poster

Dekalog VI (E06) (epizoda)

  • Polsko

    Dekalog, szesc

Drama

Polsko, 1988

Komentáře uživatelů k epizodě (22)

  • tomtomtoma
    *****

    Nesesmilníš. Krzysztof Kieślowski se vypořádává s jednou z nejtěžších svévolí proti Hospodinu po svém. Nejzřetelnější tóny filmového příběhu jsou melancholie a cynismus. Zkoumá se pojem láska, klade se postupně do souvislostí i unikátností, srovnává se a měří s tělesným chtíčem a erotickou touhou. Poodhaluje stav společenské morálky, její zásady i skutky. Nezapomíná ani na aroganci byrokratického aparátu, sleduje barevné rozdělení jednotlivých druhů stavu lásky, vzájemný propletenec identifikace intimních pocitů i výbuch strachu a náhlé oněmění ze ztráty posledních zbytků pokroucených romantických ideálů. Lidské nitro touží po lásce i pozornosti a tone v osamělosti a hrátkách, které jsou zdrojem potřebného pocitu lidského štěstí. První podobou lásky je třicetiletá Magda (šarmantně sebevědomá Grażyna Szapołowska), žena v rozpuku krásy a zájmu mužského toužení. Temperament života se děsí samoty a skrývá svůj bol smutku v mužských náručích. Intimní svoboda je pobouřena odhaleným přiznáním a v sebeobranné reakci se cynicky vysmívá a znevažuje. Osamělost si užívá života, děsí se samoty, pod rukou se rozpadá poslední známka romantického okouzlení a naplnění. Láska uniká. Druhou verzí lásky je dvacetiletý Tomek (velmi zajímavý Olaf Lubaszenko), mladý poštovní úředník, nezkušený v milostných vztazích. Ostych se promítá ve voyerství, naivně žárlí a postupně se osměluje ke svému způsobu romantického vyznání. Čistá láska trpí poruchou sexuální preference. Právě v těchto chvílích nastává neodvratný konec romantického opojení mládí a srdce se zatvrzuje. Zkušenost k nezaplacení, nepříjemný úder se v ironickém závěru přetáčí na druhou stranu. Třetí formou lásky je osamělá Tomkova domácí (příjemná Stefania Iwinska), matka Tomkova nepřítomného kamaráda Martina. Laskavá starostlivost je pro ni nejvyšším životním smyslem. Srdce se děsí samoty a vlastní potomek o péči nestojí. Z dalších rolí: postava života a lidského svědomí (Artur Barciś), zuřivě nepřístupná a útočící vedoucí pošty (Małgorzata Rożniatowska), spolehlivý listonoš Wacek (Stanislaw Gawlik), či na Tomka rozhněvaný Magdin milenec (Rafal Imbro). Šestý díl Dekalogu prohrabává hladinu zatuchlého stavu morálního klimatu, nečílí se nad poruchou, raději volí cestu porozumění a kochá se životem Existenciální nejistota je zlehčena cynickou odezvou i rozpaky přijímání. Osamělost deformuje lidské city i intimní projevy náklonosti. Osvěžující a předsudky nezatížený pohled na život.(5.3.2019)

  • Faye
    *****

    „Krátký film o lásce“ jeho televizní verze. Naplánované „náhody“ jejichž cílem je chvilkové setkání. Sebeobětování ve jménu neopětované a zraňující lásky. Naděje, štěstí, ponížení, bezmezné zoufalství, lítost, bolest, smutek.Tolik rozporuplných emocí v jednom filmu, z jednoho sídliště.(23.12.2005)

  • xxmartinxx
    ****

    Po předchozí tvrdé povídce přichází uvolnění. Ale to neznamená, že je výsledek výrazně horší. Jsem rád, že tentokrát není výsledek tak negativistický, spíš cynický a skoro až vtipný. opět se těším na delší verzi a jsem rád, že se jí dočkaly zrovna dvě doposud nejlepší části.(16.10.2013)

  • Morien
    ****

    Ve chvíli, kdy znám Krátký film o lásce, jenom křičím NE NE NE JÁ CHCI VÍC!(29.10.2010)

  • kinej
    *****

    Úchvatná a zároveň tak trošku úchylná paneláková love story. Šmírák Tomek pozoruje dalekohledem denodenně svou vysněnou lásku, aby se film začal ubírat vskutku nečekaným směrem. Herecké kvality (a že tam jsou) zde předvedl i českým diváků známý Olaf Lubaszenko.(26.11.2006)

  • Vojtino
    *****

    Lepší než celovečerní verze. Svižnější, dynamičtější, s povedenějším koncem, který donutí k zamyšlení. Jeden z vrcholů Dekalogu.(2.2.2015)

  • ork
    *****

    For ME 90%(27.2.2010)

  • Frajer42
    ***

    Před třemi lety jsem viděl Krátký film o lásce a příliš u mě nezabodoval. Teď, když jsem o 3 roky moudřejší a životem protřelejší, jsem byl osobně velmi zvědav na jeho kratší verzi. Kromě stalkera a milfky jsem si pranic nevybavoval, tak úžasný zážitek to před lety byl. Slušivější název snímku je rozhodně "Krátký film o lásce", i když 6. přikázání je ze snímku cítit rovněž. Moc stále nechápu, co ten Tomek viděl na ošklivé promiskuitní šlápotě, ale proti gustu žádný dišputát. Emoce nepropukly opět po letech vůbec žádné, ale jakýsi potenciál je ze snímku cítit. O lásce toho poví za 55 minut opravdu hodně. Nepotěšila mě ani absence nějakého tragického závěru. Slabší 3 *.(7.6.2016)

  • erased
    ****

    Právě zdejší povýšené odsouzení toho, co se postupně vyvíjí z úchylky v opravdový a čistý vztah, jako nepřiměřeného jen kvůli tomu, že se neslučuje s jakýmisi vykonstruovanými normami si přímo říká o to, abych tento díl nenáviděl. Po odhlédnutí od její myšlenky je však šestá epizoda neskutečně citlivou romancí, a jako taková se naopak nedá nemilovat. Pozn.: Krátký film o lásce jsem zatím neviděl, ale věřím, že právě pro zbavení se podtextu a nadějnější konec je o třídu lepší, než tato jeho kratší verze.(23.12.2014)

  • kaylin
    *****

    Asi se není moc čemu divit. Je to v podstatě východisko z filmu "Okno do dvora", ale pojaté naprosto jinak a s naprosto jinými následky v jiném žánru. Skvěle je zde zachycen voyeurismus, ale ještě lépe je zde zachyceno celkově vyvrcholení, které je nečekané, ale přitom se jeví jako jediné logické. Opět smekám. Není divu, že to Kieślowski protáhl na hodinu a půl ve filmu "Krátký film o lásce".(9.2.2016)

  • d-fens
    *****

    ocenenia : "Vatikánsky zoznam" (vznikol v roku 1995) - zaradené v sekcii 'Morálne hodnoty' (celý tv seriál) ◘◘◘◘ dávam 5*, ale prepracované na celovečernú verziu to má záver viac otvorený interpretáciám, viac duchovný, kdežto v tejto tv verzii je to ukončené ako bežný príbeh... každopádne, každou ďalšou časťou sa tento seriál-cyklus pre mňa stáva kultom, monumentom pred ktorým stojím s otvorenými ústami.... imho, svojou mnohovrstevnosťou a pritom vnútornou konzistentnosťou by som Dekalóg prirovnal k inteligentne sofistikovanej, úžasne konzistentnej kontrapunktickej myšlienkovej "skladbe", dôsledne, s láskou a umeleckým kumštom génia (resp. 3 géniov - réžia, scenár, hudba) prenesenej na filmový pás...(10.3.2010)

  • kinderman
    *****

    Přes všechny rozbory kdo, koho, proč a jak sleduje, zůstává pro mě tento díl Dekalogu (a Krátký film o lásce, který ovšem naznačuje optimističtější vyznění a naději) příběhem dvou osamělých zoufalců v odcizeném (panelákovém) světě. Muž v kožené bundě stojící zády ke kameře u Tomkova zavřeného okénka, kde ho (tedy Tomka) Magda hledá, je režisér Kieslowski.(26.2.2009)

  • Jim_Beam
    ****

    "Kratší verze" Krátkého filmu o lásce není správné pojmenování Dekalogu VI. Při porovnání se sice mohou filmy zdát stejné, ale jejich vyznění je především s ohledem na rozdílný konec diametrálně odlišné. Takže když už porovnávat, tak ne "kratší verze", ale "jiná verze". A pro mě i slabší.(31.3.2010)

  • skretik
    *****

    Zatiaľ asi najsilnejší (pre mňa) príbeh... som zvedavá na ostatné...(18.1.2011)

  • ra1n
    ****

    Divácky nevděčný závěr tím narozdíl od Krátkého filmu o lásce alespoň vybízí k nějakému hlubšímu zamyšlení.(1.7.2011)

  • !Borec!
    *****

    Dva lidé, kteří neznají správnou lásku a oba se jí bojí přijmout. Žena, utíkající od této samoty, se uchyluje k podivným milencům, kteří jí chvilkově uspokojují, avšak to je pro ni málo. Až tehdy, když se dozví, že někdo o ni stojí, a to pouze pro jeji osobnost, uvědomí si, že láska může mít i jiné podoby. Chlapcovi stačí jen voyerská láska a jakékoli přiblížení se cíle by znamenalo jeho rozpad. On chce pořád toužit, nechce dosáhnout právě toho, po čem touží, jelikož by se zhroutily jeho hodnoty a neměl by k čemu vzhlížet. Touha a nenaplnění je pro něj tedy jedinou motivací. Horší je, když se strany obrací a cíl si hledá "oběť", potom logicky "oběť" ztrácí zájem.(1.2.2010)

  • radektejkal
    *****

    "Tak to je všechno, to je celé to milování," říká zkušená a promiskuitní Máří Madaléna po Tomkově předčasné ejakulaci. Tím se karta lásky obrací - a závěrečnou scénou, "já Váš už nesleduji", se vrací do talonu. Ta karta se jmenuje "Srdcový kluk", ale zde ji můžeme nazývat "Rozkoš z koukání" neboli (snad podle Freuda) "Echte Schaulust". Hrubě vyjádřeno, "kdo nešmíruje, ten nemiluje". Hezky a jasně to vyjádřil Pascal Pernod (viz Slavoj Žižek: Lacrimae Rerum, též Hospodářské noviny, 27. květen 2017). "Není žádná (dokonalá, vzájemně opětovaná) láska, existuje jen nesmírná potřeba lásky; každý skutečný milostný poměr selhává a vrhá nás zpět do naší samoty."(27.5.2017)

  • krvavamera
    *****

    Ještě než lidé vynalezli záclony. A co jim to pak ušetřilo problémů!(9.6.2011)

  • iNKa 1104
    *****

    Nesesmilníš ... (kratší verze Krátkého filmu o lásce).(23.7.2009)

  • Biopler
    *****

    Príbeh, ktorý okamžite zaujme, výborný režijný štýl, výborná herecká dvojica a vyjadrenie všetkých pocitov a prežívania v dialógoch a v tvárach zúčastnených. Ďalší Dekalog s plnou.(5.9.2013)

  • petite fille
    ****

    hoci rovnako prepracovaná ako iné, pre mňa je to jedna zo slabších častí Dekalogu. všetko tam je, ale niečo predsa chýba... možno ako v tom čudesnom "vzťahu na diaľku".(10.4.2011)

<< předchozí 1 2