Režie:
Alan J. PakulaKamera:
Gordon WillisHudba:
Michael SmallHrají:
Warren Beatty, Paula Prentiss, Hume Cronyn, William Daniels, Walter McGinn, Kenneth Mars, Jim Davis, Earl Hindman, Richard Bull, Patsy Garrett, Anthony Zerbe (více)Obsahy(1)
Film odráža psychózu násilia a teroru, ktorá ovláda americkú spoločnosť od čias atentátu na prezidenta Kennedyho. Vo fiktívnom, ale nie nepravdepodobnom príbehu sa novinár Joe Frady stane svedkom zavraždenia jedného senátora. Keď sa ostatní svedkovia atentátu stávajú obeťami podozrivých náhod, Frady si uvedomí, že aj on je v nebezpečenstve. Rozhodne sa konať na vlastnú päsť, lebo oprávnene nedôveruje policajnému aparátu. (Film a divadlo)
(více)Recenze (80)
Sedmdesátky politickým konspiračním thrillerům přály a tento patří k těm vůbec z nejpovedenějších (aspoň co se zámořské produkce týče); jakkoli je dnes již neprávem poněkud pozapomenutý. Přitom má oproti mnohým jiným výhodu v přímočarém tahu na branku s nejednou výtečnou akční pasáží, rozháraném zarputilém hrdinovi jdoucímu proti všem, nádherném nasnímání, cynickém závěru (který, pravda, mohl jít ještě o krok dál; přeci jen on byl jak na lodi, tak na palubě letadla, že...) a přesvědčivé paranoidní atmosféře "věřit se nedá a nesmí nikomu", která by měla být jedním ze základních kamenů všech filmů tohoto subžánru. A přitom na ní tolik z nich zapomíná. ()
To je tak, když má jeden spadeno na napínavý politický thriller a místo toho se mu dostane jakéhosi ne zcela čitelného poloartu. Přitom se to rozjíždělo poměrně dobře, nenápadné vraždy očitých svědků, výborná scéna na přehradě...jenže pak do toho začali cpát ty psychotesty a podobné věci a má pozornost značně ochabla. Bylo to takové potácení se od jedné scény ke druhé, bez napětí, dynamiky a ani ten Warren Beatty mě až zas tak moc nenadchnul. Není to úplně marné, své chvíle to mělo, ale já čekala krapet svižnější podívanou. ()
Těch pár vskutku geniálních režijních vychytávek nezachrání sterilní politický příběh plný konspirace a paranoie, kterých již bylo natočeno nespočet. Pakula je osobitý režisér, dotahuje svůj styl na maximum, ale osobně si dám raději Podezření s Fordem, než tento sterilní film plný režijní invence. Díky těm výborným jednotlivým okamžikům celkový výsledek zamrzí. ()
Hudba: Michael Small *Malou roli poslední oběti atentátu hraje Jim Davis (John Ross 'Jock' Ewing Sr). *Warren vypadá dobře ve všem, proč jenom nehrál ve více filmech? V Parallax view se prohání v ukradeném šerifském voze, když před tím šerifa pohladil kamenem po hlavě a utopil v řece. Ve rvačce dokáže skvěle zdemolovat hospodu a pak to s třesoucí se rukou zapije sklenicí mléka:-) *Výborné krimi s ještě lepší hudbou, která mi chvílemi stylově dost připomínala Planetu opic (ovšem verzi 1968). Některé záběry jsou lehce syrové, nejsou v nich propracovány detaily, především u rvačky Josepha Fradyho se šerifem pod přehradou vidíme jen náznak jeho útoku. Myslím, že je to tak autentičtější, více to vtahuje diváka dovnitř. To podobné platí i o téměř ikonickém záběru v závěru v okamžiku, kdy Joe běží do světla a ve dveřích se objeví postava se zbraní.... *Test v Parallaxu je dost dobrej masakr, působí to velmi obřadně, jak se Warren na konci zvedá ze židle. A Fidela kupodivu zařadili do kapitoly "Enemy", hned po bok Adolfa Hitlera.. *Jedná se o poměrně náročný film, který nutí diváka naplno přemýšlet, i tak jsem se ale chvílemi ztrácel a například nechápu, proč Joseph nejprve napíše mýdlem na zrcadlo záchodku "v tomhle letadle je bomba", pak to rychle smaže, podstrkává letušce popsaný ubrousek s touže zprávou, což se taky nepovede, ale přesto se letadlo vrátí a k výbuchu dojde až "bezpečně" na zemi. *Atmosféra jednoznačně vítězí nad narací. ///Ten rychlý nástup bez letenky už vysvětlil ripo. Nesouhlasím zcela s komentářem bouncera, u nás zabili Aloise Rašína, 5. ledna 1923.-) Podle zorra bylo zabito 18 svědků atentátu, já jsem však vyrozuměl, že jich bylo 6. ()
Po obsahové stránce jde za mě spíše o průměrný (a občas i zmatený) konspirační thriller 70. let, u něhož jsem ze začátku dlouho ani nepřepokládal, že ho ohodnotím tak vysoce. Střihy ve vyprávění mi občas připadaly podivné a nedomyšlené, např. po dlouhé honičce, kde hlavní hrdina projede s autem přes skleněnou zeď, utíká a zašpiní se, ho najednou vidíme ve svém bytě čistého, odpočatého a odhodlaného do další akce. Ale ta kamera, ta si tentokrát vážně zaslouží hvězdičku navíc. Spousta velkých celků zabíraných povětšinou statistickým způsobem, k tomu s přímo geometricky promyšleným aranžmá snímaného prostředí, přináší fascinující vizuální podívanou a zároveň pomáhá vytvářet jedinečnou pohltivou atmosféru. Už kvůli té atmosféře a poslední 20-timinutovce ve velkém amfiteátru se budu chtít podívat na film znovu, byť zdaleka netvoří jedinou filmařskou atrakci v tomto pomalém politickém thrilleru. Krátký experimentální snímek složený z jednoduchých titulků a fotografií, který je promítán hlavní postavě při vstupu do společnosti Parallax, se režiséru Pakulovi rovněž povedl, a to i pokud jde o působivost z něj pramenící myšlenky. [70%] ()
Galerie (46)
Zajímavosti (8)
- Hudbu pre film zložil Michael Small, ktorého motívy boli neskôr použité v ďalšom kontroverznom snímku Maratónec (1976). Zrejme boli natoľko podmanivé, že sa nimi hojne inšpiroval aj David Shire v nasledujúcom Pakulovom filme Všetci prezidentovi muži (1976). Viedlo to dokonca tak ďaleko, že bol Shire obvinený z plagiátorstva. (classic)
- Traduje sa, že úvodná sekvencia atentátu na senátora Carrolla v sebe nesie autentické prvky so zabitím Roberta Kennedyho v hoteli Ambassador v Los Angeles. Prispel k tomu i fakt, že Warren Beatty bol členom volebného štábu zmieňovaného politika a viedol jeho prezidentskú kampaň v roku 1968. (classic)
- Samotná predloha je dielom Lorena Singera - napísal ju v roku 1970, ale Pakula sa ju rozhodol pozmeniť- Pretože však chcel mať vo filme Beattyho, musel sa uchýliť k neobyčajnému kroku - začal nakrúcať, než aby mal kompletne hotový scenár, na ktorom pracoval Robert Towne. (classic)
Reklama