Reklama

Reklama

Pokoj mého syna

  • Česko Synův pokoj (více)
Trailer

Obsahy(1)

Ve svém filmu z roku 2001 se italský režisér Nanni Moretti odchýlil od politicky motivovaných námětů a zpracoval místo toho komorní psychologické téma: prosperující psychiatr, který dosud žil příkladným životem, musí řešit bolestné trauma ze smrti jediného syna. Ztrácí pacienty a v krizi se náhle ocitá i jeho vztah k manželce a dceři. Silný a auntentický příběh byl oceněn Zlatou palmou na MFF v Cannes. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (28)

Matty 

všechny recenze uživatele

Schovaní svých ulitách, komunikují spolu jenom sporadicky. Naslouchají, ale nechápou. Teprve když se jejich odloučení přenese z duševní do fyzické roviny, začnou si uvědomovat, co všechno dosud přehlíželi. Jejich smutek se zdá být nekonečným. Nanni Moretti všechnu tu tíhu přenáší na diváka, bez nátlaku nás navádí k tomu, abychom si zkušeností ztráty prošli společně s hrdiny. Synův pokoj je vybudován na pečlivě odpozorovaných detailech rodinného soužití. Unikátnost filmu spočívá v jeho nenucenosti, v zájmu o obyčejné, v němž se sami dokážeme snáze najít. Ústřední tragédii nezveličuje (jak Italové rádi činí), jenom opatrně ohledává. Nebojí se ani odlehčujících scén, jejichž vyloučení by životy postav akorát zploštilo. Na klíčovou událost vyprávění nejsme dopředu dlouze připravováni, prostě se přihodí jako přirozená součást života. Dramaturgicky film oživuje rozdělení na dvě překrývající se poloviny. Repríza dřívějších záběrů, nyní ale pomalejších a posmutnělých (dlouhý „following shot“, upozorňující na propojenost Giovanniho osobního a pracovního života), nutí k porovnání, ke hledání rozdílů a „nacházení“ toho, co absentuje. Také Giovanni si nakonec uvědomuje, že jediným spohlehlivým prostředkem k zaplnění mezer nakonec pravděpodobně (protože konec, s postavami rozcházejícími se různými směry, je víceznačný) nebudou psychoanalytické poučky, ale čas, který přes všechny odchody a příchody bližních, nikdy plynout nepřestává. 85% ()

Lynn 

všechny recenze uživatele

Trochu mě tento film zklamal. Ne, že by nebyl dobrý, ale čekala jsem prostě víc, než "jen" dobrý. ()

hippyman 

všechny recenze uživatele

myslel jsem si, že nutně nudné zlo v podobě první nijaké půlhodinky bude vykoupeno silným zlomem a emočním napalmem ve zbytku času... bohužel se však téměř nic nezměnilo, film si dál nevýrazně plyne a jediné, čím zaujme, jsou autentické herecké výkony rodičů a sestry... zlatou palmu ode mě tedy neee... 50% ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Snívam o tom, ako sa milujem s prostitútkou, a keď sa zobudím vedla mojej priatelky, tak ma nevzrušuje. Čím to je? Nevážite si sám seba. Ale vy mi hovoríte stále tu istú blbosť dokola. Tento dialóg je jediná scéna, ktorá mi utkvela v pamäti z tohto zaujímavého, ale pomerne nudného filmu. Spojenie európsky artový psychologický film automaticky neznamená, že je to prvotriedna kvalita. ()

boshke 

všechny recenze uživatele

Zcela nevýrazné, nudné a nezajímavé. A poměrně silný zásah do Morettiho aury, kterou byl u mne prostoupen po Milý deníčku a Habemus Papam. Snad si to příště nějakou komedií zase vylepší... 50% ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Přes vynikající herecké výkony mě film nijak zvlášť nenadchl. Po zajímavé první třetině přišla synova smrt a u toho, co se dělo dál, jsem se chvílemi i nudil. ()

Cimr 

všechny recenze uživatele

Prvním filmem, který jsem od Nanniho Morettiho viděl, bylo Drahý deníčku. A ten mě překvapil svým nadhledem, hravostí, originalitou, tím, že jsem nikdy netušil, jaká scéna bude následovat. Tedy přesně tím, co jsem u Synova pokoje postrádal. Je to film dobře udělaný, ale příliš konvenční, nepřinášející nic nového. To, že je otec, který ztratí syna, psychiatr a sám se během sedánků s labilními pacienty musí zaobírat mnohem horšími starostmi, to mi připadá jako největší klišé. A objeví se jich tu víc, dočkáme se i brečení nad skříní se synovým oblečením nebo dopis od synovy lásky, který byl odeslán pozdě a přichází nevhod... Přesto Morettiho obdivuji, že do takového tématu šel, že si takovou hlavní roli napsal pro sebe. Kdyby to ještě bylo špatně zahrané, nedalo by se na to koukat. Naštěstí není. ()

Orlau32 

všechny recenze uživatele

Žebychom si už na italské filmy odvykli ? Nebo je to otázka obsazení herců ve filmu ? Žádné hvězdy-žáden výrazný úspěch. Slibovala jsem si od filmu více. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Syn zemřel příliš pozdě. Za půl hodiny. To už jsme s ním vstoupili do kontaktu, trochu jsme ho poznali, něco se o něm dozvěděli, našli pro něj mnohé sympatie. A nám nezbývá než se spolu s otcem, matkou a sestrou plavit jejich časem. (You talk to me as if from a distance / And I reply with impressions chosen / From another time, time, time - zpívá případně ke konci filmu Brian Eno.) Vše se postupně, snad dočasně rozpadá jako keramika. (sekvence "užitná keramika" a "zábavní park" patří k vrcholům kinematografického myšlení). Otec Giovanni Sermonti to svaluje na "ztrátu objektivity", která mu znemožňuje pracovat a milovat, manželce chovat se neafektovaně, a dceři povznést se nad výrok volejbalového rozhodčího. Nanni Moretti, vedle scénáře a režie, zvládl bravurně i hlavní roli (jak by to asi udělal i Robert de Niro, kterému se podobal zjevem i projevem). Pozn.: Film si silně připomněl skvělou - a v rámci jejího díla nedoceněnou - knihu Virginie Woolfové "Jakobův pokoj". ()

DonPedro 

všechny recenze uživatele

Snažil jsem se, byl jsem dokonce tak vstřícný, že jsem si první třetinu pustil dvakrát – a nic. Pořád jsem viděl jen chladný film plný banálních dialogů a "lží na pohovce", který nakonec přešel v citovou vivisekci. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Taliansku kinematografiu stale milujem a la Stanza del Figlio uz nema kvalitou na stare filmy Lamberta Bavu, Spencera, Hilla alebo Felliniho s Argentom, stale ide o sympaticky priemer. Nanni Moretti ako psychiater, ktory truchli za synom a strace manzelku s detmi - to je namet filmu. Sympaticka tematika, dobre herecke vykony a interiery. Zamrzi trochu absencia exterierov a prilis sa riesia medziludske vztahy + emocie dostali az neprirodzene vela priestoru. 67 % ()

LeoH 

všechny recenze uživatele

Panuje v rodině fousatého psychologa a půvabné editorky uměleckých katalogů sluníčková tolerance a vzájemné pochopení, nebo jen blahosklonná lhostejnost? Setkáváme se s ním ve fázi laskavé životní moudrosti a vyrovnanosti, nebo jen setrvačné jízdy podle pohodlných středostavovských receptů pro slunné dny? Tragická událost notně zamíchá kartami a vykolejí vlaky v hlavách a zpočátku chladně působící snímek zlidští s tím, jak postavy ztrácejí a pokoušejí se znovu nalézt pevnou půdu pod nohama. K tomu melancholická městská krajinomalba a Brian Eno. ()

Stegman 

všechny recenze uživatele

Na mě byl tento film příliš depresivní, smutný a nepříjemný. Hrál na city přes únosnou míru. A nic víc jsem v tom nenašel. ()

patrikus 

všechny recenze uživatele

Naprosto ojedinělý a citlivý komorní film s vynikajícím "nenápadným" scénářem a geniální hudbou Nicola Piovaniho. Doporučuji! ()

Rozjimatel 

všechny recenze uživatele

Poriadne deprimujúca dráma rodiny silne poznačenej tragédiou, zaradená medzi 1001 filmov, ktoré musíte vidieť, než umriete. Spočiatku pohodová atmosféra pri predstavovaní sympatickej rodinky (dobre prekreslené postavy) sa po rodinnej tragédii náhle mení na dusivé napätie, ktoré sa ešte v priebehu filmu stupňuje a až jeho záver prináša úľavu. Intímne stvárnený príbeh sa sústredí hlavne na postavu otca a manžela (presvedčivo zahraného samotným režisérom Nannim Morettim), ktorý sa živí ako psychiater. Jeho rola sa pri zaujímavo stvárnených psychoterapiách ukazuje ako veľmi nevďačná, obzvlášť pri traume, ktorú osobne prežíva. Zaujímavo pôsobia aj jeho predstavy o alternatívnej realite. ()

Reklama

Reklama