poster

Smrtonosná past 4.0

  • USA

    Live Free or Die Hard

  • Velká Británie

    Die Hard 4.0

  • Slovensko

    Smrtonosná pasca 4.0

Akční / Krimi / Thriller

USA / Velká Británie, 2007, 128 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Bluntman
    *****

    Abych se hned ze začátku přiznal, po oznámení jména režiséra čtvrté Smrtonostné pasti jsem projektu nevěřil, protože Len Wiseman stál akorát za velice hloupými Underworldy, ale po prvních zveřejněných upoutávkaćh nevěra postupně opadala, aby se pochybnosti vrátily zase díky snížení ratingu R na PG-13 z komerčních důvodů. (NA PG-13 je film příjemným překvapením, protože má několik scén hodně na hraně - např. rozšmelcování -, "motherfucker" je vyřešen opravdu důmyslně a časté fuckování nahradilo pro změnu shitování, ale typicky mcclaneovské nadávky jako dickhead a jerk off nevymizely.) Nakonec to ale skončilo tak, že Smtonostná past 4.0 je zatím nejlepší očekávaný blockbuster tohoto roku po velké vlně zklamání či rozpaků (Spider-Man 3, Piráti z Karibiku: Na konci světa a Shrek Třetí) a zároveň jeden z nejlepších akčních filmů posledních let, který se hrdě může řadit k tak přelomovým kouskům jako Mission: Impossible: III a Miami Vice._____ Koncept Smrtonostných pastí se postupně vyvíjel, od muže v uzavřeném prostranství budovy Nakatomi Plaza v jedničce k širšímu prostranství letiště a přilehlého okolí ve dvojce až po celé město s výletem na hranice ve trojce, tudíž překračování hranic a záchrana celé Ameriky je v tomto případě víc jak logická. Akorát John zůstává stále stejný, "špatný člověk na špatném místě", který pořád nerozumí nové technice, jde si za svým, protože to za něj nikdo jiný neudělá a je zranitelný, krvácí a nadává (přestože za ty roky přišel o vlasy a o ženu, takže pochopitelně přestal s pitím a kouřením, aby to aspoň u svých už dospělých dětí měl snažši). Ale jeho postavení ve vyprávění se změnilo, zatímco v jedničce byly kriticko-teoretické věty předepsány do úst záporáka Hanse Grubera, čímž se naznačovalo, že stará doba nezranitelných akčních hrdinů odzvonila, zde obdobné věty jsou předepsány Johnovi (např. dialog o hrdinství v autě s Justinem Longem), který zároveň divákovi připomíná, co už má všechno za sebou a spiklenecky na něj pomrkává. (Takže je zde vysoká frekvence hlášek na minutu filmovou.)_____ Modrý filtr mě ze začátku otravoval a trvalo mi, než jsem si na něj zvyknul (při druhé projekci mi nevadil už vůbec, přesto to považuji za underworldovský neduh), střih je zprvu sice zmatečný, na druhou stranu velice chytrý, protože úspornjý - rozehrává několik dějů, jež propojuje a šetří si tím čas, dodává filmu švih a tempo a divákovi pocit, že 130 minutový akční biják je o dobrou půlhodinku kratší. Hudba se k filmu hodí, ale na samotný poslech to je už horší (typický beltramiovský neduh). Kameramansky je film naprosto famózně zvládnutý, akce přehledná a pracující s velkou hloubkou ostrosti a více plány najednou. Akční scény jsou silně nadnesené, ale nejinak tomu bylo u předešlých dílů a většina z nich je variací či spíše vylepšením těch z předchozích dílů (když John lozí ve výtahové šachtě v jedničce a hází tam výbušniny, samozřejmě se musí dostat do výtahové šachty i tentokrát a celá akce zákonnitě konči výbuchem; pokud John rozšmelcoval druhého hlavního záporáka v turbíně letadla ve dvojce, musí rozšmelcovat i zde - akorát v mrazícím boxu - druhého hlavního záporáka; jestli prostřelí dveře kamionu a tím zabije druhořadého padoucha, aby měl čím jezdit, musí to tentokrát udělat za jízdy... a když je v závěru ostřelován helikoptérou a skáče z budovy omotaný požární hadicí, musí zde být ostřelván stíhačkou a skákat z kamionu do bortícího se nadjezdu)._____ Může být film, ve kterém hraje Kevin Smith špatný? :-)(2.7.2007)

  • H34D
    ****

    Což o to, Bruce Willis ze svého kouzla osobnosti pranic neztratil, ale Live Free or Die Hard už mi rozhodně nepřijde jako přímý nástupce legendární trilogie a myslím, že za pár let se s ním, jako s nedílnou součástí celku Die Hard, počítat jednoduše nebude. Pár úsměvných odkazů na předchozí filmy stále nejsou dostatečná kompenzace pro nulové fuckování a absenci onoho typického, Die Hardovského, chytrého příběhu s nějakými zajímavými zvraty a mocným záporákem. Svět počítačových geeků s bojovou taktikou ala "nahrávám virus" už bohužel není tak cool jako stará, dobrá hromada svalů a bouchaček. Ovšem aspoň to nese výhodu v tom, McClane v tomto podivném světě působí, jako jediný normální a správný člověk, díky čemuž se divák lépe vcítí do jeho role. A co se týče akce, Wiseman mile překvapil, když naservíroval vskutku vydatnou porci všemožných vysokorozpočtových explozí, soubojů a honiček, takže 4 hvězdičky má u mě jisté. 7/10(11.7.2008)

  • Jara.Cimrman.jr
    *****

    "Zabije laskavě někdo toho parchanta?" Analogový polda JohnMcClane se v digitálním světě poněkud hůře orientoval, ale naštěstí neztratil nic ze své čestnosti, odhodlanosti a neprůstřelnosti. A to si u mě šplhnul, protože to střílelo, bouchalo i lítalo v plné parádě. Prostě nikdo v celém vesmíru nedokáže zachraňovat svět tak, jak to umí John a já se proto na něj snad ani nezlobím, že sličné teroristce Mai Lih nacpal teréňák do zadku. To se prostě občas stává. A navíc mě dost bavil Ferda Warlock, který ze svého řídícího centra alias sklepa ťukal do klávesnice počítače první ligu. I drzá dcerka se skvěle potatila a já k této akční vypalovačce vlastně nemám žádnou vážnější výhradu. Autem jsem už totiž vrtulník taky sundal a kličkovat kamionem před raketami vystřelenými ze stíhačky určitě není nic těžkého.(21.11.2017)

  • T2
    *****

    Rozpočet $110miliónovTržby USA $134,529,403Tržby Celosvetovo $383,531,446║ nakoniec sa Die Hard 4.0 stal komerčne najúspešnejší diel série, obavy z neúspechu sa rozplynuli už po prvom premietacom víkende, keď film len na pôde USA zarobil $33,369,559 ▐ Tržby za predaj DVD v USA $104,775,181 //počet predaných kusov 6,065,299║ __Režisér Len Wiseman sa nám postupne rozbieha, po nie celkom výraznom upírsko/vlkodlačom Underworlde (40%) spravil aj pokračovanie Underworld: Evolution (60%) a tam už bol cítiť pokrok v režírovaní ale kto by čakal či aspoň dúfal že spraví u Smrtonosnej pasce 4.0 také veľkolepé vzkriesenie starej série a vo svojom rangu veľký skok v schopnosti gradovať príbeh, by musel byť neznalec jeho predošlých schopností dosť kŕčovito vyprávať príbeh. Mňa osobne v tomto prípade prekvapil ako len mohol a odteraz mu môžem len fandiť a veriť že to čo nám predviedol bude v jeho ďalšej kariére len odrazovým mostíkom. __ „Len Wiseman sa postupne stáva novou režisérskou akčnou ikonou a tým pádom aj najväčší konkurent pre Michaela Baya!“ __Herecké obsadenie je postavené na základnom stavebnom „nezlomnom“ pilieri akým je Bruce Willis v jeho najlepšej kariernej postave policajta Johna McClane v podstate taký ľudský Superman, ktorého nezastaví nič absolútne nič a k tomu si treba prirátať jeho pestré hlášky, do zástupu smutných padúchov na zozname McClane sa zaradil už aj herec Timothy Olyphant ako novodobý počítačový terorista Thomas Gabriel, McClaneho chránenec sa stáva Justin Long ako hacker Matt Farrell, spomeniem aj Maggie Q ako Gabrielovú pomocníčku Mai Lihn a na koniec McClaneho dcérenka Lucy McClane v peknom prevedení Mary Elizabeth Winstead a len dodám že podala sa na otca. __„Nápaditosť v nadupanej akcii tu nepozná hraníc a prináša toľko zaujímavých nových spestrení až nadšenie predčí akékoľvek očakávania, čo všetko dokáže zničiť z holými rukami John McClane.“ Na dnešnú dobu nemôžem dať filmu menej než 90%, jednoducho to nasýtilo moju chuť po dobrom akčnom thrillery! ____/videl v kine 3x: 90%/(30.6.2007)

  • genetique
    ****

    Možno je to divné, no musím sa priznať, že keby toto nebolo pokračovanie „smrtonosnej“ série, dal by som za päť. Očakávania robia svoje a nedá mi neporovnávať. Je mi jasné, že réžo Wiseman chcel prípadné nedostatky v scenári (na moje prekvapenie ich ale nebolo až tak veľa) zamaskovať dokonalými trikmi v efektovom a akčnom podaní. Navyše mu to, až na pár výnimiek (supermanovské scény ako napríklad vrtuľník a šachta), vyšlo. Ale samotná postava McLanea mi príde mierne zdeformovaná. John mi tu príde viac nezraniteľný, hláškuje skoro pri každej akcii, čo niektorým scénam uberá na vážnosti. Navyše mu s tým dopomáha aj jeho hackerpartner, čo občas tiež správne nesedí. Rodinné zdramatizovanie mi však prišlo celkom na úrovni, neprehnané a Bruce bol dokonale v pohodičke. Jasný bol posun od scenára k akcii. Prvá hodinka bola dokonalá. Perfektných pár zvratov, všetko správne vygradované, akcia s nádychom starej školy. Škoda, že pri nej Len neostal až do konca, no myslel som, že to bude horšie. Na druhej strane, pochybujem, že by si s podobným ultramoderným scenárom poradili veteráni ako Harlin. Takže ja som vďačný Wisemanovi a spol. za tento zážitok. Neskutočne som sa bál o osud mojej (našej) akčnej ikony. A som zvedavý, koľkých návratov akčných mŕtvol sa ešte dočkáme. Avšak ak by šli v podobných šľapajách, nech ich je čo najviac. Navyše aj kino robí svoje, takže 85%.(1.7.2007)

  • - John McClane (Bruce Willis) nachytá Mai Linh (Maggie Q), vydávající se za pracovnici dopravního dispečinku, poznámkou o pět-osm-sedmičkách, což je v policejní terminologii odhalování na veřejnosti. Stejným způsobem odhalil nepravé policisty ve filmu Nebezpečný útěk (1990) i detektiv Harry Caufield (Gene Hackman) na nádraží v Monashee, jen použil výraz tři-čtrnáct (exhibicionismus). (Robbi)

  • - Režisér Len Wiseman a Bruce Willis chceli, aby bolo vo filme použité len obmedzené množstvo vizuálnych efektov. (Greenpeacak)

  • - Bruce Willis trénoval a pravidelne športoval každý deň niekoľko mesiacov pred natáčaním, aby si udržiaval výbornú kondíciu. (Greenpeacak)