Reklama

Reklama

Epizody(4)

Obsahy(1)

Samotný zločin je pouhý začátek... Čtyřdílnou minisérii z produkce britské BBC vytvořil a napsal Rob Williams, ostřílený televizní scenárista a producent, jehož jméno nalezneme například mezi tvůrci úspěšných seriálů Muž z vysokého zámku (2015) či Inspektor Banks (2010). Hrdinkou série, jejíž děj se odehrává v současném Edinburghu, je dvaačtyřicetiletá zdravotní sestra Anna Deanová, na jejímž zdánlivě obyčejném životě leží temný stín. Před patnácti lety jejího devítiletého syna Liama zavraždil nezletilý vrah. Pachatel byl vzhledem ke svému věku odsouzen ke krátkému trestu a po propuštění získal novou identitu, která byla před veřejností utajena. Nyní byl však v nedalekém Port Glasgow napaden osmadvacetiletý Craig Myers, řidič autobusu a otec šestileté dcerky. Na internetu se totiž objevila zpráva, že právě on je ve skutečnosti Liamův vrah. Policie ze zveřejnění zprávy obviňuje Annu a kauza míří k soudu. Otázka zní, zda je v podobném případu vůbec možné nalézt spravedlnost v soudní síni. Výborně napsaná série kromě napínavého soudního dramatu nabízí řadu dilemat, ať už jde o otázku oběti, viny, trestu či odpuštění. V hlavní roli podává životní výkon Kelly Macdonaldová (před kamerou debutovala coby devatenáctiletá v roce 1996 v kultovním snímku Dannyho Boyla Trainspotting), která byla za svůj výkon oceněna skotskou cenou BAFTA. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Recenze (46)

Ivoshek 

všechny recenze uživatele

Už na začátku jsem si říkal, že se tvůrci nechali volně inspirovat případem někdy z konce 90. let, kdy dva desetiletí kluci bezdůvodně ubili dvouleté dítě, odseděli si deset let a pak šli ven s novou identitou. Na kterou ovšem média celkem rychle přišla. Tady ale věci nejsou zdaleka tak jednoduché, jak by se mohly zdát. Motivace spousty postav je nejasná, někdy pro zmatení diváka, někdy z jiných důvodů. Trochu jsem si říkal, jestli to nemělo být původně delší a pak se rozhodlo o zkrácení, takže tam třeba postava je, ale není moc jasné, proč, případně u ní chybí další info (za co třeba bývalý manžel seděl?). I tak je ale nejsilnější složkou téhle série scénář, který funguje a udrží pozornost. Výborná je i kvalita herců a technické zpracování. Zbytek už je pak na divákovi, protože prostoru k úvahám tu je spousta. Co dělá z člověka oběť? Co by bylo spravedlivé? Má společnost směřovat spíš k nápravě a odpuštění, nebo k pomstě? A jak snadné je udělat chybu a vyrobit novou nespravedlnost? Hodně záleží, jestli jsou divákovi mentálně blíž třeba brazilský policajti v Tropa de Elite (oko za oko), případně Bronson v Death Wish (spousta očí a dalších orgánů za oko), nebo spíš filmy jako Mrtvý muž přichází (trest smrti není správný). Řekl bych, že tady byl tvůrcům blíž ten druhý přístup, ale je sympatické, že to necpou moc. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

O velkých těžkých tématech typu nekonečné spirály viny, trestu, svědomí, nenávisti, práva na odpovědi, střetu vyššího principu mravního s literou zákona, aktu odpuštění oproti starozákonnímu "oko za oko" či ambivalentnost hranice mezi obětí a pachatelem. Za všech okolností však skrze charaktery a emoce, nikoli skrze školometské deklamace. Po celou stopáž ponoukající k zamyšlení i revizi vlastních názorů a stejně tak působivé jako emočně zdrcující. A to navzdory od úvodních momentů nestydatě průhledné "jakože krimi" linii. O tu však nejde a je, naštěstí, odsunuta na třetí až čtvrtou kolej. Což je dobře, protože jinak by se jeden musel pozastavit nad způsobem, kterak (ne)adresuje lapsy v logice. A skutečně to nevadí, jelikož tohle je určeno k "procítění". ()

Reklama

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

„Co budeš dělat?“ - „Nic. Nic špatnýho jsem neudělal.“ - „Ale někdy na tom nezáleží.“ Na tuto minisérii jsem se moc těšil a nepřipouštěl si, že by mě mohla zklamat. Má očekávání byla vyslyšena! Dostal jsem totiž britskou kvalitu v té nejryzejší podobě. Už od začátku je The Victim silně atmosférické, napínavé, co do emocí a psychologického vykreslení postav silné. Pro diváka nabízí řadu dilemat, ať už jde o otázku oběti, viny, trestu či odpuštění. Přání je totiž otcem myšlenky, když nenávist, utrpení, žal a spalující touha po pomstě převáží. A vzít pak spravedlnost do svých rukou je tak samozřejmé…Divák si je vědom toho, že řada postav něco skrývá, směrem k závěru tak nechybí i nějaký ten twist a The Victim nabízí nefalšovanou emocionální bombu, která je ovšem komorně laděná a o to přirozenější. Z herců jsou skvělí zejména James Harkness a Kelly Macdonald (v případě mé oblíbenkyně jde asi o její nejlepší roli vůbec). Půl hvězdy strhávám za nedostatečné objasnění okolností 2 vedlejších postav, celkově to tedy bude slabší plný počet. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Jemná sympatická tvář Kelly Macdonald na sebe bere podobu Nemesis i soudce Lynche, aby prosadila své pojetí spravedlnosti a znovu našla klid. Jak podotýká její manžel, o vině i trestu člověka, který kdysi krutě ublížil její rodině, rozhodl soud. Své si odseděl, tak nač ještě jitřit rány? Jenže způsob, jakým se britská justice vyrovnala se ztrátou jejího malého syna, ženě připadá zcela nedůsledný a nedostatečný. Chce konfrontaci. Chce stanout tváří v tvář pachateli vraždy a nebojí se otevřít staré rány, aby mohla nové zasazovat za cenu toho, že i jí pár jizev přibyde. Obeť je znepokojivá britská minisérie o tíži viny a hranicích trestu, která v psychologické rovině zachází dál, než jsme zvyklí u žánrové produkce. A je zatraceně dobrá, vyvolává emoce a vede k přemýšlení. Pravda, trošku mi překážela snaha posunout sérii do thrillerové polohy, některé postavy byly možná navíc, viz přítel dcery a jeho prazvláštní vztahová motivace. Ale to jsou jen drobné kazy na opravdu zajímavé práci. Celkový dojem: 90 %. ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Může obsahovat spoilery. Takřka doslova antická tragédie ve čtyřech dějstvích, syrová a nikoli jednoduchá na vstřebání. Zaujmout jasný postoj k postavám není snadné, přesto každému z nich lze rozumět a chápat jejich pozici. Pokud mám přijmout premisu, že Craiga pronásleduje jeho minulost a svědomí tak jak je to zobrazeno, musím se ovšem ptát, zda by smrt nebyla spíš vysvobozením. ()

Galerie (15)

Reklama

Reklama