poster

Klute

  • USA

    Klute

  • Slovensko

    Klute

  • Velká Británie

    Klute

Krimi / Drama / Mysteriózní / Thriller

USA, 1971, 114 min

  • misterz
    ***

    Trochu som sklamaný, vzhľadom na ohlasy som čakal niečo lepšie. Herci aj réžia boli fajn, no ten príbeh o zmiznutom pánkovi a odkrývanie celého toho pozadia jeho zmiznutia je až moc jednoduché, bez prekvapení a s častými nezáživnými scénami. A ten koniec? Ten sa dal čakať vlastne už od samotného začiatku, navyše dosť veľa toho prezradí aj nešťastne napísaný obsah k filmu. Ocenil by som tiež lepšiu dynamiku, miestami sa tu všetko zbytočne vlieklo, čoho dôsledkom potom bola ešte väčšia nuda a šedivý výsledný dojem. Priemer. 60/100(15.2.2018)

  • gudaulin
    ***

    Klute hodnotím s větším časovým odstupem, nicméně i na tu vzdálenost si zřetelně vybavuju pomalu plynoucí děj, kdy jsem si už zoufal a potajmu doufal, že se hlavní hrdince něco stane a mé trápení bude u konce. S postavou ztvárněnou Jane Fondovou jsem se nedokázal ztotožnit, ba co víc, nějak jsem jí její hodnotový žebříček ve spojení s jejím řemeslem nedokázal uvěřit, jakkoliv se herečka opravdu snažila. Celkový dojem 50 %.(8.8.2008)

  • Renton
    **

    Scénář: Andy Lewis, Dave Lewis .. Název Klute je tvůrčí úskok. Taktéž všechny zmíněné žánrové poutače jsou téměř bezpředmětné, kriminální zápletka je fakticky jen zástěrka pro psychologický film o nitru jedné ženy. Celý průběh se táhne pomale a unyle předkládá pohled na soukromí jedné lehké ženy, bez nějakého dějového vzruchu. Na Jane Fonda (herecky pečlivě přednášející své dlouhé monology a dialogy) mne znepokojovalo akorát to, že se nápadně podobá jedné mojí kamarádce. Podobně jako u Conversation jde o film, který mě touto svojí zastřenou polohou vůbec nepotěšil. 50%.(26.11.2007)

  • vypravěč
    ****

    Vibrující osa pátrání po pohřešovaném středostavovském obchodníkovi magnetizuje přepestrý a jedovatý jinosvětský kal newyorské osamocenosti: drobnokresba fetišistického unikání životu je sice místy přitažlivá, ale oslnivého jasu sametového podzemí nedosahuje, protože není dostatečně věcná, tj. není zachycena jako součást tohoto světa, ale jen jako příliš umělá hra na něj. V tomto pestrém kino-kaleidoskopu, který nedokáže nabídnout než omezený sled jinakých sexuálních klišé ve fádních celuloidových paspartách, vše spočívá na hercích, a právě oni spolehlivě zaštiťují tu zfilmovanou marnost. Zvláště to, jak Sutherland v neotřesitelně jímavém sklíčení neopatrně loupe cibuli nevidomého smutku prodejného děvčete v naději na rozřešení případu, ale prázdno na konci mu položí ještě závažnější otázku – po povaze vlastního Já – již nezodpoví jinak než pádem; žel dopadnutí zůstane mimo záběr: film končí příliš brzy - o několik týdnů či měsíců dříve. Výjimečná je psychoanalytická dimenze snímku, jejíž explicitnost poskytuje paradoxní kritiku herectví Jane Fondové: terapeutické schůzky zpětně interpretují její herectví – doslovují (potvrzují či vyvracejí) její tělesný výraz, a maximálně tak odcizují rodící se děj. Místy ten stálé rozrušovaný celek působí poněkud směšně svou nepravděpodobností. Je až zábavné, jak vyrůstá z prosté nevěstky novosvětská Julie Kristeva za dohledu vysloužilé freudiánky, zatímco se okolo vraždí muži a ženy, jedni se opásávají zbraněmi, druzí propadají drogovým závislostem a jiní nacházejí svou životní cestu v nezdravé infuzi polymorfní perverze: kde terapeutka mlčí, vše zodpoví pacientka. Tento imaginativní chaos poprockové „ovocné směsi“ dříve nebo později začne lést do zubů a ty začnou bolet. Osa se roztříští, hrozny obrazů se vychýlí na všechny strany a nezbude nic než pár detailů a polodetailů.(1.7.2017)

  • corpsy
    ****

    Ako dobre, že sa niekedy objaví snímok, ktorý vám dá odpoveď. Či už na to, že sa dajú písať skvelé scenáre, alebo že herci vedia hrať, resp. niekedy to vedeli lepšie. A odpoveď, že technická stránka filmu je tak brilantná, že si to proste zaslúži aj ČB spracovanie, pretože práca so svetlom a tieňom, je v tomto prípade, jedna z najlepších počinov, aké som kedy videl, K dokonalosti chýbala už len tá povestná dynamika rozprávania, ktorá takýmto príbehom vie prištemplovať punc jedinečnosti.(9.5.2020)