Reklama

Reklama

Píše se rok 1980. Michal a Juraj jsou dva studenti bohoslovecké fakulty v totalitním Československu. Jejich učitelé ze strachu před zrušením kněžského semináře vychovávají bohoslovce do podoby vyhovující komunistické straně. Každý z mladých seminaristů se musí rozhodnout, zda podlehne pokušení a zvolí si snazší cestu kolaborace, nebo si zachová svoji víru a stane se předmětem nátlaku Státní bezpečnosti. (Aerofilms)

(více)

Recenze (22)

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Já si nejsem úplně jistý, k čemu vlastně tenhle film dneska slouží. Vyjadřuje se k něčemu relevantnímu? K něčemu, co může dnes lidem bát nějak platné? Filmaři mi často říkají o styku se západními producenty, že cítí tlak točit pořád dokola o "vyrovnávání se s komunizmem", protože to se od nich čeká. Služebníci by byly skvělý film na takovou zakázku - z pohledu člověka naprosto mimo je těžko jiné téma, které by se dalo na Slovensku řešit. Vždyť co máme "tady na východě" dělat jiného než od rána do večera přemýšlet o zločinech komunizmu? Troufám si říct, že skutečnost je taková, že po těch třiceti letech už jsme někde jinde a zrovna katolická církev čelí úplně jiným výzvám. Samozřejmě se dá namítnout, že film nemusí ničemu sloužit a nemusí se vyjadřovat k ničemu aktuálnímu - budiž. A co jsou pak Služebníci? Pusťte si trailer a představte si, že místo 80 vteřin trvá 80 minut - dojem z filmu je stejný. Statické, sošné (a velmi krásné!) obrazy kladené za sebe. Ta topornost hraničí se směšností, ale naštěstí nikdy nepřekročí hranici. Je to film, na který se krásně dívá, jeho příběh je celkem přímočará anekdota a jeho smysl... vážně nevím. Má dneska někdo podobné vnitřní konflikty? Kdy? V jaké situaci? A pokud to mám vnímat prostě jako inspirativní příběh o boji za svou víru, bylo by aspoň dobré představit nějaká pozitiva toho, za co se bojuje. Když ke konci hrdinovi vtloukají do hlavy "Udělej X, jinak jsme bojovali za nic", tak jsem se musel pousmát, protože v kontextu toho filmu rozhodně bojovali za nic - z víry tu nevyplývá nic pozitivního, netušíme, jaký má smysl pro hrdiny, jak pomáhá společnosti. I když teda odhlídnu od jakýchkoliv požadavků na film v kontaktu s realitou a budu se soustředit výhradně na realitu, jakou mi to nabízí, budu zklamaný. Upřímně řečeno by mi tenhle projekt dával větší smysl jako fotografická výstava talentovaného kameramana - všechno ostatní tu je tak nějak z donucení. Těm krásným obrazům se moc nechce ani hýbat, natož víc. 2 a 1/2 ()

johnn333 

všechny recenze uživatele

Hrozně šprťácké. Výpustky, nedořečenosti a mrazivé vizuální fragmenty jsou tak pečlivě naaranžované, že se vůbec nejde dostat k postavám, které riskují pro svoji víru a přesvědčení, což jsou věci, o kterých nejen že nevíme vůbec nic, ale ani je z toho necítíme. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

100% depresívny pohľad na 40 rokov dávnu minulosť na Slovensku, ale v konkrétnom prostredí, odtrhnutom takpovediac od bežného života. Každopádne chápadlá režimu dosiahli aj sem a postavám tak nebolo zrovna najľahšie na duši, i keď sa snažili žiť duchovným životom. Predsa len ma tento vizuálny experiment až tak nepohltil, ako klasický triler by mohol fungovať tiež, takto pôsobí Ostrochovského dráma trochu maniéristicky. A pokojne mohol film potiahnuť o ďalšiu štvrťhodinku, možno by som v takom prípade siahol po vyššom hodnotení. ()

hygienik 

všechny recenze uživatele

Geniálne čiernobiele zábery, postavy odkazujúce na skutočných ľudí (Toufar, Biľak, Korec). Je to viac dokument než hraný film a je natoľko štylizovaný, že určite nie je pre komerčných divákov. ()

Idego 

všechny recenze uživatele

Dobrá hudba, pěkný záběry, téma s potenciálem. Poskládaný do sebe to ale je povrchně, herectví hlavně představitelů Juraje a Michala bylo prkenný a přes sílu námětu to nemělo to koule. S postavama je těžký se ztotožnit, drama z toho nesálá a spíš to jen tak uplyne a moc dojmu nezanechá. ()

vyfuk 

všechny recenze uživatele

Čekání za posledním filmem 2020, který asi stálo za to vidět skončilo. Jenže ono se nedá mluvit, že by to za něco stálo. Film začne slibně dosti temnou atmosférou. Sice na styl nějakého thrilleru v dobovém stylu, ale pak je to vlastně něco jako sociální drama v dobovém stylu. A to byl asi problém. Byl to špionážní temný thriller nebo jenom drama. V tom bych asi neměl problém. Spíše jde o to, že film je v celku nudný a zdá se, že se moc nikam neposouvá. Ona trochu odtažitá část měla asi zůstat jen v rámci kamery a plynutí děje než v rámci charakterů, kteří jsou vám vlastně absolutně ukradený a ani moc nevíte jaká je jejich motivace a zda je vůbec důležitá. Škoda. Potenciál nakonec skončil v koši. Naděje nebyli nízké. ()

Danqo 

všechny recenze uživatele

Vizuálne krásne. Technicky veľmi dobre vypracovné. Hudba a zvuk tiež. Herci hrali dobre, kým neotvorili ústa. Toho mi bolo ľúto. Kam film mieril? Bol to film pre film? ()

Psice 

všechny recenze uživatele

Snímek z bohoslovecké fakulty, ze kterého se zcela vytratily dva základní prvky – víra a Bůh, vyznívá celkem absurdně. Nevím, proč se režisér vůbec pouštěl do takového tématu – jaký má vlastně vztah k víře v Boha? Prostředí kněžského semináře je jistě vizuálně atraktivní a nadmíru splňuje estetické nároky, avšak zdá se, že to je to jediné, co může film v konečném důsledku nabídnout. Selhává scénář i režie, vévodí kamera – a to je na film fakt málo. Herecké výkony jsou dost mizerné a nacítění se do postav vůbec nepomáhají sporé dialogy. Troufám si tvrdit, že totéž téma by se mohlo odehrávat v jakémkoli jiném prostředí, kde by proti sobě byli postaveni ti, co slouží režimu a ti, co jsou v disentu - výsledek by byl stejný. Zájemcům o historii katolické církve v Československu od roku 1945 do roku 1989 vřele doporučuji dokumentární cyklus ČT „Zakázaný Bůh“. ()

Majkak 

všechny recenze uživatele

Mrazivá výpověď o tom, jak komunistický režim držel pod krkem kněžské vzdělávání. Minimalismus, třeskutě dusná atmosféra, odcizení, podezírání, zbabělost a odvaha, kompromisy za cenu zkřivení charakteru, vydírání. Věčná otázka, kolik můžu slevit ze svých zásad a jak se neušpinit ve snaze vyjít s temnými charaktery. „Kdo má nevinné ruce a čisté srdce,“ opakuje studentům ten, kdo na nich má hromadu bláta. Stručné dialogy, záměrně chybí polopatické vysvětlení, nedoslovnost, náznaky. Největším zážitkem při odchodu je právě ta mrazivost zažraná pod kůží ještě dlouho po skončení filmu. „Si konečně uvědomte, že tady nejsme od toho, abychom byli šťastni,“ klade budoucím kněžím na srdce spirituál. Stručné hodnocení obludnosti toho režimu. ()

Prubner 

všechny recenze uživatele

Výbroušená formální stránka zakrývá schematický scénář, strnulé herecké výkony a ošuntělé metafory. Jakkoliv je forma propracovaná a vymazlená, film nesděluje vůbec nic nového, je to jen další agitka v řadě (hodní antikomunisté versus zlí komunisté - kolikrát už jsme to viděli ?). ()

cinemafil 

všechny recenze uživatele

Málokdy se vidí tak depresivní film. Minimum dialogů, dlouhé záběry, statická kamera. Když chybí invence , jsou málo platné rádoby umělecké záběry. Je to ten z řady filmu, kdy se na konci sám sebe zeptáte , "o čem ten film byl?". Scénář se prostě nepovedl. Tvůrce zůstal nepochopený. To se někdy stává. ... Tak znovu a lépe. A přirovnávat toto dílo k Studené válce Pawlikowského to je už úplný úlet. * ()

JimWalker007 

všechny recenze uživatele

Asi najviac premrhaný potenciál slovenského filmu v novom tisícročí... Originálny, neošúchaný námet, tajomné, uzavreté prostredie, famózna práca s kamerou, čiernobiela depresívna atmosféra totalitného režimu - to všetko predurčovalo, aby film mohol reprezentovať Slovensko v boji o zahraničného Oscara. Film v divákovi evokuje spomienky na taliansky neorealizmus, Lynchovu Mazaciu hlavu alebo Annaudove Meno ruže. To všetko tam je ako chutné špagety, ktoré nakoniec aj tak skĺznu z lyžice späť do taniera. Keby režisér občas menil dynamiku filmu, nevsadil všetko iba na statické, pomalé uspávanie hadov, keby pridal ešte drsnejšie scény z prenasledovania a týrania odbojárov v sutanách, prikorenil to nejakým smiechom cez slzy aby dielo ešte viac priblížil tragickej realite zobrazenej doby, bolo by to možno na štyri alebo aj päť hviezd. Každopádne - klobúk dole pred kameramanom Chlpíkom a scénou s pretečeným matracom. ()

srandovanie 

všechny recenze uživatele

Čím si museli prejsť adepti na kňazskú vysviacku, počas komunistického režimu, aké dilemy riešili, to približuje čiernobiely film Služobníci. Ako v sebe spojiť túžbu po kňazstve a požiadavky vlastného svedomia? Riskovať všetko a pôsobiť v podzemnej cirkvi? Alebo spolupracovať s komunistickou stranou a mať istotu dobrej budúcnosti? Oceňujem odkaz na skutočné historické udalosti v kňazských seminároch (hladovka), či skutočné osobnosti (Korec, Chovanec) ()

Reklama

Reklama