poster

Dekalog III (E03) (epizoda)

  • Polsko

    Dekalog, trzy

Drama

Polsko, 1988

  • Lucjen
    **

    Prikázanie vyjadrené jasne, hneď zo začiatku - aj keď film symbolizuje skôr niečo iné, cítiť z toho osamelosť a nenávratnosť. No tentokrát som neuverila ani jednému z ústrednej dvojice a vzhľadom na to, že majú ťahať celý film, je to veľká slabina, ktorú ani kamera nedokázala tak úplne vykompenzovať. Opäť silná idea, od režiséra sa zrejme nedá čakať nič iné, no zatiaľ s najslabším vyznením.(2.6.2016)

  • kaylin
    ***

    Pro mě zatím nejslabší snímek o tom, který je primárně o tom, jak lidé nedokážou žít bez lidí, které vlastně možná ani tolik nepotřebují. Je pro nás strašně náročné si najít to místo ve světě a pak si ho nějak rozumně udržet. Ti hrdinové jsou tak nějak zajímaví, ale stejně vás mohou tak trochu svým chováním odpuzovat.(7.2.2016)

  • kinej
    *****

    Zvláštní, že tetno díl, který má relativně slabé hodnocení mě dostal ZATÍM nejvíc. Sváteční večer a projíždění liduprázdnou noční Varšavou s minimem dialgů mě tísnivě oslovilo. Nutno podotknout, že je to zatím nejujetější díl, zejména kvůli Ewě. Ta má opravdu dost. Ale sváteční den se přeci má dodržovat ne?(14.11.2006)

  • d-fens
    *****

    ocenenia : "Vatikánsky zoznam" (vznikol v roku 1995) - zaradené v sekcii 'Morálne hodnoty' (celý tv seriál) ◘◘◘◘ Kdesi som čítal, že Kubrick hodnotil Dekalog veľmi vysoko (v komentári k celému seriálu mám jeho citát). Mám pocit, že niečo z tohto dielu sa pretransformovalo do jeho posledného filmu Eyes Wide Shut. Muž blúdiaci vianočnou nocou, opustiac rodinu, pričom v oboch prípadoch bola motivácia podobná... zvedavosť, vášeň, chtíč, ženské vábenie.... a práca kamery plne využívajúca "svetielka" vianočnej výzdoby je tiež jeden zo spoločných rysov.... na tú hru farieb nezabudnem ani v prípade Eyes Wide Shut, a ani v prípade tretieho Dekalógu.... u Kubricka bola táto farebná hra bodových svetiel záležitosťou najmä jeho posledného filmu, u Kieslowskeho je to doslova "majstrov podpis"(10.3.2010)

  • tomtomtoma
    ****

    Pomni, abys den sváteční světil. Krzysztof Kieślowski využívá třetí Boží přikázání k existenciálnímu výkřiku osamělosti lidské duše. Zažité hodnoty společenské morálky jsou opět zkoušeny a provokovány v souvislostech reality a výchozím bodem je nevěra v ozvěně minulosti. Beznaděj vnitřního světa dosahuje svého vrcholu v rodinné spořádanosti vánočních svátků v obvyklých rysech společenské vážnosti. Hlavní postavou existenciální nejistoty cynického osudu je Janusz (dobrý Daniel Olbrychski), taxikář ve spokojeném čase rodinné soudržnosti. Minulost přichází bez vyzvání a pohrává si s vnitřním světem směsicí protichůdných pocitů. Soucit a touha se vzájemně vzhlíží ve fascinaci důvěrného pokušení, na ničem dalším v tu chvíli nezáleží. Posvátnost vánočního období hledí přímo do očí destrukci prázdnoty a samovolně spouští vlastní katarzi i nové odhodlání. Hlavním prostředkem k očištění je Ewa (pozoruhodná Maria Pakulnis), bývalá Januszova milenka. Samota dostává nejtrudnější vysílení právě během vánoc, prázdnota duše je trestem i dobrovolně zvoleným vyhnanstvím. Štěstí už je vyprodáno a v zoufalství se udržuje oficiální dekorum hry života a vášně. Výraznější postavou je také Januszova manželka (sympatická Joanna Szczepkowska), starostlivá žena s podezřením i pochybností, přesto nevyhrožuje, ani nevydírá a vystrašeně čeká. Z dalších rolí: vyděšený řidič tramvaje (Artur Barciś), probuzený lékař zdravotní pohotovosti (Krzysztof Kumor), zaměstnankyně nočního nádražního monitoringu na skateboardu (Dorota Stalińska), zapšklý pracovník záchytky (Włodzimierz Musiał), či Ewina příliš stará teta (Krystyna Drochocka). Třetí díl Dekalogu dráždí zakonzervovanou morálku předsevzetím i snahou o usmíření. Lidská osamělost zde přijala destruktivní podobu i pochopení na linii zločin - trest.(4.3.2019)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace