Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Soukromý detektiv John Klute pátrá po jednom zmizelém obchodníkovi. Do případu se náhodně připlete mladá prostitutka Bree Danielsová. Krátce po jejich seznámení jsou Klutovi souvislosti celého případu jasné: Jeho klient je jak vrah zmizelého, tak také nebezpečný neznámý, jenž call-girl ohrožuje. Jako člověk vysokého společenského postavení si nemůže John Klute dovolit být viděn s ženami, jako je Bree. Proto si vezme do hlavy, že Bree musí zmizet. (Pumiiix)

(více)

Recenze (93)

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Klute je chlápek, který začne po neúspěchu policie hledat zmizelého přítele na vlastní triko. Bree Danielsová je luxusní "děvče na zavolání", jejímž klientem mohl/nemusel muž být. Přesto, že tenhle náhled evokuje nekompromisní čistokrevnou detektivku, není tomu tak. Velice rychle nás přestane samotné pátrání zajímat, protože sledovat charaktery, prožitky a vývoj vztahu dvou hlavních postav je mnohem chytlavější. ON není dotěrný slídil, ale jemný džentlmen ze staré školy a už jen smutný modrooký pohled Donalda Sutherlanda odehrál půl role, ONA bere kurzy herectví, čte, má kočku, na lednici fotku Kennedyho a svůj "vedlejšák". Psychoterapeutická sezení jsou cestou do hlubin její duše a Jane Fondová si vymínila, že je odehraje až nakonec, až bude mít Bree v sobě zadřenou do té míry, že bude schopna improvizovat. Zavinila tím dvě věci - že se jedná skoro výhradně o psychologickou záležitost a že Klute si zahrál až druhé housle. Pakulův film jsem opět viděla asi s dvacetiletým odstupem, přesto jsem znovu prožila strach o život Bree, jako by to bylo včera. To je pro mě cenné. Pro Jane Fondovou Oscar, kterého po zásluze dostala. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Detektivka, která klade větší důraz na věrohodnou psychologii postav než na samotný zločin. A dělá dobře. Fondová i Sutherland jsou ve vylézání a padání do morálního bahna velkoměsta přesvědčiví a jejich převážně dialogové konfrontační scény nenudí také díky přiměřeně (ale ne příliš) skromné režii. Pakula dobře ví, kdy začíná být záběr svou délkou otravný. Nemohu tvrdit, že bych byl nonstop našponovaný, nemohu tvrdit, že mi to u osmatřicet let starého a jinak bezvadně šlapajícího filmu vadilo. 75% ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Andy Lewis, Dave Lewis .. Název Klute je tvůrčí úskok. Taktéž všechny zmíněné žánrové poutače jsou téměř bezpředmětné, kriminální zápletka je fakticky jen zástěrka pro psychologický film o nitru jedné ženy. Celý průběh se táhne pomale a unyle předkládá pohled na soukromí jedné lehké ženy, bez nějakého dějového vzruchu. Na Jane Fonda (herecky pečlivě přednášející své dlouhé monology a dialogy) mne znepokojovalo akorát to, že se nápadně podobá jedné mojí kamarádce. Podobně jako u Conversation jde o film, který mě touto svojí zastřenou polohou vůbec nepotěšil. 50%. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Představte si, že jste režisér a natáčíte posezení několika lidí u stolu. Za prvé můžete jít od detailu k celkovému pohledu na scénu. A za druhé obráceně, tedy od celkového orámování scény, kterým se divák zorientuje v prostoru, a poté najíždět na předměty doličné a tváře postav. Klute jako mystery thriller volí kvůli žánru přirozeně první cestu. ____ Prostitutka není děvka, jen divákův zasvětitel (zprostředkovávající důležité informace), a Donald Sutherland zas zasvěcovaný (zástupce filmového diváka). ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Dech beroucí a unikátně originální film - tedy pokud mu divák dá šanci a ideálně k němu navíc přistoupí bez jakýchkoli očekávání a informací. Což nemusí být nic snadného, protože film už svým názvem stáčí pozornost zavádějícím směrem. John Klute totiž není hlavní postavou, jen klíčovým katalyzátorem dění. Na druhou stranu název pomáhá naznačit, že snímek navazuje na žánr noir, který ale v duchu dalších dobových titulů jako "Dlouhé loučení" či "Noc postupuje" nenaplňuje v klasické podobě, nýbrž ho podvratně dekonstruuje, a tentokrát i přetváří v něco nevídaného. Navzdory původnímu scénáři (který v tradičním duchu pojednával o maloměstském poldovi, jenž zatočí se zločinci v New Yorku) se film namísto detektiva zaměřuje na femme fatale, kterou pojímá ne jako objekt, ale komplexní a komplikovanou figuru. Pakula přiznává, že "Klute" tak porušuje hitchcockovské pravidlo žánrových filmů, když se namísto atrakcí zaměřuje na psychologii ("Klute" mimoděk zpřítomňuje rozdíl opravdové propracovanosti postavy oproti blafující povrchní psychologizaci figur v moderních sofistikovaných žánrovkách a blockbusterech). Ústřední figurou se tak stává Bree Daniels v podání Jane Fonda a snímek se přes žánrové elementy noří do témat sexu coby mocenské hry a svádění jako herectví postaveného na kontrole nad druhými a situací, ale hlavně se stává portrétem této ženy. Herečka, pro kterou to po fenomenálním "Koně se také střílejí" byla druhá role ilustrující její osobní zrání do uvědomělé emancipované ženy, zásadním způsobem přispěla k výsledné podobě snímku. Na své přání trávila čas s reálnými call girls, velkou část kostýmů vzala z vlastního šatníku a dokonce v setu hrdinčina bytu žila několik dní před natáčením, ale také k řadě scén přistoupila improvizačně, aby se do nich plně položila. Proč se tedy film nejmenuje nakonec "Daniels"? Protože detektiv je pro sebevědomou a přesto vnitřně pochybující ženu zrcadlem kontrastu jejího zevnějšku i nitra, její kontroly i bezmoci, nebo prostě jen její mnohoznačnosti, se kterou se ona sama snaží vypořádat. "Klute" tak navzdory názvu představuje milník nejen v Americké kinematografii z hlediska ženských hrdinek, přičemž právě rozkol s tradičními žánrovými schématy a pravidly zpřítomňuje emancipační přelomovost zdejší ženské postavy a verbalizace její perspektivy. Alan J. Pakula vždy vyzdvihoval zásluhy Jane Fonda stejně jako roli dalších členů tvůrčího týmu na výsledné podobě snímku. "Klute" tak zosobňuje ideál filmu coby kolektivního díla, kde si režisér nepodmaňuje ostatní členy štábu pro naplnění své vize, ale naopak se nechává vést inspirací a talentem ostatních. Kameraman Gordon Willis přispěl neskutečně důmyslnými fragmentarizujícími kompozicemi, dramaturgicky motivovanými jízdami i expresivně ponurým svícením a skladatel Michael Small vytvořil zneklidňující paranoidní hudbu mísící se s ruchy scény. Vedle střihu, postaveného na kontrapunktech, a kostýmů s citem pro autenticitu New Yorku i profilování postav si zaslouží vyzdvihnout také Donald Sutherland, který titulního hrdinu pomohl svým zdrženlivým projevem vyprofilovat přesně do oné role, jakou měl v tomto vyprávění mít. "Klute" se narativně i stylově přelévá přes ostří noiru střídavě do thrilleru a romance, přičemž v obou polohách nabízí pohlcující, mrazivou a jedinečnou podívanou (scéna s nakupováním ovoce bere dech svou intimitou a křehkostí ve vyobrazení zamilovanosti, přičemž opět zpřítomňuje úžasnou souhru všech výše uvedených tvůrčích sil). () (méně) (více)

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Neprávem opomíjený mysteriózní krimithriller, který dává již od prvních minut vědět, že se bude jednat o strhující podívanou. Donald Sutherland zde hraje chladné soukromé očko, zatímco výtečná Jane Fonda kurvu, do které se musíte zamilovat a to ani nemusím zmiňovat, že chodí zásadně nahoře bez. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

Obvykle se netrápím názvy filmů, ale když prostituka s hereckými ambicemi dostane asi třikrát tolik prostoru než detektiv, podle nějž je tento snímek pojmenován, tak mi patrně něco podstatného uniká. Samozřejmě nemohu popřít, že se mi na živelnou Bree dívalo lépe než na zahloubaného Kluteho, ale nemohu akceptovat skutečnost, že jsem byl při vyšetřování případu neustále vyrušován psychologickou nudou. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Klute hodnotím s větším časovým odstupem, nicméně i na tu vzdálenost si zřetelně vybavuju pomalu plynoucí děj, kdy jsem si už zoufal a potajmu doufal, že se hlavní hrdince něco stane a mé trápení bude u konce. S postavou ztvárněnou Jane Fondovou jsem se nedokázal ztotožnit, ba co víc, nějak jsem jí její hodnotový žebříček ve spojení s jejím řemeslem nedokázal uvěřit, jakkoliv se herečka opravdu snažila. Celkový dojem 50 %. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Je jakýmsi dvojitým paradoxem, že film nese jméno Klute, ale středobodem je call girl Bree. Přitom se vším respektem k Jane Fonda a jejímu ponoření se do role, je to právě Sutherlandova postava, která jako neotevřená kniha skrývající dobro a katalyzátor životní změny zaujme mnohem víc. To samé se dá říct i o technické stránce Pakulova nekonvenčního neo-noiru, která zachraňuje jistou těžkopádnost vyprávění. Willisovy kamerové kousky s předměty ponořenými do tmy, odrazy mrakodrapů a postavami mluvícími v zákrytu siluet jsou skvělé, stejně jako ta lehce braková tenzní hudba připomínající hru na sklenice.. ()

mysicka 

všechny recenze uživatele

bree daniels je call-girl.. john klute je soukromý detektiv vyšetřující zmizení svého přítele, s kterým ta nádherná bruneta s laníma očima může, ale také nemusí mít něco společného.. hm.. zní to jako detektivka, thriller, film plný napětí.. a chcete vědět, čím je tento film pro mě? pro mě je to film o samotě, zoufalství v každém z nás.. je to film o hledání sebe sama, o zoufalé potřebě lásky, porozumění, uznání, užitečnosti.. a bree samota a zoufalost jsou tak strašně hmatatelné, až mi děsivě připomínají mojí vlastní existenci.. mou vlastní samotu.. mé vlastní zoufalství.. (věnováno léně) ()

berg.12 

všechny recenze uživatele

Hodnocení, které neodráží ani tak kvalitu filmu (krásně natočená "pocitovka"), jako spíš mé divácké limity a podobný pocit nezúčastněnosti, jaký mám např. z filmů Kar-wai Wonga. ()

liborek_ 

všechny recenze uživatele

Tak nevím, asi jsem Klute viděl v ne zrovna nejlepším rozpoložení, protože mi přišel kapku nudný a pomalý. Prostě taková psychologická detektivka s výbornou Jane Fondovou a Donaledem Sutherlandem, ale na krimi-thriller s málem akce. Budu se na to muset ještě jednou mrknout a pokud bylo zklamání opravdu zapříčiněno tím momentálním rozpoložením, nevylučuju, že půjdu s hodnocením nahoru. ()

LiVentura 

všechny recenze uživatele

Jeden ze zajímavých film-noir.. Temná krimi, která dokáže i po čtyřiceti letech zcela zaujmout a vtáhnout do děje..! ()

cheyene 

všechny recenze uživatele

Místy napínavý krimi thriller, který se nese ve zvláštním tempu, takovém poklidném, kde je spousta času na sex, romantiku, ale rovněž vraždy nebo boj o život. Donald Sutherland nepatří zrovna mezi mé oblíbence a snad i proto se mi do této role nehodil. Mnohem lépe jsem si vedle půvabné Jane Fonda dokázal představit Paula Newmana, Steve McQueena či Jamese Coburna. Klute není rozhodně špatný film, ale na seznam 1001 filmů bych ho já asi nezařadil. ()

JohnnyD 

všechny recenze uživatele

Rozháraná detektívka, kde je pramálo sľubovanej paranoidnej atmosféry, ktorú inak tvorí najmä skvelá minimalistická hudba a zopár stiesňujúcich scén. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Trochu som sklamaný, vzhľadom na ohlasy som čakal niečo lepšie. Herci aj réžia boli fajn, no ten príbeh o zmiznutom pánkovi a odkrývanie celého toho pozadia jeho zmiznutia je až moc jednoduché, bez prekvapení a s častými nezáživnými scénami. A ten koniec? Ten sa dal čakať vlastne už od samotného začiatku, navyše dosť veľa toho prezradí aj nešťastne napísaný obsah k filmu. Ocenil by som tiež lepšiu dynamiku, miestami sa tu všetko zbytočne vlieklo, čoho dôsledkom potom bola ešte väčšia nuda a šedivý výsledný dojem. Priemer. 60/100 ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Keď išiel Klute do kín, muselo byť veľmi mätúce pre divákov, že sa na prvý pohľad klasická detektívka, ktorá mohla evokovať napríklad Francúzsku spojku, postupom času zmenila na psychotriler. Hľadaný, respektíve neskorší vrah je známy vďaka filmovej reči pomerne skoro a do popredia sa dostáva vzťah prostitútky a detektíva. Okrem mnohých tu zmieňovaných kladov sa zameriam na Jane Fonda, pretože jej výkon v tomto filme je pre mňa vrcholom ženského herectva v zmysle ponorenia sa do postavy. Pre Sutherlanda a Fondovú vrcholné obdobie ich kariér. Najdôležitejším metaforickým záberom filmu sa stáva pohľad na kozmonauta na mesiaci. Rovnako osamotene a ako vo vzduchoprázdne sa cítia aj hrdinovia filmu vo veľkomeste. ()

arie 

všechny recenze uživatele

Filmári nového Hollywoodu pociťovali akútnu potrebu autorskej výpovede, čo je primárny aspekt, z ktorého musíme vychádzať pri hodnotení filmu i bližšom záujme o konkrétne obdobie. V prípade Pakulovho počinu je obtiažne vyselektovať len jeden dominantný žáner, nakoľko autor pracuje s rôznorodými motívmi a pred dramatickými scénami uprednostňuje psychologickú drobnokresbu hlavnej postavy (brilantná Fondová). Príbeh osciluje na vlnách decentnej lascívnosti, no neskĺza do zbytočnej prezentácie lacnej erotiky. Navzdory atraktívnemu poňatiu sa film svojím pomalým plynutím nevyvaroval nudnejším, zbytočnejším pasážam. Najvýraznejšími kladmi filmu sú určite titulní predstavitelia predvádzajúci sympaticky kontrastnú dvojicu (potešiteľné narúšanie konvencií, keď Fondová stelesňuje dominantnú personu, zatiaľ čo Sutherland je výrazne submisívny), magický hudobný doprovod Michaela Smalla, ktorý snímku v niektorých interiérových sekvenciách posúva do rozpoloženia snového hororu a duch doby, ktorý vo mne svojím sociálno-kritickým vyznením zanechal výrazný pocit nostalgickej melanchólie. ()

Tomco 

všechny recenze uživatele

Jane a Donald - parádne herectvo a vzájomná chémia. Po samom, ale hlavne spolu im to svedčí. Staré dobré krimi v zaujímavom tempe. ()

Související novinky

Zemřel kameraman Michael Chapman

Zemřel kameraman Michael Chapman

22.09.2020

Z Los Angeles přišla dnes ráno zpráva o úmrtí známého amerického kameramana, režiséra a herce Michaela Chapmana. Na dva Oscary nominovaný tvůrce zemřel ve věku 84 let na srdeční selhání, informaci na… (více)

Reklama

Reklama