmi zvláštní způsob jak manipulovat s tajemstvím. Skutečný dopis od matky nahradit svým vymyšleným a ten její nepřečtený..zničit.(22.12.2005)

  • xxmartinxx
    ****

    Poněkud čitelný díl, který zachraňuje precizní zpracování, především vedení herců. I přes celkovou přepjatost Dekalogu mě překvapilo, že konflikt čtyřky nebyl nahnán do extrému. A skvělý konec to táhne na úroveň jinak pořád nejlepšího prvního dílu.(16.10.2013)

  • kinej
    ****

    Další zajímavý samostatný filmeček ze série. Tentokrát o tajemství zemřelé matky. Docela by mě zajímalo, zda nepůsobil v silně pobožném Polsku lehce kontroverzně, když se jemně dotýká tématu incestu, i když vlastně o incest nejde. Je to taková malá záhadička. Vlastně nevím, ¨který dopis byl na konci spálen, ale není právě to na filmech to dobré - víceznačnost?(24.11.2006)

  • Aidan
    ****

    Kieslowski se v kontextu čtvrtého přikázání věnuje ambivalentnímu vztahu mezi otcem a dcerou. Film není tolik meditací nad vážnými filosofickými či etickými otázkami jako spíše výtečnou psychologickou studií dvou hlavních postav. A několik dějových zvratů jej navíc činí zábavnou podívanou.(17.4.2007)

  • jojinecko
    ****

    Štvrtý diel je opäť charakteristický minimalizmom filmových prostriedkov, opäť celkovo silný príbeh, hoci tentokrát ma nezasiahol tak ako prvé tri diely. Pár nádherných momentov sa nájde, Kieslowskému sa geniálne podarilo zobraziť predovšetkým ambivalenciu vzťahu "otec" - "dcéra"... Stále výborné!(16.10.2008)

  • ork
    *****

    For Me 88%(27.2.2010)

  • Hwaelos
    *****

    Koho odrazuje inspirace desaterem, může se klidně do Dekalogu pustit. Biblická je totiž vždy otázka a ne odpověď. Čtvrtý - a pro mě emočně, nikoli filmařsky nejlepší - díl série je ztělesněním této poučky. Rozpor incestu a otcovské lásky je morálně mimořádně problematický a Kieslowski žádná útěšná východiska divákovi neposkytuje. Konec zanechává pocit spáleného mostu za pravdou (zničený dopis matky, který nebyl a nebude nikdy přečten) i za rodinným poutem otce a dcery. Zůstává jen marné divácké očekávání, co může následovat dál za posledním záběrem...(2.8.2011)

  • erased
    ****

    Tak trochu opak předchozího dílu, který k němu má zároveň nejblíž. Oběma totiž chybí trest, jenže kde třetí epizoda zobrazuje postavy, které bez něj nedojdou žádného ponaučení a své chování nijak nezmění, ve čtvrtém si naopak samy projdou malým očistcem, který zkouší meze jejich chování, a z něj vyjdou čistší. Podobně je to i s jejich chováním. Kde předchozí přikázání ukazovalo nepochopitelně se chovající charaktery jako Z pera básníka, kterým teprve závěrečná pointa propůjčila uvěřitelnost, skoro celý následující díl téměř vědecky zkoumá psychologii otce a dcery, ale zvláštní a trochu křečovitý konec na té reálnosti trochu ubírá. Přesto díky tomu, s jak extrémní situací zde Kieslowski konfrontuje jednoduché etické pravidlo je pro mě tato epizoda jednoznačně nejlepší z celého autorova desatera.(23.12.2014)

  • Lucjen
    ****

    Tentokrát namiesto filozofie skôr psychológia, postavená na kontroverzii. Vzhľad aj komunikácia oboch hlavných postáv je zvláštna, ich city proti srsti, o nejakom stotožnení nemôže byť ani reči. Ale v tomto prípade to nie je treba, štvrtý dekalóg je iba iným uhlom pohľadu na zakázané. Tajomstvo, cez ktoré všetko vyjde na povrch, je už iba takým zaujímavým bonusom. Spracovanie veľmi jednoduché, strohé, bez nejakých symbolických zobrazení, ktoré sa mi tak páčili v predošlých častiach. V tomto prípade to však plne vynahrádzajú herecké výkony.(6.6.2016)

  • kaylin
    ****

    Rozhodně to není díl, který budu považovat za nejlepší, ale když jsem se na to koukal a sledoval jsem to téma, tak jsem si říkal, že je to docela odvážné, ale zároveň jsem si říkal, že by bylo možné pojmout to i trochu jinak. Přesto z toho Kieślowski vyšel tak, aby měl chytrý film a ne nějaký fetiš pro nadšence.(8.2.2016)

  • d-fens
    *****

    ocenenia : "Vatikánsky zoznam" (vznikol v roku 1995) - zaradené v sekcii 'Morálne hodnoty' (celý tv seriál)(10.3.2010)

  • ad
    ****

    Asi "nejujetější" díl s dokonalým herectvím a lehkou příchutí kontroverze... psychologicky přesná studie jednoho vztahu (mezi kým vlastně, že?) tentokrát působí spíše jako zfilmované divadlo...(29.9.2007)

  • Martin741
    ***

    Vkusna psychopatologicka studia medzi otcom a dcerou. 60 %(10.9.2016)

  • tomtomtoma
    *****

    Cti otce svého i matku svou, abys dlouho živ byl a dobře ti bylo na zemi. Krzysztof Kieślowski na znění čtvrtého přikázání reaguje kontroverzní úlitbou morálnímu uvědomění. Zájmem jeho filmového zkoumání morálky a psychologie je rodinný vztah mezi otcem a dcerou, pokouší se křehká hranice rodičovské lásky a nenaplněné touhy vzájemné přitažlivosti, dosud nevyřčené. Dezorientovaný vnitřní svět je intenzivně podněcován, vzpírá se a podléhá vlastní představě i intimní slabosti. Hlavní postavou společensky provokativního znejistění rodičovského statusu je Anka (pozoruhodná Adrianna Biedrzyńska), ambiciózní vysokoškolská studentka herectví. Odvěká tajuplnost matčiny podstaty ponouká zvědavost k jasné odezvě. Akt střetu je extrémním způsobem herecké školní průpravy, zaujetí pro roli si vychutnává kladený důraz na podtext. Vyzývavost touží dosáhnout svého cíle i za cenu celkové destrukce. Hlavní mužskou postavou je Michał (dobrý Janusz Gajos), Ančin otec. Tělesné probuzení dospívající dcery ho vyhání na časté služební cesty. Nejistota minulosti se ve vlastním strachu odkládá na neurčito a bez svého přispění, nevybíravá naléhavost zvoleného řešení nechává jeho nitro napospas vlastní rozpolcenosti a smutku představ. Z dalších rolí: lidské svědomí v podobě kajakáře (Artur Barciś), náročný učitel divadelní akademie (Adam Hanuszkiewicz), Michałův rodinný kamarád Adam (Andrzej Blumenfeld), Ančin dychtivý přítel Jarek (Tomasz Kozlowicz), či Jarekova překvapená matka (Elżbieta Kilarska). Čtvrtý díl Dekalogu se ve svém morálním zaujetí pokouší vykreslit psychologickou rozpolcenost v prostředí existencionální nejistoty. Etika morálky se bezradně rozhlíží po pomoci, pochopení je cílem, usmíření vnitřních světů je výsledkem. Čtvrté přikázání dostalo svoji víceznačnou podobu.(4.3.2019)

  • radektejkal
    ****

    Čtyři hvězdy si film určitě zaslouží, i když musí přiznat, necítil jsem se při něm dobře. Dávám tedy přednost (jakési) objektivitě před vlastním (subjetivním) vztahem k tématu. A přitom je to téma naprosto vzrušijící: Anna a Michal žijí svůj život v (incestuální) lži, která dalekosáhle ovlivňuje jejich život. Když se vyskytne možnost poznat pravdu (a tedy možnost korigovat svůj život podle ní), společně ji odmítnou. Společně se rozhodnou, že pravdu znát nechtějí, že jakékoli narušení statu quo ante, jakýmkoli směrem (etablování vztahu otec-dcera nebo drastická změna na milenec-dcera), může fatálně narušit křehkou ekvilibristiku jejich vztahu. Pozn.: Přitom samozřejmě nesmíme zapomenout na lest (záměna pravého dopisu za falešný), ke které se Anna uchýlí, aby jejich vztah eskalovala, a která vlastně tvoří osu celého příběhu.(20.5.2017)

  • Kesiak
    *****

    Vybrúsená psychologická "malá" dráma.(2.3.2009)

  • S.Dedalus
    *****

    velmi ucelený a provokativní pohled(10.12.2012)

  • iNKa 1104
    *****

    Cti otce svého a matku svou ...(22.7.2009)

  • Biopler
    *****

    Majstrovská práca po všetkých stránkach. Hlboké, veľmi originálne spracovanie. Otvorený koniec, ktorý pochopenie či vysvetlenie v princípe úplne ponecháva na divákovi, umocňuje celkový pôžitok.(9.4.2012)

<< předchozí 1 2
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace