poster

Panoptikum Města pražského (TV seriál)

Krimi / Komedie

Československo, 1987, 10 h 13 min (Minutáž: 10 x 64 min)

Předloha:

Jiří Marek (kniha)

Scénář:

Jiří Marek

Kamera:

Jiří Šámal

Hudba:

Ivan Kurz

Hrají:

Jiří Adamíra, Josef Vinklář, Josef Bláha, Ondřej Havelka, Karel Koloušek, Bedřich Prokoš, Dalimil Klapka, František Filipovský, Karel Augusta, Naďa Konvalinková, Ladislav Mrkvička, Ilja Racek, Ota Sklenčka, Jiří Krampol, Václav Vydra nejml., Jarmila Švehlová, Zdeněk Martínek, Lubomír Kostelka, Ladislav Kazda, Zdeněk Ornest, Martin Růžek, Jiří Bartoška, Simona Stašová, Jiří Klem, Jiří Holý, Pavel Trávníček, Rudolf Hrušínský, Věra Vlčková, Jiří Vala, Blažena Holišová, Vladimír Huber, Zuzana Skalická, Eduard Cupák, Veronika Jeníková, Miroslav Vladyka, Libuše Havelková, Alois Švehlík, Svatopluk Beneš, Věra Kubánková, Karel Chromík, Zdeněk Buchvaldek, Regina Rázlová, Bronislav Poloczek, Soběslav Sejk, Lubor Tokoš, Míla Myslíková, Miroslav Moravec, Jan Přeučil, Michal Kocourek, Hana Maciuchová, Karel Heřmánek, Petr Kostka, Michal Pešek, Robert Vrchota, Josef Větrovec, Karel Houska, Pavel Zedníček, Jaroslava Obermaierová, Jaroslav Moučka, Oldřich Vlach, Marek Vašut, Marcel Vašinka, Otakar Brousek ml., Igor Smržík, Viktor Preiss, Jiří Bruder, Valentina Thielová, Daniel Netušil, Zdeněk Srstka, Luděk Kopřiva, Helena Růžičková, Stanislav Junek, Vladimír Krška, Josef Kubíček, Zdeněk Dítě, Hugo Kaminský, Jaroslav Cmíral, Václav Mareš, Alena Konopíková, Eugen Jegorov, Antonín Navrátil, Josef Velda, Oldřich Velen, Antonín Brtoun, Jaroslav Mareš, Karel Bělohradský, Vladimír Bičík, Lena Birková, Božena Böhmová, Bohuslav Čáp, Josef Dvořák, Jan Faltýnek, Adolf Filip, Michaela Gebertová, Jana Hlaváčová, Zbyněk Honzík, Svatava Hubeňáková, Rudolf Jelínek, Milan Klásek, Bohumil Koška, Miroslav Krejča, Zdeněk Kutil, Jan Kuželka, Jiří Lír, Kateřina Lírová, Monika Kvasničková, Růžena Lysenková, Jiří Mikota, Pavlína Mourková, Vladimír Navrátil, Ivo Niederle, Miroslav Nohýnek, Michal Pavlata, Eduard Pavlíček, Vladimír Pospíšil, Čestmír Řanda st., Čestmír Řanda ml., Zdeňka Sajfertová, Raoul Schránil, Jiří Smutný, Ladislav Trojan, Jan Víšek, Rudolf Vodrážka, Regina Řandová, Igor Chaun, Jaroslav Kepka, Jiří Krytinář, Alena Jánská, Jiřina Bílá, Anna Konopíková
(další profese)
  • TSZ
    ****

    Nestává se to často, ale tohle pokračování výborného díla je ještě lepší než originál.Došlo k několika drobnějším personálním obměnám, ale noví herci zapadli do celého soukolí jako kolečka do hodinek.Jiří Adamíra je absolutní sekáč anglického střihu a v téhle roli ho prostě žeru (heterosexuálně myšleno, pochopitelně:-)). A Ondřej Havelka v roli nováčka je taky fajn, jinak personální obsazení "čtyřky" zůstalo stejné (proč taky měnit něco co funguje), vč. mého oblíbence z největších, pana Vinkláře v roli Inspektora Bouše.Když by Česká televize vyráběla jen TAKHLE kvalitní pořady, tak bych koncesionářské poplatky platil bez remcání:-)(27.6.2005)

  • rakovnik
    ****

    Jiří Adamíra prostě není rada Vacátko, ačkoli mu složí v úvodním díle poctu. Chybí mi patina černobílého filmu, na druhou stranu potěší staré dobré postavy, přestože mají trestuhodně omezený prostor. Nejdůležitější je ale skutečnost, že scénář si zachoval dost vysokou kvalitu, stejně jako výprava seriálu.(8.6.2016)

  • Marthos
    *****

    Lidové moudro praví, že nevstoupíš dvakrát do téže řeky. Troufám si tvrdit, že volné pokračování úspěšného cyklu kriminálních příběhů Hříšných lidí města pražského tuto teorii nenaplňuje ani v nejmenším. Scénárista a spisovatel Jiří Marek se po mimořádném úspěchu Sequensova třináctidílného seriálu a čtveřici celovečerních hraných filmů ocitl doslova na oběžné dráze popularity; další příběhy rady Vacátka a jeho "pánů ze čtyřky" mohli čtenáři sledovat v řadě reedicí jeho povídkových krimisérií, které vyvrcholily v polovině osmdesátých let ve velkorysý projekt tehdejší Československé televize, jímž by nejen uzavřeli pohled na jednu etapu české policie a kriminalistiky vůbec. Jak se později dozvídáme z Markových úst, první epizoda seriálu byla upravena specielně pro příchod nového pana rady, vzdělaného, šarmantního a svým způsobem přísnějšího Korejse, který v sobě nese vůni staroanglických gentlemanů wallaceovských nebo doylovských tradic. Neoddiskutovatelné a bohužel jakoby nechtěné srovnávání se starším předchůdcem nemá ve všech ohledech možnost nacházet nedostatky: atmosféra jednotlivých epizod si udržuje vysoký nadprůměr, dokonce se domnívám, že některé se honosí lepší výstavbou scénáře (za všechny bych připoměl Hokynářskou baladu, která výborně postihuje nejednoduchost doby) a pečlivější vizáží hereckých představitelů. Pět ódy na herecký výkon Jiřího Adamíry, který se s maximální profesionalitou zhostil nejednoduché role a vlastně vytvořil mnohem zajímavější verzi prvorepublikového kriminalisty než jakým byl čitelnější komisní Marvanův Vacátko, by bylo téměř zbytečné, neboť tu platí ono známé: buď přeskočí jiskra mezi ním a divákem a pak se těšíme na každé shledání s jeho osobností nebo naopak. Domnívám se, že nepominutelná časová propast vytvořila největší šrámy na postavách inspektorů Boušeho a Brůžka, kterým léta bohužel ubrala na elánu a proto jejich výkony působí jakoby unaveným dojmem, ale i oni mají v seriálu místa, kde dokáží zaujmout (nezapomenutelná je Vinklářova kreace v epizodě Příběh z dovolené, zasazené do oblasti sudetského pohraničí a reflektující veškeré reálie roku 1937). Naopak mladistvý vzhled do seriálu přináší skutečný milovník té doby, herec, zpěvák a režisér Ondřej Havelka, jehož snaživý koncipient Souček symbolizuje nástup nové generace těsně předmnichovské republiky. Ti všichni, doplnění o nezbytnou kohortu nejslavnějších představitelů domácí Thálie osmdesátých let (Maciuchová, Heřmánek, Růžek, Bartoška, Stašová, Cupák, Trávníček, Vala, Hrušínský, Rázlová, Mrkvička, Racek, Zedníček a další) mají na svědomí jedno z nejkrásnějších děl novodobé české televizní tvorby, které s výjimkou jiného Moskalykova seriálu, jímž jsou žánrově i kvalitativně blízké Četnické humoresky, nenašlo ani po téměř pětadvaceti letech důstojného nástupce. Doufám, že jsem těmito slovy vyjádřil Moskalykově dílu poctu a současným tvůrcům poskytl důvod k zamyšlení. I když, jak se říká: nevstoupíš dvakrát do téže řeky. Ačkoli....(19.7.2010)

  • Helmutek
    **

    Panoptikum je nádhernym důkazem, že předloha neni všechno a že když dva dělají totéž (nebo alepsoň něco hodně podobnýho), neni to totéž - všechno se totiž dá udělat lip i hůř, vyjímečně a osobitě, ale i blbě. Přestože Panoptikum je od jinýho režiséra, natočený v jiný době, s jinejma hercema, s jinym policejnim radou atd. atd., tak stejně na Hříšný lidi nějak navazovat mělo. Možná trochu jinym způsobem, ale mělo pokračovat v tom, co Sequens začal - už jen tim, že taky vychází z těch Markových povídek. Můžu kdovíjak dlouho hloubat nad tim, čim přesně to asi může bejt, ale můj nejsilnější dojem z Panoptika je ve výsledku ten, že mě to čistě a jednoduše prostě nebavilo. Až na výjimky, samozřejmě - opravdu dobrý díly jsou např. hned ten první, když rada přijíždí do Prahy, pak třeba Hokynářská balada a předevšim (skvělej díl s výrazně dobrou i hudbou) Pan rada v Paříži. Herci jsou skvělí a vystřídá se jich za celej seriál spousta, tam se nedá nic moc vytýkat, ale neuvěřitelnym způsobem to sráží blbej a špatně napsanej scénář - je tam strašně moc hluchejch míst, spousta nezáživnejch a hlavně dlouhejch, dlouhejch, zbytečně dlouhejch scén. Pak totiž třeba i tý slušný Stašový a Bartošky začne bejt prostě moc (jeden příklad za všechny). Ten seriál nemá žádný koule, žádnou atmosféru - nic, co by člověka zaujalo, vtáhlo do děje, na Panoptiku prostě neni nic jedinečnýho. Bohužel, Kurz neni Liška (ten rozdíl i po hudební stránce je vysloveně propastnej), Moskalyk neni Sequens. Bouše a Brůžek (Bláha + Vinklář) už jenom tak přicmrndávaj, někdy se v dílu neobjevěj vůbec, jindy jen na pár vteřin nebo minut... a Havelku mám moc rád, ale tady prostě přehrává. Osudy těch filmovejch rolí mi byly vlastně až na světlý výjimky úplně jedno - tim, že to ještě ke všemu neni ani nijak zajímavě natočený, tak jsem se často musel přemlouvat, abych vůbec ten díl nebo seriál dokoukal. Chybí tady takovej ten důraz na ten lidskej rozměr (ať už v mordpartě jako takový, u pana rady nebo u obyčejnejch lapků, zlodějů, ale i u jejich motivů), to, co bylo na Hříšnejch lidejch tak zajímavý, charakteristický a vlastně krásný, totiž že to celý bylo prostě jenom o LIDECH, to tady vůbec neni. I ten Adamíra je sice noblesní, ale trochu suchej a nudnej pán, a vlastně proč ne, ta jeho postava ale nepřináší nic moc novýho. Vadit by tohle všechno nemuselo, je to pokračování s jinym režisérem, jinou vizí apod. a nikdo přece nečeká, že to bude Hříšný lidi sprostě kopírovat, ale ono to jednoduše místo toho nic srovnatelně zajímavýho nepřináší. Panoptikum neni žádnej průser, jen je to obyčejně prachsprostá a v zásadě ničim zajímavá detektivka s nulovou přidanou hodnotou. Česká kinematografie ani kriminální žánr by rozhodně nijak neutrpěly, kdyby se Panoptikum prostě nikdy nestalo. WTF moments: Panoptikum disponuje mimářádně až obdivuhodně špatnou a iritující znělkou, na kterou jsem si nezvyk ani za těch 10 dilů (což se mi mimochodem stalo asi poprvý - většinou si člověk po pár dílech zvykne na cokoli, pokud si to teda už rovnou neobíibí). Z dalších WTF momentů bych (kromě těch všech dlouhejch, rozvleklejch a nezáživnejch scén) zmínil poslední díl - Laková čaire: všichni policajti a vyšetřovatelé včetně kriminálky při vyšetřování vloupačky do muzea celou dobu tvrděj, jak je divný, že nic nezmizelo - a až po dlouhý době si náhodou všimnou hrozně "nenápadnýho" kolečka v prachu po nějaký zmizelý věci - na poličce ve vitrýně, přímo ve vejčce očí na přednim místě? To moc věrohodný neni.(3.12.2015)

  • lubospoti
    ****

    Zpočátku mi Jiří Adamíra jako nový policejní rada vůbec neseděl. Přece jen Marvan byl Marvan. Ale postupem času jsem si zvykl ( i když to samozřejmě nebyla "náhrada" stoprocentní). V první chvíli jsem si také říkal, že ta prvorepubliková atmosféra je fuč. Ale to bylo zčásti způsobeno barvou, přece jen černobílé provedení původního seriálu tak nějak víc evokovalo tu dobu. Ale postupem času musí člověk uznat, že ta atmosféra první republiky je prostě i v Panoptiku.(11.11.2016)

  • - V 8. díle "Pan rada v Paříži" přijíždí vlak do Paříže. Jedná se o pražské nádraží a v dýmu parní lokomotivy zahlédnete i elektrické vedení. (grovik.net)

  • - V prvním dílu domluví rada Korejs (Jiří Adamíra) obchod s diamanty, jeden kus za 14 000. Celkovou cenu stanoví prodejce na 140 000 Kčs, ale na stole před předáním bylo 11 kamenů, což by činilo dohromady cenu 154 000 Kčs. (rakovnik)

  • - V jedné z epizod si pan Brůžek (Josef Bláha) bere koláč od slepé nevěsty (Jaroslava Obermaierová) a tvrdí jí, že je starým mládencem. V jiné epizodě seriálu Hříšných lidí města pražského (od r. 1968) však říká panu radovi Vacátkovi (Jaroslav Marvan), že se jednou doma málem otrávil, když jeho manželka nalila nějaké čistidlo do lahve od minerálky. (offlineman)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace